Vaihteiston takkuaminen - reippaamissa kiihytyksissä

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Avatar
Esabusa
Viestit: 273
Liittynyt: 23 Touko 2004, 23:46
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esabusa »

Tuossa jo turisinkin -Artsin- kanssa, että reippaammissa kiihdytyksissä Busan kakkonen ei oikein tahdo "päästää" irti kolmoselle. Helpottaa kun vapauttaa kytkimen ja painaa taas, mutta silloin on takanen lukossa hetken .... ei hyvä.

Keskustelin valtuutetun Suzuki-huoltohenkilön kanssa asiasta niin tämä väitti, että vika saattaa ollakin vaihteensiirtovivustossa ..... ei itse vaihteistossa ....... tuntuisi oudolta sillä silloinhan tuo ilmiö olisi sama rauhallisemmissakin kiihytyksissä.

Eli nyt kysynkin tekniikan ihmemiehiltä, miksi, missä ja miten?

eli miksi moinen tapahtuu?

missä mahdollisesti vika?

ja miten sen saa fiksattua ensisuvea varten.

Samallahan saisi laitettua tuon MisaK:n kytkinnesteen suojalaipankin paikalle?
Esa

2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ja kytkimessa ei ole vikaa? Muistan kun oma Busa oli uusi nii, kytkimen työsylinterin koppa melkein tippui pois, kun oli tehtaalla jääny "vähän" löysälle. Silloin kytkin kantoi koko ajan vähän ja vaihteensiirto vaikeutui melkoisesti.
Kannattaa katella et noi ruuvit on siellä kiinni, vaik en muista et se varsinaisesti vaihteiden päälle jäämistä aiheutti.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Avatar
Esabusa
Viestit: 273
Liittynyt: 23 Touko 2004, 23:46
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esabusa »

Kujo kirjoitti:hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä.

Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne.

Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Ei ole tarvinnut irroitella ..... elleivät ne noissa huolloissa ole tehneet töitä. Minä kun olen varsin tumpelo näissä polttomoottoritekniikoissa ... hyvä ettei välillä tule vaihdettua bensat ja tankattua öljyt tms. Onneksi talouteen on koulutuksessa autonasentaja.

Tuo käännetty kaavio, saattaisi kiinnostaa .... ihan vain uteliaisuuttani .... miten sen väsää, onko vain muutos vivustossa? pahaa pelkään .... ehkäpä tyhmyyttäni, että vaatii askin purkamista ja siellä uudelleen järjestämistä?

Öljyistä, että taitaapi olla Motulia mitä tuo huoltopaikka on käytellyt.
Esa

2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Motulia itekkin oon käyttänyt, eikä ongelmia, oisko tuo 50 tkm sitten jo sopivasti hionut osaset kohdilleen...
Kaavion kääntämiseen ei tarvita ainuttakaan HIPO-osaa eikä askin purkamista, kustannukset tasan 0,00e, jollei omalle, n.minuutin kyykkimiselle halua välttämättä hintaa laskea. :thumbup:
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Käänteisellä vaihdekaaviolla loppukesän ajaneena totean,että tuli paljon mukavampi moposta ajaa kun isompaan vaihtaessa vain painelee alaspäin......(MotoGP:ssä samoin,kun katselette)
Hyvä on eikä vaadi rahaa,vaan tuon Kujon mainitseman minuutin kyykyn..... :thumbup:

:unclesam:
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Kyllä toi käännetty vaihelaatikko on must! Alussa tuntui oudolta , mutta kyllä siihen nopeasti tottu. Tietty jos ripesti joutu kiihdyttelee niin alussa meni pasmat sekaisin. Mutta kuten kalajoellakin huomasin, että kiva se on alaspäin painaa vaiheita.
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Falconer
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Touko 2004, 08:37
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Falconer »

Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer
Vanha pieru
72-1087041485

Viesti Kirjoittaja 72-1087041485 »

Hep! Yleensä nykyään nostan jo 2 kertaa poljinta, kun haluan saada vitoselta kutoselle. Läheskään aina se ei olis tarpeen, mutta välillä on.
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Joo kyllä välivapaa löytyy täältäkin, ilmaantuu jos vaihtaa puolihuolimattomasti, tai "kiireessä"... ilkee rutina vaan kuuluu vähän aikaa ennenkuin loksahtaa pykälä pesään. Ikävä ominaisuus, imo.
Club 100 m/s
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Falconer kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer

Välivapaa vitosen ja kutosen välistä löytyy lähes kaikista busseista, millä yleensä on ajettu. Kaavion kääntämisen jälkeen en ole omastani piirrettä onnistunut löytämään, tunteettomasta käytöstä huolimatta.
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

oma havainto jollei ketjut ole noin ohjekirjan mukaisella kireydellä niin 5-6 vapaa iskee helpommin. mitä laatua motulia kujo käyttää turbossaan näin uteliasuuttani kyselen.
tetsa
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

5100 siellä on vatkannut. Tuota kuulemma muutkin paljon siellä (turbokoneissa) käyttää, eikä ole sen takia paukkuneet.
Edullista hinnaltaan, niin ei niin ota pannuun vaikka vaihtelee useamminkin.
Avatar
ilsu
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 19:23
Paikkakunta: kalix

Viesti Kirjoittaja ilsu »

Falconer kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer
no on noita vapaita tullut muutaman kerran 4:s ja 5:s vaihteen väliin..mutta ainoastaan kunnon kiihdytyksissä.. :bike:
akseli
Viestit: 290
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 19:21
Paikkakunta: SUURSUOMI

Viesti Kirjoittaja akseli »

nämä viathan saattavat löytyä nupista joka säätää jalkaterän ja sormien liikeratoja ja ajoitusta :p kuskiin kohdistuvat voimat saavat sen sekaisin
Vastaa Viestiin