Sivu 1/2

Lähetetty: 01 Touko 2009, 13:00
Kirjoittaja PetriK
Pakoputken katsastamiseen on liitetty paljon mystiikkaa, vaikka homma todellisuudessa onkin helppo. Epäselvyys liittynee pitkälti siihen että AKE ei ole ohjeistanut että riittääkö e-leima putkistossa vai tarvitaanko siitä merkintä otteelle. Tästä johtuen poliisi on tien päällä ottanut usein linjan että vaikka änkkärit olisi e-merkitty se ei riitä todistamaan että ne ovat tyyppihyväksytyt ko. ajoneuvoon ja seurauksena on kilpien pois ottaminen ja kehoitus katsastaa ajoneuvo. Ymmärrän hyvin poliisin kannan asiaan koska tien päällä heidän on mahdoton päätellä että sopiiko E1 0732 (9) bussiin vai ei ja että onko todellakin kyseessä Akran putkisto vai mahdollisesti jotain mihin tuo numerosarja on itse kaiverrettu.

Pakoputkiston katsastaminen on todella helppoa. Mukaan tarvitaan vain putken mukana tullut E1 hyväksyntätodistus (paperinen) josta ilmenee selvästi että:
1) Mikä on hyväksynnän E numero
2) Mihin päästönormiin hyväksyntä viittaa
3) Mihin ääninormiin hyväksyntä viittaa
4) Mihin laitteeseen hyväksyntä viittaa

Tämän paperin sekä alkuperäisen rekisteriotteen ykkösosan kanssa ajetaan konttorille jossa tutkitaan että änkkäri vastaa hyväksyntäpaperia ja ajoneuvolle kirjoitetaan uusi rekisteriote.

Se että mitkä putket ovat e-hyväksyttyjä gen2 bussiin onkin sitten toinen juttu. Käytännössä löysin vain Akran tuplaputket toimitetaan sopivalla E todistuksella josta pienen tutkimisen jälkeen löytyvät tarvittavat tiedot. Kyseinen tuplaänkkäri on tyyppihyväksytty gen2 busseihin numerolla E1 0732 (9). Tälläinen putkisto löytyikin Kansiset:n (kstbh) avustuksella päivän toimitusajalla - suosittelen että otetaan yhteyttä jamppaan ketä tällainen kiinnostaa.

Akran tyyppihyväksyntätodistus näyttää tällaiselta:
Kuva


Leimattu rekisteriote taas vastaavasti tällaiselta, jossa kakkossivun alussa on merkintä änkkäreistä.

Kuva

Kuva

Akran sivuilta löytyy änkkäreistä sekä koko putkistosta joka toimitetaan näiden änkkäreiden kanssa samassa paketissa lisää tietoa. Huom. maahantuojan mukaan 4-2-1 mukana ei toimiteta E hyväksyntätodistusta joten sitä ei saa leimattua otteelle joten jos haluaa ajaa katsastetulla änkkäreillä niin ainoastaan 4-2-1-2 on vaihtoehto.
http://shop.akrapovic.de/shop/SUZUKI,GSXR_1300_Hayabusa,08-.htm

Verrattuna 4-2-1 putkeen tällainen 4-2-1-2 on noin kolme kiloa painavampi mutta tehontuottoalue näyttäisi jopa laajemmalta kuin 4-2-1. Kun 4-2-1 tehontuotto loppuu vähän yli 10k kierroksilla laulaa 4-2-1-2 ainakin Akran mukaan vielä muutaman sataa kierrosta enemmän. Tämä taas saattaa indikoida että putkisto virtaa paremmin ajatellen isolohkoja ja isompia kierroksia.

Tässä vielä linkki esitteeseen jossa viimeisellä sivulla näkyy mitä Akra arvioi tehokäyrästä:
http://shop.akrapovic.de/pdf....08-.pdf




Edited By PetriK on 1241175752

Lähetetty: 01 Touko 2009, 13:12
Kirjoittaja jbusa
Aika jännää ettet saanut prosentteja otteelle putkiston vaihdosta; alusta loppuun vaihto pitäisi olla 2%?? Itselle tuli pelkistä slipareista tuo 2 % kun ei tullut oltua tikkana...

