Sivu 1/2

Lähetetty: 13 Heinä 2006, 10:24
Kirjoittaja Kekku
Morjens.

Nyt kun noita mittareita on kojelauta pullollaan ni mihkäs pitäis säätää ala ja keski kaasun asennolla normiajossa seokset?

Nyt näyttää pintakaasulla ajaessa a/f 10-11 (vitun paksulla)
Tyhjäkäynnillä 13-13.5 (ihan ok)

Että niinku voisko noi alueet olla kui laihalla?

Täydellä kaasulla (mitä nyt kerkee mittareita kattoo) näyttää 11, sekin vois kai olla viel pikkasen laihemmalla?

12.8:han ois se optimi tehon kannalta.
Turboissa saa olla pikkasen paksulla, mutta kuin pal? (jotai 12-12.5 vai viel paksummalla 11.5-12)




Edited By Kekku on 1152775832

Lähetetty: 13 Heinä 2006, 11:37
Kirjoittaja Kekku
Tollasia löytää netistä vapari moottoreihin ohjeex:

1/2 - WOT 12.5:1 - max power on the drag strip
1/4 - 1/2 13.5:1 - piston and valve saver in the mountains
1/8 - 1/4 14.5:1 - perfect for highways, good fuel economy
Idle- 1/8 12.0:1 - no spitting, coughing or stumbling at traffic lights

Kui sitte näissä pelais.




Edited By Kekku on 1152779972

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 17:00
Kirjoittaja PetriK
Kekku kirjoitti:Nyt kun noita mittareita on kojelauta pullollaan ni mihkäs pitäis säätää ala ja keski kaasun asennolla normiajossa seokset?
Autoissa oli turbon paras alue noin 12.0 ja varman päälle 11.5 kun ahdot päällä, eli tavoitteena on hieman viilentää palotilaa heittämällä sinne optimipalamisen kannalta ylirikasta seosta. Lisäksi turbolla myöhästettiin (=retard) sytkää muutamia asteita erityisesti ahtoja nostettaessa erityisesti keskikierroksilla jotta nakutuksen vaara pienenisi. (Olisko busassa tuolloin kytkettävä pysyvästi turbobusaan kakkosvaihde jossa kuulopuheiden mukaan on retarded sytytystaulukko. Isoilla ahdoilla (yli 1bar) alettiin pienentämään tulpan kärkiväliä koska ilman resistanssi (vastus) kasvaa paineen kasvaessa, mutta ei kai nyt yli 1bar busaa... no tuskin pyörällä isoa eroa naissä asiassa on vaikka noi onkin autojuttuja ... vai ?

Vaparilla tuolla 13.0 pinnassa, vääntöä haettaessa alempana vähän rikkaampaa.

Onhan sulla laajakaista mittarissa kiinni ? Noihin narrow band (= normaali) lambdan lukemiin ei kannata luottaa, koska ne muuttuvat lämpötilan mukana. Eli kuumemmassa näyttää rikkaammalta kuin kylmässä - ja tämähän tarkoittaa sitä että laihalla olevan koneen käydessä kuumana näyttää lambda rikkaampaa seosta kuin mitä se todellisuudessa on ;-(( Oman kokemuksen mukaan ero vaparissa saattoi olla luokkaa yksi pykälä, eli näytti 13.x vaikka todellisuudessa oli 14.x kun kerran ihmettelin tehojen häviämistä sekä nakutusta..., turbossa kaverin kertoman mukaan eroa kuulemma vielä enemmän. Toki noi normaalit lambdat toimivat suuntaa antavasti. Kuitenkin jotta lambdasta on hyötyä pitäisi olla joko laajakaista tai EGT (pakokaasun lämpötilamittari) - sorry...

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 22:38
Kirjoittaja Kekku
Dynojetin laajakaista joo.

http://www.widebandcommander.com/

Samoilla alueilla ollaan yritetty seoksissa pysyä kun sinäkin kirjotit.

Kunnon EGT mittareita sais lentokone teollisuudesta... halpoja...

Lähetetty: 30 Elo 2006, 23:26
Kirjoittaja -Artsi-
Tää sopinee tähän jatkoksi:
Käväisin tiistaina Tampereella Bike Doctorin penkissä säätöjä tsekkaamassa. Vähän rikkaallahan tuo oli, minkä lambdamittarista ja matkakulutuksestakin on voinut päätellä mutta ylärekisteri oli pieni yllätys. Menee siis todella isosti paksulle, lambdat luokkaa 0.75....0.8 Ei hjuva.

Bensanpaineet heiluu rutosti, ilmeisesti lämpötilojen mukaan. Eli tankki täynnä ja kone + bensa viileänä noin 3 bar, mutta tankin tyhjetessä ja esim. dynossa ajaen putoaa jopa 2.2 bariin saman mittarin mukaan. Aika raju pudotus... paha tuossa sitten säädelläkään kun funktiot muuttuu koko ajan ajaessa. Kellään ollut samaa ilmiötä?

Taidan laittaa tuon Malpassin säätimen kiertoon ja kokeilla jotain muuta... katsoo olisiko tuosta lääkkeeksi tuohon paineenvaihteluun. Sijoituspaikka koneen päällä ruiskurungon alapuolella ei kyllä ole viileimpiä mutta silti heiluu mielestäni liikaa.

