Lähetetty: 24 Syys 2007, 20:23
Tuolta maailmalta löytyi jokin aikaa sitten mielenkiintoinen linkki:
Ridgeracer - ZX12 vakioecun säätämisestä
ja katselin ihaillen miten kawasakimiehet kohta pystyvät täydellisesti säätämään omaa moottorinohjausyksikköään. Jostain kumman syystä kaverit eivät kuitenkaan ajatuksesta syttyneet ja niinpä artikkelin kirjoittaja pyysi busan ecua avattavaksi ja kokeiltavaksi josko sitä pystyisi säätämään...
Busan ECU:n kirurginen avaaminen ja kuvia ohjelmointilaitteesta sekä linkit karttoihin.
Eli ei muuta kuin postia kaverille ja homma käyntiin suomalaisella avustuksella. Ja vaikka tuolla ei tarinaa olekaan julkisesti jatkettu, niin sähköposteja on välitetty kymmeniä ja tällä hetkellä tilanne on seuraava:
- Busan ECU on uudelleenohjelmoitavissa avaamalla ECU:n takaosasta muovit ja paljastamalla ohjelmointiliitin samoin kuin Kawasakin ecutkin
- Vanhemman mallisista (1999-2000) ECUista on polttoainekartta, sytkäkartta, rikastuskartta eri vaihteille (ram air compensation) kartat, kierrosluvun rajoittimen paikat sekä huippunopeuden rajoittimen ohjelmointipaikat selvillä.
- Karttojen muuttamista varten on valmis ilmainen ohjelma, enguinity jolla kartat voidaan muuttaa
- Ohjelmointia varten tarvitaan noin 500usd ohjelmointilaite ja ohjelma jotka voi ostaa jenkeistä.
- ECU:n päivittämiseksi on olemassa selkeät ohjeet joiden perusteella päivityksen voi tehdä kuka vaan jolla on riittävä osaaminen.
- Lisäksi on selvitetty että ECU:sta tulee jatkuvalla syötöllä dataa josta näkyy injektorin pulssinleveys, moottorin lämpö, vikakoodit ja paljon muutakin tietoa. Tämä data voidaan uudelleenohjelmoida niin että jatkossa ecusta saa reaaliaikaista tietoa siitä että millä kartalla ja missä kohdassa milloinkin mennään, eli saadaan ECUun kytketty dataloggeri.
Eli tuolla yllä olevalla pystyy tekemään nyt sitten sen saman mitä hesteceillä, megasquirtilla tai jollain muulla moottorinohjausyksiköllä pelkästään avaamalla 1999-2000 mallisen ECUn takalaidasta yksi kohta ja juottamalla siihen liitin kiinni.
Kaikki tämä tieto mitä projektista on kerätty sekä tulevaisuudessa kerätään on tarkoitettu vapaaseen jakoon ja kyselijöille vastataan mielellään. Paljon on kuitenkin vielä tehtävä jotta asia menisi eteenpäin niin että ensi kaudella olisi jotain uuttakin.
Ensimmäinen isoin haaste on että jostain pitäisi löytää 2002-2007 mallinen ECU (moottorinohjausyksikkö) joka avataan dremelillä "kirurgisesti" ja paljastetaan tuo ohjelmointiliitin. ECU:n ei tarvitse edes olla toimiva - vaan mieluummin esim injektorin, puolan tai bensapumpun vikakoodia antava ja siten vioittunut ja tarpeeton.
Meikäläinen ostaa ohjelmointilaitteen jos tuollainen löytyy niin että päästään katsomaan onko uudemmankin malliset ECU:t uudelleenohjelmoitavissa samalla reseptillä. Ridgeracer jenkeistä lupasi auttaa karttojen etsimisessä ohjelmakoodin joukosta myös uudemman mallisista ecuista.
ps. Ai niin, ja se mistä keväällä kirjoitin - tuo kierrosrajoittimen nosto. Asia on selvitetty Taistolta saadulla 1999 mallisella ECU:lla ja kierrosrajoittimen nosto on mahdollista vaihtamalla kide ECU:n sisällä. Mutta nyt kun tuo ohjelmalllinenkin kierrosrajoittimen poisto on mahdollinen niin ...
EDIT - varmuuden vuoksi pyydettiin sitten saksalaisilta veljiltäkin apua... eli toivottavasti jostain löytyy tuollainen 2002-2007 malli...www.hayabusa.de sucen palstan ilmoitus... sorry kielioppi, tuo on altavistaa...
