Sylinterikoon kasvattaminen saa nähtävästi jäädä vähäksi aikaa - mutta ...
Onkos tietoa että voiko kantta tiputtaa vakiomännillä niin että saadaan 12:1 tai 12.5:1 samaan aikaan kun laittaa toisen imunokan pakonokaksi (muistaakseni 105 asteeseen). ... ja jos on tietoa niin montako milliä pitäisi tiputtaa vakiokansipahvilla vai löytyykö joku ohuempi pahvi joka ajaa saman asian ?
Asia on vasta selvitysvaiheessa - joten kaikki kokemukset asiaan liittyen ja asian vierestäkin kiinnostavat. (varsinkin kun hakusanalla 12:1 ei mitään löytynyt)
Edited By PetriK on 1163444925
Kannen tiputus = 12:1 ? - Montako milliä voi ottaa kannesta ...
Ryhmästä milli, männät sorvaukseen, tasosta 0,10mm putsisiivuPetriK kirjoitti:Sylinterikoon kasvattaminen saa nähtävästi jäädä vähäksi aikaa - mutta ...
Onkos tietoa että voiko kantta tiputtaa vakiomännillä niin että saadaan 12:1 tai 12.5:1 samaan aikaan kun laittaa toisen imunokan pakonokaksi (muistaakseni 105 asteeseen). ... ja jos on tietoa niin montako milliä pitäisi tiputtaa vakiokansipahvilla vai löytyykö joku ohuempi pahvi joka ajaa saman asian ?
Asia on vasta selvitysvaiheessa - joten kaikki kokemukset asiaan liittyen ja asian vierestäkin kiinnostavat. (varsinkin kun hakusanalla 12:1 ei mitään löytynyt)
Cometin pahvi väliin :p
Miksi ei: 1298CC STD 81MM 12.3:1 CR #167679 JE $512.00 ?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Joo työläs homma, kannessa varaa 0,35 mm.PetriK kirjoitti:No arvasinhan että sieltä se vastaus löytyy )
Entäs jos ei halua irroittaa mäntiä jotta työ helpottuu ? Onko yhtään varaa ?
EDIT: Siis ryhmästä milli, ei kannesta ? Hmmm. pitää siis tiputtaa kone irti ?
Ei suurtakaan merkitystä suhteeseen.
Ja tolla pelkällä puristusuhteen muutoksella ei pitkälle pötkitä ???
Nokat ja kansi vaikuttavat eniten, suhteella lisää 1300cc noin 8 hp.
Niin ja toi kone on tiputettava joka tapauksessa. oikoteitä ei hirveesti oo.
Harmi, takaisin piirustuspöydälle..., onneksi on aikaa kevääseen - haaveilla.
Ilokaasu on kai sitten ainoa oikotie onneen ), tosin itse en ole kokeillut ja paremmasta puoliskosta huomasi heti laitoksella että sekään ei ensimmäisellä kerralla paljoa auttanut.
EDIT:
Miksi puristussuhteen lisääminen kiinnostaa liittyy mm. seuraaviin asioihin;
- Parempi moottorin volumetric efficiency koska vähemmän pakokaasua jää palamatta sylinteriin eli enemmän tehoa
- Parempi thermal efficiency, eli lämpölaajenemisesta syntyvä energia kohdistuu enemmän mäntään eikä sylinterin seinämiin
- isommilla nokilla avautuminen kestää kauemmin ja kompressiota suurentamalla tätä voi kompensoida eli saadaan volumetric efficiencyä paremmaksi.
= parempi vääntö alemmilla kierroksilla
Taulukko antaa 11:1 -> 12:1 nostolle 1.3% tehonnousun, eli 175*1.3%=2.25hp vastaavasti 12.5:1 olisi 2% eli 3.5hp. Jos kansi on irti nuo ovat "halpoja" hevosia jos mäntiin ei tarvitse koskea. Yli 14:1 ei enään kannata mennä, ja tuskin busa edes kestää yli 13:1... Mutta enemmän tuo alapään vääntö on se mikä kiinnostaa ).
Tosin jos mäntiin täytyy koskea vaikka vähänkin niin sylinterin täyttö ei välttämättä ole virtausten takia enään optimaalinen, joten teho ei kasva. Eli sitten tarvitaan korkeammalle puristussuhteelle optimoidut männät jotta virtaukset pysyvät optimaalisina. Samoin nokkien ajoitukset pitää katsoa ehkä dynossa.
Helpompaa taitaa olla etsiä 12:1 tai 12.5:1 mäntiä kuin lähteä perkaamaan siivua lohkosta ?
Mutta en mä näistä mitään oikeasti tiedä, kunhan pohdin että jaksaisiko aloittaa projektia vai ei ...
Tässä lontoon kielellä artikkeli joka kertoo miksi puristussuhde kannattaa optimoida samalla kun vaihtaa nokkia...
Edited By PetriK on 1163449738
Ilokaasu on kai sitten ainoa oikotie onneen ), tosin itse en ole kokeillut ja paremmasta puoliskosta huomasi heti laitoksella että sekään ei ensimmäisellä kerralla paljoa auttanut.
EDIT:
Miksi puristussuhteen lisääminen kiinnostaa liittyy mm. seuraaviin asioihin;
- Parempi moottorin volumetric efficiency koska vähemmän pakokaasua jää palamatta sylinteriin eli enemmän tehoa
- Parempi thermal efficiency, eli lämpölaajenemisesta syntyvä energia kohdistuu enemmän mäntään eikä sylinterin seinämiin
- isommilla nokilla avautuminen kestää kauemmin ja kompressiota suurentamalla tätä voi kompensoida eli saadaan volumetric efficiencyä paremmaksi.
= parempi vääntö alemmilla kierroksilla
Taulukko antaa 11:1 -> 12:1 nostolle 1.3% tehonnousun, eli 175*1.3%=2.25hp vastaavasti 12.5:1 olisi 2% eli 3.5hp. Jos kansi on irti nuo ovat "halpoja" hevosia jos mäntiin ei tarvitse koskea. Yli 14:1 ei enään kannata mennä, ja tuskin busa edes kestää yli 13:1... Mutta enemmän tuo alapään vääntö on se mikä kiinnostaa ).
Tosin jos mäntiin täytyy koskea vaikka vähänkin niin sylinterin täyttö ei välttämättä ole virtausten takia enään optimaalinen, joten teho ei kasva. Eli sitten tarvitaan korkeammalle puristussuhteelle optimoidut männät jotta virtaukset pysyvät optimaalisina. Samoin nokkien ajoitukset pitää katsoa ehkä dynossa.
Helpompaa taitaa olla etsiä 12:1 tai 12.5:1 mäntiä kuin lähteä perkaamaan siivua lohkosta ?
Mutta en mä näistä mitään oikeasti tiedä, kunhan pohdin että jaksaisiko aloittaa projektia vai ei ...
Tässä lontoon kielellä artikkeli joka kertoo miksi puristussuhde kannattaa optimoida samalla kun vaihtaa nokkia...
Edited By PetriK on 1163449738