Ee-speed takuut...?!

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Nesmit

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

Näinkö sitä apinaa taas koijattiin... :(

Menin sitten viime syksynä ostamaan pyörän EE-speedistä ja kaupanteko sujui ongelmitta; raha kelpasi ja minäkin sain uuden pyörän alle...
Ympäristönormien takia pyörä jouduttiin rekisteröimään jo 31.12.2006, mutta 2006 mallin pyörähän se on jokatapauksessa. Talvi meni siinä pyörää vahaillessa ja tulevaa ajokautta odottaessa.

Ajokausi käynnistyi aikanaan ja huoltoonkin pyörää piti välillä viedä; tonnihuolto onnistui Heinolla mutisematta ja nyt tuli aika viedä pyörä 6tkm huoltoon Kössille. Kössi sitten tarkkana kaverina huomasi että vasemman putken stefa vuotaa, tästä ne ongelmat sitten alkoivatkin...!! Kössi soitti minulle ja kertoi asiasta, mutta tietosena siitä että olen ostanut pyörän EE-speedistä sanoi että ei pysty korjaamaan vikaa koska pyörällä ei ole tehtaan takuuta?! No tämähän tipahti kuin taivaasta, TÄH! Kaupantekohetkellä annettiin selkeä kuva että tehtaan takuu on voimassa ja takuuhuollot onnistuu myös Tampereella. No ei kun asiaa tiedustelemaan Heinolta; vian esitettyäni heinolla vastattiin että pyörä vaan tänne niin korjataan, kunnes mainitsin että olen ostanut pyörän EE-speedistä jolloin muuttu ääni kellossa!!! Tämän jälkeen ilmoitettiin samaa kuin kössillä, että korjaus ei onnistu koska pyörällä ei ole tehtaan takuuta, vaan ainoastaan EE-speedin oma takuu, voihan viude!!!

Näin mm. Ee-speedin etusivulla lupaillaan täyttä 24kk tehtaan takuuta: Ee-speed

No ei kun soittamaan Ee-speediin ja kysymään että mitäs mitäs?? Tämän jälkeen vastaukset vaan paranivat; Ee-speedissä alettiin tuumailemaan että eipä taida onnistua stefan/stefojen vaihto takuuseen koska pyörällä on ajettu jo 5450km :wtf:

Siis onhan pyörä toki vanha, 3kk ajossa ollut ja kilometrejä noinkin hirveesti, niin eihän sitä nyt voi olettaakaan että kyseenlainen vika korjattaisiin takuuseen, no huh huh!! :kusi:
-tämä siis omana mielipiteenäni-

Ee-speedistä luvattiin että asiaa tiedustellaan Suzukilta jos sattuisi onnistumaan vaihto? Jokatapauksessa jos pyörä meinataan huoltaa Tampereella niin lasku lähtee siitä suoraan Ee-speedille. Saas nähä miten miähen käy, laitan jatkoa tähän palstalle kunhan sitä seuraa...

Kössille 6tkm huollosta täytyy antaa täydet 10+ pistettä, voin suositella siellä pyörän huollattamista! Huollossa tehtiin todellakin kaikki mitä piti ja käytettiin kunnon öljyjä ym rensseleitä... Kössin huolto

Edited By Nesmit on 1184058923
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
busajasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

huh huh.. omakin on ostettu EE:ltä...

Itse jouduin paikallisen huoltajan (maahantuojan) ja EE:n kanssa sopimaan erikseen että on kelpo huoltaja takuu mielessä. Paikallinen huolto taas mainitsi heti että takuuasioissa hommat ei mene ihan yhtä jouhevasti kuin maahantuojan kanssa vaan laskutus tapahtuu EE:lle ja on heidän päätännässään mitä korjataan takuuseen.

Mutta mutta eikö tuo 24kk (tai vähintäänkin 12kk) tehdastakuu ole tehtaan itsensä myöntämä riippumatta myyntikanavasta? Eikö jokaisella tuotteella ole lain suoja takuumielessä jos tuote ostetaan rekisteröidyltä firmalta? Näitä kuvioita itsekkin vähän arvoin kun harmaa tuotua laitoin mutta eiköhän noihin ratkaisut löydy.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
106-1154289781

Viesti Kirjoittaja 106-1154289781 »

Oli kysymys moottoripyöristä tai vaikka musiikkilaitteista, aina on tehtaan takuu voimassa. Ero on siinä että jokaiselle laitteelle on olemassa virallinen sopimuksen tehnyt maahantuoja. Maahantuoja korjaa takuuasiat itse maahantuomiin laitteisiinsa. EE-Speed on myös "maahantuoja" joka vastaa itse omista takuuasioistaan... jos vastaa.

