Lappeenrannan ja muiden kenttien ajoja..
Vain kolmessa, kun äkkisältään katselin.Kujo kirjoitti:Näkeekö silmäni oikein, vai onko sitä sulavikaa vähän niinkuin kaikissa sylintereissä? Tuo on kyllä ennätys...
Kolmas kerta toden sanoo... 302km/h (Suhteellisen vakio 1300R)
http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
-Artsi- kirjoitti:Painetta? Joo, oli sitä... enemmän kuin 1,2 bar.
Tulpat olivat std, NGK CR9E... eipä sulanut keskielektrodi. Sytkäennakko vakio, TRE vitosen kartalla.
Syy tuhoon lienee liian suuri pakopaine suhteessa ahtopaineeseen, ja/tai äkillinen polttoaineen syöttöhäiriö.
Jos kuparit on ehjät niin sitten lämmöt ei ole nousseet liian laihan seoksen takia, vaan mun amatöörin veikkaus olisi vaurion määrään perustuen:
Autoignitio/detonaatio/liian aikainen ennakko - eli olisi seos syttynyt liian aikaisin vielä silloin kun mäntä on matkalla ylöspäin puskien tiensä ulos siitä missä vähänkin on kannessa isompi välys. Tosin tässä tapauksessa mäntien pintojen pitäisi näyttää myös aika rumilta, mutta kuvista ei osaa tuohon mitän sanoa. Mutta mistäs näistä koskaan tietää.
Tsemppiä kunnostustyöhön !
ps. Kansi oli varmaan kiristetty vielä uudestaan tuon 1000km sisäänajon jälkeen, mutta kysymys: Onhan ryhmän läpi menevät pultit kaikki vielä saman pituisia etteivät ole vakiot/heikkoa materiaalia suhteessa tehoon ja venyneet ?
Edited By PetriK on 1181652200
PetriK kirjoitti:-Artsi- kirjoitti:Painetta? Joo, oli sitä... enemmän kuin 1,2 bar.
Tulpat olivat std, NGK CR9E... eipä sulanut keskielektrodi. Sytkäennakko vakio, TRE vitosen kartalla.
Syy tuhoon lienee liian suuri pakopaine suhteessa ahtopaineeseen, ja/tai äkillinen polttoaineen syöttöhäiriö.
Jos kuparit on ehjät niin sitten lämmöt ei ole nousseet liian laihan seoksen takia, vaan mun amatöörin veikkaus olisi vaurion määrään perustuen:
Autoignitio/detonaatio/liian aikainen ennakko - eli olisi seos syttynyt liian aikaisin vielä silloin kun mäntä on matkalla ylöspäin puskien tiensä ulos siitä missä vähänkin on kannessa isompi välys. Tosin tässä tapauksessa mäntien pintojen pitäisi näyttää myös aika rumilta, mutta kuvista ei osaa tuohon mitän sanoa. Mutta mistäs näistä koskaan tietää.
Tsemppiä kunnostustyöhön !
ps. Kansi oli varmaan kiristetty vielä uudestaan tuon 1000km sisäänajon jälkeen, mutta kysymys: Onhan ryhmän läpi menevät pultit kaikki vielä saman pituisia etteivät ole vakiot/heikkoa materiaalia suhteessa tehoon ja venyneet ?
Niin sitä juuri meinasin myös sillä TRE hommalla.
Siksi samaa kyselin syksyllä:
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=3245
Kujo kirjoitti:Ykkösestä vesikanavaan ja kakkosesta kolmoseen on mennyt lieska läpi, kaikkien mäntien kyljissä näyttäisi olevan kunnon leikkaumajäljet... olisikohan nyt kuitenkin päässyt hieman laihalle...
Joo - en väittele, kunhan nyt mietiskelen ja pohdin asiaa...
Varmaan on mennyt laihalle kun ruuvista on kääntänyt, mutta on tuossa muutakin... esim jos ennen ruuvista kääntämistä on llut 10:1 tai jotain sellaista ja kun ruuvista on kääntänyt 20% lisää niin sitten on noussut noin 12:1 tasolle (jos paineanturin käyrät ovat täysin pielessä). Ei vielä riitä tuohon vahinkoon. Toki jos samalla on leikannut laihemmalle on mahdollista että on mennyt liian laihalle (reilusti yli 13:1 tason) jos siis lisäruisku/paineanturi eivät ole toimineet. Laihalle meneminen toki edesauttaa detonaatiota eli ennenaikaista syttymistä ja liekkirintaman hallitsematonta etenemistä josta nuo jäljet ovat merkkejä. Eli paineanturin irtoaminen toisi tuollaista jälkeä - ehkä ?
Se mistä tuo liekkirintama on sitten mennyt lävitse onkin mielenkiintoinen juttu, ihan kuin olisi kansi ollut venyvien tai löysien pulttien varassa suhteessa tehoon - mutta tää on vaan tällaisen harrastelijan arvailu jolla ei ole mitään kokemusta turbobusan moottorista. Muistaakseni ison meren toisella puolella vaihtavat noi pultit kun tehot alkavat menemään 200+hp:n paremmalle puolelle vahinkojen välttämiseksi.
Toinen juttu on että olisiko detontaation ja hallitsemattoman liekkirintaman palamisen voinut välttää sillä että ennakko olisi ollut vähän myöhemmällä. Ehkä - tällöin lämpötilat eivät olisi kasvaneet yli sulattamispisteen ja sylinterin paineet jääneet pienemmiksi. Jos ennakkoa on liikaa niin seos ehtii palaa loppuun ja nostaa sylinterin sisäistä painetta ennen kuin mäntä on yläkuolonkohdassa. Tämä taas kasvattaa lämpöjä ja sylinterinkannen/pulttien rasitusta. Kun lämmöt kasvavat niin riski hallitsematon liekkirintaman etenemisestä suurenee merkittävästi.
Pakopaineen kasvusta ennen turboa en todellakaan usko että tämä johtuu, siksi että pakopaineen kasvu alentaa palolämpöä ja siten tämäntyyppisten vahinkojen syntymistä. Jos sylinteriin jää palamatonta seosta ei se reagoi sisään tulleen ilman kanssa vaan seos on rikkaampi ja lisäksi koska sylinterissä on vähemmän happea synnytetty teho ja lämpö oleellisesti pienempi = ei tämäntyyppisiä vahinkoja.
Mut en tiedä - kunhan pohdiskelen ja arvuuttelen...
Edited By PetriK on 1181679531
Viime kesän kannentiivisteen vaihdossa ei ollut oikeastaan kovin selviä jälkiä edes tiivisteessä. Pinnat tsekattiin ja todettiin hyviksi.
TRE:n vaikutusta en oikein usko (pää)syylliseksi. Viime kesänä 14tkm ajoa tre kiinni, ei ongelmia. Kuvissakin näkyvät kannenpultit ovat vakio-lyijykyniä vahvemmat APE:n 10mm pinnapultit, hieman tiukemmalla momentilla kiinni. Jos nuo on pompanneet niin hyvä minä!
Erona oli viime kesään verraten kovempi ahtopaine, uudet matalapuristeiset männät ja vahvemmat kanget, sekä bensanpaineensäädin. Dynossa tuota ei nyt säädetty, jatkossa säädetään. Loggaavalla lambdamittarilla kuitenkin tsekattiin about koko alue "turvallisen rikkaalle" koeajoilla.
Lähinnä epäilyttää onko jokin kolmesta ruiskunohjausboksista tiltannut esim. hetkellisesti... lambdamittari kun meni pimeäksi kesken tuon vedon, ja sitten olikin jo myöhäistä. Lisäruiskun triggaus esim... eipä tuo muuta vaatine.
Mahdollisia syitähän löytyy liki loputtomasti.
TRE:n vaikutusta en oikein usko (pää)syylliseksi. Viime kesänä 14tkm ajoa tre kiinni, ei ongelmia. Kuvissakin näkyvät kannenpultit ovat vakio-lyijykyniä vahvemmat APE:n 10mm pinnapultit, hieman tiukemmalla momentilla kiinni. Jos nuo on pompanneet niin hyvä minä!
Erona oli viime kesään verraten kovempi ahtopaine, uudet matalapuristeiset männät ja vahvemmat kanget, sekä bensanpaineensäädin. Dynossa tuota ei nyt säädetty, jatkossa säädetään. Loggaavalla lambdamittarilla kuitenkin tsekattiin about koko alue "turvallisen rikkaalle" koeajoilla.
Lähinnä epäilyttää onko jokin kolmesta ruiskunohjausboksista tiltannut esim. hetkellisesti... lambdamittari kun meni pimeäksi kesken tuon vedon, ja sitten olikin jo myöhäistä. Lisäruiskun triggaus esim... eipä tuo muuta vaatine.
Mahdollisia syitähän löytyy liki loputtomasti.
Club 100 m/s
Jep - koska "damage" oli useammassa kuin yhdessä sylinterissä on polttoaineen syöttöhäiriön lähde oltava globaalimpi kuin pelkkä yksittäinen injektori. Rajoittajaa vasten ajaminen kai söisi ensin yhden katkotun pytyn sisällön.
Pumppu, Ohjauselektroniikka, Paineanturi - liitokset varmaan pitää tarkistaa ?
Toi Tre liittynee tähän vain ja ainoastaan sen kautta että kasvanut ahtopaine alkaa jo vaatimaan pienempää sytytysennakkoa. Tässä yksi esimerkki liian suuresta ennakosta suurella ahdolla
Pumppu, Ohjauselektroniikka, Paineanturi - liitokset varmaan pitää tarkistaa ?
Toi Tre liittynee tähän vain ja ainoastaan sen kautta että kasvanut ahtopaine alkaa jo vaatimaan pienempää sytytysennakkoa. Tässä yksi esimerkki liian suuresta ennakosta suurella ahdolla
entäs kansi ???Jaakko kirjoitti:artsi sama tilanne täällä rikki taitaa olla tämäkin ?
Kolmas kerta toden sanoo... 302km/h (Suhteellisen vakio 1300R)
http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa