Sivu 1/2
Lähetetty: 15 Kesä 2008, 11:52
Kirjoittaja PetriK
Lähetetty: 15 Kesä 2008, 21:05
Kirjoittaja PetriK
Vaihe 1 tehty, 5 tuntia hitaasti omaan tahtiin tehden - puoliskot irroitettavissa parilla kumivasaran napautuksella (ainakin pitäisi olla irroitettavissa ei vielä irroitettu):
- katteet irti
- putkisto irti
- öljyt pois
- jäähdytinneste pois
- syylari ja öljynlauhdutin irti
- tankki pois
- johdot irti liittimistä
- putsarikotelo irti, läppärungot irti
- eturattaan irroitus
- takarenkaan irroitus ja ketjujen kääntäminen akselin etupuolelle, (kiitos artsille neuvosta miten ketjut taitellaan)
- kone irti, (kiitos artsille työkalun lainasta sekä tunkin käytöstä)
- starttivaihteisto ja starttikytkin irti, pulttipyssy helpottaa
- kytkimen purku, pulttipyssy helpottaa
- puoliskon yläpuoliset pultit irti
- öljypohja irti
- vesimpuppu irti, käännetään sivuun
- puoliskon alapuolen pultit irti, muista erityisesti tasapainoitusakselin alla oleva pultti. Eli tasapainoitusakseli pitää poistaa erikseen ennen kuin pieneen pulttiin pääsee käsiksi.
Kaikki irroitetut osat siististi kukin omaan paikkaansa niin että kokoaminen on helppoa. Toistaiseksi vaikuttaa kohtuullisen helppolta pojektilta tällaiselle akateemikkojen pajan bittinikkarillekin. Suurin ongelma on lattialle jatkuvasti lisää valuva öljy ja jäähdytinneste. Tästä johtuen sainkin kyseisellä pajalla lempinimen "kävelevä katastrofi" 
Moottorin irroitus tästä ensimmäisestä työvaiheesta on melkein puolet koko hommasta. Pienten pulttien, suojakoppien yms. irroitukseen menee yllättävän paljon aikaa.
Edited By PetriK on 1213646095
Lähetetty: 16 Kesä 2008, 22:45
Kirjoittaja PetriK
Lähetetty: 16 Kesä 2008, 22:55
Kirjoittaja -Artsi-
Mukava lueskella tällaista tekniikkapuolen juttua, erityisesti kun edessä oman mosan alakerran aukaisu.
Saithan öljypumpun käyttörattaan oikein paikoilleen? Sen kanssa itse tuli painiskeltua kun kykkeliä viimeksi kasailin.
Lähetetty: 17 Kesä 2008, 10:15
Kirjoittaja PetriK
-Artsi- kirjoitti:Mukava lueskella tällaista tekniikkapuolen juttua, erityisesti kun edessä oman mosan alakerran aukaisu.
Saithan öljypumpun käyttörattaan oikein paikoilleen? Sen kanssa itse tuli painiskeltua kun kykkeliä viimeksi kasailin.
Sinnehän se kytkimen taakse lipsahti ilman sen enempiä ongelmia. Vähän piti kytkimen koria liikutella edestakaisin että osui hampaille.
Oliko sulla jotain muuta ongelmaa joka olisi hyvä vielä tarkistaa nyt kun poski on auki. Kiristän kytkimen vasta kun kone on rungossa niin saan riittävästi siihen voimaa mukaan.
Ja tsemppiä sinne oman koneen avaamiseen - sen verran mitä eilen juteltiin niin vaikuttaa siltä että ei jää montaa paikkaa jossa ei olisi huoltotarvetta. Taisi turbon 1000km:n täyshuolto taas olla ohjelmassa...
Edited By PetriK on 1213687046
Lähetetty: 17 Kesä 2008, 13:37
Kirjoittaja -Artsi-
Ei kummempaa kuin tuo hampaille saaminen ettei jää kantamaan kun mutun kiristää. Taustaprikkaakin piti käännellä hetken että kummalle puolelle viiste tulee, lootan vai kytkimen puolelle. Manuaalista lopulta piti luntata.
Lähetetty: 17 Kesä 2008, 14:12
Kirjoittaja PetriK
Joo - tuo prikka näytti olevan viistottu mutta kun piti osat järjestyksessä purkamisesta kasaamiseen niin eiköhän se mennyt oikein päin. Jenkkifoorumilta myös vastattiin että tuossa neulalaakerissa on nuo ylimääräiset reiät parantamassa voitelua joten nyt voi hyvillä mielin laittaa kytkimenkin lopullisesti paikalleen
Täältä löytyy mikrofilmikuvat jos tulee haasteita kasaamisessa (valitettavasti vain 1999-2000). Manuaalista sitten aina K5 malliin saakka nuo lisälehdet. Käyttäjätunnus ja salasana samat kuin tuonne osoitetietofoorumille:
Busan huoltomanuaali ja mikrofilmikuvat
Edited By PetriK on 1213701436
Lähetetty: 17 Kesä 2008, 18:08
Kirjoittaja Kujo
Aika erikoinen tuo neulalaakerijuttu, mielenkiinto heräsi ja tarkistin kaikki tallilla irrallaan olevat laakerit (8kpl) ja yhdessäkään ei ollut noita tyhjiä uria. Nämä laakerit ilmeisesti vuosilta 99-03, uudempiakin olisi, mutta ovat paikallaan eikä tuon takia viitsi alkaa avaamaan...mutta siis mielenkiintoinen pikku seikka.
Lähetetty: 17 Kesä 2008, 18:22
Kirjoittaja jarim
Kujo kirjoitti:Aika erikoinen tuo neulalaakerijuttu, mielenkiinto heräsi ja tarkistin kaikki tallilla irrallaan olevat laakerit (8kpl) ja yhdessäkään ei ollut noita tyhjiä uria. Nämä laakerit ilmeisesti vuosilta 99-03, uudempiakin olisi, mutta ovat paikallaan eikä tuon takia viitsi alkaa avaamaan...mutta siis mielenkiintoinen pikku seikka.
Jep, mielenkiinnosta tarkistin vielä osanumerot vuosimalleista '99 ja '06 ja molemmissa ko. laakerin osanumero sama: 09263-35013. Osat näemmä voi muuttua myös osanumeron muuttumatta. 
Lähetetty: 17 Kesä 2008, 21:28
Kirjoittaja PetriK
Älkääs nyt - taas nousee verenpaineet tuon laakerin takia... 
Eli tässä historia tuosta mysteerilaakerista:
- kytkimen kori ei ole vielä koskaan aiemmin ollut irti koneesta. Siihen on kyllä aiemmin laitettu billettihubi, (eli sama kuin hitsausmodi mutta tämä ei vaadi pidempiä jousia) - tuohan ei kuitenkaan vaatinut laakerin tai kytkinkorin poistoa
- neulalaakerista otettiin yksi neula irti ja verrattiin kolon kokoa, ei mahtunut tuohon vapaaseen reikään
- vapaan reiän kohdalta näkyi hieman erilaista pintaa, ei kuitenkaan mitään radikaalia
- jenkeistä foorumilla yksi kaveri vastasi että kyseessä on öljyn kiertoa parantavat urat. (voi olla että kyseessä on jenkkiläistä mututietoakin.)
