Startatessa vain napsahtaa - ...ja joskus ei sitäkhän

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Avatar
toimeve
Viestit: 2617
Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toimeve »

Toissapäivänä yritin käynnistää ja startatessa ei tapahtunu muuta kuin pieni "naps" vaan kuulu ja joskus starttinappia painaessa ei sitäkhän...no arvelin että akku kaput kun olin ulkona pyörää pitäny tänne tuonnin jälkhen ja ollu pakkasia enkä talvellakhan pitäny latingissa ollenkhan.

Latasin, löin akun paikoilhen ja heti tulille #####ilematta. Siitä lähtien neljästi tulille kuin ei mithän.

No, nyt sitten ajelin paikalliselle huoltsikalle lähivalon osthon ja sieltä lähtiessä ei mittään: elikkä siis tuo alkutekstin juttu... valot, vilkut kaikki toimii eli akussa pitäisi olla virtaa...mutta ei vaan starttaa ei siis ees pyöritä. Vain se pieni "naps" ja joskus ei sitäkhän. Käytin akun navan irti (tyhmänä arvelin että josko joku ajonesto tms olis päälle hyökänny tms). Mittään auttanu sekhän.

Soitin jo kaverin hakemhan ja pukkailin pyörän vähän suojapaikhan...siinä ootellessa sitten virrat päälle, rämpläsin vaihteita ees taas ja kytkin pohjassa painelin starttia ja yhtäkki kone käynthin kuin ei ikinä mithän ongelmia :wtf:

No, ajelin kottiin, pysäköin ja yritin startata; "naps".

Jätin siihen.

Mikä vikana tai mikä voisi olla vikana?
SMR

322,39 kmh 2017 Kauhava

Pienen pojan elämää!

**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

"tukijalka" ei ole kunnolla ylhäällä :oho: kunhan veikkasin :pääseinään:
olinpa sitä taas tyhmä :(




Edited By janne on 1176096422
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
Quadron
Viestit: 366
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Quadron »

Tukijalka ei vaikuta starttiin, liikkeelle lähtöön kyllä.

Tarkistaisin kytkinkahvaan liittyvän systeemin ettei siellä ole löysää tai kosteutta jossain. Onkos sen kytkin kahvassa vai jossain muualla..?

edit: Vanhassa kawassani oli samanlaista vikaa, välillä tarttas ja välillä ei. Purin ja putsasin siitä kaikki kytkimet ja vaihdoin starttireleen vian poistumatta. Ainoa mikä jäi vaihtamatta enää oli startin hiilet, ehdin myydä pyörän sitä ennen vikoineen.




Edited By Quadron on 1176053881
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Veikkaan kytkinkahvan katkaisijaa. Pieni mikrokytkin kahvan rungon alapuolella, kiinni kahdella ruuvilla. Voi ohittaa.
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Hyvä Pointti Kujo ! Pittee pittää mielesä, on omasa ollut joskus sammaa vikkaa, joskaan ei noin rankasti, eli on napsahtannu kerran tahi kaks, mutta sit hörähtänny käymään. Kuten Toimevellakin, AKKU OK !! ???

Joskus tuntuu, että noita varmistuksii on liiankin kanssa, -70 luvun mopoissa ei moisii ollunna, ja hengissä selevittiin niistäkkii ajoista, vaik ei ollunna ees kypärää ekan mopon kaa . Tjaah, enpäs muista koska kypäräpakko tuli ?? :p

Siinäpä TRIVIAALI ! Veikkaisin, että 1976 - 1977 Koska ajelin satapiikillä sähkeitä muistaakseni iliman kyrdee AINAKIN 1975 ?!

:shocked: :respekt:




Edited By busapappa2 on 1176058728
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Avatar
Joke
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Loka 2005, 17:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joke »

Mulla oli samaa vikaa viimekesänä, ei riittänyt virta pyörän
käynnistykseen. Onneksi aina löytyi avuliaita jotka työnsivät
pyörän käyntiin. Lopulta uskoin, että akku on sökö,
vaihdoin sen uuteen ja ongelmat loppuivat siihen.
Akku voi mennä pilalle talven aikana, jos sitä ei aina välillä
ladata ja lataamiseen kannattaa käyttää oikeanlaista moottoripyörän akulle soveltuvaa laturia.
208 whp / 168 Nm
Avatar
toimeve
Viestit: 2617
Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toimeve »

kiitos vinkeistä, huomenna päivällä pitänee tuo kahvahomma tarkistaa. Ittellä kävi mielessä tappokytkin ja siellä mahollinen kosteus ja "oikonen" tms. **tu kun näistä ei mithän ymmärrä.