Niin joo, ne dynolaput:
1.0 bar ahdolla

+1.2 bar ahdoilla, kaasu 60% auki

Eipä huomattu kokeilla irroittaa sitä Malpassin ilmaletkua, voisiko tuo ahtopainekerroin tehdä noin paljon kiusaa?

:apua:

Lähetetty: 03 Syys 2006, 21:17
Kirjoittaja 83-1085581541
Mulla samoja oireita, mutta vakio pumpulla ja rekulla. Pahimmillaan paine putosi 1.6 bariin! Nyt on bochin pumppu ja valpron reku ja saa soppaa eikä paine putoa se vain nousee ahtojen mukana. :p

Lähetetty: 20 Helmi 2007, 15:45
Kirjoittaja kajbusa
Mullakin pukkaa yläpää menee laihalle (14-15)....taitaa potee kroonista bensapulaa....

:thumbdown:

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 09:51
Kirjoittaja -Artsi-
kajbusa kirjoitti:Mullakin pukkaa yläpää menee laihalle (14-15)....taitaa potee kroonista bensapulaa....

:thumbdown:
Kuinkas sulla b-baine käyttäytyy? Peruspaine?

Lähetetty: 23 Helmi 2007, 08:07
Kirjoittaja kajbusa
-Artsi- kirjoitti:
kajbusa kirjoitti:Mullakin pukkaa yläpää menee laihalle (14-15)....taitaa potee kroonista bensapulaa....

:thumbdown:

Kuinkas sulla b-baine käyttäytyy? Peruspaine?
Olis tarkoitus mitata nyt viikonloppuna...... varmaan se romahtaa kun ahdot nousevat yli 0,6bar...

Oma-ja lisäboxi ovat maksimissaan, mutta kun ahtaa yli 0,6bar niin seokset menee 14-15 pintaan

Lähetetty: 25 Helmi 2007, 16:50
Kirjoittaja 103-1116517908
No miltäs näytti?

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 07:50
Kirjoittaja kajbusa
gold kirjoitti:No miltäs näytti?

Tällaiselta näytti:

http://galleria.busanistit.org/kajbusa/ahdot_ja_seokset

Lapulla näkyy vain loppu seoskäyrästä, kun se kipuaa laihalle... ylin syherö on ahdot (käy n.1bar)

Bensan paineet pysyivät 3bar vedon aikana..... täytyy olla joku suutin rikki tai sit vaan loppuu suuttimilta kapasiteetti..... epäilen viimeistä......

Tulossa tuplasti suuremmat suuttimet.........pitäis sopan riittää




Edited By kajbusa on 1172487243

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 21:39
Kirjoittaja -Artsi-
kajbusa kirjoitti:
gold kirjoitti:No miltäs näytti?

Tällaiselta näytti:

http://galleria.busanistit.org/kajbusa/ahdot_ja_seokset

Lapulla näkyy vain loppu seoskäyrästä, kun se kipuaa laihalle... ylin syherö on ahdot (käy n.1bar)

Bensan paineet pysyivät 3bar vedon aikana..... täytyy olla joku suutin rikki tai sit vaan loppuu suuttimilta kapasiteetti..... epäilen viimeistä......

Tulossa tuplasti suuremmat suuttimet.........pitäis sopan riittää

Kuinkas pumppupuoli, onhan siellä potkua tarpeeksi? Tuottoa nimittäin...

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 22:02
Kirjoittaja mibusa
tänään penkiteltiin ja huomattiin myös,että menee reilusti laihalle kun vesiruisku käytössä. ilman vettä ei lähellekkään niin laihalla.. ahtoja oli 0.8bar luokkaa näissä testeissä.
ei muutakuin isompaa suutinta,niin hyvä tulee..

tässä eilinen penkitys ihan hyvältä vaikutti.
http://galleria.busanistit.org/mibusanbusa/IMG_1487




Edited By mibusa on 1172606626

Lähetetty: 28 Helmi 2007, 08:34
Kirjoittaja kajbusa
-Artsi- kirjoitti:Kuinkas pumppupuoli, onhan siellä potkua tarpeeksi? Tuottoa nimittäin...
Kokeillaan ekaksi pelkillä suuttimilla.... on varmaan aika vähästä kiinni et saa sen yläpää kohdalleen

Voihan se olla et joutuu vielä pumpunkin vaihtaa.... katsotaan miten äijän käy :D

Lähetetty: 01 Maalis 2007, 09:13
Kirjoittaja kajbusa
mibusa kirjoitti:tänään penkiteltiin ja huomattiin myös,että menee reilusti laihalle kun vesiruisku käytössä. ilman vettä ei lähellekkään niin laihalla.. ahtoja oli 0.8bar luokkaa näissä testeissä.
ei muutakuin isompaa suutinta,niin hyvä tulee..

tässä eilinen penkitys ihan hyvältä vaikutti.
http://galleria.busanistit.org/mibusanbusa/IMG_1487
Tarkemmin tutkíttuani papereita niin sama täällä..... ilman vettä 14 ja veden kans 15