Lambda-asiaa

Airbox, pair, TRE, sekä muita omia virityksiä
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Tietääkös joku miten tuo busan oma lambda-anturi oikein toimii? Siis haisteleehan se kaasuja siellä ja säädellee seosta sen mukaan mutta kun se PAIR on siellä mukana laimentamassa pakokaasuja... eli eihän se "todellista" lambda-arvoa pysty mittaamaan?
Aloin pohtia asiaa että mitä tapahtuu kun PAIRin nykäisee pois --> pakokaasut muuttuvat --> lambda huomaa ja säätää soppaa...? Meneekö soossit ihan sekaisin? Mitä tapahtuu jos tuon anturinkin nyhtää irti? Autoissahan on järjestelmiä joissa jokin anturin poksahdus (lue: irroitus) aiheuttaa ns. perussäädöt ruiskulle ja sytkälle, tyyliin "aja suoraan korjaamoon kulkematta lähtöruudun kautta".
Onks kellään tietoo.... :O
Club 100 m/s
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Mulla lähti toi lambda käveleen putkiston vaihdon yhteydessä. Sieltä boksille menevästä liittimestä tarvii samalla irroitella yks johto.
Muistaakseni toi lambda oli mukana vaan alle 3000 kiekoilla....? Tai jotain.
Avatar
Tase
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:22
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Tase »

Dodiin.. Vihdoin tilaamani putkisto tuli. Hormisto on MICRON Exhaust Zeta Full Factory Race System
http://www.jbracing.co.uk/Results.cfm?category=12

Tuossa pyörittelin putkea ja huomasin, että siinä on lambda- anturille paikka?? Mukana tuli kyllä myös tulppa, jonka voi tuohon paikkaan laittaa. Ohjeissa mainitaan vain, että laita anturi paikoilleen jos on tarvetta..
Onko kellään kokemuksia kannattaako tehoputkistoon jättää tuo labda paikoilleen?? Onko haittaa/hyötyä?? Helpottuuko pyörän säätäminen??

Asennus ja säätö menee ensi viikkoon. Pistän tuloksia kun virivirit on paikoillaan.

:laugh:
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Asiaa että tasekin sai räyhäputken :D Lambdalla ainakin busassa on vaikutus alakertaan. Mulla kun otti sen pois niin rupes tulee Voimaa sinne. Kandee tietty kokeilla ilmankin varmasti huomaat eron.
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Niinku tuolla edellä jo oli kommenttia, Busassa lambda vaikuttaa sinne alakierroksille. Jostain muistin syövereistä työntyy muistikuva että alle 2800 rpm...?
Mulla oli edellisen omistajan jäljiltä myös tuo Sepen linkkaama johto poistettu, ja silloin värkki tuntui käyvän paksulla varsinkin tyhjäkäynnillä ja kaupunkicruisailussa. Piuhan kytkemisen jälkeen käynti parani selvästi. Mutta tietysti tämä ei ole ihan vertailukelpoinen tieto, mulla kun on niillä kiekoilla tuo mytty tulppana sekä pako- että imupuolella. Suosittelen kokeilemaan molempia, anturi kytkettynä ja ei, luulisi eron huomaavan, ja jollei huomaa, ei sillä kai sitten niin merkitystäkään liene. :)
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

toi homma pitää tehdä just noin kun sepen linkissä näkyi, mikäili saamiini tietoihin on luottamista. pukkaako peräti erroria jos oikein muistan mikäli tytyy vaan kiskaseen sieltä anturista sen narun irti. ja nimenomaan on niinku artsikin ounasteli, että se lambda ja pairi sekoittaa kiinni ollessaan sen verran säätämistä ettei mitään faktaalisia arvoja saa kohdilleen. eli penkitykseen ja säätöön on oikeestaan melko turha mennä ellei noi oo valmiiks eliminoitu...
...dont you agree...ehhh..?
Avatar
Tase
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:22
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jep putkenvaihdon yhteydessä ois tarkoitus ottaa pois samalla tuo Pairsydeemi ja taidan samalla irroittaa tuon labda anturin johdon.
Homma vaan siirtyy ens viikkon alkuun kun pitää tänään lähteä ajelemaan Kokotreffeniin ;) Ei uskalla ottaa mitään riskiä, ettei reissu jää tekemättä :) Onko muuten sinne muita busanisteja tulossa??
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Kiitos vastauksista. Niistä inspiroituneena taidan ruuvailla PAIRin ja lambdat pois busasta viikonlopun aikana, kun ei muutenkaan ajelemaan juuri pääse, kun pitää sukuloida maalla... Tuon G-Packin vaikutustakin voisi yrittää mututella...
Samallahan voisi vähän puukotella sitä airboksiakin... mitä olette sille tehneet? Joku läppäsysteemi siellä kait luuraa joka pitäis heittää mäkeen...kö? :O
Tästähän tulee oikein testi-viikend! :D
Club 100 m/s
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Laavantaina tulosa kokkoon...
Airboxi-muutos tehty ja tänään putimuutosta 4-1
Ensviikolla penkkiin ja säätöö.....
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

heitän par riviä airiloodan moddauksesta ja vähän muustakin tonne tekniikan osastolle...=)
...dont you agree...ehhh..?
janir1979
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Loka 2004, 01:01
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja janir1979 »

jos tota liitintä katsoo edestäpäin (johtojen puolelta) niin missä rivissä se lambdan johto on kiinni ja monesko vaikka oikealta (esim. keskirivi toinen oikeelt)? Aattelin ku en löytänyt ton väristä johtoa mikä sepen linkissä oli! Tai sit iski sokeus!
Lähteekö se ihan vetämällä?
Ei elämästä selviä hengissä!
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Tase1 kirjoitti:Dodiin.. Vihdoin tilaamani putkisto tuli. Hormisto on MICRON Exhaust Zeta Full Factory Race System
http://www.jbracing.co.uk/Results.cfm?category=12

Tuossa pyörittelin putkea ja huomasin, että siinä on lambda- anturille paikka?? Mukana tuli kyllä myös tulppa, jonka voi tuohon paikkaan laittaa. Ohjeissa mainitaan vain, että laita anturi paikoilleen jos on tarvetta..
Onko kellään kokemuksia kannattaako tehoputkistoon jättää tuo labda paikoilleen?? Onko haittaa/hyötyä?? Helpottuuko pyörän säätäminen??

Asennus ja säätö menee ensi viikkoon. Pistän tuloksia kun virivirit on paikoillaan.

:laugh:
Hmm.. mitäs putkisto noin tilaamalla tuli maksaan kuluineen?
Avatar
Tase
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Touko 2004, 08:22
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Tase »

ksthb kirjoitti:
Tase1 kirjoitti:Dodiin.. Vihdoin tilaamani putkisto tuli. Hormisto on MICRON Exhaust Zeta Full Factory Race System
http://www.jbracing.co.uk/Results.cfm?category=12

Tuossa pyörittelin putkea ja huomasin, että siinä on lambda- anturille paikka?? Mukana tuli kyllä myös tulppa, jonka voi tuohon paikkaan laittaa. Ohjeissa mainitaan vain, että laita anturi paikoilleen jos on tarvetta..
Onko kellään kokemuksia kannattaako tehoputkistoon jättää tuo labda paikoilleen?? Onko haittaa/hyötyä?? Helpottuuko pyörän säätäminen??

Asennus ja säätö menee ensi viikkoon. Pistän tuloksia kun virivirit on paikoillaan.

:laugh:

Hmm.. mitäs putkisto noin tilaamalla tuli maksaan kuluineen?

En muista tarkkaan, mutta tais olla jotain 630€ kaikkineen kuluineen työpaikalle toimitettun :laugh: Halpa oli ja hinta/laatusuhde kohdillaan. Ääni on aika "raaka" kovemmilla kierroksilla :bike:
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

Onkos kellään pyörässä räyhäputki+ pairi- sekä lambda paikallaan? :apua:
Eli kaikki yhtä-aikaa...
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
77-1105605961

Viesti Kirjoittaja 77-1105605961 »

Eli itellä on -04 bussi ja vaihdoin Yosin TRS putkiston (johon tuo lambda-anturin paikka tehtiin) vakion tillalle lambda kiinni ja muut (pc-usb,k&n,g-packi jne.)tilpehöörit. Mihinkään Pair juttuihin en ole koskenut. Ja hyvin pelittää. Koskenniemen Kimmo (Bikefox) sanoi säätäessään että lambdan kanssa saa tarkempaan säädettyä. Tiedä sitten... :cool:
Vastaa Viestiin