Lähetetty: 21 Heinä 2012, 03:56
Tämä on kertomus Norjan reissusta, jonka suoritimme minä ja entinen tyttöystäväni (nykyinen vaimoni) 2 päällä K5 mallin busalla matkaten.
En ole mikään kirjailija, joten kertomuksessani voi olla kirjoitusvirheitä tai muuten vain virheellistä tietoa, enkä ota minkäänlaista vastuuta tietojen paikkansapitävyydestä
Matkaa oli suunniteltu koko talvi lukemalla ahkerasti matkakertomuksia netistä ja tutkailemalla karttaa. Erityisesti Matti Grönroosin Norja-Faq oli hyödyllistä luettavaa matkaa suunnitellessa.
Matka suoritettiin heinäkuussa 2012 ja matkan pituudeksi tuli reilut 5600 kilometriä ja kestoksi 14 päivää, joka sisälsi myös matkat kotimaassa, vaikka Lapissa suoritetuista sekalaisista ajoista ei tässä jutussa sen enempiä kerrotakaan.
Matkapäiväkirja alkaa ylitettyämme valtakunnan rajan Ruotsin kuningaskunnan puolelle ja loppuu siihen kun parisen viikkoa myöhemmin saavuimme jälleen kotomaan kamaralle.
Kuljettu reitti oli suunnilleen seuraava:
Tornio-Haaparanta-Sunsvall
Sundsvall-Torsby
Torsby-Oslo-Hjartdalen
Hjartdalen-Preikestolen
Preikestolen-Odda
Odda-Bergen
Bergen-Földe-Loen
Loen-Geiranger-Åndalsnes
Åndalsnes-Åsen
Åsen-Grong-Heilhornet
Heilhornet-Trofors-Hattfjelldalen
Hattfjelldalen-Storuman-Gällivare-Pajala-Kolari
Linkki googlekarttaan (mikäli toimii).
1. Päivä
Suomessa ajelua ja sukulaisten luona kyläilyä. Tästä päivästä ei ole juuri kerrottavaa.
2. Päivä
Valtakunnan raja ylitettiin Torniosta ja ensimmäinen pysähdys tapahtui Haaparannassa, jossa soittelimme muutamia puheluita ja selailimme nettiä, kun vielä pääsi Suomen verkossa surffaamaan.
Nyt oltiin sitten ulkomailla ja edessämme olisi melkoinen kiertoajelu Ruotsin ja Norjan läpi takaisin Suomeen. Rovaniemen Lapin kumista busaan laitettiin uudet M8 kumit, niin eteen kuin taaksekin. Matkalla ei siten tarvitsisi huolehtia rengaiden kulutuspinnan loppumisesta, joten siltä osin olimme levollisin mielin liikkeellä.
Haaparannasta jatkoimme matkaa E4 tietä pitkin kohti etelää. Busa hyrisi allamme tyytyväisenä ja ilma oli aurinkoinen ja kaunis tehden matkastamme perin mieluisaa. Kilometri kilometrin jälkeen maiseman vilistäessä ohitsemme matkasimme leveää valtatietä kuin bikerileffoissa ikään. Tämä oli vallan mukava aloitus Skandinavian turneellemme. Tankkaus ja kaffet Luleåssa ja seuraavaksi Skellefteå, jossa nautimme jälleen kahvia kera minijätskien. Matkaan sanoi busa, vaikka meillä ahteri huutelikin jo lievää vastalausetta.
Pysähdys Umeåssa, tarkoituksena saada ruokaa naamariin. Parkkipaikan löytäminen oli pieni haaste ruuhkaisesta ja helteisestä kaupungista, mutta viimein löysimme paikan, jossa oli muitakin mopoja parkissa siististi nurtsilla. Mopo parkkiin ja ruokapaikkamme Ronyas restaurant olikin siinä ihan nurkilla.
Päivän määränpäähän, Snibbens leirintäalueelle oli matkaa vajaa parisataa kilometriä, joten ehtisimme sinne hyvin ennen sulkemisaikaa. Lipuessamme matkaan kaupungin läpi, keräsimme paikallisten pikkupoikien huomion ja saimme useita hyväksyviä katseita osaksemme. Pojat nostivat peukkua ja näyttivät käsimerkein, että kaasuta setä kaasuta ja mikäs siinä, jo vain se minulle kävi.
Ennen leirintäaluetta alueella oli tietyö ja paikkaa etsiessämme vanha pariskunta neuvoi meitä menemään leirintäalueelle erästä sivupolkua pitkin. Polulla oli puomi, jota hieman vierastimme, mutta se ei ollut lukossa ja koska meitä oli neuvottu menemään tästä, uskalsimme rohkeasti avata puomin ja ajaa sisään. Tulimme leirintäalueelle sisään takakautta ja vastaanottoa piti sen takia hetkisen etsiä. Vastaanoton hemmo oli hieman närkästynyt saapumistyylistämme, mutta raha puhui ja saimme mökin yösijaksi itsellemme.
Snibbens Campingin mökki oli pieni ja vaatimaton, mutta hinta oli edullinen vain noin 300 Ruotsin kruunua.
Yhteenvetona päivästä voidaan todeta, että tie oli pitkä ja suora (kuin Oulu-Turku rantatie), eikä tien varrella ollut juuri mitään katseltavaa. Kyytiläinen pitikin puolet matkasta silmiään kiinni penkillä torkkuen ja kuunteli samalla puhelimesta musiikkia Kossin spark plugien kautta.
Kyläsepän tekemät helibarsit oli kyllä ehdottomat, ilman niitä matka olisi ollut 2-päällä ajamiseen tottumattomille hennoille käsilleni lähes kidutusta. Voisin jopa harkita busaan vieläkin korkeampaa tankoa, sillä alle 100km/h vauhdissa matkanteko kävi vielä käsille.
Ruotsin teillä näyttäisi olevan käytäntönä ajaa reilua ylinopeutta, joten mitäpä sitä meidänkään hyvää käytäntöä pilaamaan. Teillä joilla rajoitus oli 110 km/h vetelivät kaikki surutta menemään 130km/h vauhtia, eikä se ketään näyttänyt kiinnostavan. Samassa letkassa ajoi poliisiauto ja joku kriminalvärdenin auto ihan samaa ylinopeutta kuin muutkin, on Ruotsissa siis ainakin jotain toisin.
Iltasella kävimme suihkussa ja nakkasimme naamariimme respasta ostamiamme Sibulla purkkinakkeja. Nakit oli valmiiksi keitettyjä ja savustettuja ja jotenkin epäilyttäviä, mutta kyllä ne syötäviä kuitenkin oli.
Ranteita särki hieman ja ahteri kiitteli matkasta, joten olimme valmiita petiin. Hyvää yötä.
3. Päivä
Herätys tapahtui noin puoli yhdeksältä Ruotsin paikallista aikaa. Aamu valkeni puolipilvisenä ja lämpimänä, sopiva ajokeli lienee tulossa. Leirintäalue sijaitsi kauniin järven rannalla, sitä ei illalla väsyneenä pantu merkille.
Yö sujui pienessä mökissä hyvin ja olisimme aamupalan jälkeen valmiita tien päälle. Eilinen pitkä siirtymä tuntui yhä ranteissa pienenä särkynä, mutta se ei tulisi haittaamaan matkantekoa. Pakattuamme kamat busan selkään matka jatkui kohti Sundsvallia. Tarkoituksenamme olisi keretä vielä tänään Norjan puolelle.
Sundsvallissa nopea tankkaus ja aamukaffet ääntä kohden ja suuntasimme taas etelään E4-tietä pitkin. Satakunta kilometriä ajettuamme käännyimme Söderhamnista länteen E50 tielle. Tässä vaiheessa keli oli muuttunut helteiseksi ja oli pakko pysähtyä nauttimaan virvokkeita sekä vähentämään hieman vaatetusta.
Tauolla ihailimme Ruotsalaista taidetta, jossa kekseliäästi oli hävittäjä istutettu tolpan nokkaan. Taisivat vain Ruotsalaiset epähuomiossa unohtaa lentäjän koneen hyttiin.
Söderhamnista jatkoimme pikkuteitä pitkin länteen tavoitteena Mora, jossa meidän olisi tarkoitus pysähdyä murkinoimaan, mutta Furudalissa meidän oli kuitenkin pakko antautua. Ei jaksettu aja enää pidemmälle nälän kurniessa suolistossa ja vaatien täytettä sisäänsä.
Ruokapaikka löytyi nopeasti Orebakarnin ravintolasta, joka sijaitsi ihan päätientien varressa. Paikka oli siisti ja motoristien suosiossa päätellen siitä, että useita pyöriä oli parkissa ravintelin edustalla ja siihen muiden prätkien joukkoon mekin löimme busamme parkkiin. Parkkipaikka oli sopivasti ihan pöytien vieressa ja sehän oli motoristille mieleen.
Paikasta löytyi ilmainen wlan-yhteys, joten saimme nyt yhteyden sivistykseen ja varsinkin kanssamatkustajani viihtyi päästessään selailemaan hänelle niin tärkeää faceböökkiä. Saimme myös tarkistettua Norjan parin seuraavan päivän säätilan ja se näyttikin ihan hyvältä.
Matkamme jatkui Moraan, jossa suoritimme nyt vain pikaisen tankkauksen. Morasta jatkoimme pitkin E45 tietä Stölletin pikkukylään. Taivaanranta etelän suunnassa näytti uhkaavan tummalta ja saattoimme pian jopa haistaa lähenevän sateen. Oli aika etsiä leiripaikkaa ensi yöksi, joka löytyikin helposti ihan päätien varresta. Täältä emme kuitenkaan löytäneet vapaata tilaa, joten jatkoimme matkaamme eteenpäin. Seuraavan kylän leirintäalueella oli myös kaikki mökit varattuina. Olisi siellä toki ollut meille telttapaikka tarjolla, mutta sadepisaroiden jo putoillessa taivaalta katsoimme parhaaksi jatkaa mökin tai hotellin etsintää.
Suuntasimme Törsbyyn ja hieman ennen kylää taivas sitten repesi kastellen meidät kunnollla ja motivaatio majapaikan etsimiseen vain kasvoi. Lähin hotelli oli kiinni, ja saimme todeta ettei meillä tärpännyt tälläkään kertaa. Toisessa hotellissa oli vapaata, mutta huone olisi maksanut reilusti yli 1000 kruunua henkilöltä ja päätimme etsiä edullisempaa majapaikkaa. Hotellista kuitenkin löysimme Torsbyn kylän esitteitä, joista huomasimme Torsbyn retkeilymajan mainoksen. Soitto retkeilymajaan tuotti tulosta ja saimme majoituksen hintaan 300 kruunua yö, ei todellakaan ollut pahan hintainen.
Mainoksessa ei ollut paikan osoitetta, joten sen löytäminen oli haasteellista tässä meille tuntemattomassa paikassa. Aikamme ohikulkijoilta paikkaa kyseltyämme, paikalle sattui ulkomaalainen pariskunta, joka tiesi missä retkeilymaja sijaitsi ja he lähtivät mielellään näyttämään meille mistä sen löytäisimme. Paikan pitäjä soitteli peräämme ja hänelle kerroimme olevamme tulossa, joskin hieman viivästyneenä. Vihdoin saavuimme majapaikkaan, jossa ystävällisen oloinen rouva jo portailla meitä varttoikin.
Torsby Vandrarhem oli entinen vanha koulurakennus, jossa oli tarjolla kahden hengen huoneita tai yhteinen majoitus isossa luokkahuoneessa. Valitsimme luokkahuoneen, jossa oli seitsemän kerrossänkyä, siis yhteensä 14 petipaikkaa. Tuuriksemme ketään muita ei ollut majoittunut huoneeseen ja saimme sen käyttöömme yksin itsellemme.
Kyytiläinen on ammatiltaan opettaja, joten tämä yöpaikka tuntui hänestä vallan kotoisalta.
Tänne kävi maksuksi vain käteinen raha, eikä meillä tietenkään ollut yhtään kruunuja mukanamme. Majapaikkaa emännöivä nainen kuitenkin luotti meihin ja pyysi käymään aamulla pankkiautomaatilla ja tuomaan sitten rahat hänelle. Mikäli hän ei sattuisi olemaan paikalla, voisimme pudottaa rahat kirjekuoressa talon postilaatikkoon ja näin myös aamulla teimme. Todella hyvää palvelua, kiitos siitä.
Ilta oli kostean kuuma, mutta onneksi luokkahuoneen ison ikkunan sai auki ja saimme kaivattua viilennystä. Emme päässeet tavoitteeseemme, eli Norjaan tänään, mutta olimme silti tyytyväisiä päivän matkaan. Kömmimme petiin ja uni tuli nopeasti sateen ropinan laulaessa tuutulaulua väsyneille matkalaisille.
4. Päivä
Aamulla herättiin puoli seitsemältä, vaikka kellot oli asetettu herättämään vasta yhdeksältä. Jotenkin uni vain otti ja loppui aikaisemmin.
Kyytiläiseni lähti keittiöön juomaan vettä ja keittiön lavuaarissa asustellut isokokoinen hämähäkki piti huolen siitä, että viimeisetkin unet karisivat nopeasti hänen silmistään. Toinen inhottavan näköinen olento roikkui suihkun ovessa, josta se ovea avatessa putosi lattialle äänekkäästi kopsahtaen. Oli tässä koulussa siis muutakin elämää kuin me kaksi satunnaista kulkijaa.
Suihkutilat olivat tilavat ja olipa täällä myös tv-huone, jonka televisio tosin antoi tylysti viestin no signal, joten emme saaneet siitä katsottua viimeisiä säätietoja. Onneksi huomasimme kysyä nettiä ja saimmekin salasanan talon langattomaan verkkoon, josta katselimme etelä-Norjan säätietoja, jotka vaikuttivat varsin lupaavilta.
Sadetta jatkui koko aamupäivän, mutta koska meillä oli tarkoituksena päästä Preikestoleniin vielä seuraavana päivänä, puoleltapäivin oli jo pakko pamauttaa busa käyntiin ja kaasuttaa sateseen. Nokka otettiin kohti Norjaa tietä nro. 239 pitkin ja reilun 30 km päästä saavuimme vihdoin Norjaan. Valtakunnan rajan ylitystä tuskin huomasi, oikeastaan tiesi tulleensa Norjaan vain siitä, että tien kunto huononi huomattavasti.
Kongsvingerin kylässä pidettiin tankkaushetki ja juotiin pystykahvit kera muffinsien. Ei jääty sen enempää ihailemaan kylää, vaan jatkoimme jälleen matkaa. Tihkusade jatkui ja välilllä yltyi ihan kunnon sateeksi tehden ajamisesta hieman epämukavaa.
Matka jatkui kohti Osloa ja pian saavuimme maksulliselle tielle, jossa maksu perittiin automaattisesti. Hyväksi onneksemme moottoripyöriltä ei peritty maksua, kerrankin meitä onnisti. Painelimme pitkin moottoritietä Osloon, jonka useat tietyöt aiheuttivat meille hankaluuksia löytää oikealle tielle jatkaaksemme eteenpäin. Aikansa seikkailtuamme löysimme vihdoin oikealle baanalle ja matkaa voitiin taas jatkaa suunnitellusti.
Ajoimme kaatosateessa Kongsbergiin menevää tietä, jonka tunneleissa huvittelin kaasuttelemalla ja Mr Yoshimura tarjosi miehekkäät kaiut tunneleiden kiviseinistä. Se tuntui jotenkin perverssillä tavalla hyvältä ja toi edes hetkeksi jotakin lohtua sateeseen.
Toppen nimisessä paikassa pysähdyimme tauolle ja vedimme Kebun lihaa ahnaasti naamariin, olikin jo hyvä aika pysähtyä hieman lepäämään ennenkuin jälleen jatkoimme matkaa kohti länttä.
Tässä vaiheessa illan ollessa jo pitkällä, vanhat rukan ajohousuni rupesivat päästämään vettä läpi juuri strategisesta paikasta, eikä Richan takkikaan ihan täysin vedenpitävältä enää tuntunut. Olo alkoi olla sen verran märkä ja epämukava, että teki mieli jo pysähtyä yöpuulle.
Tarkoituksenamme oli päästä tänään Dalenin leirintäalueelle, mutta jäimme yöksi paljon ennen sitä Hjartdaleniin. Tienvarressa oli kyltti: Skogheim hytter/camping ja pysähdyimme kysymään löytyisikö sieltä meille vapaata yösijaa. Mökki maksoi 400Nkr/yö, joka ei Norjassa liene paha hinta ollenkaan. Täällä kuitenkaan ei käynyt maksuksi visa-kortti, eikä meillä ollut kuin 200 Nkr käteistä rahaa mukana. Mökkikylää pitävä ystävällinen rouvashenkilö kuitenkin antoi meille mökin puoleen hintaan, joten pääsimme sittenkin majoittumaan siihen yöksi. Hän kertoi olevansa itsekin motoristi ja saattoi asiaan vaikuttaa sekin, että olimme niin surkean näköisiä märissä vaatteissamme.
Majoitus oli tyypillinen pieni mökkerö, mutta se kelpasi meille vallan mainiosti. Saimme vermeet kuiviksi ja kaivattua lepoa, jotta aamulla jaksettiin jatkaa matkaa hyvillä mielin. Paikasta löytyi myös vapaa langaton verkko, joka toi mukavan lisän palveluihin.
Huomasimme täällä kuinka kekseliäitä Norjalaiset ovat, sillä vessan oven aukeamista oli avitettu kätevästi leikkaamalla siihen pytyn muotoisen loven.
Norjan säätiedotus lupaili aurinkoista keliä Stavagerin suunnalle, joten toiveissa oli päästä vielä seuraavana päivänä kipuamaan Preikestolenille, joka oli yksi matkamme pääkohteista. Menimme aikaisin nukkumaan, sillä aamulla olisi aikainen matkaan lähtö ja meillä olisi paljon nähtävää mikäli kelit sen meille sallisivat.
jatkuu..
En ole mikään kirjailija, joten kertomuksessani voi olla kirjoitusvirheitä tai muuten vain virheellistä tietoa, enkä ota minkäänlaista vastuuta tietojen paikkansapitävyydestä
Matkaa oli suunniteltu koko talvi lukemalla ahkerasti matkakertomuksia netistä ja tutkailemalla karttaa. Erityisesti Matti Grönroosin Norja-Faq oli hyödyllistä luettavaa matkaa suunnitellessa.
Matka suoritettiin heinäkuussa 2012 ja matkan pituudeksi tuli reilut 5600 kilometriä ja kestoksi 14 päivää, joka sisälsi myös matkat kotimaassa, vaikka Lapissa suoritetuista sekalaisista ajoista ei tässä jutussa sen enempiä kerrotakaan.
Matkapäiväkirja alkaa ylitettyämme valtakunnan rajan Ruotsin kuningaskunnan puolelle ja loppuu siihen kun parisen viikkoa myöhemmin saavuimme jälleen kotomaan kamaralle.
Kuljettu reitti oli suunnilleen seuraava:
Tornio-Haaparanta-Sunsvall
Sundsvall-Torsby
Torsby-Oslo-Hjartdalen
Hjartdalen-Preikestolen
Preikestolen-Odda
Odda-Bergen
Bergen-Földe-Loen
Loen-Geiranger-Åndalsnes
Åndalsnes-Åsen
Åsen-Grong-Heilhornet
Heilhornet-Trofors-Hattfjelldalen
Hattfjelldalen-Storuman-Gällivare-Pajala-Kolari
Linkki googlekarttaan (mikäli toimii).
1. Päivä
Suomessa ajelua ja sukulaisten luona kyläilyä. Tästä päivästä ei ole juuri kerrottavaa.
2. Päivä
Valtakunnan raja ylitettiin Torniosta ja ensimmäinen pysähdys tapahtui Haaparannassa, jossa soittelimme muutamia puheluita ja selailimme nettiä, kun vielä pääsi Suomen verkossa surffaamaan.
Nyt oltiin sitten ulkomailla ja edessämme olisi melkoinen kiertoajelu Ruotsin ja Norjan läpi takaisin Suomeen. Rovaniemen Lapin kumista busaan laitettiin uudet M8 kumit, niin eteen kuin taaksekin. Matkalla ei siten tarvitsisi huolehtia rengaiden kulutuspinnan loppumisesta, joten siltä osin olimme levollisin mielin liikkeellä.
Haaparannasta jatkoimme matkaa E4 tietä pitkin kohti etelää. Busa hyrisi allamme tyytyväisenä ja ilma oli aurinkoinen ja kaunis tehden matkastamme perin mieluisaa. Kilometri kilometrin jälkeen maiseman vilistäessä ohitsemme matkasimme leveää valtatietä kuin bikerileffoissa ikään. Tämä oli vallan mukava aloitus Skandinavian turneellemme. Tankkaus ja kaffet Luleåssa ja seuraavaksi Skellefteå, jossa nautimme jälleen kahvia kera minijätskien. Matkaan sanoi busa, vaikka meillä ahteri huutelikin jo lievää vastalausetta.
Pysähdys Umeåssa, tarkoituksena saada ruokaa naamariin. Parkkipaikan löytäminen oli pieni haaste ruuhkaisesta ja helteisestä kaupungista, mutta viimein löysimme paikan, jossa oli muitakin mopoja parkissa siististi nurtsilla. Mopo parkkiin ja ruokapaikkamme Ronyas restaurant olikin siinä ihan nurkilla.
Päivän määränpäähän, Snibbens leirintäalueelle oli matkaa vajaa parisataa kilometriä, joten ehtisimme sinne hyvin ennen sulkemisaikaa. Lipuessamme matkaan kaupungin läpi, keräsimme paikallisten pikkupoikien huomion ja saimme useita hyväksyviä katseita osaksemme. Pojat nostivat peukkua ja näyttivät käsimerkein, että kaasuta setä kaasuta ja mikäs siinä, jo vain se minulle kävi.
Ennen leirintäaluetta alueella oli tietyö ja paikkaa etsiessämme vanha pariskunta neuvoi meitä menemään leirintäalueelle erästä sivupolkua pitkin. Polulla oli puomi, jota hieman vierastimme, mutta se ei ollut lukossa ja koska meitä oli neuvottu menemään tästä, uskalsimme rohkeasti avata puomin ja ajaa sisään. Tulimme leirintäalueelle sisään takakautta ja vastaanottoa piti sen takia hetkisen etsiä. Vastaanoton hemmo oli hieman närkästynyt saapumistyylistämme, mutta raha puhui ja saimme mökin yösijaksi itsellemme.
Snibbens Campingin mökki oli pieni ja vaatimaton, mutta hinta oli edullinen vain noin 300 Ruotsin kruunua.
Yhteenvetona päivästä voidaan todeta, että tie oli pitkä ja suora (kuin Oulu-Turku rantatie), eikä tien varrella ollut juuri mitään katseltavaa. Kyytiläinen pitikin puolet matkasta silmiään kiinni penkillä torkkuen ja kuunteli samalla puhelimesta musiikkia Kossin spark plugien kautta.
Kyläsepän tekemät helibarsit oli kyllä ehdottomat, ilman niitä matka olisi ollut 2-päällä ajamiseen tottumattomille hennoille käsilleni lähes kidutusta. Voisin jopa harkita busaan vieläkin korkeampaa tankoa, sillä alle 100km/h vauhdissa matkanteko kävi vielä käsille.
Ruotsin teillä näyttäisi olevan käytäntönä ajaa reilua ylinopeutta, joten mitäpä sitä meidänkään hyvää käytäntöä pilaamaan. Teillä joilla rajoitus oli 110 km/h vetelivät kaikki surutta menemään 130km/h vauhtia, eikä se ketään näyttänyt kiinnostavan. Samassa letkassa ajoi poliisiauto ja joku kriminalvärdenin auto ihan samaa ylinopeutta kuin muutkin, on Ruotsissa siis ainakin jotain toisin.
Iltasella kävimme suihkussa ja nakkasimme naamariimme respasta ostamiamme Sibulla purkkinakkeja. Nakit oli valmiiksi keitettyjä ja savustettuja ja jotenkin epäilyttäviä, mutta kyllä ne syötäviä kuitenkin oli.
Ranteita särki hieman ja ahteri kiitteli matkasta, joten olimme valmiita petiin. Hyvää yötä.
3. Päivä
Herätys tapahtui noin puoli yhdeksältä Ruotsin paikallista aikaa. Aamu valkeni puolipilvisenä ja lämpimänä, sopiva ajokeli lienee tulossa. Leirintäalue sijaitsi kauniin järven rannalla, sitä ei illalla väsyneenä pantu merkille.
Yö sujui pienessä mökissä hyvin ja olisimme aamupalan jälkeen valmiita tien päälle. Eilinen pitkä siirtymä tuntui yhä ranteissa pienenä särkynä, mutta se ei tulisi haittaamaan matkantekoa. Pakattuamme kamat busan selkään matka jatkui kohti Sundsvallia. Tarkoituksenamme olisi keretä vielä tänään Norjan puolelle.
Sundsvallissa nopea tankkaus ja aamukaffet ääntä kohden ja suuntasimme taas etelään E4-tietä pitkin. Satakunta kilometriä ajettuamme käännyimme Söderhamnista länteen E50 tielle. Tässä vaiheessa keli oli muuttunut helteiseksi ja oli pakko pysähtyä nauttimaan virvokkeita sekä vähentämään hieman vaatetusta.
Tauolla ihailimme Ruotsalaista taidetta, jossa kekseliäästi oli hävittäjä istutettu tolpan nokkaan. Taisivat vain Ruotsalaiset epähuomiossa unohtaa lentäjän koneen hyttiin.
Söderhamnista jatkoimme pikkuteitä pitkin länteen tavoitteena Mora, jossa meidän olisi tarkoitus pysähdyä murkinoimaan, mutta Furudalissa meidän oli kuitenkin pakko antautua. Ei jaksettu aja enää pidemmälle nälän kurniessa suolistossa ja vaatien täytettä sisäänsä.
Ruokapaikka löytyi nopeasti Orebakarnin ravintolasta, joka sijaitsi ihan päätientien varressa. Paikka oli siisti ja motoristien suosiossa päätellen siitä, että useita pyöriä oli parkissa ravintelin edustalla ja siihen muiden prätkien joukkoon mekin löimme busamme parkkiin. Parkkipaikka oli sopivasti ihan pöytien vieressa ja sehän oli motoristille mieleen.
Paikasta löytyi ilmainen wlan-yhteys, joten saimme nyt yhteyden sivistykseen ja varsinkin kanssamatkustajani viihtyi päästessään selailemaan hänelle niin tärkeää faceböökkiä. Saimme myös tarkistettua Norjan parin seuraavan päivän säätilan ja se näyttikin ihan hyvältä.
