Säätöä vailla...? - Ronksuttaa ku ratkori....
Joo - onhan mulla yoshbox ) joten heitettiin eilen moottorin omaan ecuun yoshboxilla perussäädöt ja juteltiin pitkään oireesta:
- kakkospytyn tulppa tummenee ja lopulta menee sököksi
- kakkospytyn kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta
tuskin on yoshbox säädöstä apua koska todennäköisyys sille että olisi pieleen säädetty on aika pieni, mutta kuitenkin näin yksi mahdollisuus karsittiin pois.
Koska kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta on vika todennäkisesti joko läppärungon asennossa, injektorissa tai imuventtiilissä. Aiemmin epäiltiin myös puolaa, mutta jos kurkku on likainen ei puolan pitäisi sinne saakka vaikuttaa.
Tuosta tuli mieleen oikeastaan vain muutama vaihtoehto joka voi sen aiheuttaa. Kirjataan ne tänne jotta muillakin on sama tieto käytettävissä:
1) Injektori voi olla juuttunut auki likaantumisen tai korroosion takia. Sen testaaminen ristiin toisen injektorin kanssa auttaa. Kyseessä on vanhempi malli jossa on tankin ulkopuolinen polttoainepumppu. Näissä malleissa on todettu aiemmin polttoainesuodattimen tukkeutumista jonka takia osa omistajista on poistanut suodattimen. Tämä taas johtaa siihen että injektoriin saattaa päästä helpommin roskia tai likaa joka jumittaa injektorin toimintaa. Injektorin aukijäämisen voi myös testata laittamalla virrat pyörään päälle jolloin polttoainepumppu käynnistyy hetkeksi. Sitten jos injektori vuotaa, niin polttoainepumppu käynnistyy uudestaan jonkin (ehkä pitkänkin ajan jälkeen) kun injektori vuotaa.
2) Imuventtiili voi olla rikki tai venttiilin kumi voi vuotaa. Jos venttiili on rikki on puristuspaineiden mittaaminen keino todeta vuoto. Se on noin 30-45min homma ja erittäin helppo tehdä (jos on puristupainemittari jossa adapterin pituus riitttää tulppien kierteisiin saakka) Jos taas venttiilin kumi vuotaa, pitäisi kannessa näkyä imukurkussa enemmänkin öljyä kuin polttoainetta.
3) Läppärunko voi olla tyhjäkäynnillä säätynyt itsestään olemaan täysin kiinni. Tuo on helppo tarkastaa tekemällä läppärunkojen synkronointi. Tuo voi johtua mm. siitä että mekaniikka kuluu, elää ja likaantuu. Tästä johtuen ne läppärungot ptätää aika usien tarkistaa että ovat säädöissä. Kiinni olevan läpän takia polttoainetat ei pitäsi vuotaa kurkkuun saakka, mutta on mahdollista että jos sylinteriin ei ole mitään virtausta niin silloin injektori voi tyhjäkäynnillä heittää polttoainetta kurkkuun läppään saakka josta se taas imupulssien synnyttämän pumppausliikkeen takia matkaa vielä ylöskinpäin. Tällöin kyllä tyhjäkäynnin pitäisi kyllä olla aikalailla röpöttämistä, vähintäänkin kylmänä ja kiihdytyksen alussa saattaa olla pientä viivettä ennen kuin kakkospytty tulee mukaan, mutta muuten pyörä sitten toimii normaalisti (jos siinä ei ole lambdaa).
ps. mahtuuko normaali puristuspainemittari, mallia Biltema, busan tulppien koloihin vai tarvitaanko joku erityinen anturi ?
Edited By PetriK on 1160114099
- kakkospytyn tulppa tummenee ja lopulta menee sököksi
- kakkospytyn kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta
tuskin on yoshbox säädöstä apua koska todennäköisyys sille että olisi pieleen säädetty on aika pieni, mutta kuitenkin näin yksi mahdollisuus karsittiin pois.
Koska kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta on vika todennäkisesti joko läppärungon asennossa, injektorissa tai imuventtiilissä. Aiemmin epäiltiin myös puolaa, mutta jos kurkku on likainen ei puolan pitäisi sinne saakka vaikuttaa.
Tuosta tuli mieleen oikeastaan vain muutama vaihtoehto joka voi sen aiheuttaa. Kirjataan ne tänne jotta muillakin on sama tieto käytettävissä:
1) Injektori voi olla juuttunut auki likaantumisen tai korroosion takia. Sen testaaminen ristiin toisen injektorin kanssa auttaa. Kyseessä on vanhempi malli jossa on tankin ulkopuolinen polttoainepumppu. Näissä malleissa on todettu aiemmin polttoainesuodattimen tukkeutumista jonka takia osa omistajista on poistanut suodattimen. Tämä taas johtaa siihen että injektoriin saattaa päästä helpommin roskia tai likaa joka jumittaa injektorin toimintaa. Injektorin aukijäämisen voi myös testata laittamalla virrat pyörään päälle jolloin polttoainepumppu käynnistyy hetkeksi. Sitten jos injektori vuotaa, niin polttoainepumppu käynnistyy uudestaan jonkin (ehkä pitkänkin ajan jälkeen) kun injektori vuotaa.
