RENGAS-FAQ - Lue nämä ennenkuin kysyt!

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
jokkebusa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

tälläsin tän tonne yleiseen orggiinkin, mut julkaistaan nyt täälläkin josko vaikka jotain kunnon kinaa aikaiseksi saataisiin... :p

kävin just eilen ehtoosti sisäänajamassa tota takadiabloa bussella, eteen toi diablo on kans vaihdettu muutama viikko sitten. entiset oli pilot sprtteja, joita tahkosin muutamatkin sarjat loppuun, kun aikanaa kyllästyin niihin 56 orggisbattlaxeihin.
koska mun on turha esittää mitään täysiveristä ratakuskia, ajotunnelmat perustuu silkkaan mutuun. nää diablot tuntuu varsin oivallisilta gummeilta, ja ovathan noi vissiin pärjänneet testeissä ympäri maailmankin vallan mainiosti. jotenkin tuntuvat paljon pehmeämmiltä ajaa kuin esmees noi pilotot. pikkuröykyt rengas tasoittaa hiton hyvin, joten ainakin ajomukavuus on mielestäni kertaluokkaa parempi kuin misukoissa. kääntyy kurveihin hienosti, ja sen ajolinjan korajailukaan kallellaan ollessa ei tuota aivan extreme hankaluuksia. pitoa tuntuisi riittävän siviilipoluille varmaan hyvinkin riittävästi. tosin en vielä tohtinut edes ajatella polven kurottamista lähemmäs asvalttia, koska kohdalle sattui sen tuntuinen ajeluehtoo jolloin kaikki voi mennä persiilleen. se hemmetin tien poikki juossut kollikatti kun säikäytti het siellä lenkkini alkupäässä, vaikka taisi pienestä osumasta huolimatta selvitä kohtaamisestamme ihan ehjin nahoin. hiukan töyssähti jonnekin etuseen, mutta onnistuin jotenkin välttämään kunnon yliajon koska vauhtia ei ollu hääppöisesti 60 alueella tietenkään..

hieman noi diablot tuntuu jotenkin...rauhattomammilta kuin pilotit, johtuneeko sit tuosta määräntynlaisesta pehmeyden tunteesta. vaan aina on niin vaikeeta suorittaa vertailevaa analysaatiota, kun ne pilotitkin vaihtui alta tällä kertaa ehkä turhankin tyynni loppuun ajettuina. mainiot gummit noi pilotitkin on olleet ainakin busaan, mutta ehkä niiden "tekniikka" alkaa jo olla vanhaa kuosia verrattuna näihin diabloihin.

kulutuskestävyydestä en tietenkään mene mitään sanomaan, koska nää on ekat pirellit busassa. ja niinhän se oli, että biken mukaan ainoo miinusmerkki hayassa oli toi takasen ahne häipyminen.... =) ans kattoo ny sitte....

Edited By jokkebusa on 1085635982
...dont you agree...ehhh..?
Sepe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Tuollahan se rengastesti on.

Mulla on kans pelkästään hyviä kokemuksia Diablosta. Nyt takana menossa 3 Diablo ja eteen tyrkkäsin nyt Diablo Corsan. Hyvältä tuntuu ja pitoa riittää. Kyllä noilla pärjää radallakin ihan hyvin, ainakin jos ajelee yhtä rauhassa kuin minä.
Sepe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe »

Moottoripyora.orgista
whosia kirjoitti:Suoralla motarilla yksin ajaessa diablot hakee enempi kun esim. bt 020. Korkeempi profiili. Kaareajo ominaisuudet korvaa kyllä moninkertasesti, ja itellä tasottu toi rauhattomuus vähän kun laskin etusen painetta 0.4 baria. Takanen kuluu kuiteskin nopeemmin eikä niitä jaksa kokoajan vaihtaa.

Mä huomasin tuon saman. Ennen kun oli BT56 edessä niin oli paljon rauhallisempi suoraan ajaessa, mutta kyllähän toi Diablo Corsa edessä tekee Busasta mutkissa paljon ketterämmän ja herkemmän. Muutenkin noi Diablot on kyllä aivan loistavat rinkulat.