Ei virallinen maahantuoja tai sen valtuuttamat merkkikorjaamot ole missään vastuussa harmaatuonnista. Tässä koko hommassa pointti on se, että kyllä EE-Speedin täytyy vastata omista takuistaan (Nesmitillä käytännössä uusi pyörä)

Nämä on juuri ehkä niitä asioita mistä hintaerot muodostuu.

Tämä asia on verrattavissa esim. jos tilaa kotiteatterilaitteet "halvalla" saksasta ja ne kyrvähtää, ei niitä voi takuuseen mennä vaihtamaan Veikon koneeseen, mutta sen saksalaisen kauppiaan kuuluu vastata takuusta.... tehdastakuu niissäkin on....
Nesmit

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

Näinhän se varmaan on...
Hieman toisenlainen kuva vaan annetaan kun pyörää on ostamassa; no kauppamies on aina kauppamies?!
Tai sitten ei itse vaan ymmärrä selkeetä suomenkieltä.

Jotain valoa sentään tunnelin päässä: Tossa soiteltiin Ee-speedin kanssa puhelut ja saatiin sovit.tua että jos stefan vaihdon onnistuu teettämään esim. Kössillä (ehdotin tätä itse), niin se sopii. Tästä sitten Kössi laskuttaa Ee-speediä, ja he sopivat asian keskenään.

Hieman tästä jää kuitenkin semmonen maku että miksi asiakkaan tulee itse hoitaa asiat vääntämällä ja neuvottelemalla kuntoon? :thumbdown:
Asiahan olisi sinänsä aivan eri jos jo heti ensimmäiseen tiedusteluun olisi vastattu; Tottakai menee takuuseen ja vaihto onnistuu. (kuten esim heinolla vastattiin asiaa sieltä kysellessäni - kunnes selvisi mistä pyöräni on hankittu)

Edited By Nesmit on 1184058310
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
106-1154289781

Nesmit kirjoitti:Jotain valoa sentään tunnelin päässä: Tossa soiteltiin Ee-speedin kanssa puhelut ja saatiin sovit.tua että jos stefan vaihdon onnistuu teettämään esim. Kössillä (ehdotin tätä itse), niin se sopii. Tästä sitten Kössi laskuttaa Ee-speediä, ja he sopivat asian keskenään.
Juuri noin kuuluu toimia. EE-speed hoitaa "maahantuojana" itse takuuasiansa.
Pääasia on kuitenkin että kesken parhaan ajokauden ei tule liian pitkää taukoa...
Martta

Viesti Kirjoittaja Martta »

No, mitä minä olen seurannut tilannetta stefojen kanssa, niin niissä on ollut hyvinkin kirjava käytäntö.

Itellä kun meni äffästä 12tkm jälkeen etupään stefa niin Suzukilta todettiin, ettei noin pienillä ja 6kk vanhana pyörä saa hajota. Takuuseen.

Samana syksynä samaisesta pyörästä simahti akku, niin sekin meni kerta heitolla takuuseen.
Kolmas kerta toden sanoo... 302km/h (Suhteellisen vakio 1300R)

http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
112-1168023213

Viesti Kirjoittaja 112-1168023213 »

Tänään oli just juttua MP-Team Salosella noista harmaatuotujen huolloista... Aika sekavaa touhua, mitä nyt rivien välistä itse ymmärsin. :thumbdown: Ite kanssa käytin 6000km huollossa, eipä löytynyt vikoja ja toivottavasti ei stefat ala vuotaa kun takuukin umpeutuu tämän kuun lopulla... :thumbup:

Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan ja mitenkään morkkaamatta ketään, mutta itse luotan nyt ja tulevaisuudessa vain virallisen maahantuojan tuomiin pyöriin... Ja suosiolla maksan siitä sen pienen erotuksen ylimääräistä! :glare:
106-1154289781

peltsi85 kirjoitti:Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan ja mitenkään morkkaamatta ketään, mutta itse luotan nyt ja tulevaisuudessa vain virallisen maahantuojan tuomiin pyöriin... Ja suosiolla maksan siitä sen pienen erotuksen ylimääräistä! :glare:
Joo..nuo on jokaisen omia valintoja. Minä toimin samalla tavalla kuin peltsi85 , mutta en myöskään tuomitse harmaatuonti-ostajia.
Tämä asia ei ole läheskään niin suuri ongelma täällä mopopuolella kuin autoissa. Koittakaapa tarjota saksasta tuotua autoa autoliikkeeseen vaihdossa.... suurin osa ei ota ollenkaan , ei millään hintaa, edes vähän ajettua huippusiistiä ja väitän että hintaetu katoaa myös busassa jos tarjoat harmaatuontia vaihdossa esim. uuteen....
...onko joku eri mieltä... häh ?? :p
mike

Viesti Kirjoittaja mike »

jussibussi kirjoitti:Tämä asia ei ole läheskään niin suuri ongelma täällä mopopuolella kuin autoissa. Koittakaapa tarjota saksasta tuotua autoa autoliikkeeseen vaihdossa.... suurin osa ei ota ollenkaan , ei millään hintaa, edes vähän ajettua huippusiistiä ja väitän että hintaetu katoaa myös busassa jos tarjoat harmaatuontia vaihdossa esim. uuteen....
...onko joku eri mieltä... häh ?? :p
No muutama seikka voidaan korjata. Takuusta vastaa AINA tuoteen myyjä ei maahantuoja. Tosin tässä tapauksessa on kyseessä siis sama liike. Eli liike (MYYJÄ) on ostajaan nähden velvollinen korvaamaan takuuseen kuuluvat korjaukset.

Tehdas antaa tuotteileen jonkun takuun jonka puitteissa virallinen maahantuoja korvaa niin kuin parhaaksi näkee ja normaalitapauksessa paremmin kuin varsinainen tehdas.
Viralliselle maahantuojalle voi toki osoittaa vaatimuksiaan myös harmaatuoduista pyöristä ja tässäkin tapauksessa loppupelissä maahantuoja (virallinen) joutuisi korvaamaan korjauskulut koska edustaa Suomessa tehdasta. Virallinen maahantuoja vain on ohjeistanut Suzuki korjaamot toimimaan harmaatuotujen pyörien korjauksien suhteen näin (mitään ei korvata jne). Maahantuoja ei halua nostaa takuukustannuksiaan turhaan pyörillä joista se ei ole saanut penniäkään. Tehtaat seuraavat suurella mielenkiinnolla takuukuluja/myyty yksilö ja arvata saattaa minkälaisen kohtelun Suomen maahantuoja tehtaalta päin saa, jos kustannukset kasvavat n 30%. (Viime vuonna noin kolmannes Suzukeista tuli harmaana maahan).

Kuvitelkaapa tilannetta jossa Saksalaisen turistin takuunalaisesta busasta poikii kone Rovaniemellä. 100% varmuudella se korjataan Suomessa virallisen maahantuojan kustantamana. Siis dealeri laskuttaa korjauskulut normaalisti takuujärjestelmän kautta ja virallinen maahantuoja hyvittää kustannukset dealerille.

Palataanpa etustefoihin. Kyseessä "kuluvat osat". Joku vertaa ketjuihin, joku jarruosiin joku renkaisiin. Käsitykseni mukaan virallisen kautta tuodulle busalle maahantuoja on korvannut ensimmäisellä ajokaudella sattuneet etupäänstefavauriot. Toisella kaudella sattuneet on jätetty korvaamatta, koska kyseessä on "luonnollinen kuluma". Tässä on taas aihetta toiseen epistolaan, me kaikki tiedämme että etupään stefat ovat ongelma busassa ja tästä saisi halutessaan hyvän riidan aiheen:) Valmistaja/maahantuoja/myyjä toki vastaa takuuajan jälkeenkin tuotteen ongelmista/tyyppiviosta...

Ja viimeisenä pointtina autoala. Kaikki suurimmat automaahantuojat käsittelevät turisti-/muutto-/harmaatuontiautojen takuut takuuaikana aivan normaalisti merkkikorjaamoillaan (näin toimii jo osa moottoripyörien maahantuojistakin). Laki vaatii että takuun on toimittava oli tavara ostettu mistä tahansa. Eikä tehtailla ole mitään halua jarruttaa turismia/autojen liikkumista rajojen yli. Joku maahantuoja on jopa huomannut mahdollisuuden lisämyyntiin jälkimarkkinoinn puolella ja markkinoi verkostonsa palveluita "harmaatuotujen" omistajille.

