Kun viime vuoden GSX-R1000:een tuli lennossa vaihdettavat polttoaineen suihkutuskartat, niin minulla on käynyt mielessä jo muutaman kerran vastaavan systeemin tekemisestä Busaan itse.
Ainakin teoriatasolla modaus olisi kait melko yksinkertainen toteuttaa. Onkohan kukaan muu miettinyt tätä samaa asiaa? Pitäisikö ensin hakkeroida Power Commander?
Kysehän kait on aika yksinkertaisesta bitin väännöstä.
Busassa on ollut alusta saakka jo vakiona vaihtuva kartta ). Sen huomaa kun ajaa laajakaista kiinnin niin eri vaihteilla on erilaiset seokset putken päässä.
Mitä ominaisuuksia tuolla vaihdettavalla kartalla pyrkisit lisäämään ?
6000km huolto (jotain 6K+3/4)
Erkka Korpiaho Racingillä
kun siellä sai Busaa alas hiukka lisää bensaa
No ny pyörä kulkee, mutta ah ja voi: myös syö!
Bensankulutus nousi litralla ja
pyörä vetää kylmänä loivaa mäkeä tyhjäkäynnillä.
Helsingin Sörnäisten rantatieltä ylös Hämeentielle kohti Pasilaa
karmea nykiminen jyrkässä mäessä ja niinpä loput kymmenen metriä jo luistatin kytkimellä ja annoin bensaa, MUTTA:
lämmin kone veti ylös jyrkkää mäkeä tyhjäkäynnillä!!!
12K huollossa sitten takaisinpäin ala-alueen bensansyöttöä
Tankki riittää vain 270km (20L kului)- ennen 320km
(tarkalla tasaisella matka-ajolla 350km)
Nämä 5000km jälkeen, jolloin kulutus laski.
Nyt on 7K +1/4 mittarissa ja lompsassa koi-perhosia
CyberAngel kirjoitti:Tankki riittää vain 270km (20L kului)- ennen 320km
(tarkalla tasaisella matka-ajolla 350km)
Nämä 5000km jälkeen, jolloin kulutus laski.
Mitä - pääset siis alle 6L/100km, huh ! Mulla tankillinen riittää juuri ja juuri sen 265km (=5.8L-5%) jos on rauhallisempaa ajoa... joskus taas kulutus nousee jopa 7-8L tuntumaan.
Jokin aikaa sitten säätelin alakertaa orggisboxilla ja opin seuraavat asiat:
- Tyhjäkäynnin säädöllä ja pintakaasualueen säädöllä on selvä yhteys toisiinsa. Usein riittää että säätää tyhjäkäynnin rikkaammalle ja jättää pintakaasualueen koskematta. Mulla pyörässä on tällä hetkellä tyhjäkäynti +2 ja pintakaasu -10% (johtuen parista pienestä muutoksesta). Tuo pintakaasun rikastaminen varsinkin lisää kulutusta todella helposti, yleensä vakiopyörässä rikastetaan 5% ja se näkyy suoraan kulutuslukemassa.
- Kaasukahvan paikallaan pitäminen vähentää kulutusta. Busassa seos alkaa säätymään matkamoodiin vasta kun kahva on ollut pidemmän aikaa paikallaan. Mulla esim normaalissa ajossa on seos AFR 13.2, mutta kun kahvaa pitää paikallaan täysin liikuttamatta niin seos on AFR 14.7. Tällä kaasukahvan täysin paikallaan pitämisellä on tosi iso merkitys
- Käynnistyksen jälkeen busa käy useita minuutteja todella rikkaalla ja kuluttaa paljon bensaa. Useat käynnistykset siis lisäävät keskikulutusta.
- Yleensä jos lambda-anturi ei toimi, lisää se kulutusta. Lambda menee rikki jos esim pitkään ajaa liian rikkaalla. Jotkuthan nyppäisevät tuon pois, itse taas arvostan sitä että matka-ajossa on aina optimit seokset käytössä. (nimim. sattuipa ihmettelemään että miksi kulutus nousi kun oli unohtunut kytkeä lambda päälle.)
Btw, Joensuusta palatessa GSX1400R 5.8l/100km Iisalmeen asti ja siitä eteenpäin 6.4l/100km. Nämä siis tankkaamalla ja Sigmasta kilometrilukema varmistamalla, kuriositeettina että omakin kulutusmittari näyttää samoja lukuja.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Koko kauden keskikulutus 5.8L/100km, kirjanpidon ja Trip 2 mukaan, eli tarkkaan näyttää tässä yksilössä. Eroja tankkauksien välillä huomaa kuinka on ajettu, eli vaihtelevat 5.5-6.4 nopeudesta ja kiihdyttelyn määrästä riippuen.
Lamda ei ole kytkettynä, mutta kulutus on silti pysynyt kohtuullisena. Tällä hetkellä ei varmaan ihan optimi säädössä, kun airbox ja suppilomodin jälkeen ei oo vielä kommanderia säädelty.
jarim kirjoitti:Btw, Joensuusta palatessa GSX1400R 5.8l/100km Iisalmeen asti ja siitä eteenpäin 6.4l/100km. Nämä siis tankkaamalla ja Sigmasta kilometrilukema varmistamalla, kuriositeettina että omakin kulutusmittari näyttää samoja lukuja.
Toi on muuten hyvä pointti. Moottori syö bensaa kyllä aika hanakasti matka-ajon kierrosten mukaan vaikka seokset pysyvätkin samana. Heti kun vaihtoi 16 piikkisen eteen niin keskikulutus nousi.
PetriK kirjoitti:Toi on muuten hyvä pointti. Moottori syö bensaa kyllä aika hanakasti matka-ajon kierrosten mukaan vaikka seokset pysyvätkin samana. Heti kun vaihtoi 16 piikkisen eteen niin keskikulutus nousi.
No sen verran mitä nyt yleensäkään jaksan tuota kulutusta ihmetellä, niin näyttäis että melkein litran nousee kulutus matka-ajossa tuolla 16 piikkisellä etulätkällä.