Sivu 1/3

Lähetetty: 05 Elo 2006, 17:03
Kirjoittaja 116-1117441574
Mistä kohtaa busasta voisi ottaa ulos 12 volttia gps:ää varten? Laturi varmaan kestää yhden lisälaitteen mainiosti.

Lähetetty: 05 Elo 2006, 17:25
Kirjoittaja waiski10
suoraan akulta. riittää laturissa bofori.




et: tokihan sulake kuuluu jokaiseen jälkiasennus johtoon.




Edited By waiski10 on 1154793861

Lähetetty: 05 Elo 2006, 17:29
Kirjoittaja 116-1117441574
waiski10 kirjoitti:suoraan akulta. riittää laturissa bofori.

Sulakkeen kautta olisi varmaan syytä ottaa? Busassa ei ole missään vapaata liitäntää tuollaista varten? Ajattelin, että johonkin kohtaan voisi laittaa läpivientiliittimen tms. josta virran voisi ottaa.

Lähetetty: 05 Elo 2006, 17:49
Kirjoittaja PetriK
Se oranssivalkoinen johto on aina varma veikkaus... siinä (muistaakseni) on +12v sulakkeen ja virtalukon takaa.

Toinen vaihtoehto on siitä parkilta, sehän on uudemmissa aina päällä.

Lähetetty: 07 Elo 2006, 19:33
Kirjoittaja 83-1116749062
Busan sähköjärjestelmästä en tiedä, mutta noita gpsiä ja muita navigaattoreita pyöritän ihan riittävästi työssä. Ja kun sellaisen käynnistää kerran, niin seuraavaksi se sammutetaan käyttäjän puolesta. Joten minun mielestäni ehdottomasti akulta, muutenhan toi gps sammuu joka kerta kun sammuttaa koneen joka ikisellä pissa stopilla. Ainut varjo puoli on se että jos unohtaa gpsin päälle niin se voi tyhjentää akun.

Lähetetty: 07 Elo 2006, 19:39
Kirjoittaja PetriK
Hm.... missäs noin neuvotaan ?

Modernit GPS:thän muistavat viimeisimmän position ja siten osaavat automaattisesti hakea samat satelliitit uudestaan kohtuullisen nopeasti.

Eri asia oli ennen vanhaan kun vielä satelliittien etsiminen kesti minuutteja....

Lähetetty: 08 Elo 2006, 00:27
Kirjoittaja Timppa
PetriK kirjoitti:Modernit GPS:thän muistavat viimeisimmän position
Itsellä kun on vain kokemuksia tosta luuri/Tomtom yhdistelmästä, niin kuis on, muistaako nää oikeat navigaattorit position lisäksi myös ennen buuttia käytössä olleen reitin, vai joutuuko sen valitsemaan aina uudelleen ???

Lähetetty: 08 Elo 2006, 04:14
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. mä ainakin otin parkeilta. Garmin ainaskin muistaa viimmeiset. Ja toiseksi onhan tossa mallissa akku jonka varassa voi tehdä esim reitityksiä
, puhelinta ja jne

Lähetetty: 08 Elo 2006, 07:53
Kirjoittaja steme
Timppa kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Modernit GPS:thän muistavat viimeisimmän position

Itsellä kun on vain kokemuksia tosta luuri/Tomtom yhdistelmästä, niin kuis on, muistaako nää oikeat navigaattorit position lisäksi myös ennen buuttia käytössä olleen reitin, vai joutuuko sen valitsemaan aina uudelleen ???
Mulla Tomtom Rider, muistaa reitit. Ja niinkuin PetriK jo mainitsikin, sateliitit löytyy tauon jälkeen heti kun vehkeen panee käyntiin.

Lähetetty: 09 Elo 2006, 10:16
Kirjoittaja Vesku
Asensin Riderin pari viikkoa sitten ja vein johdon takaistuimen alle jonne laitoin apureleen. Apureleelle apuvirta takavalosta ja syöttö akusta. Jos liittää myöhemmin muitakin laitteita niin saa samasta releestä virtaa niillekin, kun on avaimesta virrat päällä. :)
Rider ainakin käynnistyy ja sammuu automaattisesti virta-avaimesta.

Lähetetty: 04 Syys 2006, 19:18
Kirjoittaja 103-1116517908
Vesku kirjoitti:Asensin Riderin pari viikkoa sitten ja vein johdon takaistuimen alle jonne laitoin apureleen. Apureleelle apuvirta takavalosta ja syöttö akusta. Jos liittää myöhemmin muitakin laitteita niin saa samasta releestä virtaa niillekin, kun on avaimesta virrat päällä. :)
Rider ainakin käynnistyy ja sammuu automaattisesti virta-avaimesta.
Kertokaahan kertokaahan tällekkin ääliölle että miksi rele väliin? Eikö riitä jos ottaa suoraan esim virtalukolta tai parkeilta ja sulake väliin. Tai vaikka suoraan akulta.