Edited By PetriK on 1190656233
Ridgeracer - ZX12 vakioecun säätämisestä
ja katselin ihaillen miten kawasakimiehet kohta pystyvät täydellisesti säätämään omaa moottorinohjausyksikköään. Jostain kumman syystä kaverit eivät kuitenkaan ajatuksesta syttyneet ja niinpä artikkelin kirjoittaja pyysi busan ecua avattavaksi ja kokeiltavaksi josko sitä pystyisi säätämään...
Busan ECU:n kirurginen avaaminen ja kuvia ohjelmointilaitteesta sekä linkit karttoihin.
Eli ei muuta kuin postia kaverille ja homma käyntiin suomalaisella avustuksella. Ja vaikka tuolla ei tarinaa olekaan julkisesti jatkettu, niin sähköposteja on välitetty kymmeniä ja tällä hetkellä tilanne on seuraava:
- Busan ECU on uudelleenohjelmoitavissa avaamalla ECU:n takaosasta muovit ja paljastamalla ohjelmointiliitin samoin kuin Kawasakin ecutkin
- Vanhemman mallisista (1999-2000) ECUista on polttoainekartta, sytkäkartta, rikastuskartta eri vaihteille (ram air compensation) kartat, kierrosluvun rajoittimen paikat sekä huippunopeuden rajoittimen ohjelmointipaikat selvillä.
- Karttojen muuttamista varten on valmis ilmainen ohjelma, enguinity jolla kartat voidaan muuttaa
- Ohjelmointia varten tarvitaan noin 500usd ohjelmointilaite ja ohjelma jotka voi ostaa jenkeistä.
- ECU:n päivittämiseksi on olemassa selkeät ohjeet joiden perusteella päivityksen voi tehdä kuka vaan jolla on riittävä osaaminen.
- Lisäksi on selvitetty että ECU:sta tulee jatkuvalla syötöllä dataa josta näkyy injektorin pulssinleveys, moottorin lämpö, vikakoodit ja paljon muutakin tietoa. Tämä data voidaan uudelleenohjelmoida niin että jatkossa ecusta saa reaaliaikaista tietoa siitä että millä kartalla ja missä kohdassa milloinkin mennään, eli saadaan ECUun kytketty dataloggeri.
Eli tuolla yllä olevalla pystyy tekemään nyt sitten sen saman mitä hesteceillä, megasquirtilla tai jollain muulla moottorinohjausyksiköllä pelkästään avaamalla 1999-2000 mallisen ECUn takalaidasta yksi kohta ja juottamalla siihen liitin kiinni.
Kaikki tämä tieto mitä projektista on kerätty sekä tulevaisuudessa kerätään on tarkoitettu vapaaseen jakoon ja kyselijöille vastataan mielellään. Paljon on kuitenkin vielä tehtävä jotta asia menisi eteenpäin niin että ensi kaudella olisi jotain uuttakin.
Ensimmäinen isoin haaste on että jostain pitäisi löytää 2002-2007 mallinen ECU (moottorinohjausyksikkö) joka avataan dremelillä "kirurgisesti" ja paljastetaan tuo ohjelmointiliitin. ECU:n ei tarvitse edes olla toimiva - vaan mieluummin esim injektorin, puolan tai bensapumpun vikakoodia antava ja siten vioittunut ja tarpeeton.
Meikäläinen ostaa ohjelmointilaitteen jos tuollainen löytyy niin että päästään katsomaan onko uudemmankin malliset ECU:t uudelleenohjelmoitavissa samalla reseptillä. Ridgeracer jenkeistä lupasi auttaa karttojen etsimisessä ohjelmakoodin joukosta myös uudemman mallisista ecuista.
ps. Ai niin, ja se mistä keväällä kirjoitin - tuo kierrosrajoittimen nosto. Asia on selvitetty Taistolta saadulla 1999 mallisella ECU:lla ja kierrosrajoittimen nosto on mahdollista vaihtamalla kide ECU:n sisällä. Mutta nyt kun tuo ohjelmalllinenkin kierrosrajoittimen poisto on mahdollinen niin ...
EDIT - varmuuden vuoksi pyydettiin sitten saksalaisilta veljiltäkin apua... eli toivottavasti jostain löytyy tuollainen 2002-2007 malli...www.hayabusa.de sucen palstan ilmoitus... sorry kielioppi, tuo on altavistaa...
Edited By PetriK on 1190656233