Lähetetty: 03 Heinä 2017, 20:25
Mikä sitä ny riivaa? Flekti pyörii heti kun laittaa virrat ja nopeusmittarikin liikkuu nykien. Akku tyhjenee normaaliakin nopeammin
juu-zo kirjoitti:En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Näinhän se juuri on. Täytyy tosiaan akkukaupoille mennä ensiksi. 2vuotta kestänyt exide oli toki vähän pettymys, oletin parempaa. Valot on alkuperäistä halogeenia mutta lyhkäisien liitintä on edelliset omistajat sorkkinyt sen verran että tilalla on abikot. Hommataan siis akunhakureissulla samalla h7 kanta joka juotellaan johtoihin kiinni niin saadaa yhdet huonot kontaktit eliminoitua. Keittiöremppa vie vain aikaa tältä harrastukselta mutta onhan tässä pitkä talvi aikaa ihmetellä sähköjä.Snowman kirjoitti:Sähkö on kiva kaveri kun toimii. :pjuu-zo kirjoitti:En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Tuossa tapauksessasi ekaks uusi akku, sitten yleismittarilla tutkia valojen maa-kaapelit ja -pisteet,että varmasti maa-piste löytyy. Katso myös se jännitteensäädin ja sen kaapelin kunto sieltä alakatteen päältä siis se takarenkaan etupuolella oleva pieni "siiveke". Onko alkuperäiset polttimot vai led/xenon modia? Jos on niin sitten vika todennäk niissä joko ballasteissa tai kaapeloinnissa. Kaapeleista kannattaa katsoa niitä kuuluisia (surullisen) nirhaumia ja litistymiä. Noo kiinasta saa tehokkaita led-otsalamppuja halvalla.
Jep mutta toi talvi menee yllättävän nopeasti ohi...ja sitten tulee taas kiire.juu-zo kirjoitti:Näinhän se juuri on. Täytyy tosiaan akkukaupoille mennä ensiksi. 2vuotta kestänyt exide oli toki vähän pettymys, oletin parempaa. Valot on alkuperäistä halogeenia mutta lyhkäisien liitintä on edelliset omistajat sorkkinyt sen verran että tilalla on abikot. Hommataan siis akunhakureissulla samalla h7 kanta joka juotellaan johtoihin kiinni niin saadaa yhdet huonot kontaktit eliminoitua. Keittiöremppa vie vain aikaa tältä harrastukselta mutta onhan tässä pitkä talvi aikaa ihmetellä sähköjä.Snowman kirjoitti:Sähkö on kiva kaveri kun toimii. :pjuu-zo kirjoitti:En tiedä postasinko kysymykseni liian vanhaan viestiketjuun kun näyttää kadonneen täysin bittiavaruuteen. Noh tässä tarina uusiksi.
Olin siis siirtämäss pyörää kaverin tallilta omaan talliin säilöön talveksi. Pyörä oli seissyt kuukauden verran kaverin lämpöisessä tallissa ja pyysin häntä latailemaan edellisenä päivänä akun täyteen jotta saadaa pyörä päräytettyä kunnolla käyntiin. No sitten tallille ja ajokamat niskaan, pyörä käyntiin ja kaikki ok. Lähdön aika. Ihmettelin että onpa tiellä pimeää ja vilkaisin pleksin yli valoja. Etuvalot pimeänä... Myöskään pitkät ei pelanneet mutta kaikki muut valot ok. Eli mikä mahtoi tuossa tulla kun pyörän nykäisimme ulos? Otimme pyörän takaisin talliin ja koitimme liittimiä mittailla siitä. