Sammuilee... - mikähän voisi mopoa vaivata
Onkos TPS tarkistettu? Elikkä se kaasuläpänasentoanturi?
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O
- saarinen-77
- Viestit: 97
- Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
- Paikkakunta: Hattula
Kujo kirjoitti:Onkos TPS tarkistettu? Elikkä se kaasuläpänasentoanturi?
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O
Rupes sit Bussi sammahteleen

MUTTA
Täältähän se apu taasen löyty

KIITOOS

No juu...
Elikäs säädin tosiaan sen viivan ja rupes Busa pelittään,(hetkeks)


Kun esim.lähtee liikennevaloista niin ei kerkii kakkosta ees miettiin kun yrittää mopo sammua,(tekee tätä kylmänä ja lämpösenä muutaman kerran ensimmäisen n.1/2h. aikana kun on lähteny ajolenkille)Tosin startista pörähtää heti uudelleen käymään.
Virittelin taasen johto jutskan kiinni niin se viiva olikin näin: _C00 ja kun käänsin kaasukahvan pohjaan niin viiva pomppas "kattoon" ja taas kun laskin kaasun pois niin viiva palautu: -C00. Tämän jälkeen kun kaasua pumppailee niin viiva siirtyilee niin kun pitääkin,MUTTA taas kun sammuttaa pyörästä virrat ja kytkee uudelleen päälle niin johan on se hele...tin viiva: _C00,kunnes vääntää kaasun pohjaan.
Että semmosta


En nyt oo vielä uudelleen sitä mulkannu mutta ajattelin,että jos sen irrottas koko pas... ja suihkis sinne kontakti-spraytä ja säätelis sen jälkeen viivan taasen kohilleen... Josko se sit rupeis nöyrtyyn

Edited By saarinen-77 on 1155407663
Oottakaa sit risteyksessä.....
- saarinen-77
- Viestit: 97
- Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
- Paikkakunta: Hattula
saarinen-77 kirjoitti:Kujo kirjoitti:Onkos TPS tarkistettu? Elikkä se kaasuläpänasentoanturi?
Eli tee näin: kaiva vasemman takaposken alta esille pistoke, joka on suojattu kumihatulla ja johon menee kaksi johtoa, valkoinen punaraidalla ja musta valkoisella raidalla. Poista kumisuojus ja yhdistä nämä kaksi johtoa esim johdolla,rautalangalla tms. Käännä virta päälle. Ylempään lcd-näyttöön mittaristossa tulee teksti
C00, jonka edessä on viiva. Kaasu kiinni-asennossa viivan tulee olla keskellä, eli -C00, jos viiva on näytön ylä- tai alareunassa, on anturin säätö pielessä. Anturi löytyy tankin alta ruiskurunkopaketin vasemmassa päädyssä, vuosimallista riippuen kiinni joko kahdella (99,00) tai yhdellä (01-) torx-kantaisella ruuvilla. Löysää ruuvia tai ruuveja ja käännä anturia niin, että viiva näytössä asettuu keskelle. Kiristä anturi ja testaa asento napauttamalla kaasua pari kertaa, viivan täytyy asettua keskelle. (näyttö toimii pikku viiveellä)
Ainakin ko. anturin väärä asetus aiheuttaa kyseistä oiretta, olen tekstannut. :O
Rupes sit Bussi sammahteleen![]()
MUTTA
Täältähän se apu taasen löyty![]()
KIITOOS![]()
No juu...
Elikäs säädin tosiaan sen viivan ja rupes Busa pelittään,(hetkeks)Eli sammuileenhan se taas alko
![]()
Kun esim.lähtee liikennevaloista niin ei kerkii kakkosta ees miettiin kun yrittää mopo sammua,(tekee tätä kylmänä ja lämpösenä muutaman kerran ensimmäisen n.1/2h. aikana kun on lähteny ajolenkille)Tosin startista pörähtää heti uudelleen käymään.
Virittelin taasen johto jutskan kiinni niin se viiva olikin näin: _C00 ja kun käänsin kaasukahvan pohjaan niin viiva pomppas "kattoon" ja taas kun laskin kaasun pois niin viiva palautu: -C00. Tämän jälkeen kun kaasua pumppailee niin viiva siirtyilee niin kun pitääkin,MUTTA taas kun sammuttaa pyörästä virrat ja kytkee uudelleen päälle niin johan on se hele...tin viiva: _C00,kunnes vääntää kaasun pohjaan.
Että semmostaOisko kellään ideoita,että mikä mättää
![]()
En nyt oo vielä uudelleen sitä mulkannu mutta ajattelin,että jos sen irrottas koko pas... ja suihkis sinne kontakti-spraytä ja säätelis sen jälkeen viivan taasen kohilleen... Josko se sit rupeis nöyrtyyn
Nii ja noi thorx-ruuvit on

