Sammuilee... - mikähän voisi mopoa vaivata

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
sarviporo
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2004, 08:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sarviporo »

kun kiidytyksen jälkeen olen vaihtamassa isompaa pesään niin jos kytkin on ns. liian kauan pohjossa niin pyörä sammuu. tai jos kiihdytät ja laitat kytkimen pohjaan niin sama ilmiö. Koneen lämmöillä/kylmänä ei merkitystä sama vika...
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Onkos TPS tarkistettu? Elikkä se kaasuläpänasentoanturi?
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O
sarviporo
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2004, 08:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sarviporo »

viiva oli yläkohdassa... Laitoin viivan asettumaan keskelle kuten neuvoit, ainakin se siihen sitten asettui... Toivottavasti tämä auttoi.Kiitoksia KUJO !
72-1087041485

Viesti Kirjoittaja 72-1087041485 »

Siis voi vitsi tää on loistavaa porukkaa! Jos joku onkelma painaa mieltä ja ihmetyttää, sen kuin läväyttää sen tänne ja asiantunteva vastaus tulee viipymättä (2 min!)... Teille kaikille: :worthy:
Avatar
saarinen-77
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja saarinen-77 »

Kujo kirjoitti:Onkos TPS tarkistettu? Elikkä se kaasuläpänasentoanturi?
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O

Rupes sit Bussi sammahteleen :thumbdown:
MUTTA
Täältähän se apu taasen löyty :thumbup:

KIITOOS :mosh:

No juu...

Elikäs säädin tosiaan sen viivan ja rupes Busa pelittään,(hetkeks) :angry: Eli sammuileenhan se taas alko :thumbdown:
Kun esim.lähtee liikennevaloista niin ei kerkii kakkosta ees miettiin kun yrittää mopo sammua,(tekee tätä kylmänä ja lämpösenä muutaman kerran ensimmäisen n.1/2h. aikana kun on lähteny ajolenkille)Tosin startista pörähtää heti uudelleen käymään.
Virittelin taasen johto jutskan kiinni niin se viiva olikin näin: _C00 ja kun käänsin kaasukahvan pohjaan niin viiva pomppas "kattoon" ja taas kun laskin kaasun pois niin viiva palautu: -C00. Tämän jälkeen kun kaasua pumppailee niin viiva siirtyilee niin kun pitääkin,MUTTA taas kun sammuttaa pyörästä virrat ja kytkee uudelleen päälle niin johan on se hele...tin viiva: _C00,kunnes vääntää kaasun pohjaan.

Että semmosta :kusi: Oisko kellään ideoita,että mikä mättää :apua:

En nyt oo vielä uudelleen sitä mulkannu mutta ajattelin,että jos sen irrottas koko pas... ja suihkis sinne kontakti-spraytä ja säätelis sen jälkeen viivan taasen kohilleen... Josko se sit rupeis nöyrtyyn :pääseinään:




Edited By saarinen-77 on 1155407663
Oottakaa sit risteyksessä.....
76-1139058759

Viesti Kirjoittaja 76-1139058759 »

On se kone :respekt:
Avatar
saarinen-77
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja saarinen-77 »

saarinen-77 kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Onkos TPS tarkistettu? Elikkä se kaasuläpänasentoanturi?
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O

Rupes sit Bussi sammahteleen :thumbdown:
MUTTA
Täältähän se apu taasen löyty :thumbup:

KIITOOS :mosh:

No juu...

Elikäs säädin tosiaan sen viivan ja rupes Busa pelittään,(hetkeks) :angry: Eli sammuileenhan se taas alko :thumbdown:
Kun esim.lähtee liikennevaloista niin ei kerkii kakkosta ees miettiin kun yrittää mopo sammua,(tekee tätä kylmänä ja lämpösenä muutaman kerran ensimmäisen n.1/2h. aikana kun on lähteny ajolenkille)Tosin startista pörähtää heti uudelleen käymään.
Virittelin taasen johto jutskan kiinni niin se viiva olikin näin: _C00 ja kun käänsin kaasukahvan pohjaan niin viiva pomppas "kattoon" ja taas kun laskin kaasun pois niin viiva palautu: -C00. Tämän jälkeen kun kaasua pumppailee niin viiva siirtyilee niin kun pitääkin,MUTTA taas kun sammuttaa pyörästä virrat ja kytkee uudelleen päälle niin johan on se hele...tin viiva: _C00,kunnes vääntää kaasun pohjaan.

Että semmosta :kusi: Oisko kellään ideoita,että mikä mättää :apua:

En nyt oo vielä uudelleen sitä mulkannu mutta ajattelin,että jos sen irrottas koko pas... ja suihkis sinne kontakti-spraytä ja säätelis sen jälkeen viivan taasen kohilleen... Josko se sit rupeis nöyrtyyn :pääseinään:

Nii ja noi thorx-ruuvit on :pylly:




Edited By saarinen-77 on 1155467590
Oottakaa sit risteyksessä.....
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Eikös se viivan paikka pitänyt olla siinä keskellä kun pyörä käy tyhjäkäyntiä? Eli ei vaan virrat päällä..
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
saarinen-77
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja saarinen-77 »

MGa kirjoitti:Eikös se viivan paikka pitänyt olla siinä keskellä kun pyörä käy tyhjäkäyntiä? Eli ei vaan virrat päällä..

