PetriK kirjoitti:Nypytys oli mulla kaasarien synkkausongelma...
Mitä tuolee tuohon säätöön minkä Jamppa neuvoi, se on todella tarkka ja tietysti ennen sitä pitää tehdä kaasarien synkkaus sekä tyhjäkäynnin säätö tuonne 1150rpm tasolle. Jos kaasarit ei ole synkattu ei tyhjäkäyntiä saa oikealle tasolle ja vastaavasti jos tyhjäkäynti ei ole oikealla tasolla niin tuo TPS sensorin säätö ei auta.
Kaasareiden synkkaus on ohjelmassa seuraavassa huollossa, tod näk se sit jo tehdään perjantaina säädön yhteydessä jos viaberilla on aikaa - jos se ei olennaisesti vaikuta penkitykseen niin jätän sen sitten tonne 12 tonnin huollolle.
Itse säätö on noin kuin kirjoitit. Eli suunnilleen puolen millin säätö saa viivan heilahtamaan ääriasennosta toiseen, siinä saa olla todella tarkka jotta sen saa kohdalleen. Jos ei tunnu että onnistuu, soittele ja laitetaan se kohdalleen.
Jooh, mua vaan ihmetyttää se että tosiaan viiva on eri paikassa riippuen siitä käykö kone vai ei, olen tosiaan hieman sekaisin kumman mukaan sen säädän vai olenko ihan hakoteilla ton kanssa - eli että sen pitäisi olla keskellä käy kone tai ei ?
Tällähetkellä koneen ollessa sammuksissa viiva on alhaalla ja kun käynnistän koneen niin se on keskellä.
Mikä TPS säätö...huoltoasento ???
Selittäkääpä mullekkin.
Itsellä tuo K6 on nykinyt koko ajan 2200-3000 välisellä alueella, melko ärsyttävästi.
Kemissä rikastettiin alle 3000 aluetta 3%, auttoi vähän, muttei poistanut nykintää.
Toissaviikolla laitoin kokoputkiston paikoilleen johon laitoin myös lamdan ja nyt tuntuu, että nykytys vähenisi joka ajokerralla. Voikohan se olla mahdollista? Voiko ruisku säätää itse itse itseään, kuten esim joissakin autoissa?Vai onko nämä lämpimät kelit vaan rikastuttanut seoksia?
Ihmeteltiin eilen jassun TPS sensoria. Se kun moottorin käydessä näyttää -C00 mutta sammutettuna _C00.
Siinä ihmetellessä tuli tarkistettua että läpät ovat synkronissa ja läppärungot tuli puhdistettua. Vasta hetken arpomisen jälkeen tuli mieleen että tuo TPS signaali kiertää PowerCommanderin kautta. Koska PC saa virtansa ruiskulta se on käytännössä päällä vain pyörän ja TPS signaalitaso on tällöin käyntihetkellä oikea. Jos pyörä ei ole käynnissä niin TPS signaalitaso laskee hieman mutta eipä tuolla TPS:llä mitään tehdä silloin kun pyörä ei ole käynnissä. TPS säädetään tyhjäkäynnillä jolloin PC on päällä, joten asetus on oikea.
Samalla mitattiin että alakerrassa seokset ovat jopa hieman rikkaalla, mutta tyhjäkäyntiseosta ei bungilla saatu kaasun pumppausliikkeen takia mitattua (kun ei jaksettu ruuvata lambdaa kiinnin lambdan reikään).
Nypyttämiseen liittyen tuli mieleen vasta hetken ajolenkin jälkeen että pyörää säädetään käytännössä neljällä alueella.
- Tyhjäkäyntiseokset
- Alakerran kolmannes
- Keskivälin kolmannes
- Yläkerran kolmannes
Eli yoshi asetuksina se näytetään ilmoittavan:
Tyhjä:käynti/Alakerta/Keskiväli/Yläkerta. Tuo Tyhjä:käynti on säätönupin asento kellonaikana, esim 11:00.
Oma säätö on 11:00/5/0/0 kun taas tuossa hieman nypyttävässä pyörässä se on 0:00/5/0/0. Omasta nypytyksestä muistan että tuo ensimmäinen luku eli tyhjäkäyntiseokset vaikutti tuonne 1-2k tienoille ja vastaavasti toinen luku alakerran seoksiin eli alueelle 2.5-4k. Eli pitää varmaan aina muistaa säätää tuo tyhjäkäyntiseoskin varsinkin jos pyörästä on poistettu lambda.
Nyt tuli hätä käteen. Busa alkoi ronksuttaa kuin traktori kuten topicin aloittajalla.
Syyksi paljastui kakkos pytyn pimeä tulppa, joka näytti suurin piirtein tältä. Mikähän mikähän tuon tulpan mahtaa särkeä kun pitäisi niiden kynttilöiden vähän kauemmin kestää kuin 2500km.
Vaihdoin tulpan uuteen ja kone käy siististi kuten ennenkin.
Vikaakoodeja ei näyölle tule vain -C00. Tuleeko liikaa bensaa kakkos synlinterille? Onko jollain tietäjällä tietoa/näkemystä tai edes hyviä arvauksia?
