Bussin eturengas on tyyppiä 17ZR (58W) eli 236kg kantava ja takarengas tyyppiä 17ZR (73W) eli 365kg kantava.
Onko kenelläkään mittausdataa siitä että miten paino bussissa jakautuu eturenkaan ja takarenkaan kesken kun kuski on kyydissä normaalissa ajoasennossa ?
Oma veikkaus on 40/60...
Lisäksi kiinnostaisi tietää painonjakauma huippunopeuksissa, tuolla 300km/t tasolla - mutta taitaa olla liiankin paljon odotettu että tällaista faktaa löytyisi ? Toki asiaa voi haarukoida ilmanvastuksen/vaaditun tehon perusteella, mutta tähänkin mielellään ottaisi inputtia - tai on käytettävä samaa oletusta kuin paikallaan olevassakin pyörässä.
Painonjakaumaa tarvitaan tarkistuslaskelmaan koska nopeudella 300km/t takarengasta voidaan rasittaa vain 55% alkuperäisestä kantavuusluokasta. Vastaavasti nopeudella 330km/t rasitus saa enään olla 40% alkuperäisestä kantavuusluokasta. Tuolla 40/60 painonjakaumalla 17ZR (73W) takarenkaan suurin sallittu nopeus normaalipainoisella kuskilla on juuri 300km/h. Artsin ja Rhead:n nopeuksissa sitten tarvitaankin jo (75W) tai vieläkin kantokykysempää takarengasta.
Edited By PetriK on 1181907263
Painonjakauma & rengastyypit - Onko tietoa painonjakaumasta ?
PetriK kirjoitti:Artsin ja Rhead:n nopeuksissa sitten tarvitaankin jo (75W) tai vieläkin kantokykysempää takarengasta.
...mikäli halutaan säilyttää rengasvalmistajan omat toleranssit sekä varmuuskertoimet samalla tasolla. Nämä tiedot lienevät liikesalaisuuksia joita tuskin kumivalmistajat ovat halukkaita kertomaan.
Club 100 m/s