Moi
Tulpanvaihdon loppusuoralla alkoi viimeinen tulppa temppuilemaan. Ei suostu tulemaan pois vaan jumitaa. Tulppa pyörii ulospäin muutaman kierroksen mutta sitten tulee stoppi. Väänsin 20cm räikällä minkä uskalsin mutta ei aukea enempää. Mistä kysymys? Onko se tulpan tiivisterengas hapettunu ja jumittaa jotenkin. Milkä neuvoksi? Tuosta jumituksesta se pyöri myös nätisti kiinni päin.
En osaa sanoa, mutta tulppa kyllä lähti kiertymään aukipäin ilman suurempaa voimaa (kevyt nykäisy). Eikös tuommoisen kierteen hajottamiseen tarvita hieman enemmän voimaa. Täytyy kait koettaa jotain liuotushoitoa rustoffilla tai jollain. Muiden tulppien tiivistysrenkaat olivat aika hapettuneita joten jos se tiivistysrengas olisi jotenkin jumissa ja estäisi tulpan nousua. Mieleen tuli myös työkalun sopivuus. Käytin sitä pyörän omaa edullisen näköistä tulppatyökalua yhdistettynä räikkä avaimeen. Toisten tulppien vaihto onnistui helposti kyllä tuolla mutta tämä seisontajalan puoleinen tulppa nyt vihoittelee. Mielestäni avain ei kyllä kahnaa kanteenkaan vaikka tuntuu vaikeimmalta vaihtaa myös työkalun asennon puolesta. Mikä hitto siellä panttaa Kansiremontti alkaa jo kummittelemaan ja sehän varmaan maksaa...
Hmm... ilmeisesti tässä tapauksessa on tulppa on edellisessä vaihdossa kiritty liikaa ja tiiviste rengas on litistynyt niin paljon että osa tulpän kierteestä on eksynyt palotilan puolelle. Kierre on karstottunut tulpan päästä ja se panttaa vastaan.
Reilusti CRC:tä reikään, edestakaista liikuttelua kunnes karsta luovuttaa/pehmenee niin tulee ulos kierrettä vahingoittamatta.
Kiitos neuvosta. Täytyypi ruiskuttaa irroitusöljyä koloon ja antaa muhia yli viikonlopun. Jos sitten ei irtoa niin täytyy keksiä jotain muuta...viedä korjaamolle. Karstan pehmenemistä odotellessa voin siis koko viikonlopun
Ei sitten omat hermot/taidot riittäneet tuon tulpan irroittamiseen. Kuukauden jonottelun jälkeen sain pyöräni pajalle. Mekaanikot olivat veivaneet puolitoistatuntia tulppaa ylös. CRC, nitkutusta, CRC, nitkutusta... ja tulppa kiertyi ulos. Jonkinlaista pientä "alumiini kakkua" se oli noustessaan tuonut mutta uusi tulppa oli kiertynyt hienosti paikoilleen. Syyksi epäiltiin seuraavia: karstaa tulpan kierteessä, hapettuminen (viallinen kemiallinen seos kannen alumiinissa tai tulpan rungossa) Oli mikä oli, nyt mopo pelaa ja voi taas rauhassa
Hieno homma, että irtos siististi kierteitä rikkomatta!
Ihme juttu kuitenkin, jos karsta kierteen päässä pelkästään jumitti noin tosissaan. Kattelin tuossa tulppia tehtaan jäljiltä, niin oli kyllä niissäkin momentti ollut sellainen, että oli tiivisteet lähes kokonaan läjässä. Ei kuitenkaan ollut ongelmia irroittaessa.
Kannattaiskohan noihin kierteisiin käyttää jotain rasvaa asennusvaiheessa ko. ongelmia estämään?