Ahdin - Tunnistus
Koitin katsoa sitä numerosarjaa mutta oli niin piilossa katteiden takana että ei päässyt näkemään kuin muutaman numeron... By pass on integroitu kompurapesään ja kompura on muutenkin samannäköinen kuin näkemissäni 16t ahtimissa. Lähinnä ihmetyttää tuo putken kiinnitys pakopesään kun 16t´ssähän yleensä putki tulee kiinni kolmella pultilla ja tässä ei niitä pulttikiinnityksiä ole ollenkaan.
Onko tuo td04hl-16t7´n viimeinen numero joku pakopesän tyyppinumero?
Onko tuo td04hl-16t7´n viimeinen numero joku pakopesän tyyppinumero?
Myös kompurapuolen putki on hitsattu kiinni. Kumma sinänsä tuo pakopuoli kun se on täysin pyöreä ihan kuin siitä olisi leikattu pois ne pultinreikä korvakkeet vai onko joku 16t malli vakiona tuollainen... ???
Teholukemat alkaa kolmosella joten ei se varmaan mikään mitsun pienempi mallikaan ole.
Edited By gsxr on 1160153341
Teholukemat alkaa kolmosella joten ei se varmaan mikään mitsun pienempi mallikaan ole.
Edited By gsxr on 1160153341
Myös HL18T7 ja jopa ysitoistanenkin ovat päälleppäin liki identtisiä 16 tai13G:n kanssa, joten siipien koko lienee yksiselitteisin tapa tunnistaa malli, jos numeroita ei ole tiedossa. 16 tuottaa kyllä 3 alkavia teholukemia, vaatieen painetta 1.0-1.2 bar... vai?gsxr kirjoitti:Myös kompurapuolen putki on hitsattu kiinni. Kumma sinänsä tuo pakopuoli kun se on täysin pyöreä ihan kuin siitä olisi leikattu pois ne pultinreikä korvakkeet vai onko joku 16t malli vakiona tuollainen... ???
Teholukemat alkaa kolmosella joten ei se varmaan mikään mitsun pienempi mallikaan ole.
Kyllä tuo kuvan laippa minun mielestäni on kallistettu, mutta jokatapauksessa seiskaksi arvioisin, sen voit varmistaa tuosta pakopesän numerosarjan viimeisestä numerosta. En muista juuri ulkoa noita numeroita, eikä pakopesännumerosarja kerro muutakuin pakopesän tyypin. Alunperin tyyppikilpi on kompurapesässä niitattuna ,mutta x-files poistaa ne kopioimisen välttämiseksi.
Niin, tarkennuksena vielä: Hämärästi muistaisin noiden laippojen vinouksien ja suoruuksien menevän niin, että kaikki kutoset ovat suoralla laipalla, seiskoja on sekä vinolla että suoralla. Myös pakoputken lähtö muuttuu pesän koon mukaan 60/70mm.
Niin, tarkennuksena vielä: Hämärästi muistaisin noiden laippojen vinouksien ja suoruuksien menevän niin, että kaikki kutoset ovat suoralla laipalla, seiskoja on sekä vinolla että suoralla. Myös pakoputken lähtö muuttuu pesän koon mukaan 60/70mm.
Luulisin tuonkin perusteella olevan 16T7, 18 ja 19 tuottaa hiukkasen enemmän, 16T6 taas vaatinee enemmän mättöä.gsxr kirjoitti:Menipä vähän viestit ristiin...1bar paineilla mcxpressin penkissä 301,5hp/281nm renkaalta. Josko tästä jotain vois päätellä.
Niin, vieläkös expressi mittaa tehon vetoakselista? ...näitä mittaustuloksia ja -tarkkuuksiahan voi aina spekuloida.
Kävin uudestaan tutkimassa asiaa sikäli kun ahtaista katteiden raoista mitään näki (peilin ja taskulampun avulla).
Se laippa tosiaan on vino ja putken paksuus työntömitalla mitattuna on jotain 68mm mutta mittaus on enemmänkin suuntaa antava ja paksuus saattaa olla suurempi ihan putken juuressa. Ja mitään tyyppikilpeä kompurapesässä ei ole, sen huomasin jo viime kerralla kun oli katteet irti. Salaista on
Se laippa tosiaan on vino ja putken paksuus työntömitalla mitattuna on jotain 68mm mutta mittaus on enemmänkin suuntaa antava ja paksuus saattaa olla suurempi ihan putken juuressa. Ja mitään tyyppikilpeä kompurapesässä ei ole, sen huomasin jo viime kerralla kun oli katteet irti. Salaista on
Vetoakselista...? Edellinen omistaja puhui tehon olevan rengastehoa. Mcxpressin sivuilla busalle ilmoitetaan ENGINEPOWER 160/300 mutta nuo luvut sopis ehkä paremminkin rengastehoksi... hmm mitenkäs tuo vetoakseliteho on suhteessa rengastehoon. Niin ja muistaakseni viaberin hemmokin puhui rengastehosta.
kampiakseli-, kytkin-, rulla-, rengas- ja nyt vielä vetoakseliteho...hmm...mahtaneeko sellaista edes olla olemassa..
Edited By gsxr on 1160162079
kampiakseli-, kytkin-, rulla-, rengas- ja nyt vielä vetoakseliteho...hmm...mahtaneeko sellaista edes olla olemassa..
Edited By gsxr on 1160162079
Ei taida olla aivan 15-20% hävikki voimansiirrossa, yleensä olen kuullut käytetävän 13-15% kerrointa muutettaessa rengastehoja moottori- (kampiakseli) -tehoiksi. Mutta fakta on, että vetoakselilta saadaan suurempi lukema kuin renkaalta.
Eli ns takapyöräteho vaikkapa 300hp =339-345hp kampiakselilla, ts moottoriteho. Hävikki johtuu muunmuassa ensiön, vaihteiston ja toision kitkasta. Ja kun spekuloidaan lisää, luulisi että mitä suurempi teho, sitä suurempi kitka =suurempi hävikki...
Ja taas.. puhutaan erikseen myös rullatehosta verrattuna takapyörätehoon... eli rullan ja renkaan välillä olisi myös häviötä, joka korjattaisiin tietyllä kertoimella.
Joten, noita teholukemia tarkastellessa, on syytä suhtautua aina aikamoisella varauksella pelkkiin numeroihin. Samassa penkissä samoilla parametreillä tehdyt mittaukset ovat mielestäni riittävän vertailukelpoisia, ilmoitettiinpa tulos sitten kilowatteina, hevosvoimina, watteina, jouleina, pääskysinä tai mitä ikinä keksitäänkään.
Eli ns takapyöräteho vaikkapa 300hp =339-345hp kampiakselilla, ts moottoriteho. Hävikki johtuu muunmuassa ensiön, vaihteiston ja toision kitkasta. Ja kun spekuloidaan lisää, luulisi että mitä suurempi teho, sitä suurempi kitka =suurempi hävikki...
Ja taas.. puhutaan erikseen myös rullatehosta verrattuna takapyörätehoon... eli rullan ja renkaan välillä olisi myös häviötä, joka korjattaisiin tietyllä kertoimella.
Joten, noita teholukemia tarkastellessa, on syytä suhtautua aina aikamoisella varauksella pelkkiin numeroihin. Samassa penkissä samoilla parametreillä tehdyt mittaukset ovat mielestäni riittävän vertailukelpoisia, ilmoitettiinpa tulos sitten kilowatteina, hevosvoimina, watteina, jouleina, pääskysinä tai mitä ikinä keksitäänkään.