KnightOfNi kirjoitti:Mistäspäin noita kannattaisi Tampereen seudulla kysellä ? Onko tossa nyt semmonen lista että kun menen tuon kanssa kaupoille niin siinä on kaikki tarvittavat kilkkeet ?
Kokeiles vaikka Tampereen Insinööritoimistoa, pihalla saattaa olla busa parkissa. Muistaakseni ainakin kaikki laakerit löytyivät ja suurin osa stefoista. Kysy Mikaa.
Viimeviikon loppuna tuli itsekkin vaihdettua pyöränlaakerit molempiin päihin...vetolevyn laakeri oli aavistuksen huonossa kunnossa, mutta etupään laakerit ne vasta paskassa kunnossa olivat...täynnä ruostetta...niin ja 04:nen busa aj. n. 47500km
mikzu kirjoitti:Kokeiles vaikka Tampereen Insinööritoimistoa, pihalla saattaa olla busa parkissa. Muistaakseni ainakin kaikki laakerit löytyivät ja suurin osa stefoista. Kysy Mikaa.
mikzu kirjoitti:Kokeiles vaikka Tampereen Insinööritoimistoa, pihalla saattaa olla busa parkissa. Muistaakseni ainakin kaikki laakerit löytyivät ja suurin osa stefoista. Kysy Mikaa.
Juu, pitääpä kysellä. Kiitoksia.
Ensin löytyi pihalta busa, sen jälkeen löytyi Mika Kaikki laakerit ja stefat löytyi suoraan Mikan työpöydältä lukuunottamatta toista takapään stefaa.
Ei muuta kuin vaihtohommiin....hmmhh, vai pitäskö sittenkin painella terassille ottamaan muutamat neuvoa antavat :p
Etupää vaihdeltu... olis varmaan voinu vaihtaa nääkin jo vähän aiemmin Oli nimittäin aivan silppuna ja umpiruosteessa... Tarjosin vanhoja laakereita kaverin lapsille helistimiksi, mutta eivät kelvanneet enää siihenkään :p Olinkin jo ehtinyt ihmettelemään etupään ihmeellistä älämölöä, minkä pistin vain luulotautieni piikkiin No nyt sit hiljeni siihen malliin, että en ollut uskoa todeksi!
Mut ei tosiaan mikään paha homma kaikenkaikkiaan. Pari tuntii meni, ku joutu tappelemaan "momentissa" olleen akselin kanssa hetken ja toinen hetki meni vanhoja laakereita ihmetellessä...
No niin, nyt on kaikki laakerit vaihdeltu. Ei ollut paha homma. Pari tuntia kahteen mieheen ihmettelyineen päivineen. Vanhat laakerit näytti noin päälisin puolin olevan kunnossa. Ainakin hyvissä rasvoissa olivat. Bussilla siis ajettu 43 tkm.
Pikku ropleema huomattiin. Onko se nyt sit nimeltään vetolevy vai mikä mutta siinä kuitenkin huomattiin että laakeripesässä oli pari murtumaa. Mites ihmeessä tuollainen on päässyt syntymään ? Ei se mun mielestä ainakaan siinä syntynyt kun vanhaa laakeria pois otettiin. Saatiin kuitenkin uusi laakeri ihan hyvin pesään sen enempään murtumaa aiheuttamatta. Onko tuossa nyt joku vaara että se mojahtaa kunnolla ? Pikafuntsimisen jälkeen eihän tuohon kohtaan pitäisi mitään voimaa ajossa kohdistua ? Murtumat aika lailla lähekkäin eli suurinpiirtein kohdissa klo 5 ja klo 7.
No josko ei IHAN sattumaa ??!! Paljon käytöstä kii. Jos esim. peset liuottimella ja painepesurilla, sekä surutta suihkutat sinne laakeripesien suuntaan lyhentänee se lagrujen ikää, koska kuten aiemmin jo todettiin orggis lagrut on VAIN yhdeltä puolelta suojattu ja "Kärcherillä" / Liuottimilla tulee pestyä se voiteluaine myös laakereista pois. Kuten myös olosuhteet joissa ajelet vaikuttanevat .
Sekä vaivannäkö säästää laakereita, JOSKIN ovat sen verran halpoja osia paremmatkin laagerit, etten itse ole vaivautunut niitä välillä putsaan ja voiteleen .
Omani originaalit etusesta ( kuten kerroin jo ) Olivat pelkkää ruosteista möhnää 35.800 km kohalla ja olivat syöneet myös ohjauslageriin välyksen, koska etusen laakerit olivat tosi huonossa jamassa ja niissäkin selvä välys. Kolahtelu etupäästä pantiin vain jarrulevy/palat välyksen piikkiin, kunnes naapurin "konemies" kuunteli ääntä ja totesi, että ei helevata, kyllä jossain muuallakin mättää, ja niin sitten mättikin ! Etupyörä vasempaan ja renkaasta kaksin käsi kii + toinen piti Stongista kii ja jumankekka olihan liikettä laakeri pesän kohalla. Lisäx äänet hävis HETI kun laakerit oli vaihettu. No nyt on ohjauslaakerikin vaihdettu, eikä koko opiraatio mahottoman kalliix tullu. Jälkikiristys / tarkistus tänään.
