Viime viikkoina olen päässyt (!!!) osallistumaan projektiin jossa moottoripyörän moottorin ruiskunohjaukseen käytetään MegaSquirt nimistä laitetta. Projekti on upea, monesta syystä ja lisäksi sen kautta on oppinut paljon uutta - mm. MegaSquirtista ja sen ohjaamisesta.
Megasquirt kytketään alkuperäisen ruiskunohjausboxin tilalle eikä siihen löydy valmiita johtosarjoja tai karttoja eri putkistoille. Sen sijaan Megasquirtista löytyy vakiokarttojen (seos ja sytkä) lisäksi mm. seoksen automaattinen säätö laajakaistalla, suora ohjaus ilokaasulle, ahtopaineet turbolle 2.5 bar:iin saakka, luistonesto-ohjelma (tracktion control for launch). Laite kytketään moottoripyörän perusantureihin, lämpötilat, alipaine/paine, tps, kampiakselin asentotunnistin sekä injektoreihin. Esim injektorien vaihto on vain yhden numeron muuttamista, kaikki muu on automatiikkaa. Säätäminen on yhtä yksinkertaista kuin PowerCommanderin karttojen säätäminen, mutta muut vaihtoehdot tekevät siitä erittäin paljon monipuolisemman. Kertakaikkisen upea laite, vielä kun muistetaan että se on tehty ns. open source periaatteella, eli laitteen kytkentäkaaviot ja kaikki ohjelmat ovat kenen tahansa saatavilla. Koska laitetta parantavat useat harrastelijat kautta maailman MegaSquirtin foorumeilla, tulee siihen paitsi jatkuvasti uusia ominaisuuksia on myös tukea asennus ja muihin pulmiin saatavilla pienellä etsiskelyllä. Lisäksi tämän open source periaatteen ansiosta kyseisen laitteen hinta on saatu puristettua PowerCommanderin kanssa samalle tasolle, ja vielä jos onnistuu myymään oman turhaksi jääneen busan orggisboxin samalla hinnalla kuin millä on hankkinut MegaSquirtin niin saattaa sillä hinnalla vaikkapa hankkia laajakaistan kiinni pysyvästi pyörään.
Entä sitten PowerCommander - omat kokemukset rajoittuvat vain PC3R malliin jonka kestoikä yhdessä pyörässä oli muutamia viikkoja - kunnes nähtävästi satuloiden välistä liittimien lävitse valunut sadevesi nähtävästi tuhosi laitteen ja se aloitti satunnaisesti sammuttamaan moottorin. Vaikka piirilevyt on valettu muoviseokseen, pääsee vesi liittimistä ja painonapeista sekä ledinäytön kohdilta sisälle helposti. PC ei parhaalla tahdollaankaan ole mitenkään erityisen monipuolinen laite, karttoja saa vain jonkin verran muokattua - mutta eri anturien palautteen perusteella tehty säätäminen ei vaan onnistu. Esimerkiksi koska Lambda pitää poistaa, ei PowerCommander ota huomioon kosteuden vaikutusta seoksen palamiseen ja siten esim. kuumalla ja kostealla ilmalla moottori ei välttämättä toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi PC:n sytkänsäädössä on raportoitu internetissä ongelmia, kun prosessori ei ole pysynyt perässä on syntynyt ns. scatter ilmiö.
Pettyneenä PowerCommanderin laatuun ja sen mahdollisuuksiin jo pitkän aikaa sitten avasin boxin ja katsoin sisälle. Siellä on itse asiassa samanlainen prosessori ja muut elektroniikkapiirit kuin MegaSquirt:ssa. Ainut isompi ero on se että PowerCommander voidaan liittimillä laittaa suoraan Busan johtosarjaan, kun taas MegaSquirt vaatii lähes harrastelijaelektroniikan osaamista.
Itsellä aika ei riitä MegaSquirt:n asentamiseen omaan pyörään (ainakaan tällä hetkellä), mutta mielenkiinnolla jään odottamaan ensimmäistä Busaa joka vetää varttimaillla pohjat kun pystyy heittämään luistonestot päälle lähdössä ja täydet kaasut tai ahdot sekä shifterin vaihtopisteet suoraan MegaSquirtin ohjelmasta.
Ehkä tämä kirjoitus on puolueellinen perustuen omiin kokemuksiin - mutta kukin kirjoittaa omia mielipiteitään. Kaupallista intressiä mulla ei ole suuntaan eikä toiseen - ainoastaan into harrastaa ja tutkia asioita paljon pintaa syvemmältä (kuten kuvista voi huomata .
Eli alla kuvat PC3r:n sisältä jotka kertovat kaiken siitä että laitetta ei todellakaan ole tehty sateessa pidettäväksi. Tuon elektroniikan ympärillä toki oli muovikerros suojaamassa pölyltä.
Edited By PetriK on 1182886691
Powercommander vs. megasquirt - Mm. yksi tapa rikkoa pc
Tässä linkki sivuun jossa tuota traction controllia on kuvattu...
...ja tässä linkki launch kontrolliin...
VVS toki toimii vain jos nopeussensori on maassa kiinni olevassa vetämättömässä pyörässä ja sitten myös vetävässä pyörässä - mutta voisin kuvitella että RPM based kyllä toimisi vaikka keula nouseekin ylös.
EDIT - Mietin vielä autossa asiaa, ja saattaisi tuo VVS toimia pyörässä koska etupyörän vauhti todennäköisesti hidastuu suhteessa takarenkaaseen kun se nousee ylös - eli VVS algoritmia pystyisi ehkä käyttämään myös keulimisen rajoittamiseksi.
No sitten on nämä turbon ohjaus, nos ohjaus, vesiruisku, nakutussensori, pakokaasunlämpötilan mittaus yms. herkut - niistä lisää tällä sivulla:
extran ominaisuuslistaa...
Edited By PetriK on 1183037144
...ja tässä linkki launch kontrolliin...
VVS toki toimii vain jos nopeussensori on maassa kiinni olevassa vetämättömässä pyörässä ja sitten myös vetävässä pyörässä - mutta voisin kuvitella että RPM based kyllä toimisi vaikka keula nouseekin ylös.
EDIT - Mietin vielä autossa asiaa, ja saattaisi tuo VVS toimia pyörässä koska etupyörän vauhti todennäköisesti hidastuu suhteessa takarenkaaseen kun se nousee ylös - eli VVS algoritmia pystyisi ehkä käyttämään myös keulimisen rajoittamiseksi.
No sitten on nämä turbon ohjaus, nos ohjaus, vesiruisku, nakutussensori, pakokaasunlämpötilan mittaus yms. herkut - niistä lisää tällä sivulla:
extran ominaisuuslistaa...
Edited By PetriK on 1183037144