Jarrupalojen vaihto?
Tuli viikonloppuna katsottua jarrupalojen kunto ja näyttää vahvasti siltä, että etupalat pitää vaihtaa pikimmiten. Nyt täytyy heittää (tyhmä) kysymys, miten ne palat vaihdetaan. Tai siis tarkemmin ottaen, kuinka poistetaan se tappi, joka pitää palat kiinni jarrusatulassa
Aikaisempien mopojen Brembot tuli tutuksi, mutta busan jarrusatula pisti miettimään, kun ei siellä ole mitään irtiruuvattavaa pulttia tai läpilyötävää putkisokkaa, joka pitää ne palat kohdallaan. Palat kai voi kuitenkin vaihtaa niin että etunen on paikallaan?
Uusiksi paloiksi olen ajatellut EBC:n sintteri tai orgaanisia paloja. Mitenkähän näiden kestossa ja pidossa mahtaa olla eroja noin normikäytössä ? Radalla kun ei kuitenkaan tule käytyä kuin ihan muutama kerta kesässä.
Aikaisempien mopojen Brembot tuli tutuksi, mutta busan jarrusatula pisti miettimään, kun ei siellä ole mitään irtiruuvattavaa pulttia tai läpilyötävää putkisokkaa, joka pitää ne palat kohdallaan. Palat kai voi kuitenkin vaihtaa niin että etunen on paikallaan?
Uusiksi paloiksi olen ajatellut EBC:n sintteri tai orgaanisia paloja. Mitenkähän näiden kestossa ja pidossa mahtaa olla eroja noin normikäytössä ? Radalla kun ei kuitenkaan tule käytyä kuin ihan muutama kerta kesässä.
Palojen kiinnitystapit irtoavat esim. sopivilla pihdeillä suostuttelemalla. Ne jouset on pännissä näiden alla joten vähän niitä keventämällä tappi saattaa tulla helpostikin sen verran ulos että saa päästä pihdeillä kiinni.JussiA kirjoitti:Tuli viikonloppuna katsottua jarrupalojen kunto ja näyttää vahvasti siltä, että etupalat pitää vaihtaa pikimmiten. Nyt täytyy heittää (tyhmä) kysymys, miten ne palat vaihdetaan. Tai siis tarkemmin ottaen, kuinka poistetaan se tappi, joka pitää palat kiinni jarrusatulassa
Aikaisempien mopojen Brembot tuli tutuksi, mutta busan jarrusatula pisti miettimään, kun ei siellä ole mitään irtiruuvattavaa pulttia tai läpilyötävää putkisokkaa, joka pitää ne palat kohdallaan. Palat kai voi kuitenkin vaihtaa niin että etunen on paikallaan?
Uusiksi paloiksi olen ajatellut EBC:n sintteri tai orgaanisia paloja. Mitenkähän näiden kestossa ja pidossa mahtaa olla eroja noin normikäytössä ? Radalla kun ei kuitenkaan tule käytyä kuin ihan muutama kerta kesässä.
Em. toimintaa helpottaa huomattavasti jos irroittaa satulan vaihdon ajaksi (letkun varaan).
Club 100 m/s
Samaan hikeen vielä kevyesti rasvaa mäntiin, niin eivät jumita. Tämä rasva ei siis ole sama asia kuin alumiini/kupari/hopea/ tms. tahna, vaan jarrukumirasvaa ja sitä löytyy normi autotarvikeliikkeestä, esim. merkkiä PBR Rubber Grease
Vanha kikka oli laittaa sopiva lankunpala tms. sinne mäntien väliin ja sit puhaltaa paineilmalla männät irti lankkua vasten. Ei pääse männät karkuun ja voi käyttää reilummin painetta.MGa kirjoitti:puhalla varovasti paineilmaa letkun liittimestä sisään ja koita jollain saada suostuteltua kaikki 6 mäntää tasaisesti ulos, jos yks lentää ni muita voi olla hankala saada. tajuukohan tosta nyt mitää :p
edit. nii ja samalla voi olla hyvä idea uusia tiivisteet...
ps. Peukaloa ei sitten kannata jättää väliin....
Club 100 m/s
Ei niitä satuloita välttämättä tarvitse ottaa edes pois jarruletkun päästä, saati sitten räjäyttää atomeiksi, jos jarrut muuten pelaa ok. Sopivan ohut lankunpätkä tms. jarrupalojen korvikkeeksi ja pumppailet kaikki männät sen verran ulos, että näkysälle tulee puhdasta pintaa. Jos purkaa satulat atomeiksi, niin ainakin itte vaihtaisin kaikki satulan O-renkaat uusiin, ihan varmistellen vain sitä, ettei satula vuoda nestettä jossain kaukana kotitallilta, saati sitten radalla...