Kirjoittaja PetriK » 03 Kesä 2006, 23:39
Centrix kirjoitti:1. O2 pois, vaikka missään ei kylläkään sanottu että miksi sen pitäis ottaa pois. (Osaako joku muu sanoa syyn?)
2. Tosin nyt tulee sit taas mieleen että miten sitten säädän sen jos se on paikoillaan siis lambda.
3. Kattelin hiukan sitä softaa mutta en oikein uskaltanut mihinkään tekemään mitään muutoksia.
4. Ihmettelin samalla että Ignition table niin kaikki on 0 ?
5. Miten tuota kannattais säätää vai onko parempi mennä suoraan liikkeeseen säädättämään (=kallista)?
1. O2 sensori pitää disabloida koska se antaa ECU:lle palautetta noin 4000rpm saakka (en ole mitannut, mutta näin olen lukenut). Kun se antaa palautetta ECU:lle niin tällä alueella esim kertoen että seos on rikasta niin ECU automaattisesti laihentaa seosta - ja koko kartta menee sitten laihalle, sekä päin vastoin.
2. Säädät niin kuin normaalistikin, et vaan koske alle 4000rpm alueella vaan jätät sen alueen nolliksi. Jos haluat säätää alakertaa, otat joko lambdan irti tai ohjelmoit yoshbox:lla.
3. Joo - pitää ymmärtää vaikutukset jos aikoo tehdä jotain muutoksia. Yleensä jos saat kytkettyä lamdaan mittarin pääset aloittamaan omatoimisen säätämisen opiskelun.
4. Ignition table on vakiona nolla koska ilman puristusten lisäystä tai esim. turbotusta tarvitse välttämättä ennakkoa pienentää. Vastaavasti muutamia asteita erityisesti keskialueella lisää vääntöä - mutta tässä pitää olla tarkkana ettei moottori ala nakuttamaan. Itse kokeilin ainoastaan tyhjäkäyntisäätöjä koska en koe että normaalipyörässä ennakkoa paljoa kannattaa säätää - vaan vasta kun virtaukset saa paremmin kohdalleen.
5. Seossuhteen kannalta helpoin tapa opetella hommaa on hankkia laajakaista lambda ja alkaa itse optimoimaan seokset kohdalleen. Toinen vaihtoehto on kytkeä seosmittari (autometer tms.) suoraan lambdaan ja yrittää muistaa millä kierrosnopeudella oli millainen seos ja sitten tehdä muutokset järjestelmään. Dynopaikka tekee kaiken tämän puolestasi, mutta sitten et tiedä miksi tai miten näitä asioita on tehty - eli missä on kompromisseja yms. Itse suosin katukäyttöön itse virittämistä ja vasta huipputehojen penkissä metsästämistä - koska tiellä ei oikein huipputehoja pysty säätämään. Mutta se mitä olen lukenut kavereista jotka ajavat varttimailia on että lähes kaikki loggaavat omat varttimaililähtönsä ja säätävät koneen sen perusteella. Dyno on vasta perussäätö joka hienosäädetään varttimailiradalla kohdalleen...
[quote="Centrix"][color=#000000]1. O2 pois, vaikka missään ei kylläkään sanottu että miksi sen pitäis ottaa pois. (Osaako joku muu sanoa syyn?)
2. Tosin nyt tulee sit taas mieleen että miten sitten säädän sen jos se on paikoillaan siis lambda.
3. Kattelin hiukan sitä softaa mutta en oikein uskaltanut mihinkään tekemään mitään muutoksia.
4. Ihmettelin samalla että Ignition table niin kaikki on 0 ?
5. Miten tuota kannattais säätää vai onko parempi mennä suoraan liikkeeseen säädättämään (=kallista)?[/color][/quote]
[color=#000000]1. O2 sensori pitää disabloida koska se antaa ECU:lle palautetta noin 4000rpm saakka (en ole mitannut, mutta näin olen lukenut). Kun se antaa palautetta ECU:lle niin tällä alueella esim kertoen että seos on rikasta niin ECU automaattisesti laihentaa seosta - ja koko kartta menee sitten laihalle, sekä päin vastoin.
2. Säädät niin kuin normaalistikin, et vaan koske alle 4000rpm alueella vaan jätät sen alueen nolliksi. Jos haluat säätää alakertaa, otat joko lambdan irti tai ohjelmoit yoshbox:lla.
3. Joo - pitää ymmärtää vaikutukset jos aikoo tehdä jotain muutoksia. Yleensä jos saat kytkettyä lamdaan mittarin pääset aloittamaan omatoimisen säätämisen opiskelun.
4. Ignition table on vakiona nolla koska ilman puristusten lisäystä tai esim. turbotusta tarvitse välttämättä ennakkoa pienentää. Vastaavasti muutamia asteita erityisesti keskialueella lisää vääntöä - mutta tässä pitää olla tarkkana ettei moottori ala nakuttamaan. Itse kokeilin ainoastaan tyhjäkäyntisäätöjä koska en koe että normaalipyörässä ennakkoa paljoa kannattaa säätää - vaan vasta kun virtaukset saa paremmin kohdalleen.
5. Seossuhteen kannalta helpoin tapa opetella hommaa on hankkia laajakaista lambda ja alkaa itse optimoimaan seokset kohdalleen. Toinen vaihtoehto on kytkeä seosmittari (autometer tms.) suoraan lambdaan ja yrittää muistaa millä kierrosnopeudella oli millainen seos ja sitten tehdä muutokset järjestelmään. Dynopaikka tekee kaiken tämän puolestasi, mutta sitten et tiedä miksi tai miten näitä asioita on tehty - eli missä on kompromisseja yms. Itse suosin katukäyttöön itse virittämistä ja vasta huipputehojen penkissä metsästämistä - koska tiellä ei oikein huipputehoja pysty säätämään. Mutta se mitä olen lukenut kavereista jotka ajavat varttimailia on että lähes kaikki loggaavat omat varttimaililähtönsä ja säätävät koneen sen perusteella. Dyno on vasta perussäätö joka hienosäädetään varttimailiradalla kohdalleen...[/color]