...eli onkohan busakin jo vit....nut tulevaan talveen sitäpaljon, että teki toistamiseen tenät ku piti käyntiin höräyttää häntä !
nimittäin tos pari viikkoa sitten haluttomuus lähteä lenkille imeni aitona eka kerran. boaa...boaa..sanos startti muutaman kerran, eikä minnekään ilman apukaapelointia saabikkaasta. sit kyllä hyrähti ku oli hetken käynyt. latausjännite on yli 14 voltagee, joten sen puolen pitäisi kyllä pelata. tänään sama homma uusiksi ku piti vähän pöräyttää tallissa niinku muodon vuoksi...
semmonen laturi, jossa on muka jotain järkeäkin ( kolme lediä: kytkentä okoo, lataan, ja täynnä merkkivalot ) ilmotti että ähkyä olisi, eikä tarvii ladata laisinkaan !
02 mallihan toi mun busse on, ja jouduin jo viime keväänä uusiin siihen akun talven seisoskelun jälkeen. niin oli patteri kuallu, ettei vironnu millään konstin. ja akkuakaupan setä sano, että nää ns.huoltovapaat kondensaattorit, joissa se happolitku imeytetään niihin kuiturätteihin siellä kennojen ympärillä, ne ei juur virkoo koomastaan jos ihan tyhjiksi pääsevät. en tiiä oiskos toi defan hälläri tappana sen akun, vaikka sen hälynkin pitäis mennä jonkinmoiseen ultrasäästeliääseen koisiintatilaan kun ei pidempiin hetkiin pyörää pidellä.
niin tai näin, tuli mieleen et olikhan just noissa 02 malleissa nuita starttiropleemeita. kas kun oikeen nuukaan muistelen, niin semmonen lievä käyntiinlähtöhaluttomuus tuota on saattanna vaivata jo aiemminkin. pyöritti kyllä, mut piiiiitkään piti sahata notto virkosi pörisemään. niinhän siinä nimittäin käy jos startti impaa kaikki ämpeerit sieltä akusta, niin just mitään ei jää enää sinne sytkäpuolelle. eikä silloin tykkää ollenkaan käynnistyä...
startista löysin seuraavat merkinnät 31100-24F01 sekä 22800-8481 ja vielä semmosen kohokirjuutuksenkin kun 2D1
mallihan on virallisesti GSX1300R-A11112/1299 ja valmistenotuli
on JS1A1111200113466.
käyttö : yksityinen...
korirakenne: avo....=)
nii et miks noi kaikki diiteilit tänne tuuppasin. no kas, toi busaproffafastis tarvii noi tiedot, että se voi viimeistään puolen tunnin kuluttua vastata oliks nää ju just niitä ongelmastartteja vai ei...=) ei maar, hatunnostoa fastikselle ihan vilpittömästi monistakin tiedonjyväsistä, joita tälle foorumille on heitellyt ! ja kyll minä koitan itekkin noita muuatamia saitteja kolailla, mut toki kaikki apu kelpaa käännöstöissä. jotenkin muistaisin et noi rimpulastarttien esiintyminen ois jossain saitilla kartoitettu nimenomaan johonkin valmistusnumerosarjoihin kuuluviksi...
eihän se ois huono exacttieto jäädä tännekään kellumaan, jos joku muukin vaikka joutuis joskus viel tän saman ropleemin kans painiin..! ei muut ku kiitoskia vaan jo etukäteen...=)
käynnistysvaikeuksia busessa...
Itseasiassa juurikin '02 malliin on tuli uudet, paremmat syttypuolat (kipinän pituutta on kasavettu yli 150%, varrattuna '01-malliin). Joten sen puolen pitäisi olla kunnossa.
Mitä tulee tuohon starttiin, niin ko. numeron perusteella voi kertoa, että se on vanhaa mallia. Eli '03:ssa tuli uusi "starttivaihde" systeemi. Tosin tuo muutos ei vaikuta niinkään käynnistymiseen, vaan starttivaihteen kestoon. Eli noissa '02 ja sitä vanhemmissa on ollut ongelmana startin hajoaminen. Johtuen pitkälti siitä, että virranloppuessa startissa kesken, kone on iskenyt ns. takaisin, ja sen jälkeen on starttin rattaat olleet kaput. Tuo muodotuu ongemaksi varsinkin ns. virikoneissa joissa on puristuspaineita nostettu. Tuo "startti-muutos" on ainakin jenkeissa ollut muistaakseni ns. hiljaisella takaisinkutsu -listalla. Eli mikäli ko. hajoaminen on tapahtunut, niin uudet startti-osat on vaihdettu Suzukin piikkiin.
Tuota startin raskasta työtä voi helpottaa kääntämällä kaasun pikkuisen auki starttauksen yhteydessä. Eli joko "ryyppy" täysille, tai sitten ihan vaan kahvasta suoraan.
Veikkaisin syyksi noihin käynnistysvaikeuksiin, joko polttoainejärjestelmää (vettä/likaa), tai sitten akkua, joka on todellakin päässyt heikolle hapelle. Eli lepotilassa mittaessa näytää hyvältä, mutta ei sitten kestä kumminkaan kuormitusta (selviää kuormitusmittauksella). Tulppien putsaus voi myöskin auttaa.
Mikäli on hankkimassa uutta akkua, niin siinä tapauksessa kannattaa ainakin vakavasti harkita mallia: Yuasa YTZ14S (tai vastaava). Ko. akkun varauskapasiteetti on nimittäin Busan orig. malliin verrattuna suurempi. Kooltaan se on ainostaan 5 mm korkeampi, kuin orig. malli, eli mahtuu hyvin paikalleen. Ko. akku on vakiona mm. Hondan ST1300:ssa. Noita akkujuttuja voi käydä ihmettelemässä vaikka tuolla.
Mitä tulee tuohon starttiin, niin ko. numeron perusteella voi kertoa, että se on vanhaa mallia. Eli '03:ssa tuli uusi "starttivaihde" systeemi. Tosin tuo muutos ei vaikuta niinkään käynnistymiseen, vaan starttivaihteen kestoon. Eli noissa '02 ja sitä vanhemmissa on ollut ongelmana startin hajoaminen. Johtuen pitkälti siitä, että virranloppuessa startissa kesken, kone on iskenyt ns. takaisin, ja sen jälkeen on starttin rattaat olleet kaput. Tuo muodotuu ongemaksi varsinkin ns. virikoneissa joissa on puristuspaineita nostettu. Tuo "startti-muutos" on ainakin jenkeissa ollut muistaakseni ns. hiljaisella takaisinkutsu -listalla. Eli mikäli ko. hajoaminen on tapahtunut, niin uudet startti-osat on vaihdettu Suzukin piikkiin.
Tuota startin raskasta työtä voi helpottaa kääntämällä kaasun pikkuisen auki starttauksen yhteydessä. Eli joko "ryyppy" täysille, tai sitten ihan vaan kahvasta suoraan.
Veikkaisin syyksi noihin käynnistysvaikeuksiin, joko polttoainejärjestelmää (vettä/likaa), tai sitten akkua, joka on todellakin päässyt heikolle hapelle. Eli lepotilassa mittaessa näytää hyvältä, mutta ei sitten kestä kumminkaan kuormitusta (selviää kuormitusmittauksella). Tulppien putsaus voi myöskin auttaa.
Mikäli on hankkimassa uutta akkua, niin siinä tapauksessa kannattaa ainakin vakavasti harkita mallia: Yuasa YTZ14S (tai vastaava). Ko. akkun varauskapasiteetti on nimittäin Busan orig. malliin verrattuna suurempi. Kooltaan se on ainostaan 5 mm korkeampi, kuin orig. malli, eli mahtuu hyvin paikalleen. Ko. akku on vakiona mm. Hondan ST1300:ssa. Noita akkujuttuja voi käydä ihmettelemässä vaikka tuolla.
- jokkebusa
- Viestit: 122
- Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
- Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
- Viesti:
...tulihan se sieltä kun vähän potkii...eiku thx taas b-doctor-F8 !
tuohon suuntaan sitä itekkin muistelin, et ns.bendix -huolia noi lähinnä olivat, eikä niinkään...em..mää jaksa..em..mää jaksa...
kiikutin ton virransäilytyslaatikon sinne mistä sen ostinkin, eli paikallisille akkupoijat oy:lle. ukuli iski jonkin mittarin siihen kiinni ja sanoi hetken näyttämiä toljotettuaan...hmmm...kait se on takuuna vaihdettava uuteen..!!! kuulemma siinä ja siinä et ei välttämättä jaksa veivata kunnolla. jotenkin aavistelisin et ei kuitenkaan ollut eka finnstartin akku joka kiedottiin reklamaatioanomukseen, ja lähetettiin takaisin sinne suomiakkusynnärille, kun nuinkin isiisti luonasi....
hiukan kaveri ihmetteli kun kimpassa muistelimme mimmosesta moposta toi patteri onkaan oikeen kotoisin. meinas hetikohta et ei ainkaan turhan iso amppeeriastia ole moiseen muhkuraan. tottahan toikin tavallaan on, vai ootteko missään 1300 cc:ssa autossa nähneet nuin micromaalista apusalamajemmaa..!
juu, eihä busessa toki oo sisävaloja eikä plexinpyyhkimiäkään vakiona, mutta silti... !
tarttee nyt viel kuitennii tsekata tän uuven akun kanssa, että mites se busse ahmii niitä amppeereita kun käynnissä ei ole. josko se defa vaikka salaa ahmii öövermääräistä iltapalaa kun kukaan ei oo näkemässä...
jep, ja bussekin tuli tänään sitten firauteltua viimenkin niistä naantalin syysmiittipölyistä. piukassa ol ömmiäiset...huh....
määhän oon lutrannu tota niin hemmetin monta kertaa tänäkin kesänä, ja jostain kumman syystä ihan turhaan sen tuhannen kertaa.... niinpä aattelin, että olkoon perkusta ku sitä vodaa joka tapauksessa tulee heti ekan klanssauksen jälkeisenä ajohetkenä taas taivahan täydeltä, niin olokoon sit pesemättä.....ja niinpä sitä on tullutkin, mutta eip juur oo ajeltukaan kovin monasti ton menneen kun aikana. #### kuitennii...
no muitakin syitä tohon "ei millään malta sitä pestä" on ollut ja tullut, mut se on taas se vallan toinen juttu.
ja koska minä onneton kuitenkin näissä syyspaniikeissani unehutin soitella sinne iffiinkin, ja pätkäistä sen vakuutuksen edelliskuun puolella poikki, niin tuumasin lykätä tuomion antoa sitten tonne 15: yöhön asti nyt kuitenkin. niin että jos sen ajokauden viimoisen päätöslenkin vois jopakenties tehdä esim.ens viikonlopun aikana, niin eihän sitä sottaisella menimellä näinkään valveutunut busanisti mene ensinkään tekemään.
ja voin nyt näin lopuksi sekä normaalin tapaani aivan asiaankuulumattomasti todeta, että tuo aikomani syyskirmaus ei tule tapahtumaan ilman melkoisia tunnekuohuja alkuunkaan. yksi syy moiseen sniffailuun, vaikkei nyt ehkä tähdellisinkään, on se että: Koskaan enää Minä en Tämän elämäni aikana Tämän ajosession jälkeen tule sitä ajokauden 2004 viimeistä ajelua suorittamaan... :O
siispä hiljentykäämme nyt kaikki yhdessä tämän suuren synkän totuuden edessä, ja...ja... muutaman kerran, kunnes taas sitten voimme tehdä sitä koko rahalla ... :p
tuohon suuntaan sitä itekkin muistelin, et ns.bendix -huolia noi lähinnä olivat, eikä niinkään...em..mää jaksa..em..mää jaksa...
kiikutin ton virransäilytyslaatikon sinne mistä sen ostinkin, eli paikallisille akkupoijat oy:lle. ukuli iski jonkin mittarin siihen kiinni ja sanoi hetken näyttämiä toljotettuaan...hmmm...kait se on takuuna vaihdettava uuteen..!!! kuulemma siinä ja siinä et ei välttämättä jaksa veivata kunnolla. jotenkin aavistelisin et ei kuitenkaan ollut eka finnstartin akku joka kiedottiin reklamaatioanomukseen, ja lähetettiin takaisin sinne suomiakkusynnärille, kun nuinkin isiisti luonasi....
hiukan kaveri ihmetteli kun kimpassa muistelimme mimmosesta moposta toi patteri onkaan oikeen kotoisin. meinas hetikohta et ei ainkaan turhan iso amppeeriastia ole moiseen muhkuraan. tottahan toikin tavallaan on, vai ootteko missään 1300 cc:ssa autossa nähneet nuin micromaalista apusalamajemmaa..!
juu, eihä busessa toki oo sisävaloja eikä plexinpyyhkimiäkään vakiona, mutta silti... !
tarttee nyt viel kuitennii tsekata tän uuven akun kanssa, että mites se busse ahmii niitä amppeereita kun käynnissä ei ole. josko se defa vaikka salaa ahmii öövermääräistä iltapalaa kun kukaan ei oo näkemässä...
jep, ja bussekin tuli tänään sitten firauteltua viimenkin niistä naantalin syysmiittipölyistä. piukassa ol ömmiäiset...huh....
määhän oon lutrannu tota niin hemmetin monta kertaa tänäkin kesänä, ja jostain kumman syystä ihan turhaan sen tuhannen kertaa.... niinpä aattelin, että olkoon perkusta ku sitä vodaa joka tapauksessa tulee heti ekan klanssauksen jälkeisenä ajohetkenä taas taivahan täydeltä, niin olokoon sit pesemättä.....ja niinpä sitä on tullutkin, mutta eip juur oo ajeltukaan kovin monasti ton menneen kun aikana. #### kuitennii...
no muitakin syitä tohon "ei millään malta sitä pestä" on ollut ja tullut, mut se on taas se vallan toinen juttu.
ja koska minä onneton kuitenkin näissä syyspaniikeissani unehutin soitella sinne iffiinkin, ja pätkäistä sen vakuutuksen edelliskuun puolella poikki, niin tuumasin lykätä tuomion antoa sitten tonne 15: yöhön asti nyt kuitenkin. niin että jos sen ajokauden viimoisen päätöslenkin vois jopakenties tehdä esim.ens viikonlopun aikana, niin eihän sitä sottaisella menimellä näinkään valveutunut busanisti mene ensinkään tekemään.
ja voin nyt näin lopuksi sekä normaalin tapaani aivan asiaankuulumattomasti todeta, että tuo aikomani syyskirmaus ei tule tapahtumaan ilman melkoisia tunnekuohuja alkuunkaan. yksi syy moiseen sniffailuun, vaikkei nyt ehkä tähdellisinkään, on se että: Koskaan enää Minä en Tämän elämäni aikana Tämän ajosession jälkeen tule sitä ajokauden 2004 viimeistä ajelua suorittamaan... :O
siispä hiljentykäämme nyt kaikki yhdessä tämän suuren synkän totuuden edessä, ja...ja... muutaman kerran, kunnes taas sitten voimme tehdä sitä koko rahalla ... :p
...dont you agree...ehhh..?
Noihin startti/käyntihäiriöihin, ni kannattaa talven aikana vaihtaa ruiskun mikrosuodattimet! Yx nimeltä mainitsematon Suzukihuolto kerto et jopa Härmässä takuuhuolloissa jätetään huomiotta ne mikrosuodattimet. Ne maksaa kaikkine O-renkaineen baut 100 eskoo, mut varsinki Saksast tuoduis pyöris ne on kaikki järjestäen tukossa. Eli ei lähde kunnol käyntiin ja sit saattaa suoraan ajosta sammua ja parin röökin jälkeen jytää taas muutaman kilometrin. Pahimmassa tapauksessa jätkät ottaa mikrot vex, vetää suorilla rööreillä ja ruiskut (a`100egee kpl.) tukkoon, ni sit ei pal naurata. Ite meinaan vaihtaa oitis keväällä, oli "vähän" ongelmia meinaan, -00 busas jo, mut siitähän oli vaan kansipahvi palannu, joka päästi vedet palotilaan, ja sammu heti ku lämpeni normaali lämpöihin. Et vinkkinä muillekki jos tulee joku outo vika, mistä edes maahantuojan huoltopuolen mies ollu ikinä kuullukkaa...
Joo tästä bensasuodatin ongelmasta on ollut ennenkin juttua, saattoi olla vielä ORG! -aikoihin. Busaanhan päivitettiin koko bensapumppu -01-malliin, eikä uudemmassa, tankin sisällä lymyävässä pumpussa ongelmia ole ilmennyt. (vai?)
Samoin 99-00 mallien sytkä on herkempi häiriöille, esim väärän vastusarvon omaavat tulpat voivat aiheuttaa ihme oireita. Tämän kuulin paikalliselta diileriltä, itse en ole asiaan jaksanut etsiä faktoja.
Jaa kansipahvi??? Kuis se silleen?
Samoin 99-00 mallien sytkä on herkempi häiriöille, esim väärän vastusarvon omaavat tulpat voivat aiheuttaa ihme oireita. Tämän kuulin paikalliselta diileriltä, itse en ole asiaan jaksanut etsiä faktoja.
Jaa kansipahvi??? Kuis se silleen?