Lähetetty: 14 Syys 2014, 21:50
Tässä tiedoksi muillekin kohtalotovereille jos joskus sattuvat xenon-valojen kanssa puuhastelemaan.
Eli ongelma oli se, että xenon-valot sammuivan kun mopon käynnisti. Valothan syttyivät normaalisti kun laittoin virrat päälle mutta kun mopon starttasi niin akun jännite laski sen verran alas että xenon-valot eivät suostuneet enää pysymään päällä. Ongelman sai, jos sai, korjattua siten, että sammutti mopon ja virrat, laittoin virrat uudelleen päälle ja käynnisti mopon. Nyt siis piti toivoa että valot pysyivät päällä. Joskus pysyivät, joskus ei. Tuntui kuin olisi Microsoftin tuotteta käyttänyt, piti bootata kone uudelleen ja uudelleen ja toivoa että vika poistuu
No, ratkaisu ongelmaan löytyi kondensaattorista. Hommasin 25 voltin 4700 mikrofaradin konkan. Kolvasin konkan rinnan xenon-valojen ballastiin menevään virtajohtoon. Nyt konkka tasoitti jännitelaskua ja piti valot päällä startissa.
Muut askartelijat, huomioikaa konkan napaisuus. Konkassa on merkitty isolla viivalla miinus-napa.
Ennen modausta xenon-valot sammuivat n. 7 kertaa 10:llä käynnistyskerralla. Modauksen jälkeen valot syttyivät 10 käynnistyskerran aikana joka kerta.
Eli modaus voidaan tuomita onnistuneeksi
Eli ongelma oli se, että xenon-valot sammuivan kun mopon käynnisti. Valothan syttyivät normaalisti kun laittoin virrat päälle mutta kun mopon starttasi niin akun jännite laski sen verran alas että xenon-valot eivät suostuneet enää pysymään päällä. Ongelman sai, jos sai, korjattua siten, että sammutti mopon ja virrat, laittoin virrat uudelleen päälle ja käynnisti mopon. Nyt siis piti toivoa että valot pysyivät päällä. Joskus pysyivät, joskus ei. Tuntui kuin olisi Microsoftin tuotteta käyttänyt, piti bootata kone uudelleen ja uudelleen ja toivoa että vika poistuu

No, ratkaisu ongelmaan löytyi kondensaattorista. Hommasin 25 voltin 4700 mikrofaradin konkan. Kolvasin konkan rinnan xenon-valojen ballastiin menevään virtajohtoon. Nyt konkka tasoitti jännitelaskua ja piti valot päällä startissa.
Muut askartelijat, huomioikaa konkan napaisuus. Konkassa on merkitty isolla viivalla miinus-napa.
Ennen modausta xenon-valot sammuivat n. 7 kertaa 10:llä käynnistyskerralla. Modauksen jälkeen valot syttyivät 10 käynnistyskerran aikana joka kerta.
Eli modaus voidaan tuomita onnistuneeksi