Tähän loppuun on siis todettava alussa mainitsemani pointti: Takuusta vastaa MYYJÄ ja oikea reklamaation kohde takuuasioissa (koskevat ne sitten puutarha haravaa tai moottorikulkuneuvoa) on aina tuotteen myyjä. Toki joissakin tapauksissa myyjää ei enää ole tai myyjä ei ota ongelmaa kuuleviin korviin, tällöin on mahdollista tai tarpeellista reklamoida tuotteen valmistajalle tai valmistajan edustajalle.
busapappa2

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

No Nyt vähän vastinetta tuolle "NORMAALILLE KULUMALLE".

Mun Kromihirmu on K4, mutta regattu 11.03.2005. NO !

01.04.2007, ELI 21 vrk:tta takuun umpeutumisen jälkeen korkkasi aivan samainen etustefa kuin Martilla ( Nesmit ) . Tai itse asiassa, oli varmaan korkannut aikaisemmin jo, mutta huomasin vian silloin, koska se tiputteli jo asfaltille läikän parkissa.

No minä hattu kädessä RM-Heinolle ja Kari Vahteriston juttusille, että josko menis takuusen ? ??? Kari katseli stefan ja totesi, että :

TOTTAKAI, homma hoituu. :D

Ongelmana oli korjaamon puolella useamman viikon jono, mutta siihenkään ei ajokauteni tyssännyt, vaan RM-Heinolta joustettiin sekin vielä, että pyöräni korjattiin vielä samalla viikolla muiden töiden ohessa ja TAKUU MAKSOI Molemmat Stefat sekä itse maksoin jarrupalat, työn osuus jaettiin minulle ERITTÄIN edulliseen tapaan, eli lasku oli muistaakseni vain joitakin kymppejä.
:mosh: :bowdown:

Sattuipa Nokian Guitar spesialist jussibussi yhtä aikaa kassalle omilla asioillaan toteamaan, että kyllä taas saa RM-Heino hyvää mainosta palstalla, JOTA NYT TÄSSÄ ANNANKIN ! Oli sentään papan Bussilla ajettu reippaasti yli 20.000km ja Heino hoiti homman takuuseen, VAIKKA takuu oli umpeutunut jo 21 vrk sitten.

Muutamaa viikkoa myöhemmin todettiin vaimon silloisen GS 500 E :n akku simahtaneeksi ja siinäkin oli takuu muistaakseni juuri unpeutunut, tai ainakin umpeutumassa ?! Eikös mitä, uusi akku hyllystä JÄLLEEN Karin toimesta ja takuuseen.

Ostakoot kuka tahansa moponsa mistä tahansa, mutta tässä muutaman vuoden Heinolla asioidessani, en ole KOSKAAN saanut huonoa palvelua, vain kerran yhdestä huoltosuorituksesta en ole ollut aivan tyytyväinen, mutta so What. Ei huoltomiehilläkään aina "HYVÄ" päivä ole.

Eli sen verran hyvän asiakassuhteen olen saanut aikaiseksi, että JOS / KUN uuden Busan aika tulee, tai toisen Busan aika se / ne ostetaan RM - Heinolta aivan saletisti ainakin meille.

Lisäksi Pirkanmaalla on huippu tilanne muutenkin, koska erittäin Kattavan monipalvelutalo RM-Heinon lisäksi meillä on Busanisteille / Suzukisteille olemassa kaksi muutakin huippu HUOLTO firmaa, nimittän todellinen Busa tietäjä Kössin huolto Ylöjärvellä ja huippuSpesialisti hommiin mm. penkityksiin jne. Bikedoctor, eli Ruusilan Miksu Epilässä.

On ilo olla Suzukin omistaja Tampereen seudulla !! :bowdown:

Edited By busapappa2 on 1184089304
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
busajasa
Viesti:

peltsi85 kirjoitti:Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan ja mitenkään morkkaamatta ketään, mutta itse luotan nyt ja tulevaisuudessa vain virallisen maahantuojan tuomiin pyöriin... Ja suosiolla maksan siitä sen pienen erotuksen ylimääräistä! :glare:

Totta kyllä tuo on myös käynyt mielessä, mutta itse ajattelin pyörää ostaessa että pikku viat korjailen itse kun on viehtymys tuohon tekniikaan ja isommissa sitten veivataan syytä..

Bussi on kuitenkin aika robusti peli joten siinä määrin uskalsi luottaa laatuun. Toistaiseksi kestänyt :1087 :1087 :1087 ( koputtaa puuta :) )

Laskeskelin että tuolla muutaman tonnin välirahalla kutenkin vaihtaa aika monta osaa vaikka ne joutuisi itse maksamaan.