Lähetetty: 04 Syys 2006, 19:24
Kirjoittaja 103-1116517908
Kumpihan näistä kahdesta voisi olla sopevampi? :O

ykönen

kakonen

Lähetetty: 04 Syys 2006, 19:55
Kirjoittaja Sepe
gold kirjoitti:Kumpihan näistä kahdesta voisi olla sopevampi? :O

ykönen

kakonen
Ykönen riittää. Ei tohon hommaan tarvitse kuin sulkeutuvan kärjen.

Lähetetty: 05 Syys 2006, 09:01
Kirjoittaja Falconer
gold kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Asensin Riderin pari viikkoa sitten ja vein johdon takaistuimen alle jonne laitoin apureleen. Apureleelle apuvirta takavalosta ja syöttö akusta. Jos liittää myöhemmin muitakin laitteita niin saa samasta releestä virtaa niillekin, kun on avaimesta virrat päällä. :)
Rider ainakin käynnistyy ja sammuu automaattisesti virta-avaimesta.

Kertokaahan kertokaahan tällekkin ääliölle että miksi rele väliin? Eikö riitä jos ottaa suoraan esim virtalukolta tai parkeilta ja sulake väliin. Tai vaikka suoraan akulta.

Turvallisuussyistä. Nyt jos otat lisävirtaa suoraan jostain johdosta, niin et välttämättä tiedä paljonko se sietää lisäkuormitusta polttamatta sulaketta - tai jos ennen sulaketta menet ottamaan - polttamatta johtoa ja koko pyörää :p.

Kun otat releeseen herätevirran vaikkapa takavaloihin menevästä johdosta sieltä takakatteiden alta, niin tiedät että se herätevirta tulee sulakkeen takaa, eikä relen vaatima virranvoimakkuus ole suuri. Eikä virta jää päälle vahingossa pyörän sammutettua.

Kun sitten kiinnität releen lähelle akkua - vaikkapa takasatulan alle - niin akulta releelle on lyhyt matka ja kun siihen johtoon mahdollisimman lähelle akkua laitat vielä sulakkeen välille, niin kytkentä on mielestäni turvallinen. Muista kuitenkin käyttää poikkipinnaltaan riittävän paksuja johtoja kytkennöissä.

Sulakettakaan ei kannata ylimitoittaa tarpeeseen nähden, jotta se palaa mahdollisimman nopeasti, jos häikkää tulee.
Kaavasta: V x A = W selvittää paljonko sulake. Siis jos jännite
on teoreettiset 12v ja sulake 6 A, niin n 70W kestää sulake palamatta. Jos käytät 2,5 neliömillin poikkipinta-alalta olevia johtoja, niin muistaakseni ne sietävät 16A:n virran sulamatta. Ainakin sen 10A:n.

Tämmöisestä kytkennästä voi sitten ottaa virtaa moneen paljonkin virtaa tarvitseviin tarpeisiin kuten lämpökahvoihin, sähköliiveihin, gps:iin etc.

Lisätkää ja korjatkaa kirjoittamaani, jos tuli puhuttua läpiä päähän, nimittäin kun meikäläinen ei oo mikkään sähkömies koulutukseltaan :oops:

Lähetetty: 05 Syys 2006, 10:58
Kirjoittaja PetriK
Kyllähän tuo rele on perusteltua jos aikoo vetää lämpökahvat tai vaikkapa sen sähköliivin tai bassoboostatun ghettoblasterin. Samalla kannattaa laittaa sitten sinne vielä se Zener diodi joka vetää relettä vain kun jännite on esim. yli 11.5V jottei akku pääse tyhjenemään jos jotain menee laturissa, tasasuutaajassa tai kytkennöissä pieleen ja tuollaisia kuormia aikoo ajaa. Tuollainen Zener maksaa noin 50c joten on halpa lisävakuutus.

Itse luottaisin kyllä parkkivalon johtoon jos kyse on normaaleista sähkölaitteista, se on aika helppo ratkaisu ja samalla tietää että valojen kuorma tasaa laturilta tulevia piikkejä. (Lisäksi kuulen Autocomista kuinka injektorien ja puolien napsuminen tuo häiriöitä joita lisäkuorma järjestelmässä selvästi pienentää). Tosin suora veto akulta kyllä sekin aikalailla on tasasuunnattua.

Tuon häiriöpiikin takia olen pitkään miettinyt tasasuuntauskonkan lisäämistä sinne maadoitetun rungon ja injektorien/sytytyspuolien syöttöjännitteen väliin. Siitä saattaisi olla monenlaista apua käynnin tasoittamisessa...




Edited By PetriK on 1157443155