Vaihteiston takkuaminen - reippaamissa kiihytyksissä
Tuossa jo turisinkin -Artsin- kanssa, että reippaammissa kiihdytyksissä Busan kakkonen ei oikein tahdo "päästää" irti kolmoselle. Helpottaa kun vapauttaa kytkimen ja painaa taas, mutta silloin on takanen lukossa hetken .... ei hyvä.
Keskustelin valtuutetun Suzuki-huoltohenkilön kanssa asiasta niin tämä väitti, että vika saattaa ollakin vaihteensiirtovivustossa ..... ei itse vaihteistossa ....... tuntuisi oudolta sillä silloinhan tuo ilmiö olisi sama rauhallisemmissakin kiihytyksissä.
Eli nyt kysynkin tekniikan ihmemiehiltä, miksi, missä ja miten?
eli miksi moinen tapahtuu?
missä mahdollisesti vika?
ja miten sen saa fiksattua ensisuvea varten.
Samallahan saisi laitettua tuon MisaK:n kytkinnesteen suojalaipankin paikalle?
Keskustelin valtuutetun Suzuki-huoltohenkilön kanssa asiasta niin tämä väitti, että vika saattaa ollakin vaihteensiirtovivustossa ..... ei itse vaihteistossa ....... tuntuisi oudolta sillä silloinhan tuo ilmiö olisi sama rauhallisemmissakin kiihytyksissä.
Eli nyt kysynkin tekniikan ihmemiehiltä, miksi, missä ja miten?
eli miksi moinen tapahtuu?
missä mahdollisesti vika?
ja miten sen saa fiksattua ensisuvea varten.
Samallahan saisi laitettua tuon MisaK:n kytkinnesteen suojalaipankin paikalle?
Esa
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
Ja kytkimessa ei ole vikaa? Muistan kun oma Busa oli uusi nii, kytkimen työsylinterin koppa melkein tippui pois, kun oli tehtaalla jääny "vähän" löysälle. Silloin kytkin kantoi koko ajan vähän ja vaihteensiirto vaikeutui melkoisesti.
Kannattaa katella et noi ruuvit on siellä kiinni, vaik en muista et se varsinaisesti vaihteiden päälle jäämistä aiheutti.
Kannattaa katella et noi ruuvit on siellä kiinni, vaik en muista et se varsinaisesti vaihteiden päälle jäämistä aiheutti.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Ei ole tarvinnut irroitella ..... elleivät ne noissa huolloissa ole tehneet töitä. Minä kun olen varsin tumpelo näissä polttomoottoritekniikoissa ... hyvä ettei välillä tule vaihdettua bensat ja tankattua öljyt tms. Onneksi talouteen on koulutuksessa autonasentaja.Kujo kirjoitti:hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä.
Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne.
Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Tuo käännetty kaavio, saattaisi kiinnostaa .... ihan vain uteliaisuuttani .... miten sen väsää, onko vain muutos vivustossa? pahaa pelkään .... ehkäpä tyhmyyttäni, että vaatii askin purkamista ja siellä uudelleen järjestämistä?
Öljyistä, että taitaapi olla Motulia mitä tuo huoltopaikka on käytellyt.
Esa
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?
Tv.Falconer
Vanha pieru
Falconer kirjoitti:Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.
No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?
Tv.Falconer
Välivapaa vitosen ja kutosen välistä löytyy lähes kaikista busseista, millä yleensä on ajettu. Kaavion kääntämisen jälkeen en ole omastani piirrettä onnistunut löytämään, tunteettomasta käytöstä huolimatta.
no on noita vapaita tullut muutaman kerran 4:s ja 5:s vaihteen väliin..mutta ainoastaan kunnon kiihdytyksissä..Falconer kirjoitti:Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.
No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?
Tv.Falconer