Tänään vaihtelin eteen uudet jarrupalat. Asennuksen jälkeen liskuttelin jarrukahvaa ja ihmetyksekseni pohjaan painui kahva joka vedolla. Jarrunesteen täyttö ja sama homma. Irrotin jarruletkun ja tulppasin sormilla eikä painetta....mutta sen sijaan imi kun vanha venäläinen h....a
Noh jarrunestesäiliö irti samoten letku säiliöstä, peukalo suoraan säiliön kylkeen letkunliittimen paikalle. Pari pumppausta ja nestettä rupesi lentämään. Letku kiinni ja peukalo toiseen päähän letkua...ei painetta. Teoria: Jarrunestesäiliön männäntiiviste on väljä eikä saa painetta aikaiseksi ilman tiukkaa vastapainetta. Tämä lienee ei normaalia...itse en ainakaan ole kuullut männästä joka toimii pelkästään vastapaineella, eteenkin kun tämä mäntä on piirissä ainoa joka painetta tuottaa.
Voisiko joku vahvistaa teoriani ja samalla jos jollakin löytyy ylimääräinen ehjä jarrunestesäiliö mäntineen, niin ostan pois.
Ihmetyttää vaan tuo, että tuottaa kuitenkin paineen "vastapaineella"... Jos sulta löytyy iso "lääkeruisku" (siis mallia 100-200 ml), mä ainakin yrittäisi henk. koht. täyttää järjestelmän nesteellä alhaalta. Eli suoraan siitä ilmausruuvista tavaraa sisään, kunnes tulee säiliö täyteen... Tän jälkeen kannattaa vielä vedellä nesteitä edestakas järjestelmässä, että saa turhat ilmat pois. Jos se männäntiiviste on väljä, niin ei sen pitäis kyllä sitä painetta tuottaa millään muotoa... En tiedä onko jarrujen kanssa sama juttu kuin kytkimen kanssa, mutta sen ilmauksen kanssa on aika monella ollut ongelmia. Ite tein sen ton ruiskun avulla ja onnistu aika helposti. Tossa kun mainitsit, ettei tullut painetta letkun päähän, viittaisi se vähän juuri siihen ilman väärässä paikassa olemiseen. Tiiviste kun ei välttämättä pidä noita ilmoja siellä järjestelmässä eli "sutii" tyhjää eikä saa paineita ollenkaan aikaiseksi. Eihän se letkun kiinniolo erota asiaa mitenkään muuten testisi aiemmasta vaiheesta kuin siten, että letku on kiinni? Tällöin letkun sisällä oleva jarruneste (joka ei painu kasaan kuten ilma) toimii vain välittäjänä eikä paineen pitäisi siitä mitenkään muuttua verrattuna tilanteeseen, jossa pidät sormea letkun tilalla ??? Neuvokoon joku viisaampi lisää, jos tää homma ei vielä toimi... Toivottavasti saat homman pelittämään
koska kirjoitti:Ihmetyttää vaan tuo, että tuottaa kuitenkin paineen "vastapaineella"... Jos sulta löytyy iso "lääkeruisku" (siis mallia 100-200 ml), mä ainakin yrittäisi henk. koht. täyttää järjestelmän nesteellä alhaalta. Eli suoraan siitä ilmausruuvista tavaraa sisään, kunnes tulee säiliö täyteen... Tän jälkeen kannattaa vielä vedellä nesteitä edestakas järjestelmässä, että saa turhat ilmat pois. Jos se männäntiiviste on väljä, niin ei sen pitäis kyllä sitä painetta tuottaa millään muotoa... En tiedä onko jarrujen kanssa sama juttu kuin kytkimen kanssa, mutta sen ilmauksen kanssa on aika monella ollut ongelmia. Ite tein sen ton ruiskun avulla ja onnistu aika helposti. Tossa kun mainitsit, ettei tullut painetta letkun päähän, viittaisi se vähän juuri siihen ilman väärässä paikassa olemiseen. Tiiviste kun ei välttämättä pidä noita ilmoja siellä järjestelmässä eli "sutii" tyhjää eikä saa paineita ollenkaan aikaiseksi. Eihän se letkun kiinniolo erota asiaa mitenkään muuten testisi aiemmasta vaiheesta kuin siten, että letku on kiinni? Tällöin letkun sisällä oleva jarruneste (joka ei painu kasaan kuten ilma) toimii vain välittäjänä eikä paineen pitäisi siitä mitenkään muuttua verrattuna tilanteeseen, jossa pidät sormea letkun tilalla ??? Neuvokoon joku viisaampi lisää, jos tää homma ei vielä toimi... Toivottavasti saat homman pelittämään
Silloin kun peukalo on suoraan kiinni säiliön kyljessä, männän väljäkin liike saa aikaan paineen noin pieneen tilaan. Kun paine syntyy puristuu väljä tiiviste siten että se taas pitää. Jos mäntä toimisi oikein niin letku irrotettutunahan kahvaa painamalla säiliöstä täytyisi tulla "kahvanmitalla" sitä tavaraa ulos. Näin ei kuitenkaan ole. Jos letku on irti ja kahvaa pumppaa, säiliöstä ei tule tavaraa nopan noppaa...tai ei juuri mitään. Jos ja kun näyttäisi että tuo männäntiiviste on sura, niin pakkohan se on vaihtaa, ennkun se 200 markkaa lasissa alkaa liskuttamaan tyhjää :p
Edit: Enhän minä sitä sano etteikö tuolla lääkeruiskukikalla saisi sitä pelaamaan, mutta onko tuo mäntä aivan OK....turvallinen?
Jepulispelpulis perun sanani....tietämättömyyttäni :1087
Sain "varmalta kädeltä" tiedon että tuo mäntä on niin ääpötön että se ei jaksa paineistaa jos ilmaa on esim. juuri tuon letkun verran. Eli mäntä "luistaa", niinkuin herra tuolta takarivistä veistelikin
Eli kokeilenpas siis sitä ruiskukikkaa...eli kohtia apteekkia. Näemmä kaikki lääkkeet jopa busan vaivoihin
Oppia ikä kaikki, jarruihin lääkettä ja oikein ruiskun kera Säiliöllinen ilmapropuista pihalle pumpaten, täyttö ja valmista tuli Nyt on paineita ja homma rokkaa....tosin pysähtyessä narahtaa aika ikävästi, mutta tuo kait kuuluu uusien paljoen kanssa asiaan ennenkuin "tasottuu" levylle.