Vaikka en Busaa ole enää muutamaan vuoteen omistanutkaan,niin ehkä kuitenkin uskallan kirjoitella tänne.
Kun tota omaa turbo-säksätintä edelleen rakentelen paremmaksi,niin kiinnostais tietää minkälaisia ruiskunsäätölaitteita Hayabusiin on laitettu.Hommaan sopiva ruiskunsäätöyksikkö tietenkin,mutta kiinnostais mitä kaikkea boxi "haistelee".Siis antureita on useampia,lambdaa ym.Tarviiko ruiskunsäätöboxi myös tietoa em.ahtopaineista.
Kiinnostaa em.tiedot,koska noita turbo(ruisku)-pyöriä katellu usein ja joissain ei ruiskupuolta ole tuunattu juuri lainkaan ja jossain taas on antureita lukemattomia.Tietty halutun tehon määrä vaikuttaa myös tekniikan määrään.
ruiskunsäätö
ProBoostilaisissa käytetään ulkopuolista lisäruiskua, joka ainoastaan rikastaa seosta ahtopaineen mukaan.(neljä kappaletta lisäsuuttimia) Pyörän oma ruisku/sytkäjärjestelmä toimii siellä alla aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Lisäruisku tarvitsee siis tiedon ahtopaineesta ja tietysti trikkauksen puolilta tai suuttimilta. Ohjausyksikkö on suomalaista valmistetta, jolla ei liene edes nimeä, tämä on todettu erittäin toimivaksi ja simppeliksi ratkaisuksi. Tällä hetkellä jo asennettu myös yksi mini-MegaSuirt, mutta kokemuksia tuosta ei vielä ole. Tässäkin periaate sama kuin edellisessä, ainoastaan säätö hoituu PC:llä, kun se suomalaisessa tehdään potentiometreillä manuaalisesti.
Ton tyyppistä ratkaisua ruiskun säätöön arvelin Busassa just käytettävänkin.Aattelin vaan kysellä just Busan ratkaisuista,koska siihen on palikkaa/vaihtoehtoja varmasti paljon saatavilla just turbokäyttöön.Harmi vaan,kun ei oo ollu mahdollisuutta päästä oikein läheltä katteleen rakennelmia,mitä nyt jossain kisavarikoilla vähän kurkkinut.
Mulla oman Hornetin turbotus etenee pikkuhiljaa,kun saan noi liian kovat puristukset alas.Sit tarvis vielä tehdä just toi ruiskun "tuunaus".Pari kesää ajellu liian kovilla puristuksilla,niin nyt alkaa riittää se moottorin kilkatus.Moottori auki ja matalat männät sisälle,niin voi alkaa ruuvaamaan vähän paineitakin.
Tarvii varmaan kysellä myös ProBoostista noiden ohjausyksiköiden ja lisäsuuttimien saatavuudesta/hinnoista.Viaberista jo jotain tarjouksia oon kysellykin.
Mulla oman Hornetin turbotus etenee pikkuhiljaa,kun saan noi liian kovat puristukset alas.Sit tarvis vielä tehdä just toi ruiskun "tuunaus".Pari kesää ajellu liian kovilla puristuksilla,niin nyt alkaa riittää se moottorin kilkatus.Moottori auki ja matalat männät sisälle,niin voi alkaa ruuvaamaan vähän paineitakin.
Tarvii varmaan kysellä myös ProBoostista noiden ohjausyksiköiden ja lisäsuuttimien saatavuudesta/hinnoista.Viaberista jo jotain tarjouksia oon kysellykin.