... eli jos laakeri on tuon muotoinen niin tehtaalta on taitanut tulla sellaisenaan. (Voisikohan johtua laakerista että levytkin on taas täynnä sinisiä pilkkuja 
3 tuntia meni ja nyt on kone joka tapauksessa rungossa. Tänään suurin osa ajasta meni osien pesuun ja muuhun pieneen puuhasteluun. Akran pakoputkiston holkit tuli laitettua massalla uudestaan - tiivisteillähän tulee erittäin epätasainen virtauspinta, joten massalla nuo holkit laitettiin suoraan kanteen. Lyhennettyjen imukurkkiuen liimaus tuli tarkistettua ja tehtyä pariin torveen uudestaan. Lisäksi mm. moottorin kiristys runkoon oikeissa momenteissa, kytkimen kasaus, eturattaan kiristys, kaikki akselit/moottorin läpivientipultit tuli voideltua vaseliinilla jottei tartu kiinni.
Ai niin - myös syylari ja öljynlauhdutin tuli laitettua konepesuun ja nyt näkyy taas kennoston lävitsekin. Ehkä tyhjäkäynnin lämpöongelmatkin hävisivät...
Huomiseksi mukaan tallille terävä mattoveitsi jolla imukurkkujen "porttaus" kanteen ja pakoholkkien ylimääräisen tiivistemassan poistaminen. Sitten putkisto, syylari ja lauhdutin paikoilleen, kaikki letkut kiinni, nesteet sisään ja jos kaikki toimii katteet paikoilleen. No realistisesti ajatelleen jotain on unohtunut kuintenkin ja taas ruuvataan auki ja kiinni...
Edited By PetriK on 1213727627
Lähetetty: 18 Kesä 2008, 00:37
Kirjoittaja PetriK
Mysteerilaakerista lisää tietoa. Kaveri USA:sta kertoo että 05 alkaen kaikki laakerit näyttäneet samalta kuin tuossa kuvassa. Vanhan tyyppisiä laakereita ei enään edes myydä. Tiedä häntä - pitäisi varmaan joko purkaa uudempi kytkin tai sitten tilata uudenpi laakeri ja vertailla.
http://www.suzukihayabusa.org/forum....een#new
EDIT - tuonne jenkkipalstalle tuli useampiakin vastauksia aiheeseen ja kaikki kertovat samaa tarinaa että K5 eteenpäin tuo laakeri on ollut rakenteeltaan yllä olevan kuvan näköinen. Ehkäpä tämä on sitten parempi konstruktio...
Edited By PetriK on 1213801881
Lähetetty: 18 Kesä 2008, 17:02
Kirjoittaja PetriK
+4tuntia ja pyörä jälleen täysin nipussa.
- sivujalka kiinni
- ketjujen pituuden tarkistus ja takapyörän mutteri momenttiin
- putkisto kiinni, kuparitahnaa liitoksiin joissa kiinnipalamisen vaara
- syyläri ja lauhdutin paikoilleen
- vesi ja öljyletkut kiinni
- suodatin kiinni
- läppärungot ja putsarikotelo paikoilleen
- nesteet sisään
- silmämääräinen tarkistus että kaikki kiinni, lisäksi varmistus että pulttilaatikkoon tai muualle ei ole jäänyt mitään ylimääräistä. (Kate yms. ruuvit erillisessä säilytetään erillisessä laatikossa niin että tässä vaiheessa kasaamista nähdään että ei ole ylimääräisiä ruuveja etsimässä paikkaa).
- käynnistäminen, öljynpainevalon tarkkailu niin että sammuu hetken päästä
- käyttäminen lämpimäksi niin että valunut öljy ja vesi haihtuu
- testiajo
- paikallaan heiluttelua jotta vesikuplat poistuisivat. Flektin toiminnan varmistaminen, vesipinnan tarkkailu.
- katteet kiinni ja kellon asettaminen aikaan
Nopeamminkin voisi tehdä, mutta kun ei ole rutiinia niin tällainen hitaampi työtahti sopi meikäläiselle.
EDIT - ajoin pyörän juuri kotiin ja joko vaan tuollainen vasta vaihdettu vaihteisto toimii hyvin tai sitten tästä race cut ominaisuudesta on iso ilo. Aiemmin suzukit ovat kolahtaneet vaihdettaessa, nyt vaihtaminen tuntui erittäin sujuvalta ja tarkalta (joku saattaisi sanoa että jopa hondamaiselta
.