Mopotilla on ajettu nyt 14500tkm ja tulpat on vaihdettu 12tkm. Ostaessani pyörän sille oli jo tehty huolto-ohjelman mukaiset huollot mukaanlukien
12tkm huolto, mutta sitä en tiedä mitä huolloissa on oikeasti tehty tai jätetty tekemättä.
jens kirjoitti:Nyt tuli hätä käteen. Busa alkoi ronksuttaa kuin traktori kuten topicin aloittajalla.
Syyksi paljastui kakkos pytyn pimeä tulppa, joka näytti suurin piirtein tältä. Mikähän mikähän tuon tulpan mahtaa särkeä kun pitäisi niiden kynttilöiden vähän kauemmin kestää kuin 2500km.
Vaihdoin tulpan uuteen ja kone käy siististi kuten ennenkin.
Vikaakoodeja ei näyölle tule vain -C00. Tuleeko liikaa bensaa kakkos synlinterille? Onko jollain tietäjällä tietoa/näkemystä tai edes hyviä arvauksia?
Mopotilla on ajettu nyt 14500tkm ja tulpat on vaihdettu 12tkm. Ostaessani pyörän sille oli jo tehty huolto-ohjelman mukaiset huollot mukaanlukien
12tkm huolto, mutta sitä en tiedä mitä huolloissa on oikeasti tehty tai jätetty tekemättä.
Jos se vaan sattui olemaan viallinen yksilö? Se tulppa siis...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Monesti yksinkertaisin selitys on se oikea. Se on kyllä mahdollista, että Denson tulppa oli maanataikappale. Pitää nyt vaan ajella ja kattoo poksauttaako se tuon uudenkin tulpan.
Sellanen mutu on kuitenkin asiasta, että vika on jossain muualla kuin ite tulpassa. Epäilen ite, että pytty käypi liian rikkaalla tai sytytyksessä on jotain häikkää ja rikkoo tulpan sen vuoksi. Naapuri foorumilta napattua
Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi 1 ja 2 sylinterin puolat ristiin niin näkee onko vika mahdollisesti siinä, jos ykkönen pimenee
Jep. Elikkä reilut 2tkm ajeltau ja taas kakkossylinterin tulppa rikki. Puolassa vika ei siis ollut. Mittasin vielä latausjännitteen, puolille tulevat jännitteet, puolien vastusarvot ja ne vaikuttaisivat olevan kunnossa. Kakkospytty saa ilmeisesti liikaa polttoainetta ainakin rikkoutuneen tulpan väristä voisi päätellä näin . Onko jollain gurulla ideoita mitä asialle voisi tehdä vai pitääkö viedä jonnekin huoltoon?
jens kirjoitti:Jep. Elikkä reilut 2tkm ajeltau ja taas kakkossylinterin tulppa rikki. Puolassa vika ei siis ollut. Mittasin vielä latausjännitteen, puolille tulevat jännitteet, puolien vastusarvot ja ne vaikuttaisivat olevan kunnossa. Kakkospytty saa ilmeisesti liikaa polttoainetta ainakin rikkoutuneen tulpan väristä voisi päätellä näin . Onko jollain gurulla ideoita mitä asialle voisi tehdä vai pitääkö viedä jonnekin huoltoon?
edit: kirj.virheet
Hmh, voisikohan kakkossylinteri olla säädetty liian rikkaalle pintakaasu alueella? Pintakaasu alueen säätö tapahtuu sylinterikohtaisesti nääs.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Tai sitten injektorin latenssiarvo kakkosessa on erilainen kuin muissa sylintereissä. Virtausarvo voi olla sama kaikissa, mutta latenssi (avautumisajan viive) voi myös vaihdella.
Kokeilepa vaihtaa kakkosinjektori toiseen pyttyyn ja jos vika siirtyy samalla niin injektoria vaan vaihtoon.
jarim kirjoitti:Hmh, voisikohan kakkossylinteri olla säädetty liian rikkaalle pintakaasu alueella? Pintakaasu alueen säätö tapahtuu sylinterikohtaisesti nääs.
Tuota säätöä ei ilmeisesti kotikonstein tehdä vaan pitää viedä jonnekin pajalle jossa on testerit sun muut?
Seuraavaks pitää kokeilla siirtää injektori kakkossylinteristä johonkin toiseen pyttyyn ja kattoa meneekö "rikkaus" siinä mukana.
Joo - jonkun olisi pitänyt säätää se pytty pieleen... kuka vaan jolla on Yoshbox osaa säätää perusarvot kohdalleen. Sama koskee PC:tä, muistaakseni siinäkin on sylinterikohtaiset asetukset jotka voisi varmuuden vuoksi nollata jos sellainen on kiinni.
Todennäköisempää on että injektori on viallinen ja esim vuotaa vähän tai on tukossa tai sitten se aukeaa nopeammin/hitaammin kuin muut ... jos vika siirtyy injektorin mukana niin homma on aikalailla selvä ja helppo lähteä korjaamaan.
Huonompi vaihtoehto on se että esim. venttiili olisi ko pytystä mennyt ja siksi tuhoaisi tulpan...
No niin nyt on sitten kakkos- ja ykköspytyn injektorit vaihdettu ristiin... laitetaan myös kädet ristiin ja katotaan mitä käy. Saas. nähdä kerkeääkö tässä syksyn aikana rullaamaan tuota testiin tarvittavaa paria tuhatta kilometriä Toivottavasti vika on injektorissa eikä todellakaan venttiileissä :O