Lähetetty: 24 Kesä 2008, 17:42
Muutamassa kirjoituksessa on tullut viitattua siihen että takarengastehon pystyy laskemaan loppunopeuden perusteella joten on varmaan aika pitää puheensa ja kertoa tarkemmat perustelut...
Periaatteessa kun tiedetään matka ja massa niin loppunopeuden laskeminen kiihtyvyyden perusteella on helppoa. Toki pientä variaatiota loppunopeuksissa on luistosta, tuuliolosuhteista yms asioista johtuen - mutta useimmiten loppunopeudet pysyvät kohtuullisen samoina vaikka ajat muuttuvatkin.
Tein yhden teoreettisen laskentaharjoituksen muutamalle erilaiselle pyörätyypille (arvoiden pyörän ja kuljettajan massan) ja aika hyvin tuntui teho korreloivan loppunopeuksien kanssa mulla tiedossa olevien faktojen pohjalta. Se mikä ei oikein ole tiedossa on turbopyörän massa - joten jos jollain on siitä faktaa niin mielelläni kuuntelen. Oma putkiviritteinen on punnittu puolella tankilla 242kg ja poistetut rojut painoivat noin 10kg joten tästä lähtökohdasta oli helppo arvoida bussin painoa. PSB pyörissä on muistaakseni 180kg minimipaino joten sekin on helppo arvata missä painoluokassa jotkut pyöristä ovat.
Alla siis taulukko josta kun vasemmalta katsoo vartin loppunopeuden niin oikealla olevassa sarakkeessa on laskettu takarengasteho kyseiselle pyörätyypille.
Tätä laskentatapaa voi toki kritisoidakin - mutta mieluummin kertomalla omat luvut (pyörän ja kuskin paino, loppunopeus normaalissa tuuliolosuhteissa sekä mitattu takarengasteho). Kaavan olen ottanyt yleisesti jenkeissä käytetystä mallista, joten siinä olevaa kiinteää kerrointa voi vielä tarvittaessa muuttaakin.
Taulukossa on kuskin painoksi oletettu 85kg...
Tässä vielä kyseinen laskuri niille jotka haluavat syöttää omat lukunsa valmiiseen excel taulukkoon
Teho loppunopeudesta - laskentataulukko
Periaatteessa kun tiedetään matka ja massa niin loppunopeuden laskeminen kiihtyvyyden perusteella on helppoa. Toki pientä variaatiota loppunopeuksissa on luistosta, tuuliolosuhteista yms asioista johtuen - mutta useimmiten loppunopeudet pysyvät kohtuullisen samoina vaikka ajat muuttuvatkin.
Tein yhden teoreettisen laskentaharjoituksen muutamalle erilaiselle pyörätyypille (arvoiden pyörän ja kuljettajan massan) ja aika hyvin tuntui teho korreloivan loppunopeuksien kanssa mulla tiedossa olevien faktojen pohjalta. Se mikä ei oikein ole tiedossa on turbopyörän massa - joten jos jollain on siitä faktaa niin mielelläni kuuntelen. Oma putkiviritteinen on punnittu puolella tankilla 242kg ja poistetut rojut painoivat noin 10kg joten tästä lähtökohdasta oli helppo arvoida bussin painoa. PSB pyörissä on muistaakseni 180kg minimipaino joten sekin on helppo arvata missä painoluokassa jotkut pyöristä ovat.
Alla siis taulukko josta kun vasemmalta katsoo vartin loppunopeuden niin oikealla olevassa sarakkeessa on laskettu takarengasteho kyseiselle pyörätyypille.
Tätä laskentatapaa voi toki kritisoidakin - mutta mieluummin kertomalla omat luvut (pyörän ja kuskin paino, loppunopeus normaalissa tuuliolosuhteissa sekä mitattu takarengasteho). Kaavan olen ottanyt yleisesti jenkeissä käytetystä mallista, joten siinä olevaa kiinteää kerrointa voi vielä tarvittaessa muuttaakin.
Taulukossa on kuskin painoksi oletettu 85kg...
Tässä vielä kyseinen laskuri niille jotka haluavat syöttää omat lukunsa valmiiseen excel taulukkoon
Teho loppunopeudesta - laskentataulukko