Sivu 1/2
Lähetetty: 27 Touko 2008, 18:00
Kirjoittaja PetriK
Taitaa olla paljon puhuttava aihe tämä alustan säätö - sehän se on pielessä kun ei pelit kulje... samalla myös on monta erilaista strategiaa säätämiseen, joku laittaa alustan mahdollisimman löysäksi - toinen taas niin tiukalle ettei mikään taivu.
Itse olen mieltänyt alustan säätämiseen kaksi lähtökohtaa:
1) Jousi kantaa - riippumatta vaimennuksen säädöstä jousi on se elementti joka kantaa pyörän ja kuljettajan. Tehdasasetukssa jousen kantavuus on mitoitettu keskivertokuljettajan mukaan - joka lienee japanin mitoissa n. 70kg painava ja 170cm pitkä. Meikäläisellä taas on nykykunnossa 15kg enemmän painoa kuin jaappanin pojalla joten jousta pitää tiukentaa niin että pyörä painuu maksimissaan alaspäin noin 2cm kun kuljettaja istuu sen päällä. Sama periaate toimii myös pidemmän swingin pyörässä.
2) Vaimennus luo pidon ja tuntuman - vartilla keula laitetaan kovaksi että keulii vähemmän, kun heiluriliikettä vähennetään. Saman heilurin minimointiperiaatteen mukaisesti perän sisäänmenovaimennus löysäksi mutta ulostulo hitaaksi (apua bussissahan ei olekaan kaikkia näitä säätöjä). Nopeusajossa taas muistaakseni vaimennus on huomattavasti löysempi jotta tuntuma tiehen on parempi.
Mitenkäs muut - mistä lähtökohdista omaa alustaa säädetään ?
ps. lontooksi yhden kaverin mietteitä tässä:
http://www.brockracing.com/tech_suspension.htm
Edited By PetriK on 1211900826
Lähetetty: 28 Touko 2008, 08:10
Kirjoittaja 74-1155281906
Aiemmin laskin itseltä keulaa n.22mm, mutta kun vakio kolmiolla en saa keulaa enempää pudotettua, niin olen alkanut käyttää tuohon hommaan tehtyjä liinoja.
Liinoista on samalla sekin hyöty, että ulosjousto saadaan kokonaan pois, jolloin tuo heiluri efekti pienenee, eikä toki keulikaan niin herkästi.
Perän osalta en ole tehnyt muuta kuin laskenut (esijännityksen säätö niin hankalassa raossa, ettei ole jaksanut sitä rassata). Tosin ensi kerraksi ajattelin tehdä juurikin nuo toimenpiteet, joita Petri mainitsi. Eli perää löysään, sisäänmeno löysäksi ja ulostulo tiukalle. (Kyllä kait mulla ainakin busasta löytyy molemmat säädöt..?)
Pitäisikö rengashöpötyksille tehdä oikein oma topicci? Ja välityksille. Niistäkin kun varmaan jonkun verran riittäisi juttua.
Lähetetty: 28 Touko 2008, 14:06
Kirjoittaja Fastard
Omasta kötöstyksestä olen keulassa tehnyt seuraavat muutokset. Putkia olen nostanut vajaa kolme senttiä sekä niiden sisälle ns.cartridgeihin laittanut 60mm holkit. Samalla joutui lyhentämään jousta saman verran. Busan joustomatka puolittui tällä 120 millistä 60 milliin. Varsinaisiin säätöihin keulassa en ole alkanut perehtymään sen kummemmin. Lieneekö asiassa suurta merkitystä..mene ja tiedä?
Viime kesänä kokeilin lyhennettyä takaiskaria(27mm) ja vakiojousta. Esijännitys tuli aivan liian suureksi ja perä oli käytännössä joustamaton. Lähtötilanteissa missä se vähän antoi myöden, ei paluuvaimennus pysynyt ollenkaan mukana. Seurauksena tuntui olevan keulimista siinä 60ft kohdilla.
Tälle vuodelle kokeilussa on lyhyempi, langaltaan ohuempi ja progressiivisesti käyttäytyvä jousi. Eli hakusessa olisi lähtötilanteessa tilanne, jolloin viivalta irtautuessa perä laskee selvästi ja nopeaa lähes pohjaan ja pysyisi siellä kiihdytyksen sanotaanko ekat 100 metriä jolloin alkaisi pikkuhiljaa palautua. Paluuvaimennukseen tuli pientä muutosta, eli sinne pari shimmiä lisää, jotta tällainen olisi edes teoriassa mahdollista.
Pitäisi saada vaan nyt niitä ehjiä lähtöjä kumialustalla niin voisi kertoa toimiiko tälläinen kokeilu mitenkään.
Omalta kohdalta myös tässä pitää olla tarkkana tuon maavaran suhteen, sillä öljypohja on noissa lähtötilanteissa melko lähellä maata. Maavara madallettuun öljypohjaan vajaa 60mm. Noh, eiköhän se ilmoita itsestään jos ottaa kosketusta strippiin
Edited By Fastard on 1211990434
Lähetetty: 28 Touko 2008, 15:20
Kirjoittaja PetriK
Putkia olen nostanut vajaa kolme senttiä sekä niiden sisälle ns.cartridgeihin laittanut 60mm holkit. Samalla joutui lyhentämään jousta saman verran. Busan joustomatka puolittui tällä 120 millistä 60 milliin.
