Suzukin tehoista..

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

ksthb kirjoitti:No vihdoinkin sain käytettyä busan jarrussa Viaberilla.
Laskennallinen moottori teho oli 172,8 hp/ 10218 rpm ja kääntöö 138,3 Nm/ 7141 rpm. Ja takikselta 155 hp. Tosin nopeuden rajoittaja astu kehiin jo 278 km/h, palikka täytyy varmaan hommaa. Ja jatkoa on tulossa, silla tilasin samalla reissulla Devilin High pipe putkiston Ja uusi jarru aika on varmaan ensi viikon alussa. Saas nähdä mitä putkisto tuo? :O
Katos, putkiston tanään sain ja paikalleen sorvasin. Ja kohtuullisessa ajassa hommasta selvisin, 5,5 h valmiina ajoon, säätöineen, kafferi/tupakka taukoineen. Tehookin tuli pikkasen lisää koneesta 181 hp/ 10056 rpm ja kääntöö 140,6 nm/7141 rpm. (takikselta 162,4 hp). Ja ihan kivat pörinät tuli kylkiäisenä. Ja huomattavasti keveemmän näköinenkin Busasta tuli, ainakin minun mielestä. :cool:
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Käytinpä oman busani myös penkissä kun on tullut tuota sen verran puukoteltua ettei enää oikein nukkunut hyvin kun tiesi tuon olevan vakiosäädöissä... Pakettihan koostuu 1 kpl '03 Busa @ 24 tkm, Akran Evo-putkistosta, BMC-filsusta, täys airbox modista, Nikko Racing TRE:stä ja PAIRin poistosta.
Elieli, paikkana oli MR-Power Espoossa, Reinikaisen Markon mp-huolto siis jossa tuo "pahamaineinen" MJP2000 dyno. Eka testivetäisy tuotti 172,6 hv / 138,5 Nm. Laihanpuoleisella tuo kävikin kuten olin ounastellut, eli säädön tarpeessa. Useamman vedon ja säätöjen jälkeen lopulliset lukemat asettuivat 178,9 hv sekä 144,8 Nm. Numeroiden itseisarvot unohtaen löysi aika passelisti lisää hepoja tuolla säätötyöllä, IMO.

Säätöjen jälkeen jäi 3500-4500 rpm alue rikkaalle, kun ei tuota busan omaa boksia voi säätää kuten Power Commanderia. Vääntökäyrässä tuo rikas kohta näkyy siten että noin 3000-5000 rpm alueella puuttuu kymmenisen Newtonmetriä "ehjästä" käyrän kaaresta. Tämä on tuon airbox-modin seurausta, eli virtaukset eivät oikein toimi tuolla alueella. Huipputehoja taas saadaan enemmän ulos kuin vakio-airboksilla. Tuon ropleeman saisi kuulemma PC:llä korjattua, USB-versio oli suositus.

Tyytyväinen olen tuloksiin, pitää tuota PC:tä harkita jos näyttää että kulutus nousee turhan paljon. Aikaa Marko tuohon käytti 3,5 tuntia, oli testaillut myös mm. tuon TRE:n ja lambdan vaikutuksia. Veloitus oli 60 e/h.
Lopuksi, kun kuitenkin noita lukemia spekuloidaan niin keskustelunaloituspohjaksi vakiobusat ovat tuossa penkissä antaneet tehoksi noin 160 hv (katseltiin dynon arkistosta). :bowdown:
Club 100 m/s
Avatar
Sepe
Viestit: 640
Liittynyt: 24 Touko 2004, 18:51
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Ihan hyvinhän sieltä on kutiteltu. Pirun kallista vaan toi säätäminen.

Käppyrä esille ja heti. :D
116-1086988912

Viesti Kirjoittaja 116-1086988912 »

Kävin eilen penkittämässä täysin vakion 04 Busan. Tarkoituksena oli ajaa referenssikäyrä johon muutoksia voi verrata. (käppyrä)

Käyrässä on aika paha monttu 4000 ja 6500 kierroksen välissä. Sikäli pahassa paikassa että tuo alue on paljon käytössä (tehoista puhutaan ja väännöllä ajetaan). Muuten tuo käyrä näyttää ihan normaalilta.

Aiheutuukohan tuo kuoppa siitä, että se on vedetty laihalle tuossa kohdin saastemittausten takia?

Onko niin että Busan omaa boksia säätämällä tuota ei saa hävitettyä, vaan se vaatii voimakomentajan käyttöä?
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

timpe kirjoitti:Aiheutuukohan tuo kuoppa siitä, että se on vedetty laihalle tuossa kohdin saastemittausten takia?

Onko niin että Busan omaa boksia säätämällä tuota ei saa hävitettyä, vaan se vaatii voimakomentajan käyttöä?

Siitähän se hyvin pitkälti johtuu. :(

Omalla boksilla on kyllä vähän vaikea sitä hävittää, huonontamatta samalla jotain toista aluetta.

Suoraan sanottuna säätäminen ns. Yosh boksilla tai vastaavalla "kopiolla" on vähän kuin tekisi koristekaiverrusta taskukelloon rukkaset kädessä. :D
Se nyt vaan on niin, että "voimakomentaja" / Yosh EMS on pakollinen, jos aikoo tuon säätötyön tehdä kunnolla. :bowdown: :;):
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

-Artsi- kirjoitti:... , BMC-filsusta, täys airbox modista, ...

Hmmm..... täys' boxi -modi ja BMC:n filsu .... "no can do", ei ainakaan "Busa spesific" BMC -filsulla.

Kyseessä lienee boxin pikku modi, ja Busa spesific BMC -filsu, eikö? ???
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Nonni, käppyrät lisätty albumiin:
http://www.busanistit.org/gallery/Artsin-kuveksii

Ja Fastis on oikeessa, tuli ajatustypo tuon boksin kanssa: filsu on siis busan orggismallinen BMC street-versio ja boksista leikattu pois läppäsysteemi, alipainekello ja joutavat letkut tukittu.
Onkos jossain tietoa millainen vaikutus tuolla isolla modilla on, millaisia eroja tuolla saa pikkumodiin? Isoista ei liene kymysys...
Club 100 m/s
Avatar
ilsu
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 19:23
Paikkakunta: kalix

Viesti Kirjoittaja ilsu »

Fastm8 kirjoitti:
ksthb kirjoitti:Esim. -04 Busasta tulee vakiona 150hp , ja yllättävän vähän viritettynä( Yoshi kokoputkisto + PC +putsarit) 157hp.takikselta

En ymmärrä

Osaiko joku valottaa mistä on kysymys?
???

Eipä tuolla Yoshilla sen enempää saa. :O Akralla liikuttaisiin lukemissa 160+ :cool:

Yksi vaikuttava tekijä on myös: säätäjä/penkittäjä. ???
multa irtosi yoshin rs3kokoputkistolla ja bmc-filtterillä 161hv,ilman säätöjä,vieläku laitatin pc3 ja säädöt päälle ,lopputulos oli 173.41hv,minusta aika hyvin noilla romppeilla :mosh:
Vastaa Viestiin