Sivu 1/2

Lähetetty: 05 Heinä 2009, 13:44
Kirjoittaja PetriK
Kauden alussa vähän heikoiksi jääneiden varttiaikojen innoittamana ajattelin kääntää gen2 vaihtokaavion ja asentaa shifterin pyörään. Ensimmäinen mutka matkaan tuli gen2 seisontatuen pulteista, kanta on liian pitkä jotta vaihtokaavion kääntö onnistuisi. Eli täytyy metsästää jostain uusi pultti jossa on lyhyempi kanta.

Samalla ajatus on asentaa GP switch ja aktivoida ECUshifter ominaisuus omaankin mopoon. Koska pyörän moottori tullaan irroittamaan jossain vaiheessa GP switch liitetään johtosarjaan liittimillä jotka ovat samankaltaiset kuin ns. TRE liittimet. Eli ecun päivityksen yhteydessä turhaksi jääneestä TRE:stä liittimet voi käyttää tähän tarkoitukseen tai sitten tilata uudet easterbeaverilta.

Alkuperäisesti GP switchin johto no lähes tuplasti tarvittavan mittainen joten sen voi huoletta lyhentää alle puoleen. Lisäksi täytyy lyhentää tankoa jolla poljinliike välitetään moottoriin. Lyhentäminen tapahtuu siten että tangon pitäisi GP swicthin kanssa olla suunnileen yhtä pitkä kuin alkuperäisen tangon. Lyhennyksessä kannattaa olla tarkkana että lyhennys tapahtuu siitä päästä missä on normaali kierre. Lopuksi tangon päähän tehdään uusi 6mm kierre ja tanko kierretään GP switchiin kiinni.

Alla kuva jossa näkyy GP switch joka voidaan ruuvata paikoilleen ja liittää suoraan pyörän johtosarjaan. Alla olevassa johdotuskaaviossa näkyvä 220ohm vastus on tässä kuvassa piilossa mustan kutistesukan sisällä.

Kuva

Tässä myös johdotuskaavio miten shifteri kytketään.

Kuva

(viesti alkuperäisesti kirjoitettu sh.org palstalle,
http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=140872.0)




Edited By PetriK on 1246791869

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 10:55
Kirjoittaja PetriK
Eli käännetty kaavio vaatii gen2 mallissa myös jalkatuen pultin vaihtamisen. Kuusiokolopultin kanta on liian pitkä ja vipu ottaa kiinni siihen. Käytettäessä normaalia m12x1.25, 35mm pulttia kanta on pari milliä lyhyempi ja vaihteensiirtäjän vipu pääsee käänteiselläkin kaaviolla liikkumaan vapaasti. Pultissa on sen verran pitkä kiinnitottomatka että ei näyttäisi haittaavan vaikka korvaava pultti olisi pari milliä lyhyempikin. Ottaa silti lähes sentin matkalta kiinni. Oletan että myös gen1 matalakantaiset kiinnityspultit käyvät tähän tarkoitukseen.

Pääkaupunkiseudulla näitä pultteja myy mm. Helsingin Ruuvikulma, Karjalankatu 11.

Kuva

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 11:41
Kirjoittaja Titaani
Samaa hommaa just puuhailen Gen1 malliin. Mulla ei ollut vanhassa TRE:ssä tuo punainen läpimenevä vaan tuli toisesta liittimestä TRE boxiin mutta toisella puolella vain sin ja musta ja tää punainen tulpattu liittimeltä. Normaalisti ainakin TRE toiminut aikanaan kun kiinni oli. Eikai se mitään haittaa kun ei mene tuo punainen läpijohdotettuna?

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 12:27
Kirjoittaja PetriK
Valitettavasti kyllä haittaa, kaikki kolme johtoa pitää mennä muuten ecu ei tunnista mikä vaihde on päällä. Nähtävästi teikäläisellä on ollut ns. vastus tre. Nyt kun poistat sen niin tyhjäkäynti todennäköisesti paranee oleellisesti tasaisemmaksi.

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 12:38
Kirjoittaja Titaani
Ei oo ollut kiinni viimekesän jälkeen se palikka. Kaikki säädöt Samilla oman boxin kautta. Täytyy tutkia saako tuohon toiseen liittimeen lisättyä punaiselle paikan vai joutuuko liittää suoraan piuhoihin ilman näitä extra liittimiä.

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 13:18
Kirjoittaja PetriK
Titaani kirjoitti:Ei oo ollut kiinni viimekesän jälkeen se palikka. Kaikki säädöt Samilla oman boxin kautta. Täytyy tutkia saako tuohon toiseen liittimeen lisättyä punaiselle paikan vai joutuuko liittää suoraan piuhoihin ilman näitä extra liittimiä.
Joo - niin muistelinkin.

No esim motonetistä saattaa löytyä pinnoja jotka ovat riittävän samanlaisia ettei jää siitä kiinni.

