Lähetetty: 28 Heinä 2008, 21:32
Sattuipa tässä eräänä päivänä että unohtui eteen 16 piikkinen eturatas ja takana tietysti vakio 40 piikkinen takaratas samalla kun lentokentällä päästiin kokeilemaan että kulkisiko se peli. No hyvin kiihtyi kun jo pari sataa metriä ennen jarrutuspaikkaa meni rajoittimelle. Tästä harmistuneena ei muuta kuin ensin miettimään että mikä meni pieleen ja sitten laskemaan välityksiä - netistä löytyvällä laskurilla.
Eli välitysten laskemisen avulla päästään suunnittelemaan paitsi loppunopeus mailille myös se että mihin kohtaan vaihtopiste kannattaa ajoittaa ... ainakin jos muistaa vaihtaa sen eturattaan mitä on suunnitellut käyttävänsä.
Lähtökohtana välitysten suunnittelussa on tietysti dynokäyrä jonka perusteella koko kuutosvaihteen veto pitää olla ns. tehoalueella. Itselläni hyvä tehoalue alkaa noin 10000 kierroksen kohdalla, huipputeho saavutetaan noin 10800 kierroksella ja käyrä jatkaa tasaisena aina rajoittimelle 11500 saakka. Eli koska käyrä on vakiobussista poiketen ylös saakka nouseva voin suunnitella vaihtopisteet ja välityksen rajoittimelle saakka. Jos taas käyrä alkaisi laskemaan jossain kohtaa tulisi välitykset suunnitella niin että välitykset riittävät juuri siihen kohtaan missä käyrä alkaa laskemaan ja samalla pitää mielessä se että vaihtopisteessäkin pitää olla riittävästi tehoa jotta kiihtyvyys on taattu.
Ensin siis analysoimaan pieleen mennyttä ajoa jossa rajoitin iski noin 11500 kohdalla. Kun rajoitin menee päälle se tarkoittaa että kierrokset tippuvat noin 100 kierrosta ennen kuin kone alkaa uudestaan vetämään - eli kierrokset seilaavat 11400-11500 välillä. Kun laskentakaavaan syötetään renkaan koko 17/190-50 niin välityksillä 16/40 saadaan teoreettinen huippunopeus 322km/t josta vähennetään renkaan luisto noin 2% ja saadaan laskennallinen huippunopeus rajoittimella 314km/t. Ja kas kuin sattumalta tuo olikin juuri se nopeus mitä myös tutka näytti.

Eli siispä suunnittelemaan ja tarkistamaan välitysten laskenta jatkoa ajatellen. Vaihtoehtoja on monia - mutta koska haluan ajaa kuutosen mahdollisimman pitkänä, eikä niin että teho loppuu kesken tai jo vaihdossa valitsen siis välityksen johon pyörällä on teoreettinen mahdollisuus.
- 18/40 teoreettinen huippunopeus on 353km/t ja se on selvästi yli sen mihin oman pyörän teho riittää joten menee pitkäksi.
- 17/40 teoreettinen huippunopeus on 334km/t johon pyörä pystyy tehon puolesta, mutta jos ajan rajoitinta vasten tippuu nopeus noin 100rpm eli 11400rpm ja 331km/t. Tällä välityksellä 5-6 vaihto osuu nopeuteen 314km/t joten tiedossa on jo ennestään että pyörä kulkee vähintään viitosvaihteen loppuun kevyesti.
- Vaihtoehtoisesti 18/40 ja 55 sarjan rengas laittaisi 5-6 vaihdon kohtaan 343km/t. Eli todennäköistä olisi että kiihtyvyys loppuisi tuon vaihdon kohdalla ja huippunopeus saavutettaisiin jo viitoisella.
Ilokaasut on nyt ohjelmoitu loppumaan 11000 kierroksen kohdalla, mutta välityksellä 17/40 tämä antaa loppunopeudeksi vain 319 km/t joten ilokaasujen window switch tulee jatkaa kaasujen päälläoloaikaa noin 11300-11400rpm saakka - tai miksei vaikkapa rajoittimelle saakka.
Eli yllä olevan perusteella näyttäisi vahvasti siltä että vakiovälityksillä 17/40 voi ajaa noin 330-332km/t nopeuksia ja siten itse olisin päätymässä vakiovälityksiin (tai niillä jo kuvittelin pudiksellakin ajettavan). Jos vielä olisi käytettävissä 55 sarjan takarengas niin silloin vakiovälitys riittäisi tällaisella ylös asti kiertävällä koneella vauhtiin 344km/t.

Joensuuhun mennessä on vielä aikaa muidenkin suunnitella ja muuttaa välityksiä.
Vakiosti kiertävillä joissa on huippunopeuden rajoitin poistettu (tre tai ohjelmoitu ecu) pitäisi päästä helposti 17/40 välityksillä ja 55 sarjan takarenkaalla vauhtiin 323km/t. Jos takarengas taas on 50 sarjaa niin silloin eteen tarvitaan 18 piikkinen tai taakse 38 piikkinen ratas. Jos taas kierrosrajoitin on nostettu 11200rpm niin silloin 17/40 välityksen pitäisi riittää jos vaan koneessa tehot riittävät. Eli kyllä on ollut japanilainen insinööri todella viisas kun on osannut suunnitella bussiin jo vakiona myös välitykset jotka riittävät 200mph kerhoon jos vaan kuskin taidot ja moottorin tehot kaasutettuna tai isolohkolla riittävät.
EDIT - eli gearcalc on tämä sama:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/Busa_Hp_Speed.xls
Edited By PetriK on 1217271575
Eli välitysten laskemisen avulla päästään suunnittelemaan paitsi loppunopeus mailille myös se että mihin kohtaan vaihtopiste kannattaa ajoittaa ... ainakin jos muistaa vaihtaa sen eturattaan mitä on suunnitellut käyttävänsä.
Lähtökohtana välitysten suunnittelussa on tietysti dynokäyrä jonka perusteella koko kuutosvaihteen veto pitää olla ns. tehoalueella. Itselläni hyvä tehoalue alkaa noin 10000 kierroksen kohdalla, huipputeho saavutetaan noin 10800 kierroksella ja käyrä jatkaa tasaisena aina rajoittimelle 11500 saakka. Eli koska käyrä on vakiobussista poiketen ylös saakka nouseva voin suunnitella vaihtopisteet ja välityksen rajoittimelle saakka. Jos taas käyrä alkaisi laskemaan jossain kohtaa tulisi välitykset suunnitella niin että välitykset riittävät juuri siihen kohtaan missä käyrä alkaa laskemaan ja samalla pitää mielessä se että vaihtopisteessäkin pitää olla riittävästi tehoa jotta kiihtyvyys on taattu.
Ensin siis analysoimaan pieleen mennyttä ajoa jossa rajoitin iski noin 11500 kohdalla. Kun rajoitin menee päälle se tarkoittaa että kierrokset tippuvat noin 100 kierrosta ennen kuin kone alkaa uudestaan vetämään - eli kierrokset seilaavat 11400-11500 välillä. Kun laskentakaavaan syötetään renkaan koko 17/190-50 niin välityksillä 16/40 saadaan teoreettinen huippunopeus 322km/t josta vähennetään renkaan luisto noin 2% ja saadaan laskennallinen huippunopeus rajoittimella 314km/t. Ja kas kuin sattumalta tuo olikin juuri se nopeus mitä myös tutka näytti.

Eli siispä suunnittelemaan ja tarkistamaan välitysten laskenta jatkoa ajatellen. Vaihtoehtoja on monia - mutta koska haluan ajaa kuutosen mahdollisimman pitkänä, eikä niin että teho loppuu kesken tai jo vaihdossa valitsen siis välityksen johon pyörällä on teoreettinen mahdollisuus.
- 18/40 teoreettinen huippunopeus on 353km/t ja se on selvästi yli sen mihin oman pyörän teho riittää joten menee pitkäksi.
- 17/40 teoreettinen huippunopeus on 334km/t johon pyörä pystyy tehon puolesta, mutta jos ajan rajoitinta vasten tippuu nopeus noin 100rpm eli 11400rpm ja 331km/t. Tällä välityksellä 5-6 vaihto osuu nopeuteen 314km/t joten tiedossa on jo ennestään että pyörä kulkee vähintään viitosvaihteen loppuun kevyesti.
- Vaihtoehtoisesti 18/40 ja 55 sarjan rengas laittaisi 5-6 vaihdon kohtaan 343km/t. Eli todennäköistä olisi että kiihtyvyys loppuisi tuon vaihdon kohdalla ja huippunopeus saavutettaisiin jo viitoisella.
Ilokaasut on nyt ohjelmoitu loppumaan 11000 kierroksen kohdalla, mutta välityksellä 17/40 tämä antaa loppunopeudeksi vain 319 km/t joten ilokaasujen window switch tulee jatkaa kaasujen päälläoloaikaa noin 11300-11400rpm saakka - tai miksei vaikkapa rajoittimelle saakka.
Eli yllä olevan perusteella näyttäisi vahvasti siltä että vakiovälityksillä 17/40 voi ajaa noin 330-332km/t nopeuksia ja siten itse olisin päätymässä vakiovälityksiin (tai niillä jo kuvittelin pudiksellakin ajettavan). Jos vielä olisi käytettävissä 55 sarjan takarengas niin silloin vakiovälitys riittäisi tällaisella ylös asti kiertävällä koneella vauhtiin 344km/t.

Joensuuhun mennessä on vielä aikaa muidenkin suunnitella ja muuttaa välityksiä.
Vakiosti kiertävillä joissa on huippunopeuden rajoitin poistettu (tre tai ohjelmoitu ecu) pitäisi päästä helposti 17/40 välityksillä ja 55 sarjan takarenkaalla vauhtiin 323km/t. Jos takarengas taas on 50 sarjaa niin silloin eteen tarvitaan 18 piikkinen tai taakse 38 piikkinen ratas. Jos taas kierrosrajoitin on nostettu 11200rpm niin silloin 17/40 välityksen pitäisi riittää jos vaan koneessa tehot riittävät. Eli kyllä on ollut japanilainen insinööri todella viisas kun on osannut suunnitella bussiin jo vakiona myös välitykset jotka riittävät 200mph kerhoon jos vaan kuskin taidot ja moottorin tehot kaasutettuna tai isolohkolla riittävät.
EDIT - eli gearcalc on tämä sama:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/Busa_Hp_Speed.xls
Edited By PetriK on 1217271575