No2:sta koneeseen..

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: No2:sta koneeseen..

Kirjoittaja tenhulttio » 16 Helmi 2009, 13:18

jarim kirjoitti:Jep, tolleen samalleen ne on TFM busseissa. :;):

Tosin me ei käytetty nuita valmiita "kulmaliittimiä", vaan ne nylonputket työnnettiin vaan porattuun reikään (+vähän kuumaliimaa). Semmoseen asentoon koitettiin tällätä, että kaasut menee myötätuuleen.

Ainahan se parempi olis jos sais jokkaiselle imuröörille omansa, mutta tuntu tuoki ihan kohtuudella pelittävän.

Kirjoittaja jarim » 16 Helmi 2009, 09:16

busajasa kirjoitti:
snuggles kirjoitti:Tuleekos tuollai tasainen määrä kaasua joka sylinterille ? Kun aika herkkää tavaraa on se. Aikanaan autossa kokeillessa oli laippa imuputken väliin joka syötti kaasua ja bensaa, eli märkä setti. Paras olis foggerit joka rööriin. Mihinkä mahtaa olla TFM:n bussissa suuttimet ruuvattu ???

Kyllä ne jokseenkin samalla tyylillä kaikki nämä tämän leveysasteen kaasubussit lie rakennettu.

Tuossa se ehtii sekoittua tulevaan ilmaan jolloin kyllä se kaikkiin sylintereihin samalla seoksella silloin menee mitä putsarikotelosta imetään.
Jep, tolleen samalleen ne on TFM busseissa. :;):

Kirjoittaja busajasa » 15 Helmi 2009, 20:37

snuggles kirjoitti:Tuleekos tuollai tasainen määrä kaasua joka sylinterille ? Kun aika herkkää tavaraa on se. Aikanaan autossa kokeillessa oli laippa imuputken väliin joka syötti kaasua ja bensaa, eli märkä setti. Paras olis foggerit joka rööriin. Mihinkä mahtaa olla TFM:n bussissa suuttimet ruuvattu ???
Kyllä ne jokseenkin samalla tyylillä kaikki nämä tämän leveysasteen kaasubussit lie rakennettu.

Tuossa se ehtii sekoittua tulevaan ilmaan jolloin kyllä se kaikkiin sylintereihin samalla seoksella silloin menee mitä putsarikotelosta imetään.

Kirjoittaja snuggles » 15 Helmi 2009, 19:36

Tuleekos tuollai tasainen määrä kaasua joka sylinterille ? Kun aika herkkää tavaraa on se. Aikanaan autossa kokeillessa oli laippa imuputken väliin joka syötti kaasua ja bensaa, eli märkä setti. Paras olis foggerit joka rööriin. Mihinkä mahtaa olla TFM:n bussissa suuttimet ruuvattu ???

Kirjoittaja busajasa » 15 Helmi 2009, 18:30

steme kirjoitti:Noin niinku hypoteettisesti kysyttynä, mikä mahtaa olla optimaalinen paikka sijoittaa ne suuttimet vai mitänenytoli?
Putsarikoteloon, mutta mihin kohtaan?
Kyseessä siis tommonen kuivasetti, solenoidilta lähtee kaks ulostuloa..

näin "jalkapuolipotilaana" vois joutaakin ruuvaa kiinni tulevaksi kesäksi... ehkä.

jaa varmaan siellä putsari kotelon pohjassa, mutta kannattaa varmistaa että levittyy tasaisesti. Itselläni on ram-air (vai mitä ne nyt oli) putkissa - molemmissa. Näkyy kyllä penkityskäyrässäkin että ehtii käväistä rikkaalla ennen kuin kaasu saavuttaa sieltä asti koneen ja AFR palaa alueelle. Itselläni vaan oli tärkeimpänä tuo että ehtii sekoittua kunnolla ja jokainen sylinteri saa saman määrän kaasua. Toki samaan pääsee putsarikotelossakin, mutta itse laittaisin sen hajoitussuuttimen joka levittää suihkun ympäri putsarikoteloa.

EDIT: lisätty linkki




Edited By busajasa on 1234715565

Kirjoittaja steme » 15 Helmi 2009, 17:56

Noin niinku hypoteettisesti kysyttynä, mikä mahtaa olla optimaalinen paikka sijoittaa ne suuttimet vai mitänenytoli?
Putsarikoteloon, mutta mihin kohtaan?
Kyseessä siis tommonen kuivasetti, solenoidilta lähtee kaks ulostuloa..

näin "jalkapuolipotilaana" vois joutaakin ruuvaa kiinni tulevaksi kesäksi... ehkä.

Kirjoittaja -Artsi- » 30 Kesä 2008, 22:52

jarim kirjoitti:Nossipullon kanssa voi sitten käydä myös näin kun se jää aurinkoon liian pitkäksi aikaa... :p
Bileissä aika vakuuttava drinksu-cooleri.... :cool:

Kirjoittaja jarim » 30 Kesä 2008, 22:49

Nossipullon kanssa voi sitten käydä myös näin kun se jää aurinkoon liian pitkäksi aikaa... :p

Kirjoittaja Titaani » 25 Kesä 2008, 17:45

Alkaa olla muut hommat siinä vaiheessa, että mopon päivitys projekti voi alkaa. Kuutiotilavuus vielä auki, mutta vapari-liiton äijänä tarkoitus jatkaa.
Jotain samansuuntaista setupia mitä oot omaasi päivitelly.

Kirjoittaja PetriK » 25 Kesä 2008, 08:42

Titaani kirjoitti:Mielenkiintoista luettavaa.

PetriK, nyt kun on hieman koekmusta tuosta analyysistä, niin voisi olla mielekästä nähdä ne eri spexit 1300, 1397 ja 1464cc koneille millä ne huipputehot irtoaa.

Lähinnä pääkomponentti muutokset; puristukset, nostot, asteet ym.
Tuon oman 1397:n voin kyllä avata pala palalta, mutta 1464 koneensa sekä tuon kwaakun jota on mallinnettu saavat omistajat itse kertoa - tuskin haluavat.

Jossain välissä kun on aikaa niin voin tehdä kirjoituksen siitä omasta 1397:ta.

Kirjoittaja Titaani » 24 Kesä 2008, 22:57

Mielenkiintoista luettavaa.

PetriK, nyt kun on hieman koekmusta tuosta analyysistä, niin voisi olla mielekästä nähdä ne eri spexit 1300, 1397 ja 1464cc koneille millä ne huipputehot irtoaa.

Lähinnä pääkomponentti muutokset; puristukset, nostot, asteet ym.

Kirjoittaja PetriK » 24 Kesä 2008, 20:50

hajahuja kirjoitti:on sulla virtaa värkätä,miten ne käytännössä pitää paikkansa ???

Helppoahan tämä on kun omaa konetta varten tuli suurin osa mitoista syötettyä ohjelmaan.

Vaikka onhan tuossa monia arvauksia, kuten esim. VE luku joka arvoidaan resonanssitaajuuksien perusteella. Polttoaineen kulutus lasketaan VE:n perusteella: 92.9+27.1lbs/h = 120lbs/h. Nyt jos busassa on 4x25lbs/h injektorit 100% duty cyclellä niiden tuotto riittää 100=100lbs/h saakka kun ne on täysin auki. Eli tarvitaan 20% lisää, eli painetta pitää nostaa eli 40% josta päästään noin 60psi tavoitepaineeseen jota tuo 50hp ilokaasua vaatii. Nokkien ajoitukset yms. on laskettu arvoiduilla välyksillä. squish tästä koneesta on mittaamatta - eli pieniä arvauksia sielläkin. jne. jne.

... mutta kyllä näistä luvuista suuntaa antavia arvauksia pystyy tekemään ...

Esim tuo polttoaineen kulutusluku on sellainen jonka opin kantapään kautta. Olin laittanut omaan mallinnusohjelmaan korotetun paineen heti alussa ja kaikki näytti hyvältä. Vasta datalogista huomasin virheen - hyvä ettei kone hajonnut kun bensa loppui kesken. Oman moottorin suunnitteluohjelmassa duty cycle meni 103.5% 11000 kierroksella ja käytännössäkin bensa loppui jo pitkälti ennen tuota. Ja nyt kun asia tuli puheeksi niin huomasin että myös tähän mallinnettuun koneeseen oli käytetty korotettua bensanpainetta duty cyclen laskentaan. Ei mene vielä kuin 98% mutta lähellä ollaan. 60psi paineella pitäisi alkaa riittämään.

Eli kaipa tämä tietokonepohjainen suunnitelu jotenkin jossain yhteydessä toimii ?




Edited By PetriK on 1214330478

Kirjoittaja busajasa » 24 Kesä 2008, 20:24

:bowdown: :bowdown:

Varsin mielenkiintoista luettavaa.... Kiitos Petri. Tämä pistää pohtimaan..

Kirjoittaja hajahuja » 24 Kesä 2008, 19:23

on sulla virtaa värkätä,miten ne käytännössä pitää paikkansa ???

Kirjoittaja PetriK » 24 Kesä 2008, 18:13

Tässäpä näitä teoreettisia kommentteja... jarim, riippuen jasan riskinottokyvystä tämä voi olla myrskyvaroitus ;-)

Peruskoneen analysointi
Perusparametrit syötetty sisään analysointiohjelmaan. Kun katsoin dynokäyrää mietin tuota noin 8000 kierroksen kohdalla olevaa pientä kuoppaa. Analysointiohjelma paljasti että siinä kohdassa laskentamalli kertoo sylinteriin jäävän merkittävästi pakokaasua joka ei virtaa ulos. Laskentamallihan hieman liioittelee näitä pakoputkiston kuoppia joten todellisuudessa ei ole noin iso kuten dynokäyrästä näkyy. Nakutusindeksi on 98 oktaanisella ihan mukavalla tasolla paitsi tuolla 6000-7000 kohdalla jossa ennakkoa voisi ehkä vähän tiputtaa. Bensaa kuluu maksimissaan 92lbs/h ennen kuin rajoitin iskee peliin. Muistaakseni bussissa on 4x25lbs/h vakiona 80% duty cyclellä. Eli pelivaraa on riittävästi.

Tehonlisäystä pienillä muutoksilla
Peruskoneeseen saa laskentamallissa pientä tehonlisäystä seuraavilla muutoksilla:
- Noin 1cm lyhyempi läppärunko tai imukanava (torvia ei kannata muuttaa)
- Halkaisijaltaan Normaalikokoinen läppärunko
- Nokkien ajoitus esim 109/109 tuo kautta linjan muutamia hevosia yli 8000rpm alueelle, lisäksi tuo 8000 kuoppa pienenee. Tällöin 4000-7000 alueelta poistuu pari hevosta - mutta tuo alue tuskin on kovinkaan paljon täyskaasulla käytössä joten mieluummin yläkertaan enemmän lisää.

Ilokaasukäyttö
Ilokaasukäytössä kone näyttäisi toimivan hyvin molemmilla konfiguraatiolla. Pakolämmöt mukavan alhaalla ja nakutusindeksissäkään ei mitään hälyttävää. Kaasukäytössä tuolla 40hp suuttimella aletaan olemaan polttoainejärjestelmän rajoilla jota on hyvä tarkkailla kun konetta dynontaan. Kuten sanoin nyt alat olemaan sellaisilla teholukemilla että mun saaman palautteen ja kokemuksen perusteella nuo yllä kirjoitetut moottorin kestävyyttä lisäävät jutut pitäisi ehdottomasti huomioida. Laskentamallin mukaan tuo ilokaasun lisäys tiputtaa lämpöjä ihan mukavasti - niin kuin pitääkin.

Noista käppyröistä näkyy tehon lisäksi myös laskettu pakolämpö ja laskettu sylinteriin jäänyt pakokaasu. Noi on ne asiat mitä itse olen pitkälti seurannut kun muutamia laskuharjoituksia on tullut tehtyä. Lisäksi katson numeroista aina tuon nakutusindeksin.

Tässä nykyinen kone sekä optimoitu kone ilokaasulla että ilman.
Kuva

Sekä miltä tuon ilokaasukoneen numerot näyttävät kun kaasua työnnetään 50hp edestä koneeseen.
Kuva

Varaus tiedon virheellisyydestä
Tämä yllä oleva kirjoitus perustuu laskentamalliin ja teoriaan. Käytännön soveltaminen ja testaaminen on täysin lukijan omalla vastuulla.




Edited By PetriK on 1214321386

Ylös