Teoreettinen tehontarve huippunopeudelle - Excel harjoutus

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

JariM soitteli ja kysyi että millä laskeskelin näitä .org:ssa olevia ZX9R teoreettisia tehontarpeita. Tässä taustaa ja linkki exceliin jakoon (vaikka siinä oma kilpailuetu meneekin ;-)).

Laskelmat perustuvat M.J.Gibbonsin netistä löytyvään exceliin jota olen hieman modannut. ZX12R ja Hayabusan drag co-efficient (eli tuulenvastus) luvut perustuvat samoin netistä löytyvään "Why is Busa faster artikkeliin" (cycle canada, october 2000). Tuossa linkissä löytyvässä excelissä on siis käytetty näitä artikkelin lukuja lähtökohtana arvioitaessa onko tuo 337km/h mahdollinen Kawa ZX9R:lle.

Lähtökohta kyseisen excelin laatimiseen oli että mietin mitkä ovat optimit välitykset kun jossain vaiheessa ensi kesänä ketjut ja rattaat täytyy uusia. Tässä pohdinnassa olen tullut tulokseen että optimi välitys miedosti viritetylle busalle on:
- Drag strip 16/43, huippunopeus noin 276km/h
- Nopeusrata 18/43, huippunopeus noin 310km/h
Tämä siis pyörälle jossa tehoa takarenkaalta on noin 170hp, joka on kai normaalin putkiviritteisen keskiverto aito lukema.

Jos joku löytää excelistä virheitä niin laittakaa ihmeessä palautetta meikäläisellekin että tulee tehtyä oikeita asioita kesän ajoja ajatellen.

Busa HP Speed excel

:bike:
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Hienoa petrik!
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kiitos. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Sähköpostissa nousi keskustelu takarenkaan luistamisesta.

Tein netissä useita hakuja aiheesta ja hyvin säädetyllä normaalilla busan alustalla wheelspinillä ei näyttäisi olevan lukuihin käytännön vaikutusta (<1%).

Vaikuttaa siltä että busa on hyvin suunniteltu nimenomaan huippunopeuksia varten ja rakenteelliset muutokset pyörään vaan heikentävät suorituskykyä. Esim jos takapäätä on jatkettu niin sitten tuo wheelspin näyttäisi lisääntyvän.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
böltsi
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Joulu 2004, 19:28
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja böltsi »

kuis vaikuttaa kuskin paino?sinänsä sillä ei oo vaikutusta kun näkyy pyörivän siinä+100
:D




Edited By böltsi on 1175962076
äkkiä vaan tekonivel....about ten years...
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

PetriK kirjoitti:optimi välitys miedosti viritetylle busalle on:
- Drag strip 16/43, huippunopeus noin 276km/h
- Nopeusrata 18/43, huippunopeus noin 310km/h
Tämä siis pyörälle jossa tehoa takarenkaalta on noin 170hp, joka on kai normaalin putkiviritteisen keskiverto aito lukema.

Jos joku löytää excelistä virheitä niin laittakaa ihmeessä palautetta meikäläisellekin että tulee tehtyä oikeita asioita kesän ajoja ajatellen.

budjettihenkinenkin busanisti pääsee näihin optimivälityksiin kympillä :p vakiovälitys kentälle ja 15eturatas vartille-15nen kylläkin kuluttaa laahainta hiukan enemmän mutta karuimmat sällit ajelevat 14sellakin.kuitenkin :respekt: hyvin laskettu/päätelty
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

böltsi kirjoitti:kuis vaikuttaa kuskin paino?sinänsä sillä ei oo vaikutusta kun näkyy pyörivän siinä+100
:D
Painokerroin oli huomioitu siinä oheisessa excelissä.

Vakion huippu normaalirenkaalla on 301km/h. Noi edelliset tuolla oli laskettu optimit välitykset putkiviritteiselle huomioiden lisätehon hyödyntäminen sekä drag stripillä että suoranopeudella tilanteelle jossa ketjut ja rattaat tulee uusintaan muutenkin.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin