- Olivat mitanneet että uuden ZX14 kawan kanavat ovat merkittävästi pienemmät kuin busan - josta johtuen virtaus on myös paljon nopeampi. Kawan virtaus on kaikenkaikkiaan noin 12cfm pienempi @0.400" nostolla (1mm nostolla) - mutta kuten tiedetään koneesta tulee enemmän tehoa. Vastaavasti kwakkun zx12 virtaa jopa 21cfm enemmän kuin busan imupuoli.
- Busan kanavat on suunniteltu niin että suhteellinen virtausnopeus nousee 28% pienillä kierroksilla. Kanavien muoto kuitenkin kostautuu pienillä kierroksilla pulssien resonoidessa. Veikkaus on että tästä johtuen laittoivat sen ns. flapper valven sinne putsarikoteloon. Siis tavallaan rajoittamaan resonointia kanavissa.
- Pakokanava on aika hyvin muotoiltu - mutta imu-pako läpivirtauksen estämiseksi suzuki joutui laittamaan saastepäästövaatimusten takia aika pienen pakonokan.
- Imupuoli on hyvin suunniteltu, kanavassa ei ole ns. kuolleita kohtia. (virtaushan on suurin kanavan ulkopinnalla joten sen muotoilu pulssiteorian mukaisesti on erittäin tärkeää).
- Katumoottorin virtauksen optimointi on haastavaa koska busan kansi on jo hyvin suunniteltu ja pelkkä kanavan koon lisääminen ei auta.
- Isolohkosta sen sijaan saa helposti lisää tehoa lisäämällä kanavien kokoa.
- Katumoottorissa kanavista otetaan korkeintaan 0.005" (millin sadasosa ?) pois mutta panostetaan siihen että virtaus lisääntyy. (Nähtävästi ainoastaan siis tasoitetaan kanavien pintoja)
- Kannen virtauksen mittaamisessa on tärkeää että kannen alla on sylinterikoon mukainen adapteri koska muuten virtaustulokset eivät ole vertailukelpoisia. Joku suositteli myös vesivirtauksella testaamista - eli paljonko jollain paineella kansi virtaa vettä lävitse, mutta tuohon ei kukaan kommentoinut.
- Pakopuolella kanava alkaa virtaamaan vasta 0,25" (6mm) nostolla. Molempien sekä pako- että imupuolen virtaus nousee aina 0.45" nostoon saakka (11,43mm). (Tämä kannattaa ottaa huomioon nokkaa suunniteltaessa)
- Joissain kanavissa jousen alle on laitettu lisää materiaalia jonka poistamalla virtaus lisääntyy, mutta kannen luotettavuus heikkenee.
- Kawassa ilmavirtaus suunnataan suoraan venttiililautasen keskiosan päälle jotta virtaus sylinteriin olisi paras mahdollinen. (Avattaessa kanavia virtaus hidastuu mutta ilmamäärä lisääntyy. Käsittääkseni tällöin virtaus siirtyy venttiilin reunoille ja silloin vastaavasti isommasta venttiilikoosta alkaa vasta olemaan konkreettista hyötyä).
- kanavissa olevat ohjainnystyt (kahden pako- tai imukanavan välissä) hyödyntävät erityisesti pienillä nostoilla pitäen pulssit erillisinä (eli oma kääntäen jos on nostoa kasvatetaan nokkaa muuttamalla niin näistä ei ole niin paljoa hyötyä)
Tässä kuva sh.org:sta missä näytetään miten ns. pulssi etenee moottorissa.

Tässä vastaavasti kuva jossa näkyy miten virtaus sijoittuu kanavan pinnoille mutkassa ja venttiililautasen kohdalla.

Tässä linkki koko keskusteluketjuun: Hayabusa.org zx14 port velocity ja busa port velocity
Tähän yhteyteen sopii myös tämä videolinkki tuolta toiselta osastolta:
Videokuvaa sylinterin sisältä moottorin käydessä