Akku on ok, koskapa ei siis "vinguta" tai pyöritä hittaasti tai jottain...vaan siis lähtee kettuilematta kun lähtee. Joku kosteusjuttu voi olla... mutta huomena lissää kun pääsee vähän käpistelemhän.

Ja pitäis se lähivalo vaihtaa... ***tu kun on käsi näitten kans :pääseinään:
SMR

322,39 kmh 2017 Kauhava

Pienen pojan elämää!

**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kyllä se on tuo "kytkimen kytkin". Itselläkin samoja oireita ja pistinkin jo uuden tilaukseen tuossa männä viikon alussa. Mietiskelin muuten tuota Kujon kommenttia ohituksesta; ei kannattane, ainakaan jatkuvaksi ratkaisuksi. Jos en ihan väärässä ole niin käyttää vapaan ruisku- ja sytytyskarttaa silloin kun kytkin on pohjassa = johdot kytkettynä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

jarim kirjoitti:Kyllä se on tuo "kytkimen kytkin". Itselläkin samoja oireita ja pistinkin jo uuden tilaukseen tuossa männä viikon alussa. Mietiskelin muuten tuota Kujon kommenttia ohituksesta; ei kannattane, ainakaan jatkuvaksi ratkaisuksi. Jos en ihan väärässä ole niin käyttää vapaan ruisku- ja sytytyskarttaa silloin kun kytkin on pohjassa = johdot kytkettynä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Joo, tavallaan - kytkimen kytkin kytkee ;-)) kierrosrajoittimen päälle muutaman sata kierrosta alempana. Hyvä ominaisuus kun vaihtaa täyskaasulla kovissa kiihdytyksissä - sekä tietysti myös koneen kestävyyttä lisäävä ominaisuus ...

Kyllä busa on mietitty niin viimeisen päälle että suurin osa näistä vakiovarusteista kannattaa säilyttää paikallaan sellaisenaan.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

PetriK kirjoitti:
jarim kirjoitti:Kyllä se on tuo "kytkimen kytkin". Itselläkin samoja oireita ja pistinkin jo uuden tilaukseen tuossa männä viikon alussa. Mietiskelin muuten tuota Kujon kommenttia ohituksesta; ei kannattane, ainakaan jatkuvaksi ratkaisuksi. Jos en ihan väärässä ole niin käyttää vapaan ruisku- ja sytytyskarttaa silloin kun kytkin on pohjassa = johdot kytkettynä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Joo, tavallaan - kytkimen kytkin kytkee ;-)) kierrosrajoittimen päälle muutaman sata kierrosta alempana. Hyvä ominaisuus kun vaihtaa täyskaasulla kovissa kiihdytyksissä - sekä tietysti myös koneen kestävyyttä lisäävä ominaisuus ...

Kyllä busa on mietitty niin viimeisen päälle että suurin osa näistä vakiovarusteista kannattaa säilyttää paikallaan sellaisenaan.
Huomaa muuten siitäkin että kun "TRE" on paikoillaan ja 1. vaihde päällä paikallaan ollessa kytkin on pohjassa niin kierrokset on normaalilla tyhjäkäyntitasolla. Jos kytkintä löysää niin pomppaa kierrokset tuonne ~2000rpm. Tämä johtunee omassa yksilössäni lähinnä siitä että tyhjäkäynti on säädetty verrattain isolle (1300-1400rpm) ja ECU "luulee" että kaasua on avattu. Samalla tuo TRE tällä hetkellä aiheuttaa myös sen että ykkösellä mennään 20-30km/h tyhjäkäynnilläkin... offtopiccia offtopiccia...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
77-1120930780

Viesti Kirjoittaja 77-1120930780 »

Nyt tulee arvailua...
Miksi kuuluu naps jos jokin tappokytkin estää starttauksen?
Ei kai sillon mitään pitäisi kuulua.

Yrititkö tuuppailla pyörää hieman eteen taakse. Ajattelin että se startti hieman vaihtaisi asentoaan, sillä sähkömoottoreilla voi olla sellaisia kuolleita kohtia jolloin ne eivät lähde pyörimään, hieman kun asentoa muuttaa ja koittaa uudestaan niin momentit on kohdallaan ja pyöriminen alkaa. En tiedä onko ilmiö startin tapauksessa mahdollinen, mutta tuollainen voisi olla mahdollista. Ja tällöin kuuluisi vain naps kun solenoidi/rele vetää.
Ja anteeksi jos puhun puuta heinää :(
kartsap
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Tammi 2007, 19:58
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja kartsap »

Viime kesänä entisessä pyörässä ilmeni samanlaista ongelmaa ajoittain,
kannattaa virtalukkoon ruiskutella crctä tms.saattaapiolla talven jäliltä
hapettumaa/ehkä kulunutkin.Omassa Zrx:ssä(vm.-99) vaiva poistui
näillä eväillä.
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

No se sana "Naps" Nyt oli Tod. Näk vertauskuvallinen, vai mitä Toimeve ?

Mulla se sanoo "KÖH" ja tosiaan, IHAN KUIN AKKU olis zippi, mutta ei tosiaan ole .

Joskin itelläni tekee niin harvoin ja lähtee kuiten tokasta tai kolmannesta, etten ole vielä asiaa kauheesti pohtinut, olisko tehnyt 2 kertaa vuoden aikana . :shocked:

Jotenkin tuli mieleen Starttikin, mutta kun oon näissä nykypyörien hienouksissa "KÄDETÖN" en oikee tiiä miten Startin viallisuus ilmenee?? ???

Jenkkiautossa, oli joskus samantyylinen vika ja se oli Startissa, eli yx hammas oli kulunna, ja jos just siähen kohtaan pysähty ni eipä ees "Napsahtanu" . Se oli paska homma, kun automaattilooda ei antannu muuta vaihtoehtoo kuin Starttimoottorin vaihdon .
tää oli vähä :offtopic: .

Mutta olis kiva tietää voiskoos toi olla Startti propleemi ?? Sillonhan ongelmaa jeesaa just toi vaihde päällä Pyörää hieman liikkuttaen . Joskin eipä kait kantsi nykybussea käyntiin asti työntää vai.......................................




Edited By busapappa2 on 1176107468
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

No omassa yksilössäni tuon "kytkimen kytkimen" vajaatoimintaa vahvistaa myös tuo tarinani noista "TRE-ilmiöistä" .. toisinaan kun ajellessa valoihin himmailee niin tyhjäkäynti jää huutamaan 2000rpm vaikka kytkin on aivan pohjassa (ja vaihde päällä). Vaihto vapaalle tai kytkimen "ränklääminen" auttaa aina tuohon.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

PetriK kirjoitti:
jarim kirjoitti:Kyllä se on tuo "kytkimen kytkin". Itselläkin samoja oireita ja pistinkin jo uuden tilaukseen tuossa männä viikon alussa. Mietiskelin muuten tuota Kujon kommenttia ohituksesta; ei kannattane, ainakaan jatkuvaksi ratkaisuksi. Jos en ihan väärässä ole niin käyttää vapaan ruisku- ja sytytyskarttaa silloin kun kytkin on pohjassa = johdot kytkettynä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Joo, tavallaan - kytkimen kytkin kytkee ;-)) kierrosrajoittimen päälle muutaman sata kierrosta alempana. Hyvä ominaisuus kun vaihtaa täyskaasulla kovissa kiihdytyksissä - sekä tietysti myös koneen kestävyyttä lisäävä ominaisuus ...

Kyllä busa on mietitty niin viimeisen päälle että suurin osa näistä vakiovarusteista kannattaa säilyttää paikallaan sellaisenaan.
Kahvoja irroittaessa muutama viikko sitten ihmettelin että mitä muoviroinaa tuli lattialle kytkinkahvan puolelta. Tämä kytkimen asennontunnistin oli näköjään hajonnut edellisen omistajan toimesta ja piuhat oli lenkitetty yhteen.

Ei ollut tullut mieleenkääne että mopo ei käynnisty ilman kytkimen painallusta kun vanhuksissa ei tälläistä ominaisuutta ole.

Täytyy käydä tilaamassa myös uusi kytkin, että saa kaikki rundit käyttöön.

Onko jollain kuvaa miten vipu painaa tätä asennontunnistinkytkintä, kun se on omassa niin atomeina ettei siitä ole mitään jäljellä?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Vastaa Viestiin