Toinen flekti:

Turbo Busanistien oma foorumi. Turbolla pääsee ja lujaa :D
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

roadrunner kirjoitti:Hmmmn tuota tuota hmmmn ,eihän siinä ole mitään pahaa vaikka laitais 2 flektiä,mutta sitä ennen voi miettiä muutamia asioita.Lämpömittarit niin autoissa kuin motoissa ovat enempi suuntaa antavia (lukema muuttuu esim jännite vaihtelusta, hapettumat ym) .Sitten jäähdytysneste,itse käytän GM:n auton alumiinimoottoreihin suunnittelemaa (valmiistaja AC Delco) aatelis veren väristä nestettä( ei sisällä silicon, silikaatti,phospaat) ,66% nestettä+34% akkuvesi seoksella kiehumispiste on 132 astetta.sitten jäähdyttimen korkki ohje paine (korjaamokäsikirja) 1.2 bar. kiehumispiste noin 133 astetta. Flektin kytkin jäähdyttäjässä kytkee kiinni 105 ast. kytkee pois 100 ast. Joten "pelivaraa" jää jonkin verran. Toki voisihan tulo letkuun laittaa hi-flow sähköpumpun lämpötunnistimella +boxi-ohjaus virtaus määrälle,tai käyttää MC-Express race nestevälijäähytintä imuilma aukkojen takana ( toki valoja joutuis vähän modaamaan),tai tehdä vastaava moottorin lisäjäähdytin.(Artsi?).Itse olen ajanut cooleri turbopyörällä n.70000 km yhdellä flektillä varustettuna.Jos haluaa tarkan nesteen tai muun lämpötilan mitata niin myynnissä on digimittareita esim. Koivusella, MS 6500,jollaisella voi mittailla -50 -+750 ast. Joten eiku rakentamaan vaan! :thumbup: . :thumbup:

En usko mittarinheittelyihin niin että viisari menee punaiselle ja varoitusvalokin syttyy. Alastarolla toi keittikin kertaalleen jokusen vedon jälkeen. Jäähdytysnesteenä oli viimeksi Shellin Advance käyttövalmis fluoresoiva sininen mömmö, ei pitäis olla siitä kiinni... oletan. Korkki on tarkastamatta, mahdollinen vianaiheuttaja.
Itse uskon tuon Muzzyn flektin tehokkuuden olevan syypää, se jäähdyttää käynnistyttyään nopeasti lämpöanturin alueen ja kun vesi ei pienillä kierroksilla kovaa kierrä, sammuu flekti ennenkuin kannesta tai lohkosta on kuuma vesi ehtinyt syylärille saakka. Anturissa taas oma hitautensa reagoida uudelleen niin hiipimällä nousee lämpö koko ajan. Toisen flektin anturi tulee vesiletkuun toiselle puolen syyläriä, joten reagoi nopeammin kuumalla puolella ollessaan. Saattaisi riittää jopa yksinään tuo anturin siirto. Pitänee kokeilla...
Club 100 m/s
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Vakioflekti sopii oikealle puolelle kiinnityksiä modaamalla. Tosin tietty riippuu pakosarjan mallista ym seikoista, mutta aikalailla peruskauraa tuo on. Pb sarjoissa flekti siirretään aina oikealle jotta vas puolelle saadaan tilaa ilmansuodattimen putkelle ja ahtoputkelle. Lämpöongelmia ei ole ilmennyt missään olosuhteissa sen kummemmin kuin vakiokoneillakaan, joten uskoisin edellä mainittujen ongelmien johtuvan syylärin edessä olevasta coolerista.
107-1126906030

Viesti Kirjoittaja 107-1126906030 »

olin eilen vierailulla MAB-Powerilla, ovat laittaneet turbotuksen yhteydessä toisen flektin(600 susnan?)oikealle puolelle samaan anturiin vasurin kanssa ei kuulemma mitään lämpöongelmia edes Turborider:lla,tilasin kesäkuun "virityshuoltoon"vastaavan sydeemin,olis varmaan paree laittaa vesiletkuun sille oma anturi?
114-1110096759

Viesti Kirjoittaja 114-1110096759 »

Tuota ...tuota onhan tämä toisaalta kiinnostava aihe kun on erilaisia kokemuksia näistä himmeleistä.Juttelin päivällä Erik Marklundin kanssa ja kysyin lämpö-ongelmista yleisesti ja Usa:sta vielä erikseen.(En VÄITÄ että Hän näistä asioista tietäis,mutta itse pidän Hänen mielipidettään arvossa),Sanoi ettei busassa ole ollut lämpöongelmia,kysyin Artsin tapauksesta ,jonka arveli johtuvan kannentiiviste vuodosta,neuvoi vaihtamaan 12mm. pultit vakion tilalle. Itse taidan ihan mielen kiinnosta ajella vakio osilla katsellaan kuis äijän käy. Toisaalta jos on lämpö-ongelmia niin vaihtoehtoja korjaukseen "satoja" :comp
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Kekku kirjoitti:Yhdelläkin pärjää hyvin jos ei tarvi aina pysähdellä joka vedon jälkeen.

Jep jep.
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

roadrunner kirjoitti:Tuota ...tuota onhan tämä toisaalta kiinnostava aihe kun on erilaisia kokemuksia näistä himmeleistä.Juttelin päivällä Erik Marklundin kanssa ja kysyin lämpö-ongelmista yleisesti ja Usa:sta vielä erikseen.(En VÄITÄ että Hän näistä asioista tietäis,mutta itse pidän Hänen mielipidettään arvossa),Sanoi ettei busassa ole ollut lämpöongelmia,kysyin Artsin tapauksesta ,jonka arveli johtuvan kannentiiviste vuodosta,neuvoi vaihtamaan 12mm. pultit vakion tilalle. Itse taidan ihan mielen kiinnosta ajella vakio osilla katsellaan kuis äijän käy. Toisaalta jos on lämpö-ongelmia niin vaihtoehtoja korjaukseen "satoja" :comp

:D Eiköhän Marklund ole melko perillä McXpressin kittien toimivuudesta tai toimimattomuudesta....

Kansitiiviste vaihdettiin ton Alastaron keitoksen jälkeen, sama oli epäilys silloin. Cometicin metallitiiviste on ollut käytössä sekä APE:n vakiojenkaan istuvat kansipinnapultit + mutterit, jonkun kymmenen Nm päälle vakiomomentin vedettynä. Jos pahvi vuotaisi niin kai tuo näkyisi eritoten kun vähän tehoja ottaa käyttöön, eikä tyhjäkäynnillä kaupungissa...?
Puolen tuumat pultit kait tulee tarpeen joskus 1,5 barin ahtojen jälkeen.... :smoking:
Club 100 m/s
Vastaa Viestiin