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 13:49
Kirjoittaja busajasa
Titaani kirjoitti:Ei oo ollut kiinni viimekesän jälkeen se palikka. Kaikki säädöt Samilla oman boxin kautta. Täytyy tutkia saako tuohon toiseen liittimeen lisättyä punaiselle paikan vai joutuuko liittää suoraan piuhoihin ilman näitä extra liittimiä.
Itse tinasin suoraan johtosarjaan kiinni tuon vastuksen. Kutistesukalla sitten suojaukset. Hyvin toimii.

Lähetetty: 06 Heinä 2009, 20:33
Kirjoittaja PetriK
Nämä pari gen2 kuvaa varmaan kertovat aika paljon jos lisätään että toimii ihan niin kuin gen1 versiokin ;-) (Tosin oli jo tiedossa kun kaverit jenkeissä ovat ajaneet gen2 ecushifterillä jo pari viikkoa)

Kuva

Kuva




Edited By PetriK on 1246902101

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 09:59
Kirjoittaja Tomppa
Moro!
Saako tälläisen shifterin ostettua suoraan valmiina ja kuinka helppoa on sen käyttöönotto?
On ruvennu kiinnostamaan shifteri ja käännetty kaavio + oman ecun säätö...
Sorry jos :offtopic:

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 10:14
Kirjoittaja jarim
Tomppa kirjoitti:Moro!
Saako tälläisen shifterin ostettua suoraan valmiina ja kuinka helppoa on sen käyttöönotto?
On ruvennu kiinnostamaan shifteri ja käännetty kaavio + oman ecun säätö...
Sorry jos :offtopic:

Vähäsen joutuu tuusaamaan. Suht koht helppo homma kuite. Välitangon joutuu yleensä itse tekemään, parin johdon ja vastuksen tinaus ja sitten jossain pitäisi saada vielä sifterikoodi ympättyä ecuun.

Edit: olikohan Moto-Kokkola kun myy noita Cordonan antureita. Titaani tietää.




Edited By jarim on 1247642178

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 10:31
Kirjoittaja PetriK
Meikäläinen on tilannut noita cordonan tuotteita suoraan valmistajalta ruotsista (http://www.cordona.net/gp_switch.htm, shoppi löytyy samalta sivustolta ja maksu kätevästi paypalilla.). Yleensä tulee parissa päivässä lahden ylitse. Cordonan kaveri lupasi että jos on kysyntää hän voi tehdä valmiita kittejä joissa on oikean mittainen tanko ja jopa busaan sopivat liittimetkin mukana - joten sieltä vaan tilaamaan niin ehkä joskus tulee valmis tuotekin. Myös Greg (smithabusa) on hänen kanssaan keskusteluissa että saataisiin valmis tuote.

Mietin tuossa myös vaihtoehtoa että shifterikoodi aktivoituisi aina automaattisesti esim 10500rpm kun jalka on polkimella. Näin kuulemma jotkut dragrace shifterit toimivat. Nythän se toimii kuten normaalitkin shifterit painamalla jalalla poljinta.

Shifterikoodin ymppäys on on tuosta helpointa. Kuskin satula irti, liittimet kiinni ja tietokoneella painetaan flash nappia. Parin minuutin kuluttua valmista (jos on nopea kone). Ensi viikosta alkaen Sami (samin autopaja, espoo, 0500 555287.) pystyy tekemään nämä flashäykset täällä etelässä. Jarim osannee kertoa kenelle on tehnyt kaapeleita pohjoisempaan käyttöön ?

Kuva




Edited By PetriK on 1247643246

Lähetetty: 19 Touko 2010, 20:25
Kirjoittaja BussiJussi
Tämmöstä tarttis itsekin alkaa puuhastella. Löytyikin hyllystä vanha tre, että sais suoraan johtojenväliin klikattua. Muttamutta tre:sta puutuu yksi johto. Eli naaraspuolinen muoviliitin, jonka sisässä sellanen kapea uros abigo. Mistäs saisin tollasen urosabikon, joka sopis tohon liittimeen? On kapeempi, kuin mulla vanhoista pärrien liitinsarjoista löytyvät. Tack....

Lähetetty: 19 Touko 2010, 21:42
Kirjoittaja Jaakko
PetriK kirjoitti:Meikäläinen on tilannut noita cordonan tuotteita suoraan valmistajalta ruotsista (http://www.cordona.net/gp_switch.htm
tuo linkkis ei enään toiminut. mut tämäkö se on ?
http://www.cordona.net/products/shop/x152.jpg

€60
item nro: 152

Lähetetty: 19 Touko 2010, 21:55
Kirjoittaja BussiJussi
Anturi mulla tosiaan on, mutta kellää ylimääräsenä urosabikoa, joka menee heittämällä tre liittimeen! Ei paha hintanen muuten toi anturi!

Lähetetty: 22 Touko 2010, 21:31
Kirjoittaja PetriK
http://www.easternbeaver.com varmaan heittää liittimeen sopivat pinnit ? Niitä samoja pinnejä käytetään monessa muussakin liittimessä. Jos hyvin käy jollain on vanha tre josta saa puuttuvat pinnit ?

ecueditor.com on muuten muuttunut tässä gen2 versiossa niin että nyt siinä on vaihdekohtainen ajansäätö.

jarim: korjasin easternbeaver osoitteen




Edited By jarim on 1274596887