Sama on ollut mielessä - mutta ajatuksena enemmänkin on lyhentää toisesta päästä jousen vastakappaletta niin että jousen pituutta ei joudu muuttamaan, vai estääkö busan rakenteessa joku tämän toteutuksen ?
Myös mittana puolittaminen 120mm - > 60mm on se kokoluokka - kunhan saan aikaiseksi, tosin maantiekäyttöä ajatelleen kuulisi mielellään etukäteen kommentteja että onko tuolla pituudella normaaliin mutkien ajamiseen millainen vaikutus ?
Vakiokeula on joka tapauksessa auttamattomasti liian löysä...
EDIT - tuosta takaiskarista. En tiennytkään että paluuvaimennusta voi shimmata ? Onko isokin operaatio ?
Takapään jousikulmaa varmaan kukaan ei ole mennyt muuttamaan - periaattessa sillä voisi saavuttaa saman ilman isompaa iskariremonttia. Noita säädettäviä jousikulmia muistaakseni löytyi bussiin jenkkilästä. Taisin laittaa kuvankin siihen missä juteltiin tuosta iskarin jousesta.
Edited By PetriK on 1211977531
Lähetetty: 28 Touko 2008, 16:00
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. eiks tossa vakio iskarissa ole sisää/ulostulo vaimennuksen säätö?
http://www.tpeltola.net/busasetup.htm
Lähetetty: 28 Touko 2008, 19:14
Kirjoittaja Fastard
PetriK kirjoitti:Sama on ollut mielessä - mutta ajatuksena enemmänkin on lyhentää toisesta päästä jousen vastakappaletta niin että jousen pituutta ei joudu muuttamaan, vai estääkö busan rakenteessa joku tämän toteutuksen ?
Myös mittana puolittaminen 120mm - > 60mm on se kokoluokka - kunhan saan aikaiseksi, tosin maantiekäyttöä ajatelleen kuulisi mielellään etukäteen kommentteja että onko tuolla pituudella normaaliin mutkien ajamiseen millainen vaikutus ?
Vakiokeula on joka tapauksessa auttamattomasti liian löysä...
EDIT - tuosta takaiskarista. En tiennytkään että paluuvaimennusta voi shimmata ? Onko isokin operaatio ?
Muistaakseni lyhentämiseen oli yksi ainoa keino. Kuvassa purettu keula. Ne holkit puuttuu kuvasta.
http://galleria.busanistit.org/d/22996-2/IMG_1652.jpg
Takaiskarin simmitys onnistuu, mutta siinä joutuu hiukan käyttämään kovia otteita. Japanin pojat ovat rakentaneet sen silleen, että rälläköintiä täytyy tehdä sylinterin varren päässä olevaan mutteriin, jolloin saadaan varsinaisesti purettua koko hoito. Se on prässätty kiinni varteen. Simmit mitä käytettiin, oli muistaakseni crossipyörästä. Epäselväksi jäi, onko bussin iskari KYB vai Showa.
Lähetetty: 28 Touko 2008, 22:31
Kirjoittaja Kujo
Alustan säätäminen vartille täysin yksilöllistä, riippuen mm. radasta, pyörän tehosta, kuskin painosta, kuskin tehosta, pyörän painosta, painopisteestä, pleksin kulmasta, silmien väristä, takaswingin pituudesta jne. Erityisen tärkeänä pointtina pitäisin takaswingin akselin suhdetta takapyörän akseliin.
Perusasioista muutama tuossa edellä tulikin jo ihan oikein, testaamalla se oikea setappi löytyy, ehkä.
Lähetetty: 28 Touko 2008, 22:38
Kirjoittaja jarim
Päteekö pitkän (=akselivälitään jatketun) ja vakiomittaisen pyörän takajousituksen säätöön samat lait? Itse olen takajousta löysännyt vakioasennosta vakiomittaisessa pyörässä, mielestäni vähentää keulimista.
Lähetetty: 28 Touko 2008, 22:45
Kirjoittaja Kujo
Likimain sadan muuttujan tarkkuudella samat lait pätevät, niin kauan kuin takapää on jousitettu.
Lähetetty: 28 Touko 2008, 22:49
Kirjoittaja PetriK
jarim kirjoitti:Päteekö pitkän (=akselivälitään jatketun) ja vakiomittaisen pyörän takajousituksen säätöön samat lait? Itse olen takajousta löysännyt vakioasennosta vakiomittaisessa pyörässä, mielestäni vähentää keulimista.
Juteltiin tuosta useampaan otteeseen yhden kaverin kanssa - ja kyllä se sai mut vakuuttumaan siitä että samat lait toimivat mitä brock:n artikkelissakin mainitaan sekä pitkässä että lyhyessäkin - olettaen että säädöt on oikein eikä vedä koko taka-akselia linkkuun väärinpäin.