Matkamme jatkui Moraan, jossa suoritimme nyt vain pikaisen tankkauksen. Morasta jatkoimme pitkin E45 tietä Stölletin pikkukylään. Taivaanranta etelän suunnassa näytti uhkaavan tummalta ja saattoimme pian jopa haistaa lähenevän sateen. Oli aika etsiä leiripaikkaa ensi yöksi, joka löytyikin helposti ihan päätien varresta. Täältä emme kuitenkaan löytäneet vapaata tilaa, joten jatkoimme matkaamme eteenpäin. Seuraavan kylän leirintäalueella oli myös kaikki mökit varattuina. Olisi siellä toki ollut meille telttapaikka tarjolla, mutta sadepisaroiden jo putoillessa taivaalta katsoimme parhaaksi jatkaa mökin tai hotellin etsintää.
Suuntasimme Törsbyyn ja hieman ennen kylää taivas sitten repesi kastellen meidät kunnollla ja motivaatio majapaikan etsimiseen vain kasvoi. Lähin hotelli oli kiinni, ja saimme todeta ettei meillä tärpännyt tälläkään kertaa. Toisessa hotellissa oli vapaata, mutta huone olisi maksanut reilusti yli 1000 kruunua henkilöltä ja päätimme etsiä edullisempaa majapaikkaa. Hotellista kuitenkin löysimme Torsbyn kylän esitteitä, joista huomasimme Torsbyn retkeilymajan mainoksen. Soitto retkeilymajaan tuotti tulosta ja saimme majoituksen hintaan 300 kruunua yö, ei todellakaan ollut pahan hintainen.
Mainoksessa ei ollut paikan osoitetta, joten sen löytäminen oli haasteellista tässä meille tuntemattomassa paikassa. Aikamme ohikulkijoilta paikkaa kyseltyämme, paikalle sattui ulkomaalainen pariskunta, joka tiesi missä retkeilymaja sijaitsi ja he lähtivät mielellään näyttämään meille mistä sen löytäisimme. Paikan pitäjä soitteli peräämme ja hänelle kerroimme olevamme tulossa, joskin hieman viivästyneenä. Vihdoin saavuimme majapaikkaan, jossa ystävällisen oloinen rouva jo portailla meitä varttoikin.
Torsby Vandrarhem oli entinen vanha koulurakennus, jossa oli tarjolla kahden hengen huoneita tai yhteinen majoitus isossa luokkahuoneessa. Valitsimme luokkahuoneen, jossa oli seitsemän kerrossänkyä, siis yhteensä 14 petipaikkaa. Tuuriksemme ketään muita ei ollut majoittunut huoneeseen ja saimme sen käyttöömme yksin itsellemme.
Kyytiläinen on ammatiltaan opettaja, joten tämä yöpaikka tuntui hänestä vallan kotoisalta.
Tänne kävi maksuksi vain käteinen raha, eikä meillä tietenkään ollut yhtään kruunuja mukanamme. Majapaikkaa emännöivä nainen kuitenkin luotti meihin ja pyysi käymään aamulla pankkiautomaatilla ja tuomaan sitten rahat hänelle. Mikäli hän ei sattuisi olemaan paikalla, voisimme pudottaa rahat kirjekuoressa talon postilaatikkoon ja näin myös aamulla teimme. Todella hyvää palvelua, kiitos siitä.
Ilta oli kostean kuuma, mutta onneksi luokkahuoneen ison ikkunan sai auki ja saimme kaivattua viilennystä. Emme päässeet tavoitteeseemme, eli Norjaan tänään, mutta olimme silti tyytyväisiä päivän matkaan. Kömmimme petiin ja uni tuli nopeasti sateen ropinan laulaessa tuutulaulua väsyneille matkalaisille.
4. Päivä
Aamulla herättiin puoli seitsemältä, vaikka kellot oli asetettu herättämään vasta yhdeksältä. Jotenkin uni vain otti ja loppui aikaisemmin.
Kyytiläiseni lähti keittiöön juomaan vettä ja keittiön lavuaarissa asustellut isokokoinen hämähäkki piti huolen siitä, että viimeisetkin unet karisivat nopeasti hänen silmistään. Toinen inhottavan näköinen olento roikkui suihkun ovessa, josta se ovea avatessa putosi lattialle äänekkäästi kopsahtaen. Oli tässä koulussa siis muutakin elämää kuin me kaksi satunnaista kulkijaa.
