Tervetuloa mukaan etsimään tietoa onko busan ecu ohjelmoitavissa vai ei. Aloitetaan vaikka sillä että esittäydytään tähän threadiin oman osaamisen kautta.
Kun pyysin tätä ryhmää perustettavaksi, niin ajatus oli että laitetaan paikka pystyyn minne voi laittaa materiaalit jakoon ilman että jatkossa törmätään siihen että ne sinkoavat maailmalta takaisin. Eli jos näet täällä jotain kolmannen osapuolen tuottamaa materiaalia niin sitten ethän laita sitä eteenpäin.
Sen sijaan itse tuotettu materiaali voidaan laittaa vapaaseen jakoon, samoin voidaan julkisella puolella jutella ihan vapaasti näistä asioista.
Täällä yksikään kysymys ei ole liian tyhmä esitettäväksi - tavoite on jakaa tietoa - ei pantata sitä.
Faq ja esittäytyminen
Eli omasta taustasta ja tästä projektista moottorinohjausyksiköihin liittyen seuraavaa:
Vaimo osti joskus 2001 meikäläiselle syntymäpäivälahjaksi Nissan 300ZX auton. Hyvä peli mutta vaparina auttamattoman tehoton. Joten ei muuta kuin virittämään.
Netissä surfatessa törmäsin vuonna 2002 kahteen herraan:
Pascal - ranskalainen yliopiston opettaja joka oli purkanut Nissanin ecu:n koodin ja siinä sivussa opetti moottoritekniikkaa yliopistossa
Devin - Japanissa asuva jenkki joka oli tutustunut Nissanin insinööreihin ja lähipiiriin ja sai sitä kautta ohjeita ja ohjelmia
Tämän perusteella hakkeroitiin ensin nissan 300zx joka koodattiin dissassemblerilla niin että opittiin moottorinohjauksen logiikka. Tosin vähän apuna oli myös nissanin patentti joka kuvasi vuokaavion omaisesti miten moottorinohjausyksikkö toimii. Sitten 200zx ja 240zx joihin edellisestä oppineena täytyi vain rakentaa kartat.
Tässä pari dokumenttia jotka tuolta ajanjaksolta syntyivät:
Moottorinohjausyksikön eri kartat ja niiden ohjelmointi
Moottorin virittäminen ECU:n avulla
Nyt vuonna 2007 löysin netistä bikeland.org:sta RidgeRacer nimisen hepun joka oli onnistunut avaamaan zx12r ecun ja kyseli busan ecua. Meikäläinen aloitti avaamaan ja löysi ohjelmointiliittimen mallin 1999 ecusta josta innostuneena ridgeracer latasi busan ecusta koodin ulos ja viikossa oli ensimmäinen versio dissassembloidusta koodista valmis. Parin viikon kuluessa tärkeimmät kartat olivat valmiina. Tämä koodi on meillä jo käytössä. Tässä vähän auttoi ridgeracerin työ jossa hän viimeisen vuoden aikana on purkanut zx12r koodin.
Meikäläistä kuitenkaan tuo 1999 mallin ecu ei kiinnostanut koska oma pyörä on k5. Tästä johtuen ostin jenkeistä k6 busan ecun jonka avaamisen ja yksittäisen signaalin tracingin (yleismittarilla singaalien seuraaminen johtosarjasta prosessoriin) löytyi tieto että k6 ecussa tulee johtosarjaan asti ohjelmointiin riittävät signaalit sekä siinä on myös piirilevyn reunassa aud niminen ohjelmointiliitin.
Eli tämän ryhmän perustamishetkellä löytyy seuraavat ecu koodit jotka laitan jakoon kunhan saan kaivettua levyn kulmalta:
- Nissan 300ZX
- ZX12R
- Busa 1999
Ja lopuksi tuosta osaamisesta - en ole insinööri joten kaikki oppi virittämiseen liittyen ei pohjaudu teoriaan vaan käytännön opiskeluun asioista. Alla parhaiten meikäläistä kuvaava kuva: tämä on otettu noin 10 tuntia sen jälkeen kun jamppa antoi johtosarjan liittimet meikäläisen haltuun:
![Kuva](http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/PowerijaTTLkonvertteri.jpg)
Edited By PetriK on 1193688895
Vaimo osti joskus 2001 meikäläiselle syntymäpäivälahjaksi Nissan 300ZX auton. Hyvä peli mutta vaparina auttamattoman tehoton. Joten ei muuta kuin virittämään.
