Lähetetty: 01 Touko 2009, 13:00
Pakoputken katsastamiseen on liitetty paljon mystiikkaa, vaikka homma todellisuudessa onkin helppo. Epäselvyys liittynee pitkälti siihen että AKE ei ole ohjeistanut että riittääkö e-leima putkistossa vai tarvitaanko siitä merkintä otteelle. Tästä johtuen poliisi on tien päällä ottanut usein linjan että vaikka änkkärit olisi e-merkitty se ei riitä todistamaan että ne ovat tyyppihyväksytyt ko. ajoneuvoon ja seurauksena on kilpien pois ottaminen ja kehoitus katsastaa ajoneuvo. Ymmärrän hyvin poliisin kannan asiaan koska tien päällä heidän on mahdoton päätellä että sopiiko E1 0732 (9) bussiin vai ei ja että onko todellakin kyseessä Akran putkisto vai mahdollisesti jotain mihin tuo numerosarja on itse kaiverrettu.
Pakoputkiston katsastaminen on todella helppoa. Mukaan tarvitaan vain putken mukana tullut E1 hyväksyntätodistus (paperinen) josta ilmenee selvästi että:
1) Mikä on hyväksynnän E numero
2) Mihin päästönormiin hyväksyntä viittaa
3) Mihin ääninormiin hyväksyntä viittaa
4) Mihin laitteeseen hyväksyntä viittaa
Tämän paperin sekä alkuperäisen rekisteriotteen ykkösosan kanssa ajetaan konttorille jossa tutkitaan että änkkäri vastaa hyväksyntäpaperia ja ajoneuvolle kirjoitetaan uusi rekisteriote.
Se että mitkä putket ovat e-hyväksyttyjä gen2 bussiin onkin sitten toinen juttu. Käytännössä löysin vain Akran tuplaputket toimitetaan sopivalla E todistuksella josta pienen tutkimisen jälkeen löytyvät tarvittavat tiedot. Kyseinen tuplaänkkäri on tyyppihyväksytty gen2 busseihin numerolla E1 0732 (9). Tälläinen putkisto löytyikin Kansiset:n (kstbh) avustuksella päivän toimitusajalla - suosittelen että otetaan yhteyttä jamppaan ketä tällainen kiinnostaa.
Akran tyyppihyväksyntätodistus näyttää tällaiselta:
Leimattu rekisteriote taas vastaavasti tällaiselta, jossa kakkossivun alussa on merkintä änkkäreistä.
Akran sivuilta löytyy änkkäreistä sekä koko putkistosta joka toimitetaan näiden änkkäreiden kanssa samassa paketissa lisää tietoa. Huom. maahantuojan mukaan 4-2-1 mukana ei toimiteta E hyväksyntätodistusta joten sitä ei saa leimattua otteelle joten jos haluaa ajaa katsastetulla änkkäreillä niin ainoastaan 4-2-1-2 on vaihtoehto.
http://shop.akrapovic.de/shop/SUZUKI,GSXR_1300_Hayabusa,08-.htm
Verrattuna 4-2-1 putkeen tällainen 4-2-1-2 on noin kolme kiloa painavampi mutta tehontuottoalue näyttäisi jopa laajemmalta kuin 4-2-1. Kun 4-2-1 tehontuotto loppuu vähän yli 10k kierroksilla laulaa 4-2-1-2 ainakin Akran mukaan vielä muutaman sataa kierrosta enemmän. Tämä taas saattaa indikoida että putkisto virtaa paremmin ajatellen isolohkoja ja isompia kierroksia.
Tässä vielä linkki esitteeseen jossa viimeisellä sivulla näkyy mitä Akra arvioi tehokäyrästä:
http://shop.akrapovic.de/pdf....08-.pdf
Edited By PetriK on 1241175752
Pakoputkiston katsastaminen on todella helppoa. Mukaan tarvitaan vain putken mukana tullut E1 hyväksyntätodistus (paperinen) josta ilmenee selvästi että:
1) Mikä on hyväksynnän E numero
2) Mihin päästönormiin hyväksyntä viittaa
3) Mihin ääninormiin hyväksyntä viittaa
4) Mihin laitteeseen hyväksyntä viittaa
Tämän paperin sekä alkuperäisen rekisteriotteen ykkösosan kanssa ajetaan konttorille jossa tutkitaan että änkkäri vastaa hyväksyntäpaperia ja ajoneuvolle kirjoitetaan uusi rekisteriote.
Se että mitkä putket ovat e-hyväksyttyjä gen2 bussiin onkin sitten toinen juttu. Käytännössä löysin vain Akran tuplaputket toimitetaan sopivalla E todistuksella josta pienen tutkimisen jälkeen löytyvät tarvittavat tiedot. Kyseinen tuplaänkkäri on tyyppihyväksytty gen2 busseihin numerolla E1 0732 (9). Tälläinen putkisto löytyikin Kansiset:n (kstbh) avustuksella päivän toimitusajalla - suosittelen että otetaan yhteyttä jamppaan ketä tällainen kiinnostaa.
Akran tyyppihyväksyntätodistus näyttää tällaiselta:
Leimattu rekisteriote taas vastaavasti tällaiselta, jossa kakkossivun alussa on merkintä änkkäreistä.
Akran sivuilta löytyy änkkäreistä sekä koko putkistosta joka toimitetaan näiden änkkäreiden kanssa samassa paketissa lisää tietoa. Huom. maahantuojan mukaan 4-2-1 mukana ei toimiteta E hyväksyntätodistusta joten sitä ei saa leimattua otteelle joten jos haluaa ajaa katsastetulla änkkäreillä niin ainoastaan 4-2-1-2 on vaihtoehto.
http://shop.akrapovic.de/shop/SUZUKI,GSXR_1300_Hayabusa,08-.htm
Verrattuna 4-2-1 putkeen tällainen 4-2-1-2 on noin kolme kiloa painavampi mutta tehontuottoalue näyttäisi jopa laajemmalta kuin 4-2-1. Kun 4-2-1 tehontuotto loppuu vähän yli 10k kierroksilla laulaa 4-2-1-2 ainakin Akran mukaan vielä muutaman sataa kierrosta enemmän. Tämä taas saattaa indikoida että putkisto virtaa paremmin ajatellen isolohkoja ja isompia kierroksia.
Tässä vielä linkki esitteeseen jossa viimeisellä sivulla näkyy mitä Akra arvioi tehokäyrästä:
http://shop.akrapovic.de/pdf....08-.pdf
Edited By PetriK on 1241175752