Suihkutilat olivat tilavat ja olipa täällä myös tv-huone, jonka televisio tosin antoi tylysti viestin no signal, joten emme saaneet siitä katsottua viimeisiä säätietoja. Onneksi huomasimme kysyä nettiä ja saimmekin salasanan talon langattomaan verkkoon, josta katselimme etelä-Norjan säätietoja, jotka vaikuttivat varsin lupaavilta.
Sadetta jatkui koko aamupäivän, mutta koska meillä oli tarkoituksena päästä Preikestoleniin vielä seuraavana päivänä, puoleltapäivin oli jo pakko pamauttaa busa käyntiin ja kaasuttaa sateseen. Nokka otettiin kohti Norjaa tietä nro. 239 pitkin ja reilun 30 km päästä saavuimme vihdoin Norjaan. Valtakunnan rajan ylitystä tuskin huomasi, oikeastaan tiesi tulleensa Norjaan vain siitä, että tien kunto huononi huomattavasti.
Kongsvingerin kylässä pidettiin tankkaushetki ja juotiin pystykahvit kera muffinsien. Ei jääty sen enempää ihailemaan kylää, vaan jatkoimme jälleen matkaa. Tihkusade jatkui ja välilllä yltyi ihan kunnon sateeksi tehden ajamisesta hieman epämukavaa.
Matka jatkui kohti Osloa ja pian saavuimme maksulliselle tielle, jossa maksu perittiin automaattisesti. Hyväksi onneksemme moottoripyöriltä ei peritty maksua, kerrankin meitä onnisti. Painelimme pitkin moottoritietä Osloon, jonka useat tietyöt aiheuttivat meille hankaluuksia löytää oikealle tielle jatkaaksemme eteenpäin. Aikansa seikkailtuamme löysimme vihdoin oikealle baanalle ja matkaa voitiin taas jatkaa suunnitellusti.
Ajoimme kaatosateessa Kongsbergiin menevää tietä, jonka tunneleissa huvittelin kaasuttelemalla ja Mr Yoshimura tarjosi miehekkäät kaiut tunneleiden kiviseinistä. Se tuntui jotenkin perverssillä tavalla hyvältä ja toi edes hetkeksi jotakin lohtua sateeseen.
Toppen nimisessä paikassa pysähdyimme tauolle ja vedimme Kebun lihaa ahnaasti naamariin, olikin jo hyvä aika pysähtyä hieman lepäämään ennenkuin jälleen jatkoimme matkaa kohti länttä.
Tässä vaiheessa illan ollessa jo pitkällä, vanhat rukan ajohousuni rupesivat päästämään vettä läpi juuri strategisesta paikasta, eikä Richan takkikaan ihan täysin vedenpitävältä enää tuntunut. Olo alkoi olla sen verran märkä ja epämukava, että teki mieli jo pysähtyä yöpuulle.
Tarkoituksenamme oli päästä tänään Dalenin leirintäalueelle, mutta jäimme yöksi paljon ennen sitä Hjartdaleniin. Tienvarressa oli kyltti: Skogheim hytter/camping ja pysähdyimme kysymään löytyisikö sieltä meille vapaata yösijaa. Mökki maksoi 400Nkr/yö, joka ei Norjassa liene paha hinta ollenkaan. Täällä kuitenkaan ei käynyt maksuksi visa-kortti, eikä meillä ollut kuin 200 Nkr käteistä rahaa mukana. Mökkikylää pitävä ystävällinen rouvashenkilö kuitenkin antoi meille mökin puoleen hintaan, joten pääsimme sittenkin majoittumaan siihen yöksi. Hän kertoi olevansa itsekin motoristi ja saattoi asiaan vaikuttaa sekin, että olimme niin surkean näköisiä märissä vaatteissamme.
Majoitus oli tyypillinen pieni mökkerö, mutta se kelpasi meille vallan mainiosti. Saimme vermeet kuiviksi ja kaivattua lepoa, jotta aamulla jaksettiin jatkaa matkaa hyvillä mielin. Paikasta löytyi myös vapaa langaton verkko, joka toi mukavan lisän palveluihin.
Huomasimme täällä kuinka kekseliäitä Norjalaiset ovat, sillä vessan oven aukeamista oli avitettu kätevästi leikkaamalla siihen pytyn muotoisen loven.
Norjan säätiedotus lupaili aurinkoista keliä Stavagerin suunnalle, joten toiveissa oli päästä vielä seuraavana päivänä kipuamaan Preikestolenille, joka oli yksi matkamme pääkohteista. Menimme aikaisin nukkumaan, sillä aamulla olisi aikainen matkaan lähtö ja meillä olisi paljon nähtävää mikäli kelit sen meille sallisivat.
jatkuu..