Sivu 1/3

Lähetetty: 16 Syys 2008, 21:45
Kirjoittaja jarim
Oletuksena että Hayabusa ECUeditor, Flash Development Toolkit jne on jo asennettu!

Avaa editoitava kartta ohjelmaan
- File > Open
- Vertailukartaksi mahdollisuus avata toinen kartta (File > Set Compare Map), tällöin bensa- ja sytkäkartoissa solujen erot vertailukartan vastaaviin soluihin näkyy väreinä ja numerona

Data Log / Trace ominaisuus
- Connect ECU for engine data
-- HUOM! Lämpömittari ei "data on" asennossa toimi (neula punaisella ja näytössä lukee check)
--> Koneen lämpötila näkyy "data on" moodissa "CLT" näytössä ja muuttuu punaiseksi mikäli lämpötila nousee yli 100'C
-- Auenneessa ikkunassa ensimmäisestä alasvetovalikosta valitaan flash/trace piuhan com port
-- Alimmaiseen alasvetovalikkoon voi valita haluamansa muuttujan, mm. vaihdetieto, AFR, Yosbox arvot...
-- Aktivointi: pyörä sammuksissa, virrat päällä; paina "Data ON", pyörässä tappokatkaisija päälle ja pois, tämän jälkeen tiedot pitäisi välittyä ohjelmalle ja pyörän voi käynnistää
-- "data on" asennossa myös bensa- sekä sytkäkartoissa näkyy solu mistä kyseisellä hetkellä bensansyöttö- tai sytytysarvo haetaan !

Bensakarttojen editointi
- Edit Fuel map(s)
-- TPS fuelmap, kaasunasennot 11-100%
-- IAP fuelmap, alipaineeseen perustuva, kaasunasennot 0-11%
-- MS fuelmap, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5% ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa

Sytkäkarttojen editointi
- Edit Ignition map(s)
-- HUOM! Kaikille vaihteille sama kartta ensimmäisen editointikerran jälkeen!
-- Sytkäkartta, ennakot asteina (noin)
-- MS sytkäkartta, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5 pykälää ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa

Rajoittimet
- Edit Limiters
-- RPM limiter, kierrosrajoitin, asetettavissa 10500 - 11650
-- Top speed limiter (huippunopeudenrajoitin päälle/pois)
-- Softcut or Hardcut, kierrosrajoittimen toiminta:
* softcut: katkaisee ensin ulommat ja sitten keskimmäiset injektorit (vakioasetus)
* hardcut: katkaisee kerralla kaikki injektorit

Lisäasetukset
- Advanced Settings
-- Solenoid on RPM
-- Solenoid off RPM
-- Solenoid activation
Näillä saadaan alkuperäisestä ilmansuodatinkotelon läpän solenoidiohjauksesta esim. vaihtovalo tai automaattinen ilokaasuohjaus

-- Fuel pressure setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida isompien suuttimien tai korkeamman bensanpaineen vaikutusta bensakarttoihin (isompi suutin --> isompi arvo)

-- Fuel consumption setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida edellisen vaikutusta mittariston ilmoittamaan bensankulutukseen (isompi suutin --> isompi arvo)

-- Yoshbox compensation Normal (default) / Disabled. Jos pyörään on tehty Yoshboxilla säätöjä niin tällä voi disabloida ne. Ei siis "nollaa" arvoja vaan ainoastaan ottaa ne pois käytöstä.

-- IAT disable for dyno on/off, on = asettaa kiinteän 24'C arvon lämpötilan mittaukselle, eliminoi mahdollisen moottorinlämmön aiheuttaman muutoksen seoksessa
-- Gearing/Dynomode, välitysten muutos vaikuttaa ramair kompensaatioon; dynomode asettaa ramair kompensaatioksi vakion 70km/h tunnissa joka vastaa puhaltimen tuottamaa ilmavirtaa; estää liian paksun seoksen näyttämisen penkityksen aikana huippukierroksilla 5. ja 6. vaihteilla

-- TPS / Acceleration enrichment -- ns. kiihdytyspumppuominaisuus, mahdollisuus rikastaa tai laihentaa seosta kaasunavauksissa

-- IAP fault tolerance extension for Turbos, ei sytytä IAP vikavaloa kun turbossa imusarjan paine nousee ylipaineelle

-- IAP/TOS switching point, tällä voi muuttaa millä kaasunasennolla bensakartta vaihtuu IAP <<-->> TPS, vakiona 11

-- Ignition lock´compatibility, tällä saa USA/EURO ecun toimimaan USA/EURO pyörässä (USA/EURO virtalukossa eroja)

-- Enable big block low rpm cranking, starttauksen vaatima koneen pyörimisnopeus ~250rpm (lower) ~310rpm (normal), voi helpottaa isompien koneiden starttausta

Shifteri
- Shifteri päälle / pois
-- Mahdollisuus valita injektorien ja/tai sytkän katko
-- Katkoaika mahdollista asettaa millisekunteina eri kierrosalueille
-- 6th gear kill: ei katko 6. vaihteella; mahdollista laittaa myös pois päältä mikäli shifteri ei vaihdetunnistimen vian takia jollain vaihteella toimi
-- Pair output control: vm. 2002 ja uudemmissa pyörissä mahdollisuus käyttää alkuperäistä PAIR ohjausta (mikäli PAIR poistettu) esim. vaihtovalona tai automaattiseen ilokaasuohjaukseen

