Lähetetty: 31 Heinä 2008, 14:10
Nyt vasta ehdin tutkimaan omia käppyröitä viime viikon säätösession jäljiltä ja tein muutaman mielenkiintoisen havainnon. Mutta ennen näitä havaintoja vähän taustaa.
Ilokaasu on nestekaasua jonka tulee virrata ns. suuttimelle saakka nesteenä. Suuttimen tehtävä on rajoittaa virtausta ja siirtää kaasu virtaamaan kaasutilassa. Pulloissa on yleensä nousuputki joka edellyttää että pullo asennetaan pystyasentoon. Jos pullo asennetaan vaaka-asentoon tulee nousuputki muokata niin että se aina ottaa nesteen pullon alimmasta kohdasta. Siirrettäessä pullosta kaasua suuttimelle ja sitä kautta putsarikoteloon ei varsinaista tehonlisäystä tule.
Polttoainetta lisätään kaasun suuttimen koon mukaisesti esim. alla olevan taulukon mukaan. Tätä tehtäessä oletuksena on että kone käy lähtötilanteessa seossuhteella 11.5:1. Mikäli kone käy laihemmalla tulee tämä huomioida polttoainemäärän lisäämisessä.
Jet HP Duty cycle increase
14 6hp 3%
16 9hp 3%
18 12hp 5%
20 15hp 5%
22 17hp 8%
24 20hp 8%
26 25hp 10%
28 30hp 10%
30 34hp 12%
32 38hp 12%
34 40hp 15%
36 45hp 15%
38 50hp 17%
40 55hp 20%
42 65hp 22%
Yllä olevat arvot on laskettu ns. standardipullonpaineella. Eli esim 1000psi. Jos pullon paine on alempi tarvitaan vähemmän bensaa tai isompi suutin. Lisäksi tulee huomioida se seossuhteen alentamistavoite. Itselläni tuo tarkoitti #32 suuttimella arviolta noin 18% seosuhteen rikastamista. Eli 6% meni siihen että seos tippui arvosta 13:1 arvoon 11.5:1 (edelleen arvio).
Eli nyt on käytössä suutin #32 joka tuon taulukon mukaan antaa 38hp moottoritehoa eli noin 30-34hp takarengastehoa. Tämä tehoilmoitus pitää dynotulosten valossa hyvin paikkansa jos kaasupullossa on painetta ja sen lämpötila on vakio. Ajonaikana kuitenkin kun pullosta tulee kaasua ulos kaasun määrä pienenee koska pullo jäähtyy. Mitä vähemmän pullossa on kaasua lähdettäessä vetämään kaasuilla, sitä enemmän se jäähtyy koska lämmin massa on pienempi.
Koska kaasu on nestekaasua ei pulloa myöskään kannata ylitäyttää. Tämä siksi että tällöin vedon alussa paine on merkittävän suuri mutta tasaantuu hyvin nopeasti vakiotasolle. Tästä kuitenkin aiheutuu piikki joka saattaa saada moottorin käymään hetkellisesti hyvin laihalla - tehonlisäys suuresta ylitäytöstä on kuitenkin vain hetkellinen kun päästään siihen pisteeseen että nestekaasu muuttuu normaalilla tavalla kaasuksi. Isossa ylitäytössähän pulloon pakataan lopuksi pelkkää nestettä jota metalli pingottaa kasaan ei enään nestekaasua.
Tuo suutin #32 tuotti itselleni noin 32hp takarengastehoa kun seossuhde oli noin 12:1. Tuo seossuhde on kuitenkin mielestäni liian laiha pidempiin kaasuvetoihin joten rikastin seosta tasolle 9:1 .. 10:1. Tällöin lisäteho tippui 8.9hp takarenkaalta ja tehokäyrä alkoi myötäilemään seoskäyrän muotoa. Koska optimitehon ja kohtuullisen alhaisen palamislämmön sanotaan saavutettavan seoksella 11.5:1 tuo lienee myös hyvä tavoite ilokaasukäytössä. Tuohon oli tarkoitus säätää peli kohdalleen Pudiksella.
Vastaavasti suuttimella 36 saataisiin noin 40 takarengashevosta, eli mopossa jossa on vakiona 186 takarengaspollea nousis kokonaisteho tasolle 226takarengaspollea - olettaen että pullon paine on vakio ja konetta ei ajeta paljoa rikkaammalla kuin 11.5:1.
Sitten viime vuodelta tärkeä huomio. Injektorien maksimi käytettävissä oleva aukioloaika on suoraan riippuvainen kierrosnopeudesta. Mitä isommat kierrokset sitä vähemmän aikaa injektoreilla on aikaa olla auki. Toisaalta tämän loppukesän testaukset kertovat että injektorin tuotto saattaa hiipua jos se on pitkään täysin auki. Näistä lähtökohdista pidän erittäin tärkeänä että injektorin aukioloaika aina tarkistetaan esim. laskemalla tai mittaamalla niin että se ei kaasukäytössä ylitä 80-90% maksimikierroksillakaan. Injektorin riittämättömyys näkyy seoskäyrästä siten että seos alkaa pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin vaikka loppuun kuinka työntäisi lisää bensaa.
Harmi että Pudasjärvellä dataloggeri ei ollut toimiva - nyt vika on korjattu, nähtävästi muistikortti oli formatoitu väärin. Tavoitteena siisi siellä oli hioa kaasukartat kuntoon jota nyt ei ole tehty - joten valitettavasti Joensuussa koneessa ei ole kaikki tehot käytössä. (Jarilla on nyt joensuuta varten vähintään +6..7hp enemmän.). Tästä johtuen on pakko tyytyä vakiovälityksiin.