Edited By PetriK on 1213802582
Lähetetty: 18 Kesä 2008, 19:11
Kirjoittaja Jaakko
PetriK kirjoitti:Akran pakoputkiston holkit tuli laitettua massalla uudestaan - tiivisteillähän tulee erittäin epätasainen virtauspinta, joten massalla nuo holkit laitettiin suoraan kanteen.
mikä massa noissa lämmöissä kestää ja pitää ?
Lähetetty: 18 Kesä 2008, 19:33
Kirjoittaja PetriK
Akran holkit puristetaan ruuvilla kanteen ja siihen jää vain hyvin pientä epätasaisuutta pintojen väliin, tuskin vuotaisi ilmankaan massaa. En nyt edes muista massan nimeä mitä viimeksi laitettiin, mutta hyvin oli kestänyt. Jamppa varmaan muistaisi. Tämä uusi taisi olla jotain CRC:n tuotetta, sen kestävyydestä ei vielä tietoa.
Isompi juttu oli että holkkien ja putkiston väliin kannattaa varmaan laittaa lämmönkestävää kuparitahnaa jotta lähtee paremmin irti seuraavalla kerralla. Nyt oli putkisto liimautunut oikein hyvin kiinni holkkeihin. Ilman mitään jousiakin olisi varmasti jo pysynyt paikoillaan 
Lähetetty: 22 Syys 2008, 23:43
Kirjoittaja Fastard
PetriK kirjoitti:Vaihe 1 tehty, 5 tuntia hitaasti omaan tahtiin tehden - puoliskot irroitettavissa parilla kumivasaran napautuksella (ainakin pitäisi olla irroitettavissa ei vielä irroitettu):
- katteet irti
- putkisto irti
- öljyt pois
- jäähdytinneste pois
- syylari ja öljynlauhdutin irti
- tankki pois
- johdot irti liittimistä
- putsarikotelo irti, läppärungot irti
- eturattaan irroitus
- takarenkaan irroitus ja ketjujen kääntäminen akselin etupuolelle, (kiitos artsille neuvosta miten ketjut taitellaan)
- kone irti, (kiitos artsille työkalun lainasta sekä tunkin käytöstä)
- starttivaihteisto ja starttikytkin irti, pulttipyssy helpottaa
- kytkimen purku, pulttipyssy helpottaa
- puoliskon yläpuoliset pultit irti
- öljypohja irti
- vesimpuppu irti, käännetään sivuun
- puoliskon alapuolen pultit irti, muista erityisesti tasapainoitusakselin alla oleva pultti. Eli tasapainoitusakseli pitää poistaa erikseen ennen kuin pieneen pulttiin pääsee käsiksi.
Kaikki irroitetut osat siististi kukin omaan paikkaansa niin että kokoaminen on helppoa. Toistaiseksi vaikuttaa kohtuullisen helppolta pojektilta tällaiselle akateemikkojen pajan bittinikkarillekin. Suurin ongelma on lattialle jatkuvasti lisää valuva öljy ja jäähdytinneste. Tästä johtuen sainkin kyseisellä pajalla lempinimen "kävelevä katastrofi" 
Moottorin irroitus tästä ensimmäisestä työvaiheesta on melkein puolet koko hommasta. Pienten pulttien, suojakoppien yms. irroitukseen menee yllättävän paljon aikaa.
Hieman mietityttää. Mulla on lohkoista kaikki pultit pois. Eikä meinaa aueta toisistansa. Pitääkö vauhtipyörä sekä se toinen hässäkkä kampuran toisessa päässä myös irroittaa? Lohkojen välissä näyttäisi olevan jotain tumman sinistä mäskiä, mikä voisi pidellä niitä yhdessä. En viitsinyt käyttää voimaa tässä vaiheessa...vielä.. 