Onkos Jokke huomannut tällaista?
108-1085465489

Viesti Kirjoittaja 108-1085465489 »

Mulla on ollut nyt tokana gummina takana ollut pilot Misukan ROAD, kumi on kestänyt oikein hyvin, pito on seuraavanlaista; alle 15 asteen läämpötiloissa ei pitoa esiinny tarpeeksi, mutkateillä lämmettyään pito yli 15 asteen lämpötiloilla musta ihan riittävä, keskikesällä pitkässä euroopan kierrossa lähes iskemätön gummi busseen... kestää reilusti 12 000 /km sileitä teitä 10 000km suomessa.
Seuraava rengas astetta pehmeämpi Misukan pilot sportti (HPX=High power extreme)
98-1085415583

Viesti Kirjoittaja 98-1085415583 »

Kävin tossa äsken mopokursilla (firma maksoi) jossa harjoteltiin esim. jarrutusta ja totesin että Pirellin Diablo Corsa on kylmänä aika (h*vetin) liukas. Ensimmäinen 2 sormen kevyt jarru ja eturengas täysin lukossa. Kyllä siinä oli kurssinvetäjällä tulla hätäkakit housuun, itse josku ennenkin tuon kokeneena tajusin laskea jarrun aika äkkiä...
Eli Diablo Corsa ei kylmänä oikein tahdo pitää (asfaltti oli vielä tosin kosteakin sateen jäljltä ). Lämpösellä ja kiuvalla toimii paremmin kuin mikään rengas millä ikinä olen ajellut, mutta kylmällä ja satella taitaapi olla hiukan liukas.
jokkebusa
Viesti:

Sepe kirjoitti:Moottoripyora.orgista
whosia kirjoitti:Suoralla motarilla yksin ajaessa diablot hakee enempi kun esim. bt 020. Korkeempi profiili. Kaareajo ominaisuudet korvaa kyllä moninkertasesti, ja itellä tasottu toi rauhattomuus vähän kun laskin etusen painetta 0.4 baria. Takanen kuluu kuiteskin nopeemmin eikä niitä jaksa kokoajan vaihtaa.

Mä huomasin tuon saman. Ennen kun oli BT56 edessä niin oli paljon rauhallisempi suoraan ajaessa, mutta kyllähän toi Diablo Corsa edessä tekee Busasta mutkissa paljon ketterämmän ja herkemmän. Muutenkin noi Diablot on kyllä aivan loistavat rinkulat.

Onkos Jokke huomannut tällaista?

jep...tommosta miekii aanailin, vaikka en ois uskaltanu asiasta mitenkään pistää sormia raamatulle... vielä en oikeestaan ehtiny ovin pitkälle yli kahensadan noilla ees päästellä, mutta niinku kirjoitinkin...jotekin rauhattomammat ainakin kun noi misukat oli. 56 : on upeet renkaat mitä tohon ajovakavuuteen tulee, mutta laiskat kääntyyn eikä kestä alla paljoo mitään. sanoisin että nää diablot on silti ehkä parasta mitä mää oon busassa kokeillut...
race

Viesti Kirjoittaja race »

Hello renkaan kuluttajat!
hei,Onks kellään...siis tietoa/kokemusta tuollaisesta renkulasta kuin metzeler ME Z4,etusessa meitsillä pyörinyt jo jonkin aikaa mut guis käyttäytyy takana,syökö busse sen muutamaan tuhanteen ja ennenkaikkea mites bussi käyttäytyy ko. gummeksen kans..........SAIS HALVALLA=pakko ostaa :p
-"elämä on motoristin parasta aikaa"
Hayabusa-"If your not on one then you are behind it"
77-1085415839

Viesti Kirjoittaja 77-1085415839 »

Mulla on kyseinen kumi molemmissä päissä, taka nakki alkaa oleen jo aika kulunu, kilometrejä alla n. 4000 ja 7 varttimaili vetoa. Kulutuspintaa jäljellä n. 1mm.
Kaveri ajeli vastaavanlaisella kumilla, 1100R:llä n. 10000km
Timppa
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mulle laittoivat bussen oston yhteydessä pienen väärinkäsityksen johdosta Mez4:n taakse. 4000:n jälkeen pintaa on varmasti ainaskin puolet jäljellä, mut meiksin ajot onkin enemmän tommosta touring-tyyliä. Cebarissa ajoin noita pari settiä, ja siihen sopivat todella hyvin. Tallissa olis vielä yksi ajamaton etunen, kaippa sen sitten tohon busseenkin uskaltaa laittaa, jos kerta muutkin on sillä pärjänneet. Taakse en kyllä ihan mielenrauhan säilymiseksi taida tommosta enää hankkia. Jos tuo ajotyyli vaikka kilometrien kartuttua hyvinkin muuttuisi agressiivisemmaksi, niin joku pitävämmäksi koettu rinkula vois olla asiaa.
Niin, ja vaikka tuo Mez yksin ajellen profililtaan suht pyöreänä on pysynytkin, nyt pari lenkkiä kakspäällä ajettuna siinä on heti selvää kulmikkuutta havaittavissa. Näin kävi myös cebarissa.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Mikäli käyttää kahta eri seosta eli merkkiä/mallia renkaissa, niin sitten se pitävämpi/pehmeämpi sinne eteen, ei tosin päin. ... Ihan vaan pikku vinkkinä. :;):
Falconer