Kantsii laakereita tarkkailla jo hengestään tykkää .
Edited By busapappa2 on 1182161129
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Vinkki vinkki, kannattaa vaihtaa ne laakerit ajoissa... Eilinen ilta meni paukutellessa kiinnijuuttunutta laakerin ulkokehää takavanteesta irti. Voi luoja että oli tiukassa. Jarrulevyn puolelta siis korkkasi, keskimmäinen oli ihan ok. 55tkm se minun laskujen mukaan taisi kestää, 3. satsi lähti nyt käyttöön...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
KnightOfNi kirjoitti:Pikku ropleema huomattiin. Onko se nyt sit nimeltään vetolevy vai mikä mutta siinä kuitenkin huomattiin että laakeripesässä oli pari murtumaa.
Kattelin tuossa vähän tota vetolevyä ja kyllä se vähän siltä näyttää että pitäisi varmaan vaihtaa. Ei ainakaan minnekään pitemmälle tuolla uskalla lähteä. Laakeripesässä on siis murtumia.
Olisko kellään moista tallin nurkassa pölyttymässä ? Eli siis se alumiinimötti mihin takaratas tulee kiinni. Pistän ilmotuksen tonne pörssifoorumillekin. Onkohan kallis palikka jos ei mistään löydy käytettyä ?
Juutelin huollossa tuosta laakeriongelmasta niin olivat sitä mieltä, että suurin syy aikaisiin laakerivaurioihin on liian tiukkaan vedetyt pyöränpultit. Laakeri painuu lyttyyn ja vaurio
on valmis. Itellä ajettu n. 80.000km eikä laakereita ole vielä
vaihdettu.
jarim kirjoitti:Vinkki vinkki, kannattaa vaihtaa ne laakerit ajoissa...
komppaan tätä!
Ikävä huomata perjantai iltana että etupään laakerit rohisee niinku sepelimylly, ku pitäis lähtee maanantai reissuu.
Uudet laakerit löyty lauantaina helposti (Storm-Motor 33 pölysuojineen)
Vanhojen laakerien irrotus taltalla ja vasaralla 2h ei tulosta. 3h metsästäen kunnon työkaluja paikallisen tuppukylän (turku) auki olevista kaupoista. ei tulosta.
Nöyrtyminen käyttämään suhteita, ja 30min ja kunnon irroitustyökalu käsissä.
30 min ja uudet laakerit oli jo paikoillaan.
eli semmonen vähän reilun 7 tunnin homma.
nimm.kokemusta on.
ps.helppo homma ku sen osaa.
Kävin hirvosella eturengasta kyselemässä ja samalla laakereiden vaihdosta puhuin niin tuntui olevan alkuperäisillä laakereilla hintaa jotain 30e kappale. Kun mainitsin että tasannolta saa halvemmalla niin myyjä sanoi luottavansa paremmin 300km:n vauhdissa alkuperäisiin kuin tarvikelaakereihin.
Kyllä mä tasannolta kuitenkin käyn ne hakemassa ja annan hirvoselle vaihdettavaksi samalla kun eturenkaan vaihtavat.
Toivottavasti tällä korjautuu keulan omituisuus. Rengas on kyllä jo vähän kanttinen ja ehkä kananmunakin niin se voisi selittää pompottelua ja outoa käytöstä kaarteissa. Mutkat ei tunnu luontevilta kun keula tuntuu taistelevan vastaan ja vikuroivan.
Macoshark kirjoitti:Kävin hirvosella eturengasta kyselemässä ja samalla laakereiden vaihdosta puhuin niin tuntui olevan alkuperäisillä laakereilla hintaa jotain 30e kappale. Kun mainitsin että tasannolta saa halvemmalla niin myyjä sanoi luottavansa paremmin 300km:n vauhdissa alkuperäisiin kuin tarvikelaakereihin.
Kyllä mä tasannolta kuitenkin käyn ne hakemassa ja annan hirvoselle vaihdettavaksi samalla kun eturenkaan vaihtavat.
Toivottavasti tällä korjautuu keulan omituisuus. Rengas on kyllä jo vähän kanttinen ja ehkä kananmunakin niin se voisi selittää pompottelua ja outoa käytöstä kaarteissa. Mutkat ei tunnu luontevilta kun keula tuntuu taistelevan vastaan ja vikuroivan.
Onko keula huollettu milloin? Jos keulan öölit on ihan kuraa niin se myös aiheuttaa "pompotuksen" tunnetta ja luonnollisesti myöskään ajo-ominaisuudet ei ole sitä mitä pitäisi. Säädöt kannattaa myös tarkastaa ettei niitä kukaan ole ruuvannut perseelleen.