Netissä surfatessa törmäsin vuonna 2002 kahteen herraan:
Pascal - ranskalainen yliopiston opettaja joka oli purkanut Nissanin ecu:n koodin ja siinä sivussa opetti moottoritekniikkaa yliopistossa
Devin - Japanissa asuva jenkki joka oli tutustunut Nissanin insinööreihin ja lähipiiriin ja sai sitä kautta ohjeita ja ohjelmia
Tämän perusteella hakkeroitiin ensin nissan 300zx joka koodattiin dissassemblerilla niin että opittiin moottorinohjauksen logiikka. Tosin vähän apuna oli myös nissanin patentti joka kuvasi vuokaavion omaisesti miten moottorinohjausyksikkö toimii. Sitten 200zx ja 240zx joihin edellisestä oppineena täytyi vain rakentaa kartat.
Tässä pari dokumenttia jotka tuolta ajanjaksolta syntyivät:
Moottorinohjausyksikön eri kartat ja niiden ohjelmointi
Moottorin virittäminen ECU:n avulla
Nyt vuonna 2007 löysin netistä bikeland.org:sta RidgeRacer nimisen hepun joka oli onnistunut avaamaan zx12r ecun ja kyseli busan ecua. Meikäläinen aloitti avaamaan ja löysi ohjelmointiliittimen mallin 1999 ecusta josta innostuneena ridgeracer latasi busan ecusta koodin ulos ja viikossa oli ensimmäinen versio dissassembloidusta koodista valmis. Parin viikon kuluessa tärkeimmät kartat olivat valmiina. Tämä koodi on meillä jo käytössä. Tässä vähän auttoi ridgeracerin työ jossa hän viimeisen vuoden aikana on purkanut zx12r koodin.
Meikäläistä kuitenkaan tuo 1999 mallin ecu ei kiinnostanut koska oma pyörä on k5. Tästä johtuen ostin jenkeistä k6 busan ecun jonka avaamisen ja yksittäisen signaalin tracingin (yleismittarilla singaalien seuraaminen johtosarjasta prosessoriin) löytyi tieto että k6 ecussa tulee johtosarjaan asti ohjelmointiin riittävät signaalit sekä siinä on myös piirilevyn reunassa aud niminen ohjelmointiliitin.
Eli tämän ryhmän perustamishetkellä löytyy seuraavat ecu koodit jotka laitan jakoon kunhan saan kaivettua levyn kulmalta:
- Nissan 300ZX
- ZX12R
- Busa 1999
Ja lopuksi tuosta osaamisesta - en ole insinööri joten kaikki oppi virittämiseen liittyen ei pohjaudu teoriaan vaan käytännön opiskeluun asioista. Alla parhaiten meikäläistä kuvaava kuva: tämä on otettu noin 10 tuntia sen jälkeen kun jamppa antoi johtosarjan liittimet meikäläisen haltuun:
![Kuva](http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/PowerijaTTLkonvertteri.jpg)
Edited By PetriK on 1193688895
Oma osaamiseni varmaan on tuolla kontoolleri puolella. Aikaa on jo toki 15 vuotta kun 196 kontrolleri tuli opeteltua insinööriopintojen ohella kannesta kanteen, mutta samanlaisia pelejä nämä on loppjen lopuksi kaikki kontrollerit - prosa, iot ja läjä rekistereitä. Nytteemin on mp tekniikka ja moottorinohjaukset Busaismin myötä alkaneet kiinnostaa ja sitä kautta linki takaisin kaukaiseen historiaan kun 196:lla tehtiin jos jonkin moisia harjoitustöitä.
Mielenkinnolla mukana tässä sillä kehässä on 32 bittinen kontrolleri jonka muistin käsittely ei ole ihan yksioikoista - perustuu referenssiviittauksiin käsittääkseni joten ne viittaukset assemberissa ei välttämättä ole niitä muistipaikkoja joita oikeasti refererodaan. Myös ulkoisia ohjausmekanismeja tässä SH sarjalaisessa on läjä. Eli omaa mielenkiintoani kasvataa kontrollerissa käytetyt mekanismit.