Viesti Kirjoittaja Falconer »

race kirjoitti:Hello renkaan kuluttajat!
hei,Onks kellään...siis tietoa/kokemusta tuollaisesta renkulasta kuin metzeler ME Z4,etusessa meitsillä pyörinyt jo jonkin aikaa mut guis käyttäytyy takana,syökö busse sen muutamaan tuhanteen ja ennenkaikkea mites bussi käyttäytyy ko. gummeksen kans..........SAIS HALVALLA=pakko ostaa :p

MZ4:n ja uuden MZ6:n hyvä puoli on siinä, että niissä on myös teräsvyörengas rakenteessa. Sitä ei taida löytyä muista renkaista kuin Mezlereistä. Sehän käytännössä tarkoittaa mm. sitä, että rengas ei kovin hevin puhkea silloinkaan, kun rengas on lähes loppuun ajettu.

Näin minulle kertoi myös moottoripyöriä harrastava ja rengasliikkeen omistaja. Itselleni vaihdettiin juuri tuo yhdistelmä eli eteen MZ6 ja taakse MZ4. Olisin ottanut myös MZ6:n taakse, mutta sitä ei ollut saatavissa muutamaan viikkoon.

Nämä molemmat renkaathan kuuluvat ns. sport-tourer luokkaan
eli eihän niitä varsinaisesti radalle ole tarkoitettu. Kuuluvat samaan kategoriaan kuten esim. Michelinin Road Pilot ja BT020.
Vanha pieru
-Artsi-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Falconer kirjoitti:MZ4:n ja uuden MZ6:n hyvä puoli on siinä, että niissä on myös teräsvyörengas rakenteessa. Sitä ei taida löytyä muista renkaista kuin Mezlereistä. Sehän käytännössä tarkoittaa mm. sitä, että rengas ei kovin hevin puhkea silloinkaan, kun rengas on lähes loppuun ajettu.

Teräsvyörakenne löytyy myös ainakin Bridgestonen uudesta Battlaxista, BT-014:sta. Tuosta puhkeamisesta kuluneena en osaa sanoa onko eroa vanhempaan kevlar-rakenteiseen... tuskin merkittävästi. Edut näkynevät parhaiten lisääntyneen jäykkyyden myötä parempana käsiteltävyytenä. Mulla tuo 014 on nyt ollut jokusen tuhat kilsaa takana ja ei pahaa sanottavaa toistaiseksi. Kulunut hitusen muttei niin pahasti kantille kuin BT56 meni.

http://www.bridgestone.fi/articles.asp?ID=51946
Club 100 m/s
Esabusa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esabusa »

Mulla on etusessa Rennsportti ja takana Z6 Roadtec tms. Todella tyytyväinen olen molempiin vaikka huoltaja hieman "moitti" tuota mun etusta sanoi sen kuuluvan enemmän ratapyöriin ja kevyempiin. Myönsi toki että pitoa piisaa, mitäpä sitä näin kosteana kesän kaipaakaan kuin sitä että etunen pysyy siinä linjassa missä on tarkoituskin.
Kaikenkaikkiaan pito on myös märällä _hyvä_.

Todennäköisesti seuraava rengastus on sama jos niitä nyt vielä saa, maahantuojat kun kuulemman myyvät jo joissain laaduissa ei oota.
Esa

2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
jokkebusa
Viesti:

yhen mz4:en kalvoin ruvelle muutama vuos sitten. ei pahaa sanottavaa pidossa ainakaan, mutta muistaakseni kului tosiaan helposti kantille siitä keskeltä... no sillloin miekii raahasin vielä giviä joka reissulla, enkä tainnu kanttailla tätkään vähää ku nykyisin... mietin vaan että kuis kauan toi mezimalli on ollu markkinoilla, vai onks kyse kuitsekin eri sukupolven z4 :sesta...?

niin joo, viel noista rengasvalinnoista sen verran, että ainakin toistaiseksi pidän diabloa ihan pikku varauksin parhaana bussen gummina...tällä vajaan tonnikilsan kokemuksella toistaiseksi heistä...

Edited By jokkebusa on 1086979311
RHead
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Ite oon nyt tykästyny batlaxin bt12ss. Eessä on myös sellanen ja kivalta tuntuu. Varsinki takanakilla on kiva tehä powerslideja kun rengas on kylmä. :D
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Vastaa Viestiin