Sivu 1/1

Lähetetty: 13 Syys 2010, 17:49
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Arvoisat kanssanyprääjät!

Kiusaan teitä TAAS kytkinaiheisella kysymyksellä. Vaihdoin eilen kaikki kytkinlevyt, siis sekä massa- että välilevyt (pakka oli kulunut sellaiset yli 3 mm ja oli varsin murheellista katseltavaa). Samalla laitoin APE:n Heavy Duty -jouset. Alkuperäisiin ja mulla kiinni olleisiin jo 10% jäykempiin jousiin verrattuna APE:t on n. 4 mm. pidemmät - puhun siis nyt gen2-busasta!. Lisäksi jousen materiaalin ainespaksuus on selvästi suurempi.

Lisäksi APE:n jousien mukana tuli uudet hieman pidemmät pultit
Niissä oli alla olevan linkin kuvassa näkyvä irtonainen osa, joka pidentää pitkää mutteria eli "tornia", jonka ympärille jousi tulee.

http://galleria.busanistit.org/v/Busat/Hayabua/12092010629.jpg.html

Koska kuitenkin kyseisen pidennyshärpäkkeen aikaansaama pidennys on varsin suuri epäilin jo heti kylmiltään, että viekö se hyödyn pidemmältä ja muutenkin jäykemmältä jouselta ja mahtuuko edes kytkinkoppa kiinni. Kokeilinpa kuitenkin.

Kyseisten härpäkkeiden kanssa kytkimestä tuli todella löysä ja ilman sitä todella jäykkä. Ajakokemusta en ole vielä ehtinyt hankkimaan, koska eilen meni puoli yötä tallilla ja tätä kirjoittaessa istun töissä exeleitä näpertelemässä.

Olisiko kokemukseeni/havaintooni selitys siinä, että nuo jouset ovat varsinaisesti gen1:een ja että siinä nuo "tornit" ovat niin lyhyet, että ilman niiden pidentämistä kytkin ei joko irrottaisi lainkaan tai ainkin olisi täysin mahdoton käyttää (ja rikkoisi työsylinterin)?

Olisiko Gen2:ssa sellaisen kompromissin paikka, että shimmaisi jousien sisään mahtuvilla prikoilla noita "torneja" pikkaisen korkeammiksi, mutta ei siis kuitenkaan läheskään niin paljon kuin noilla härpäkkeillä tulee?

Sinänsä nuo jouset ovat hyvin halpa modi. Yhdistettynä aikaisemmin asennettuihin yksiosaiseen pohjaan/keskiöön (kujo-malli) ja työsylinterin tukilaippaan, tarkoitus on siis saada halvalla kytkin, joka ei haukkaa ja joka pitää 270 hp konetehon, mutta jossa on kuitenkin sen verran tuntumaa ja tarkkuutta, että se soveltuu varttimailien ampumiseen. Soveltumisella tarkoitan sitä, että lähtö on - kuskin joskus kehittyessä - aina samoilla kierroksilla ja muutenkin aina samanlainen. Lock-upin hankkisin heti jos olisi varaa.

Lähetetty: 14 Syys 2010, 11:59
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Ei sitten todellakaan mennyt "heittämällä" noi APE:n pitkät ja jäykän jouset Gen2:een... Kujo-keskiöllä tuskin lienee tämän kanssa mitään tekemistä, joten alla olevan voinee yleistää - sillä varauksella, että en ole aamuyön tunteina onnistunut sossimään mitään perusasioita.

Ehkä nuo APE:t olisivat "menneetkin" jos ei olisi ihan uusi eli täysin kulumaton kytkinlevypakka. Nyt uudella pakalla ongelma oli se, että pyörä lähti ryömimään vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Lääkkeenä vaihdoin yhden välilevyn ohuempaan niin, että pakkaan jäi paksumpia välilevyjä niiden Service Manualin mukainen minimimäärä eli yksi kpl. Tällä keinolla sain 3 mm lisää pelivaraa.

Lisäksi, mitä edellisessä postauksessani kyselinkin (ks. yllä), laitoin "tornien" päälle puolentoista millin prikat (pienempiä ei tallilla ollut). Tämä sillä seurauksella, että asetelma kolisi kytkinkoppaa vasten. Voi perkele...:( Saman tien pelit sammuksiin ja koppa auki. Ei vaurioita ja tarvittavaksi lisäpelivaraksi täsmentyi vain milli-pari. Ihan tehtävissä:)Pikkuisen - siis tällä kertaa ihan oikeasti pikkuisen, yleensä kaivan rälläkän esiin merkistä - dremeliä kytkinkopalle, minkä lisäksi viistin pulttien kannoista vähän toista milliä pois.

Koppa kiinni. Ei kolissut enää. Tänään - jos ei sada - niin pääsen kokeilemaan käytännössä.




Edited By VeliHölmöK8 on 1284455228