Toki kun tämä saadaan purettua auki niin itseäni kiinnostaa vielä tuo anturidata ja siitä ruuvata jonkin moinen loggaussysteemi jolla ajonaikaisesti pystyy kaivamaan dataa antureista ulos. No tuo on vielä ajatusasteella....
Edited By busajasa on 1193692919
Mielenkinnolla mukana tässä sillä kehässä on 32 bittinen kontrolleri jonka muistin käsittely ei ole ihan yksioikoista - perustuu referenssiviittauksiin käsittääkseni joten ne viittaukset assemberissa ei välttämättä ole niitä muistipaikkoja joita oikeasti refererodaan. Myös ulkoisia ohjausmekanismeja tässä SH sarjalaisessa on läjä. Eli omaa mielenkiintoani kasvataa kontrollerissa käytetyt mekanismit.
Toki kun tämä saadaan purettua auki niin itseäni kiinnostaa vielä tuo anturidata ja siitä ruuvata jonkin moinen loggaussysteemi jolla ajonaikaisesti pystyy kaivamaan dataa antureista ulos. No tuo on vielä ajatusasteella....
Edited By busajasa on 1193692919
Morjensta vaan.
Päädyin tänne PetriK:n kutsumana. Itse en edes omista Busaa, mutta tämän tyylinen virittely kiinnostaa aina.
Minulla vahvin osaaminen painottuu elektroniikan HW-puolelle, jota on opiskeltu melko paljon ihan virallisestikin ja runsaasti myös käytännössä työn ja harrasteiden kautta. Kontrollereista ja prosessoreista mulla on jonkinlainen perustietämys, tiedän kohtuullisen hyvin mitä niissä on tyypillisesti sisällä ja miten useimmat perusasiat toimivat niiden kanssa. Ohjelmoinnista on sitten vähän niukemmin kokemusta, se rajoittuu lähinnä Atmelin AVR:ien käyttämiseen kohtuullisen yksinkertaisissa sovelluksissa.
Moottorinohjauspuoleen on tullut tutustuttua pääosin Megasquirtin kautta. Mulla on ollut sellainen käytössä muutaman vuoden ajan vanhassa GSX:ssä ruiskua ja sytkää ohjaamassa, viimemmäksi myös turbon kanssa. Megasquirtin piirilevystä olen tehnyt pari omaa versiota, että olen saanut tarvittavat ominaisuudet mahdutettua riittävän pieneen pakettiin. GSX:n ja Megasquirtin parissa näpräilyistä löytyy jotain juttua ja kuvitusta tuolta:
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/turbo
Seurailen mielenkiinnolla projektin etenemistä ja heittelen kommentteja jos tuntuu, että voin olla avuksi.
Päädyin tänne PetriK:n kutsumana. Itse en edes omista Busaa, mutta tämän tyylinen virittely kiinnostaa aina.
Minulla vahvin osaaminen painottuu elektroniikan HW-puolelle, jota on opiskeltu melko paljon ihan virallisestikin ja runsaasti myös käytännössä työn ja harrasteiden kautta. Kontrollereista ja prosessoreista mulla on jonkinlainen perustietämys, tiedän kohtuullisen hyvin mitä niissä on tyypillisesti sisällä ja miten useimmat perusasiat toimivat niiden kanssa. Ohjelmoinnista on sitten vähän niukemmin kokemusta, se rajoittuu lähinnä Atmelin AVR:ien käyttämiseen kohtuullisen yksinkertaisissa sovelluksissa.
Moottorinohjauspuoleen on tullut tutustuttua pääosin Megasquirtin kautta. Mulla on ollut sellainen käytössä muutaman vuoden ajan vanhassa GSX:ssä ruiskua ja sytkää ohjaamassa, viimemmäksi myös turbon kanssa. Megasquirtin piirilevystä olen tehnyt pari omaa versiota, että olen saanut tarvittavat ominaisuudet mahdutettua riittävän pieneen pakettiin. GSX:n ja Megasquirtin parissa näpräilyistä löytyy jotain juttua ja kuvitusta tuolta:
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/
http://www.iki.fi/arttuh/mopo/turbo
Seurailen mielenkiinnolla projektin etenemistä ja heittelen kommentteja jos tuntuu, että voin olla avuksi.