Sivu 1/2

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 20:49
Kirjoittaja vesa
Eli sellaiset bolt versiot kiinni. E-hyväksyntää ei ole. Jos kesällä ajelen sellaisilla ja vielä ilman noice killeriä niin vissiin katsastusreissu tulee jos poliisi näin huomaa. Kannattaako siis jo ruuvata killerit kiinni vai onko niin ettei ole merkitystä koska e-hyväksyntää ei ole. Busa siis K6. Onneksi orkkikset löytyy.

Siis onko niin ettei mene katsastuksesta läpi edes noicekillereillä vai vaan orkkispöntöillä?

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 20:59
Kirjoittaja Jukkis
Minun käsitykseni on, että ei e-hyväksyttyjä slipareita/putkisto tarvii käydä killeri paikoillaan asemalla ja ne jossa on e-leima voi ajella valmistajan asianmukaisilla dokumenteilla varustautuneena.. mulla on kanji-leimalla varustettu r-55 yoshi 4-1... ilman eetä.. ja ajelen alkukevään killeri paikoillaan ja katon mitä ne sinivuokot veinaa :;):

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 21:32
Kirjoittaja buslake
2003-mallista lähtien ei ilman E-huväksyntää olevia putkistoja/slipareita saa hyväksyttyä katsastuksessa.Siis oli killerit kiinni tai ei.



Edited By buslake on 1330975991

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 22:09
Kirjoittaja eimo
Ja e-hyväksytytkin muutoskatsastettava

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 22:13
Kirjoittaja vesa
Eli siis jos käry käy niin orkkiset kiinni ja katsastukseen

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 22:48
Kirjoittaja eimo
Näinhän se, itsellä sama tilanne. Mutta rohkeasti lähtee hän Eurooppaan kesällä ilman e:tä ja killereitä. Käännytään takas sitte ku määrätään.

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 23:08
Kirjoittaja tilt
buslake kirjoitti:2003-mallista lähtien ei ilman E-huväksyntää olevia putkistoja/slipareita saa hyväksyttyä katsastuksessa.Siis oli killerit kiinni tai ei.
Onko kaikki 2003 tossa kategoriassa vai vai jostain päivämäärästä lähtien?

Lähetetty: 05 Maalis 2012, 23:51
Kirjoittaja buslake
eimo kirjoitti:Ja e-hyväksytytkin muutoskatsastettava
Ei muuten ole katsastettava.Pitää olla dokumentit mukana,että kyseiset sliparit on tarkoitettu juuri sen tyyppiseen pyörään.ohjeet voi lukea MMAF:n sivuilta.

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 09:46
Kirjoittaja Purkuosia.com
3. Melutason rajoittaminen

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).

Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.

On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.

B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)


Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)


Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".


Muutoskatsastusvelvollisuus

Jos moottorin teho ei kasva enempää kuin 10 %, moottorin muutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa.

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.


Sovellettavat lainkohdat

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 3 ja 16 §

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista liite 2 kohdat 28 ja 37

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 16:46
Kirjoittaja Jukkis
Taas alkaa kyseenalastaa koko harrastusta ??? .. onneks on muitakin kulkuneuvoja :;):

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 16:54
Kirjoittaja eimo
buslake kirjoitti:
eimo kirjoitti:Ja e-hyväksytytkin muutoskatsastettava
Ei muuten ole katsastettava.Pitää olla dokumentit mukana,että kyseiset sliparit on tarkoitettu juuri sen tyyppiseen pyörään.ohjeet voi lukea MMAF:n sivuilta.
No näin muuten onkin :tapu:

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 18:04
Kirjoittaja Purkuosia.com
Muutoskatsastusvelvollisuus

Jos moottorin teho ei kasva enempää kuin 10 %, moottorin muutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa.

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.


Lähetetty: 06 Maalis 2012, 18:05
Kirjoittaja Purkuosia.com
Eli E hyväksyttyä busaan tarkoitettua vaimenninta tai kattia ei tarvitse erikseen katsastaa... toki sen pitää myös täyttää noin ääni normit eli tyyppikilven osittama db + 5

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 18:06
Kirjoittaja buslake
Jukkis kirjoitti:Taas alkaa kyseenalastaa koko harrastusta ??? .. onneks on muitakin kulkuneuvoja :;):
Miten niin taas?Johan noi on ollu pari vuotta voimassa :p

Lähetetty: 06 Maalis 2012, 19:59
Kirjoittaja Ekoteko
Turhaa koohotusta koko homma.

Poliisin tehtävät ja resurssit huomioiden ollaan kyllä aika marginaalissa tämän harrastuksemme kanssa.
Määrärahojen väheneminen näkyy eniten tulevaisuudessa juuri liikenteen valvonnassa. YJT ja järjestäytynyt rikollisuus + harmaa talous on ne jetsoneiden hommat tulevaisuudessa.

Multa voi mitata vaikka 110db ja otan sitten sakon..
Enkä vaihda putkia, enkä xenoneja, enkä harrastusta, enkä busaa..
Ei niistä äänistä kukaan ole kiinnostunut jos nyt ei ihan reikäpäänä vedä taajama-alueella sataaseittämääkymppiä jonkun mummun yli.