Lähetetty: 01 Touko 2009, 18:25
Kirjoittaja PetriK
Eikös koptereissa kokoputkisto ole 5% ja änkkärit 2% ?

Toisaalta voidaan ottaa myös tulkinta että korvattaessa alkuperäinen putkisto tarvikeosalla (E-hyväksytty) joka on alkuperäistä vastaava ei se vaikuta prosentteihin. Muussa tapauksessahan aika moneen autoon jossa pakoputki on ruostunut jouduttaisiin lisäämään prosentti rekisteriotteeseen.

Lähetetty: 01 Touko 2009, 21:16
Kirjoittaja janne
en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:

Lähetetty: 01 Touko 2009, 21:39
Kirjoittaja jakehaanpää
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:

Vappu tunnelmissa? ??? :D

Lähetetty: 01 Touko 2009, 21:57
Kirjoittaja pete695
en katsasta minäkään :D

Lähetetty: 01 Touko 2009, 22:38
Kirjoittaja 98-1232781416
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:
Jep.sama taalla,enka ole missaan vapputunnelmissa.Mutta kun eletaan Poliisivaltiossa on vaan hyvaksyttava nama asiat.Toisaalta en ymmarra miten jotkut pakoputkien vaihdot vaikuttaa ajoturvallisuuteen ,varsinkin jos niista tulee kohtuulliset aanet,jaa mutta ne KAASUT ne KAASUT.Maailma tuhoutuu, ja me kaikki sen mukana,olkoonkin mopoissa mitka roorit tahansa.Ja eikohan taa ilmasto ollut jo tuhottu ennenkuin Busa keksittiin! :1087 :smoking:

Lähetetty: 01 Touko 2009, 22:48
Kirjoittaja janne
jakehaanpää kirjoitti:
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:

Vappu tunnelmissa? ??? :D

kyllä :rasberry: mut silti en vie konttorille jos nuo apina kiikutkaa EI mee konttorille. tuskin noissa kiikuissa on mitään e1 / e5 hyväksyntää tai aivan sama hyväksymiä : jumalau.., onko muka mopoissa noin paljo ääntä. tänäänkin kun vattajalla Armeija harjotteli niin ikkunat ja ovet tärräs., :wtf: ei mua häirihte mut jos ruetaan mopon ääniä mittaileen niin rupee meneen vähä överiks, jumalau..




Edited By janne on 1241207644

Lähetetty: 01 Touko 2009, 22:53
Kirjoittaja jakehaanpää
janne kirjoitti:
jakehaanpää kirjoitti:
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:

Vappu tunnelmissa? ??? :D

kyllä :rasberry: mut silti en vie konttorille jos nuo apina kiikutkaa EI mee konttorille. tuskin noissa kiikuissa on mitään e1 / e5 hyväksyntää tai aivan sama hyväksymiä :kusi:
Vappu tunnelmissa täälläkin :kippis:

Lähetetty: 01 Touko 2009, 22:58
Kirjoittaja janne
bombertore kirjoitti:
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:

Jep.sama taalla,enka ole missaan vapputunnelmissa.Mutta kun eletaan Poliisivaltiossa on vaan hyvaksyttava nama asiat.Toisaalta en ymmarra miten jotkut pakoputkien vaihdot vaikuttaa ajoturvallisuuteen ,varsinkin jos niista tulee kohtuulliset aanet,jaa mutta ne KAASUT ne KAASUT.Maailma tuhoutuu, ja me kaikki sen mukana,olkoonkin mopoissa mitka roorit tahansa.Ja eikohan taa ilmasto ollut jo tuhottu ennenkuin Busa keksittiin! :1087 :smoking:
vi..n kaasut. tuleehan noista maidon (lehmä) tuottajistakin kaasuja ja niillä ei oo katalysaattoria eikä saa :rasberry:

Lähetetty: 01 Touko 2009, 23:23
Kirjoittaja 98-1232781416
janne kirjoitti:
bombertore kirjoitti:
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:

Jep.sama taalla,enka ole missaan vapputunnelmissa.Mutta kun eletaan Poliisivaltiossa on vaan hyvaksyttava nama asiat.Toisaalta en ymmarra miten jotkut pakoputkien vaihdot vaikuttaa ajoturvallisuuteen ,varsinkin jos niista tulee kohtuulliset aanet,jaa mutta ne KAASUT ne KAASUT.Maailma tuhoutuu, ja me kaikki sen mukana,olkoonkin mopoissa mitka roorit tahansa.Ja eikohan taa ilmasto ollut jo tuhottu ennenkuin Busa keksittiin! :1087 :

vi..n kaasut. tuleehan noista maidon (lehmä) tuottajistakin kaasuja ja niillä ei oo katalysaattoria eikä saa :

Ja ma vedan niin maan prkl...ti ilman bd -killereita niin etta lehmat paskoo kermaa> :turbobusa: :pylly: :kusi:
>No ,taytyy sanoa etta kylla meikan pyorasta lahtee tosi hiljaiset aanet loppujenlopuksi.Toista oli tanaan,kun Mustion Linnan parkkikselta lahti 5 HD pyoraa niin kuulosti kuin maailman loppu olis tullut....se siita niista kovista aanista.




Edited By bombertore on 1242585186

Lähetetty: 02 Touko 2009, 15:41
Kirjoittaja waiski10
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin :angry:
Ai sulla on 50-luvulta busa, tarkistus maksu tiellä oli muistaakseni jotain 350€ ja kärrillä kotiin. juuri olin ehtiny uhota...

Lähetetty: 17 Touko 2009, 06:31
Kirjoittaja 83-1175441819
Loud pipes saves lives :rasberry:

Jollain jos olisi Ovalcone black magick,paperit ja killerit niin voisi lainata,,,?
Velihölmö otahan yhteyttä jos näjet.




Edited By Snake on 1242534119

Lähetetty: 17 Touko 2009, 08:46
Kirjoittaja Titaani
Näissä putkiston katsastuksissa ei kaikki aina mee kuten pitää, tässä tapauksessa katsastusmies ei ihan ole ollut hereillä. Kirjoittanut otteeseen että vaimentimet vaihdettu, vaikka koko putkisto vaihdettu. Jos katsastusmies olis tietoinen poistuneesta katista, leiman saanti vaikeutuu.

Nelipyöräisten muutoskatsastuksissa pojat on etsineet sen syrjäisen pienen konttorin ja tutun kaverin jolle sitten vakuuteltu ja näytetty kaikki dokumentit mitä osien mukana tullut, lopuksi saatu leima mitä uskomattomimpiin muutoskiin. Perus tarkalla konttorilla leima olis jäänyt saamatta. Arvatkaa onko ollut jonoa pikkukonttorilla?!




Edited By Titaani on 1242539344

Lähetetty: 17 Touko 2009, 14:07
Kirjoittaja PetriK
Titaani kirjoitti:Näissä putkiston katsastuksissa ei kaikki aina mee kuten pitää, tässä tapauksessa katsastusmies ei ihan ole ollut hereillä. Kirjoittanut otteeseen että vaimentimet vaihdettu, vaikka koko putkisto vaihdettu.
Otan osaa kenellä sitten onkaan jäänyt homma puolitiehen.

Niinpä kuten kirjoitin, änkkärit kiinni ja leimaus menee kaikin puolin oikein eikä tule mutkia matkaan.

Tuossa kuvattu Syrjäisen paikan katsastusmies menettää toimilupansa jos jää kiinni - josta johtuen leimalle vain laillisten vehkeiden kanssa.