Silti kuten threadissa jo todettua on takuu ja tuskin kellään firmalla on näinäkään kauppiaan onnen päivinä varaa laittaa liikkeelle negatiivista tsunamia.

Sekä huonot ja onneksi myös hyvät kokemukset leviää verkossa ja kummallakin on syvä vaikutus asiakasvalikointiin - onneksi.
--JaSa
TFM
busapappa2

K8 en tiedä vielä, eikä tiedä kukaan muukaan !!

Mutta ei kannata puhua "muutamista tonneista", ainakin K6 :sen kohdalla se oli vajaa tonni. EE-Speed pyysi K6 : sesta vähän yli 14.000 egee ja Heinolta olisin sen saanut loppukesästä 2006 hintaan 15.200 egee, eli tosi kaupan tullen ei takuulla olisi jäänyt kahesta sadasta kii . Mutta allani oli 15.000 ajettu K4 Busa ja huippukunnossa, jolloin Kari Vahteristo totesi reiluna kaverina minulle, että eipä sun kannata vaihtaa ainakaan omaasi, mutta toisaalta olinkin ostamassa Vaimolle Bussia sen GS 500 E :n tilalle.

Eli Summasummarum, erotus on TONNI, ja se voi joissain tapauksissa olla aikas pieni raha, paino sanalle VOI. ??? :O :D

Edited By busapappa2 on 1184090622
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
busajasa
Viesti:

busapappa2 kirjoitti:K8 en tiedä vielä, eikä tiedä kukaan muukaan !!

Mutta ei kannata puhua "muutamista tonneista", ainakin K6 :sen kohdalla se oli vajaa tonni. EE-Speed pyysi K6 : sesta vähän yli 14.000 egee ja Heinolta olisin sen saanut loppukesästä 2006 hintaan 15.200 egee, eli tosi kaupan tullen ei takuulla olisi jäänyt kahesta sadasta kii . Mutta allani oli 15.000 ajettu K4 Busa ja huippukunnossa, jolloin Kari Vahteristo totesi reiluna kaverina minulle, että eipä sun kannata vaihtaa ainakaan omaasi, mutta toisaalta olinkin ostamassa Vaimolle Bussia sen GS 500 E :n tilalle.

Eli Summasummarum, erotus on TONNI, ja se voi joissain tapauksissa olla aikas pieni raha, paino sanalle VOI. ??? :O :D
Keväällä kun omani ostin maksoin 13990 ja virallisen kautta 16990. Mun tapauksessa puhuttiin tonneista silloisella hetkellä.

Toki molemmilla listahinnat - näyttää olevan voimassa edelleen. Myyjä kohtaisia eroja voi toki olla, mutta keväällä hinnat oli aika tapissa ja neuvotteluvara vähissä. Osto hetki on tyhmin mahdollinen, mutta sitä ohjasi vanhan myynti ja eihän tämän harrastuksen parissa järjellä ole muutenkään mitään tekemistä ;)
--JaSa
TFM
busapappa2

VÄITÄN, että KUKAAN suoraan Heinolta RAHALLA ostanut, ei ole maksanut lappuhintaa Busastaan ??

EE-Speediltä minulle kerrottiin Hinnaksi loppukesästä 14.??? euroa , eli en muista satasten lukua ! Nytkin Heinolla on (JOS enää on) 1 kpl Musta K7 joka lähtee suoralla kaupalla, takuulla TAKUUASIAT huomioiden aivan kilpailukykyiseen hintaan EE-Speedin kanssa. Tarkoitukseni ei ole mustamaalata EE-Speediä, koska olen siitä lafkasta kuullut enemmän positiivista kuin negatiivista palautetta, mutta jos tuontipyörän ostaisin, hakisin sen itse joko Belgiasta tai Hollannista ( ehkä Saksasta ). Silloin säästö on merkittävä ! Varsinkin kun saisin mukaani, tai menisin reisuun ukon kanssa, joka työntää Suomen autokantaan satoja autoja Vuodessa, eli saan asiantuntija apua ns. paperihommissa tyyliin 0 euroa. Jopa ilmaisen majoituksen Hampurin liepeiltä. :D

Edited By busapappa2 on 1184092294
106-1154289781

Kuten aikaisemmin sanottua, jokainen ostakoon mistä ostaa, jokainen maksakoon mitä maksaa, pääasia että on itse tyytyväinen ja busa on aina busa vaikka sen ostaisi Indonesiasta.. :tapu:

Kolikolla on aina kaksi puolta..... joskus jopa kolme..

Edited By jussibussi on 1184093353
Vastaa Viestiin