No mutta sittenhän mää taasen hermoilin aivan suotta :pääseinään:
Täytyypi keksiä uus syy sammuilemiselle,(Bentsuunipumppu)...

Kiitoxet taasen :pomppu:




Edited By saarinen-77 on 1155495302
Oottakaa sit risteyksessä.....
118-1176995089

Viesti Kirjoittaja 118-1176995089 »

jokos vika löytyi sammuilemiselle?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Bensapumpun lisäksi myös tälläisia vinkkeijä:

Eikös siinä tankin takana ja akun etupuolella on sellainen anturi joka mittaa pyörän asentoa. Jos se on löysällä niin saattaapi oireilla kiihdytykissä. Jollain muistelisin myös että liittimet olisi maadoittuneet ja tehneet samanlaista vikaa.

Kaverin pojalla oli mopo (sellainen 50cc versio) josta oli mennyt korvausilman otto tankkiin tukkoon. Kiihdytyksen jälkeen alkoi hillitön röpötys kun korvausilmaa ei tullut tarpeeksi ja pyörä melkein sammui kunnes pienemmällä käynnillä sai hädintuskin imettyä ilmaa.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

MGa kirjoitti:Eikös se viivan paikka pitänyt olla siinä keskellä kun pyörä käy tyhjäkäyntiä? Eli ei vaan virrat päällä..
Periaatteessa ei tarvitse olla käynnissä, mutta riippuu onko PC vai ei. Ainakin joku PC malli kun saattaa säättää tuota viivaa vähän itsekseen samalla kun se kaappaa tuon TPS signaalin. Eli jos on päätynyt jostain ihme syystä käyttämään PC:tä niin silloin käynnissä, mutta muuten ohjekirjan mukaan ;-)
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
JussiA
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Kesä 2007, 09:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiA »

Eihän tämä anturin (TPS) hajoaminenkaan voi olla pois laskuista. Tämän seurauksena satunnaisesti kone sammuilee, vaikka anturin asentoa kuinka yrittää säädellä. Edellisessä jammussa TPS hajosi ja kone sammuili ensin satunnaisesti lämpöisenä ja vika vaan paheni jatkuvasti. Anturin vaihto meni silloin takuun piikkiin, mutta koska huolto silloin huolto tunnisti vaivan niin pienillä vihjeillä, niin epäilenpä jopa pientä epidemiaa oleen liikkeellä ko. anturin suhteen.
Avatar
saarinen-77
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja saarinen-77 »

varustelija kirjoitti:jokos vika löytyi sammuilemiselle?
Jeba. Se anturin säätö siellä sillon rassas :pääseinään:

Olen kyllä tuonkin jälkeen joutunut sen säätämään kohdilleen muutaman kerran.

Ei paha homma.
Oottakaa sit risteyksessä.....
118-1176995089

Viesti Kirjoittaja 118-1176995089 »

hyvä kun vika löytyi :thumbup: itselläni on taas saman ongelman kanssa ongelmia. kaikki lähti siitä käyntiin kun olin ajellu pyörällä ostoni jälkeen noin 1500km. pyörä ei lähtenyt enään ajon jälkeen käyntiin! bensaa oli tosi vähän tankissa ja kurkkasin sinne.. tankki oli ihan ruosteessa sisältä johtuen 7 vuoden seisomisesta. arvelin että se on tukkinut jotain. otettiin tankki pois ja laitettiin sitruunahapot vaikuttamaan 2 päiväksi ja kyllähän oli puhdasta. miinuksena vain että happo hajotti anturin joka tunnistaa paljoko on menovettä tankissa! sen ostin uuden. sillä välin otettiin pumppu ja ruiskusuuttimet pois ja putsattiin ne. todennäköisesti saksan maalla olivat huomanneet ruosteen ja laittaneet suodattimen tankin ja pumpun väliin mutta paluuputkeen. käsitykseni mukaan (korjatkaa jos olen väärässä) tankin pohjasta pumpulle lähtee 2 letkua meno ja paluu meno on se "bensahanan" näkönen systeemi josta tankin sisälle nousee arviolta 15cm pitkä suodatin!?. tämänkin ajattelin tilata uuden kun sen verran kärsineeltä näytti. noh mopedi kasaan ja hienosti toimi siihen asti kun alkoi tekemään sitä kyseistä mystistä sammuilemista kun esim: kiihdytät ja laitat kytkimen pohjaan niin sammuu heti mutta lähtee kyllä sit käyntiin. kaasuläpänasentoanturin tarkastin eilen ja viiva on keskellä virrat päällä ja tyhjäkäynnillä mut kun jenkaa antaa niin se hyppää sinne ylös! eli kaiketi pitäisi olla kunnossa..!? :apua:
Vastaa Viestiin