Pyörän/kartan tiedot
- Update Bike info

Kartan jakaminen
- Share your map
-- Jakaa editoitavan kartan tiedot eteenpäin

FLASHING
========
- Viimeistään tässä välissä talleta kartta! File > Save ...
- Paina "Flash the ECU", FDT Simple Interface avautuu
-- PYÖRÄÄN VIRRAT PÄÄLLE, VAIHDE VAPAALLE
-- kaapeli flash asentoon, tappokatkaisija päälle ja pois (resetoi ECU:n "flash modeen") --> lämpömittari menee punaiselle, näyttöön CHECK
-- Paina "Program Flash" ja flashays alkaa
-- Flashayksen jälkeen FDT Simple Interfacesta exit, pyörästä virrat pois, kaapeli pois flash asennosta




Edited By jarim on 1239391775

Lähetetty: 16 Syys 2008, 22:19
Kirjoittaja PetriK
:respekt: :pomppu:

Lähetetty: 16 Syys 2008, 22:22
Kirjoittaja 107-1089231881
Jepa, tervetullut juttu. Startti säätöhommiin on saatu.
Kerta kaikkiaan loisto juttu :mosh:

Lähetetty: 18 Syys 2008, 18:01
Kirjoittaja jarim
Lisätty Yoshbox asetusten dokumentointi.

Lähetetty: 18 Syys 2008, 20:15
Kirjoittaja Titaani
Hieno homma!!

Täytyy tehdä rauta ensin ja sitten perehdytään bitteihin.

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 11:40
Kirjoittaja 75-1248528621
Viittistkö joku kirjottaa ihan selkokielellä mitä palikoita tuohon ecueditor piuhaan tarvii ja vääntää selkeän kytkentä kaavion tuohon? Tai jos jollain on moinen kaapeli valmiina niin voisin sopurahaan sellaisen lunastaa.

Edit: kaapeli tilattu... eli turha tämäkin.




Edited By Kapakala on 1267700817

Lähetetty: 19 Heinä 2011, 19:18
Kirjoittaja Vajukki
Mistäs tuommoisen kaapelin saapi helpoiten gen2:een?

Lähetetty: 19 Heinä 2011, 20:23
Kirjoittaja waiski10
Vajukki kirjoitti:Mistäs tuommoisen kaapelin saapi helpoiten gen2:een?
Pistää postia Jarim...

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 02:33
Kirjoittaja gsxr
Onko niin että jos IAP->TPS kartalle 11% kaasunasennolla niin silloin ei ole mitään vaikutusta vaikka tekee muutoksia sytytyskarttaan alle 11% kaasunasennoille?

Eli sytytyskartta muutokset vaikuttavat vain TPS kartalla oleviin kaasunasentoihin.

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 10:13
Kirjoittaja kake
Kertokaas joku viisaampi mitä tarvitaan Gen2 ruiskurunkojen synkkaamiseen, ja miten se toteutetaan? Sisältyykö jotenkin ylläoleviin ohjeisiin?

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 16:46
Kirjoittaja jarim
Ei sisälly. Vaatii muistaakseni SDS (eli Suzuki Diagnostic System) laitteen sekä ohjelmiston.

Lähetetty: 10 Helmi 2013, 18:19
Kirjoittaja gsxr
Selvisi että sytkäkartta muutokset vaikuttavat vain tps kartalla oleviin kaasunasentoihin mutta kun vaihdoin pudotusvalikosta tps switching point 11%->5% niin tps kartalla harmaana olevia alueita oli yhtä paljon kuin ennenkin. Eikö harmaan alueen pitäisi kaventua samassa suhteessa kuin mitä aikaisemmin meno vaihtuu tps kartalle?

Noihin harmaisiin lukuihin pystyi kyllä vähentää tai lisätä arvoa mutta ovatko kuitenkaan varsinaisesti käytössä.

Lähetetty: 10 Helmi 2013, 23:06
Kirjoittaja jarim
Minulla kait on uskomus että sytkäkartan arvot vaikuttaa myös IAP alueelle? Oletko todentanut jollain? Se harmaa alue taitaa olla "hardkoodattu" siihen bensakarttaan eikä se switching point muuta sitä värjäystä. :)

Lähetetty: 10 Helmi 2013, 23:35
Kirjoittaja gsxr
Huomasin taannoin Petrikin kirjoittaman ohjeen ecueditorin käyttämisestä activeboard foorumilla ja siinä mainittiin että vaikuttais vain tps-alueella. Kysyin asiaa erikseen ko foorumilla ja joku valveutunut asian vahvisti. Perustuuko tuo näkemys iap alueella toimimisesta johonkin?

Parempi jos toimisi myös iap alueella niin ei tarvis mennä muuttamaan switching pointtia.

Lähetetty: 11 Helmi 2013, 08:39
Kirjoittaja jarim
Ei minulla tietoa tuosta ollut, ainoastaan luulo. Jostain kai se sytkäarvot kuiten IAP alueellekin kaivaa.