Ketjujen vaihto

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
sarviporo
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2004, 08:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sarviporo »

miten ketjujen vaihto onnistuu helpoiten, antakaa vinkkejä mitä tarvii purkaa jne?
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Vasen sivukate ja se kotelo mikä on etuhammasrattaan ympärillä pitää purkaa pois. Älä löysää takarengasta ennenkuin saat etuhammasrattaan pultin irti. Pultin päässä oleva kuusiokolo lähtee (tai ainakin itsellä lähti) irti PITKÄvartisella avaimella, vaihde päällä ja takajarrun päällä seisomalla. Lujassa ovat, perkeleet, niinkuin varmaan pitääkin. :)

Vanhat ketjut rälläkällä poikki ja uudet tilalle, päinvastaisessa järjestyksessä. Ketjuthan on sitten niitattavat eikä mitään pikalukollista mallia, eikös? Suosittelen D.I.D:n 50ZVM:ää, laatu on loistava ja niittaus on inhimillinen homma verrattuna moniin muihin..
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
sarviporo
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2004, 08:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sarviporo »

Mulla ketjut on samat (saksasta tilatut) mutta ne on ihan yhtä soittoa eli pitäis swingi tiputtaa alas.... joten sieltä pitäisn tietää mitä aukoa ja mitä ei ettei hirveesti tehtyä turhaa hommaa.
80-1089969269

Viesti Kirjoittaja 80-1089969269 »

sarviporo kirjoitti:Mulla ketjut on samat (saksasta tilatut) mutta ne on ihan yhtä soittoa eli pitäis swingi tiputtaa alas.... joten sieltä pitäisn tietää mitä aukoa ja mitä ei ettei hirveesti tehtyä turhaa hommaa.

Joudut kyllä sen kejun katkaisemaan jokatapauksessa, sehän tulee svingin "läpi", eli älä turhaan irrota sitä svingiä!
sarviporo
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2004, 08:19
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sarviporo »

kuinka niittasit ketjut...kestääkö?
80-1089969269

Viesti Kirjoittaja 80-1089969269 »

sarviporo kirjoitti:kuinka niittasit ketjut...kestääkö?

Nittasin ketjut DIDin nittauslaitteella (sain lainaks kaverilta).
Siinä DIDin ketjupaketissa oli hyvät asennusohjeet,samalla laitteella saa ketjun myös katkastua siististi. Hyvin on kestäny ajoa yli 20tkm, pari euroopan reissua, kovaa ajoa autobaanalla.
riihike
Viestit: 59
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 16:20

Viesti Kirjoittaja riihike »

kiristysvarat loppu ketjuist, mitä mieltä ku 50 mm keskeltä, pitäs men 30 mm,muute huolissaa ku meinasin antaa pojallenni se hesaa,haenko ketjut ja rattaat ja vien harrikka kamul laittoon jos onnistuu :oho:
exk6,
k9
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Ja minkäslaiset välitykset kannattas vaihtaa? Mielessä kummiskin olis ehkä kävästä kentällä kokeilemassa nopeuttakin. Parilla edellisellä kerralla saanut vain vitosen sisään. Eli kannattaako vaihtaa tiheämpään? Pienempi taka- vai eturatas?
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Avatar
timppa72
Viestit: 70
Liittynyt: 14 Syys 2008, 13:23
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja timppa72 »

ei välttämättä kyllä kannata tihentämään mennä.ite kokeilin taka laittaa 45.mutta meni mun mielestä kyllä liian lyhyiksi.vaihdoin takas vakiot.varsinki jos meinaat nopeutta mennä testaan.
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

riihike kirjoitti:kiristysvarat loppu ketjuist, mitä mieltä ku 50 mm keskeltä, pitäs men 30 mm,muute huolissaa ku meinasin antaa pojallenni se hesaa,haenko ketjut ja rattaat ja vien harrikka kamul laittoon jos onnistuu :oho:


Kannattaa vaihtaa. Sitten menee taas noin 20tkm ilman isompia ketju huolia. Samalla rataat vaihtoon.

BaTTman kirjoitti:Ja minkäslaiset välitykset kannattas vaihtaa? Mielessä kummiskin olis ehkä kävästä kentällä kokeilemassa nopeuttakin. Parilla edellisellä kerralla saanut vain vitosen sisään. Eli kannattaako vaihtaa tiheämpään? Pienempi taka- vai eturatas?

Takasta on helpompi vaihdella. tässä threadissa lopussa on ekkeli jolla pystyy arvioimaan tehon tarpeen

Tässä taas threadi jossa tarkastellaaan välitysten vaikutusta. Tuolta löytyy myös ekkeli jossa voi muuttaa välityksiä ja nähdä niiden vaikutuksen.




Edited By busajasa on 1280048651
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

Ketjurasvari ni ei tartte ketjuja vaihella eikä just kiristelläkään :respekt:
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Tuossa noita jasan linkkejä tutkiskelin ja näyttäis että tollaset 18/40 välit vois olla ok... Mutta...busa vielä vakio ja enimmäkseen "touring" ajossa. Eli kerran-kaks jos käy kesässä radalla/kentällä, niin kannattaako noita vakio välityksiä ruveta muuttelemaan? Toisaalta menohalut on niin kovat että pienet muutokset esim kulutuksessa voi jättää huomioimatta.

Ei kukaan sattuisi järjestämään kimppatilausta ketju-ratas paketeista ? :p
Takaratastahan joku oli järkkäämässä, mutta entäs loput... Ketjuthan kestää monta kierrosta ennenkö loppuu kesken, mutta kait edes pari heppua saisi kimppaan?
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Vastaa Viestiin