Sivu 1/1

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 20:22
Kirjoittaja busajasa
Onko kellään valmista kytkentäkaaviota 12-->24V starttisysteemiin - starttaa 24V:lla ja lataa molemmat akut kun kone käy. Ihan se manuaalinenkin käy, mutta automaatti on plussaa.

Tämän löysin netistä: manuaalinen 12V-->24V

APEn vastaava yksinkertaistettu kytkis

Noi automaatit kai toimii sitten releellä ja niitähän on jopa valmiina sellaisia joissa on rinnan/sarjaan kytkennät valmiina.

Mutta lisää vinkkejä kaivattaisiin sillä tämä ei ole rakettitiedettä ja jollakulla on kuitenkin joitain hyviä ideoita tämmöisen toteuttamiseen periaatteella: tein itse ja säästin.




Edited By busajasa on 1268677366

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 21:05
Kirjoittaja Titaani
Home made, piirsin ja säästin. Hyvin on manuaalimalli toiminut. Noin 50 starttia 24V:lla, sen jälkeen täytyy tehdä lataus joka hoituu kun on startannut 24V:lla, niin kytkin käännetään asentoon 12v ja ajetaan n 1h lenkki ja taas saa pitkään starttailla.
Yritän löytää kytkentäkaavion tallista ja piirrellä puhtaaksi kun kerkeen.
Paikallisesta elektroniikka keskuksesta hain vipukytkimen joka on kaksi asentoinen ja neli rivinen. Kytkennät siten että aina kaksi kosketinta rinnan kytkettynä= virtakestoisuutta lisää
Kytkin ja kaapelit jotain 20€ luokkaa


Edit: Samanlainen kytkentä näyttää olevan tuo mun toteutus kun kaavio löytö netistä.




Edited By Titaani on 1268684537

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 07:24
Kirjoittaja TJJ
busajasa kirjoitti:Ihan se manuaalinenkin käy, mutta automaatti on plussaa.
En suosittele ainakaan niitä valmiita automaattisia. Ei kovinkaan luotettavia.

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 08:03
Kirjoittaja 107-1089231881
Pikku moottorisessa olen käyttänyt Dragracen myymää ja hyvin on pelittänyt. Kytkimen käyttöön tottuu nopeasti.

http://www.dragrace.fi/catalog....d=11666

Ton voi kyllä tehdä itsekkin ihan kohtuu vaivalla...

Huomiota: Johdot aika ohkaisia ( halkaisia n.8mm), erittäin hieno säikeisiä ja notkeita. esim autohifi puolelta löytyy vastaavia esim vahvareiden virtajohdot.

6-napaisen/kolmi asemtoisen kytkimen kyljestä löytyy seuraavat tiedot:
10A 277 VAC, 20A 125 VAC, 1 1/2 HP 125-250, LP 39145 80000 SERIES
Toiminnot : 1- starttaus, 2- lataa yhtä akkua, 3- lataa molempia akkuja

Jos olisi vaikka apua 24v systeemin tekemiseen...




Edited By Ksthb on 1268719547

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 09:37
Kirjoittaja Joke
Rakentelin automaattisen version, jossa apuakun latausta ohjataan erillisellä releellä (+ ja - oma kärki kummallekin)
Ko. relettä taas ohjataan Ecusta samalla lähdöllä, kuin
ilokaasusolenoidisovelluksissa on tehty. Ecueditorilla voidaan valita haluttu alin kierrosluku esim 2000 r/min (tai kierroslukuikkuna) jossa apuakun lataaminen tapahtuu. Tällä kytkennällä ei pääse tapahtumaan oikosulkutilannetta starttihetkellä latauspiirin ja starttipiirin välillä.
Starttimoottoripiirin kytkentä muutoin on sama, kuin APE:lla, toinen starttirele (mallia Motonet) lisätty apuakun ja starttimoottorin välille.
Näyttäisi toimivan, käyttötestaaminen sitten kunhan lumet sulavat.

Kytkentäkuva: Kuvatus




Edited By Joke on 1268751031

Lähetetty: 17 Maalis 2010, 22:17
Kirjoittaja busajasa
Mistähän sellaisen nätin reilusti virtaa kestävän 6 napaisen DPDT kytkimen löytäisi? Kaksi asentoinenkin menisi - saisi ton rinnan/sarjaan kytkennän.

Lähetetty: 18 Maalis 2010, 06:16
Kirjoittaja Titaani
Vaasan elektroniikkakeskus

Tuolta hain ja tuosta kytkimestä rakensin