Mietittiin asiaa mm. näiden asioiden kautta:
- mitä tapahtuu painopisteelle jos jousi on liian löysä ja menee linkkuun väärinpäin
- miten rebounce pitäisi toimia, kuten brock sanoo - alussa alas ja sitten hitaasti ylös lienee nopeinta
- miten madaltaminen vaikuttaa painopisteeseen riippumatta akselivälistä
mutta mistäs mä mitään tiedän, kunhan vasta harjoittelen ... ja varsin heikoin tuloksin - mutta yhdestä asiasta olen vakuuttunut: meikäläisen mielestä akselivälistä pitäisi antaa sakkoa vähintään 0.1s jokaista pidennettyä tuumaa kohden.
ps. tuohon alustan säätöön löytyy hyviä mallinnusohjelmia - täytyy joskus tutkia niitä tarkemmin kun perusasiat on hallussa.
Edited By PetriK on 1212004260
Lähetetty: 29 Touko 2008, 00:35
Kirjoittaja Kekku
PetriK kirjoitti:
Takapään jousikulmaa varmaan kukaan ei ole mennyt muuttamaan - periaattessa sillä voisi saavuttaa saman ilman isompaa iskariremonttia. Noita säädettäviä jousikulmia muistaakseni löytyi bussiin jenkkilästä. Taisin laittaa kuvankin siihen missä juteltiin tuosta iskarin jousesta.
Siinä oli vissii se palikka jossa voip säätää koiranluitten kohdan suhteessa jouseen siinä alapalikassa,
http://secure.mycart.net/catalog....vnext=1
, saa siis samalla peränliikkeellä jousta enemmän tai vähemmän liikkumaan.
Mulla nyt muutettu koiranluitten yläpää paikkaa, sadan muuttujan joukosta ei tainnut osua yksikään kohdalleen.
Lähetetty: 29 Touko 2008, 07:39
Kirjoittaja 74-1155281906
Kujo kirjoitti:Alustan säätäminen vartille täysin yksilöllistä, riippuen mm. radasta, pyörän tehosta, kuskin painosta, kuskin tehosta, pyörän painosta, painopisteestä, pleksin kulmasta, silmien väristä, takaswingin pituudesta jne. Erityisen tärkeänä pointtina pitäisin takaswingin akselin suhdetta takapyörän akseliin.
Perusasioista muutama tuossa edellä tulikin jo ihan oikein, testaamalla se oikea setappi löytyy, ehkä.
Kuinka paljon on Kujolla kilpurista perää laskettu? Ja paljonko olet lyhentänyt takaiskaria&jousta?
Lähetetty: 29 Touko 2008, 09:07
Kirjoittaja akseli
JanneT kirjoitti:Kujo kirjoitti:takaswingin akselin suhdetta takapyörän akseliin.
Perusasioista muutama tuossa edellä tulikin jo ihan oikein, testaamalla se oikea setappi löytyy, ehkä.
Kuinka paljon on Kujolla kilpurista perää laskettu? Ja paljonko olet lyhentänyt takaiskaria&jousta?
luultavasti maksimin verran sääntöjen puitteissa (maavara 45mm vaimikäseoli) eihän aktiivi tallikuljettaja saa tällaiseen vastata(tai nasse-setä on hyvin hyvin vihainen)
petri jatka pyörää 5 tuumaa ja madalla 5 tuumaa niin jenkkien mukaan olet jo kaseilla-ei kun yritetäämpä pähkäillä näitä vauhti-, ja ponperipäivillä.
Lähetetty: 29 Touko 2008, 09:55
Kirjoittaja PetriK
akseli kirjoitti:petri jatka pyörää 5 tuumaa ja madalla 5 tuumaa niin jenkkien mukaan olet jo kaseilla-ei kun yritetäämpä pähkäillä näitä vauhti-, ja ponperipäivillä.
Ei mun lähtötyylillä kasia ajeta... kun nyt saisi jokaisen lähdön edes ysillä alkavaan numeroon vakiomittaisena niin olisin tyytyväinen.
Kävin eilen juttelemassa pitkään Samin kanssa joka näytti miten mun kuuluisi lähteä tällä omalla pyörällä - kaukana ollaan tuosta... joku asia korvien välissä estää toimimisen sen mukaan mitä aivot käskevät.
Oma veikkaus on että korvien välistä päälle kytkeytyvä jarru on pelkoa joka liittyy siihen että kerran nuorempana vedin montulla pyörän takapyörän kautta ympäri ja koko vehje tuli rinnan päälle - oli hetken aikaa ilmat ja vähän muutakin pihalla.
Lähetetty: 29 Touko 2008, 13:13
Kirjoittaja 74-1155281906
PetriK kirjoitti:Kävin eilen juttelemassa pitkään Samin kanssa joka näytti miten mun kuuluisi lähteä tällä omalla pyörällä - kaukana ollaan tuosta... joku asia korvien välissä estää toimimisen sen mukaan mitä aivot käskevät.
Kerro toki lisää?!? Kaikenlaiset vinkit ja neuvot ovat aina harkitsemisen arvoisia.