Edited By PetriK on 1217505856
Ilokaasu on nestekaasua jonka tulee virrata ns. suuttimelle saakka nesteenä. Suuttimen tehtävä on rajoittaa virtausta ja siirtää kaasu virtaamaan kaasutilassa. Pulloissa on yleensä nousuputki joka edellyttää että pullo asennetaan pystyasentoon. Jos pullo asennetaan vaaka-asentoon tulee nousuputki muokata niin että se aina ottaa nesteen pullon alimmasta kohdasta. Siirrettäessä pullosta kaasua suuttimelle ja sitä kautta putsarikoteloon ei varsinaista tehonlisäystä tule.
Polttoainetta lisätään kaasun suuttimen koon mukaisesti esim. alla olevan taulukon mukaan. Tätä tehtäessä oletuksena on että kone käy lähtötilanteessa seossuhteella 11.5:1. Mikäli kone käy laihemmalla tulee tämä huomioida polttoainemäärän lisäämisessä.
Jet HP Duty cycle increase
14 6hp 3%
16 9hp 3%
18 12hp 5%
20 15hp 5%
22 17hp 8%
24 20hp 8%
26 25hp 10%
28 30hp 10%
30 34hp 12%
32 38hp 12%
34 40hp 15%
36 45hp 15%
38 50hp 17%
40 55hp 20%
42 65hp 22%
Yllä olevat arvot on laskettu ns. standardipullonpaineella. Eli esim 1000psi. Jos pullon paine on alempi tarvitaan vähemmän bensaa tai isompi suutin. Lisäksi tulee huomioida se seossuhteen alentamistavoite. Itselläni tuo tarkoitti #32 suuttimella arviolta noin 18% seosuhteen rikastamista. Eli 6% meni siihen että seos tippui arvosta 13:1 arvoon 11.5:1 (edelleen arvio).
Eli nyt on käytössä suutin #32 joka tuon taulukon mukaan antaa 38hp moottoritehoa eli noin 30-34hp takarengastehoa. Tämä tehoilmoitus pitää dynotulosten valossa hyvin paikkansa jos kaasupullossa on painetta ja sen lämpötila on vakio. Ajonaikana kuitenkin kun pullosta tulee kaasua ulos kaasun määrä pienenee koska pullo jäähtyy. Mitä vähemmän pullossa on kaasua lähdettäessä vetämään kaasuilla, sitä enemmän se jäähtyy koska lämmin massa on pienempi.
Koska kaasu on nestekaasua ei pulloa myöskään kannata ylitäyttää. Tämä siksi että tällöin vedon alussa paine on merkittävän suuri mutta tasaantuu hyvin nopeasti vakiotasolle. Tästä kuitenkin aiheutuu piikki joka saattaa saada moottorin käymään hetkellisesti hyvin laihalla - tehonlisäys suuresta ylitäytöstä on kuitenkin vain hetkellinen kun päästään siihen pisteeseen että nestekaasu muuttuu normaalilla tavalla kaasuksi. Isossa ylitäytössähän pulloon pakataan lopuksi pelkkää nestettä jota metalli pingottaa kasaan ei enään nestekaasua.
Tuo suutin #32 tuotti itselleni noin 32hp takarengastehoa kun seossuhde oli noin 12:1. Tuo seossuhde on kuitenkin mielestäni liian laiha pidempiin kaasuvetoihin joten rikastin seosta tasolle 9:1 .. 10:1. Tällöin lisäteho tippui 8.9hp takarenkaalta ja tehokäyrä alkoi myötäilemään seoskäyrän muotoa. Koska optimitehon ja kohtuullisen alhaisen palamislämmön sanotaan saavutettavan seoksella 11.5:1 tuo lienee myös hyvä tavoite ilokaasukäytössä. Tuohon oli tarkoitus säätää peli kohdalleen Pudiksella.
Vastaavasti suuttimella 36 saataisiin noin 40 takarengashevosta, eli mopossa jossa on vakiona 186 takarengaspollea nousis kokonaisteho tasolle 226takarengaspollea - olettaen että pullon paine on vakio ja konetta ei ajeta paljoa rikkaammalla kuin 11.5:1.
Sitten viime vuodelta tärkeä huomio. Injektorien maksimi käytettävissä oleva aukioloaika on suoraan riippuvainen kierrosnopeudesta. Mitä isommat kierrokset sitä vähemmän aikaa injektoreilla on aikaa olla auki. Toisaalta tämän loppukesän testaukset kertovat että injektorin tuotto saattaa hiipua jos se on pitkään täysin auki. Näistä lähtökohdista pidän erittäin tärkeänä että injektorin aukioloaika aina tarkistetaan esim. laskemalla tai mittaamalla niin että se ei kaasukäytössä ylitä 80-90% maksimikierroksillakaan. Injektorin riittämättömyys näkyy seoskäyrästä siten että seos alkaa pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin vaikka loppuun kuinka työntäisi lisää bensaa.
Harmi että Pudasjärvellä dataloggeri ei ollut toimiva - nyt vika on korjattu, nähtävästi muistikortti oli formatoitu väärin. Tavoitteena siisi siellä oli hioa kaasukartat kuntoon jota nyt ei ole tehty - joten valitettavasti Joensuussa koneessa ei ole kaikki tehot käytössä. (Jarilla on nyt joensuuta varten vähintään +6..7hp enemmän.). Tästä johtuen on pakko tyytyä vakiovälityksiin.
Edited By PetriK on 1217505856