Edited By saarinen-77 on 1155467590
Oottakaa sit risteyksessä.....
- saarinen-77
- Viestit: 97
- Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
- Paikkakunta: Hattula
MGa kirjoitti:Eikös se viivan paikka pitänyt olla siinä keskellä kun pyörä käy tyhjäkäyntiä? Eli ei vaan virrat päällä..
No mutta sittenhän mää taasen hermoilin aivan suotta

Täytyypi keksiä uus syy sammuilemiselle,(Bentsuunipumppu)...
Kiitoxet taasen

Edited By saarinen-77 on 1155495302
Oottakaa sit risteyksessä.....
Bensapumpun lisäksi myös tälläisia vinkkeijä:
Eikös siinä tankin takana ja akun etupuolella on sellainen anturi joka mittaa pyörän asentoa. Jos se on löysällä niin saattaapi oireilla kiihdytykissä. Jollain muistelisin myös että liittimet olisi maadoittuneet ja tehneet samanlaista vikaa.
Kaverin pojalla oli mopo (sellainen 50cc versio) josta oli mennyt korvausilman otto tankkiin tukkoon. Kiihdytyksen jälkeen alkoi hillitön röpötys kun korvausilmaa ei tullut tarpeeksi ja pyörä melkein sammui kunnes pienemmällä käynnillä sai hädintuskin imettyä ilmaa.
Eikös siinä tankin takana ja akun etupuolella on sellainen anturi joka mittaa pyörän asentoa. Jos se on löysällä niin saattaapi oireilla kiihdytykissä. Jollain muistelisin myös että liittimet olisi maadoittuneet ja tehneet samanlaista vikaa.
Kaverin pojalla oli mopo (sellainen 50cc versio) josta oli mennyt korvausilman otto tankkiin tukkoon. Kiihdytyksen jälkeen alkoi hillitön röpötys kun korvausilmaa ei tullut tarpeeksi ja pyörä melkein sammui kunnes pienemmällä käynnillä sai hädintuskin imettyä ilmaa.
Periaatteessa ei tarvitse olla käynnissä, mutta riippuu onko PC vai ei. Ainakin joku PC malli kun saattaa säättää tuota viivaa vähän itsekseen samalla kun se kaappaa tuon TPS signaalin. Eli jos on päätynyt jostain ihme syystä käyttämään PC:tä niin silloin käynnissä, mutta muuten ohjekirjan mukaanMGa kirjoitti:Eikös se viivan paikka pitänyt olla siinä keskellä kun pyörä käy tyhjäkäyntiä? Eli ei vaan virrat päällä..

Eihän tämä anturin (TPS) hajoaminenkaan voi olla pois laskuista. Tämän seurauksena satunnaisesti kone sammuilee, vaikka anturin asentoa kuinka yrittää säädellä. Edellisessä jammussa TPS hajosi ja kone sammuili ensin satunnaisesti lämpöisenä ja vika vaan paheni jatkuvasti. Anturin vaihto meni silloin takuun piikkiin, mutta koska huolto silloin huolto tunnisti vaivan niin pienillä vihjeillä, niin epäilenpä jopa pientä epidemiaa oleen liikkeellä ko. anturin suhteen.
- saarinen-77
- Viestit: 97
- Liittynyt: 25 Syys 2005, 17:52
- Paikkakunta: Hattula
hyvä kun vika löytyi
itselläni on taas saman ongelman kanssa ongelmia. kaikki lähti siitä käyntiin kun olin ajellu pyörällä ostoni jälkeen noin 1500km. pyörä ei lähtenyt enään ajon jälkeen käyntiin! bensaa oli tosi vähän tankissa ja kurkkasin sinne.. tankki oli ihan ruosteessa sisältä johtuen 7 vuoden seisomisesta. arvelin että se on tukkinut jotain. otettiin tankki pois ja laitettiin sitruunahapot vaikuttamaan 2 päiväksi ja kyllähän oli puhdasta. miinuksena vain että happo hajotti anturin joka tunnistaa paljoko on menovettä tankissa! sen ostin uuden. sillä välin otettiin pumppu ja ruiskusuuttimet pois ja putsattiin ne. todennäköisesti saksan maalla olivat huomanneet ruosteen ja laittaneet suodattimen tankin ja pumpun väliin mutta paluuputkeen. käsitykseni mukaan (korjatkaa jos olen väärässä) tankin pohjasta pumpulle lähtee 2 letkua meno ja paluu meno on se "bensahanan" näkönen systeemi josta tankin sisälle nousee arviolta 15cm pitkä suodatin!?. tämänkin ajattelin tilata uuden kun sen verran kärsineeltä näytti. noh mopedi kasaan ja hienosti toimi siihen asti kun alkoi tekemään sitä kyseistä mystistä sammuilemista kun esim: kiihdytät ja laitat kytkimen pohjaan niin sammuu heti mutta lähtee kyllä sit käyntiin. kaasuläpänasentoanturin tarkastin eilen ja viiva on keskellä virrat päällä ja tyhjäkäynnillä mut kun jenkaa antaa niin se hyppää sinne ylös! eli kaiketi pitäisi olla kunnossa..!? 