2) Imuventtiili voi olla rikki tai venttiilin kumi voi vuotaa. Jos venttiili on rikki on puristuspaineiden mittaaminen keino todeta vuoto. Se on noin 30-45min homma ja erittäin helppo tehdä (jos on puristupainemittari jossa adapterin pituus riitttää tulppien kierteisiin saakka) Jos taas venttiilin kumi vuotaa, pitäisi kannessa näkyä imukurkussa enemmänkin öljyä kuin polttoainetta.
3) Läppärunko voi olla tyhjäkäynnillä säätynyt itsestään olemaan täysin kiinni. Tuo on helppo tarkastaa tekemällä läppärunkojen synkronointi. Tuo voi johtua mm. siitä että mekaniikka kuluu, elää ja likaantuu. Tästä johtuen ne läppärungot ptätää aika usien tarkistaa että ovat säädöissä. Kiinni olevan läpän takia polttoainetat ei pitäsi vuotaa kurkkuun saakka, mutta on mahdollista että jos sylinteriin ei ole mitään virtausta niin silloin injektori voi tyhjäkäynnillä heittää polttoainetta kurkkuun läppään saakka josta se taas imupulssien synnyttämän pumppausliikkeen takia matkaa vielä ylöskinpäin. Tällöin kyllä tyhjäkäynnin pitäisi kyllä olla aikalailla röpöttämistä, vähintäänkin kylmänä ja kiihdytyksen alussa saattaa olla pientä viivettä ennen kuin kakkospytty tulee mukaan, mutta muuten pyörä sitten toimii normaalisti (jos siinä ei ole lambdaa).
ps. mahtuuko normaali puristuspainemittari, mallia Biltema, busan tulppien koloihin vai tarvitaanko joku erityinen anturi ?
Edited By PetriK on 1160114099
Nyt aletaan olla lähellä ratkaisua. Tuo PetriK:n kirjoituksen kohta 3):n oireet alkavat tuntua tutulta.
- Röpöttävä tyhjäkäynti nimenomaan kylmänä. Lämpimänä käynti vähän tasoittuu.
- Kiidytyksen alussa vedon/voiman tulemisessa on pientä viivettä. Eri erityisesti sen huomaa isolla vaihteella lähdettäessä
- Kurkkasin kakkospytyn imukurkusta sisään taskulampulla ja se puhdas syvemmältä, lähempää venttiilejä. Likaa on siis vain siinä injektorin ja läpän lähettyvillä. Eikä kone syö yhtään öljyä.
Liekö kyse kuitenkaan pelkästä läppärungosta sillä eilisen yoshbox "nollauksen" jälkeen pyörä tuntuu käyvän tyhjäkäyntiä tasaisemmin.
Missä tuollaisen läppärunkojen synkkauksen pystyy tekemään?
Hommaan tarvitsee varmaan jonkilaisen mittarin.
- Röpöttävä tyhjäkäynti nimenomaan kylmänä. Lämpimänä käynti vähän tasoittuu.
- Kiidytyksen alussa vedon/voiman tulemisessa on pientä viivettä. Eri erityisesti sen huomaa isolla vaihteella lähdettäessä
- Kurkkasin kakkospytyn imukurkusta sisään taskulampulla ja se puhdas syvemmältä, lähempää venttiilejä. Likaa on siis vain siinä injektorin ja läpän lähettyvillä. Eikä kone syö yhtään öljyä.
Liekö kyse kuitenkaan pelkästä läppärungosta sillä eilisen yoshbox "nollauksen" jälkeen pyörä tuntuu käyvän tyhjäkäyntiä tasaisemmin.
Missä tuollaisen läppärunkojen synkkauksen pystyy tekemään?
Hommaan tarvitsee varmaan jonkilaisen mittarin.
Nyt on kaasuläpät synkattu PetriK:n avustuksella ja on kyllä aivan eri mopo ajaa. Tyhjäkäynti on huomattavasti tasaisempi ja pyörä vetää paremmin matalilla kierroksilla. Tämän huomaa erityisesti kun lähtee 6-vaihteella kiihdyttämään. Mittailtiin myös vähän puristuspaineita ja säädettiin seosta Yoshboxilla. Vaihdoin myös kakkos-sylinteriin uuden tulpan.
Tänään reilun 500km ajon jälkeen tarkastin kakkosen tulpan ja se on täysin kirkas. Aiemmin mustuminen alkoi välittömästi tulpan vaihdon jälkeen.
Tänään reilun 500km ajon jälkeen tarkastin kakkosen tulpan ja se on täysin kirkas. Aiemmin mustuminen alkoi välittömästi tulpan vaihdon jälkeen.
- jakehaanpää
- Site Admin
- Viestit: 1197
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
- Paikkakunta: Vantaa
Hjuva et homma selkenijens kirjoitti:Nyt on kaasuläpät synkattu PetriK:n avustuksella ja on kyllä aivan eri mopo ajaa. Tyhjäkäynti on huomattavasti tasaisempi ja pyörä vetää paremmin matalilla kierroksilla. Tämän huomaa erityisesti kun lähtee 6-vaihteella kiihdyttämään. Mittailtiin myös vähän puristuspaineita ja säädettiin seosta Yoshboxilla. Vaihdoin myös kakkos-sylinteriin uuden tulpan.
Tänään reilun 500km ajon jälkeen tarkastin kakkosen tulpan ja se on täysin kirkas. Aiemmin mustuminen alkoi välittömästi tulpan vaihdon jälkeen.
PetriK
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos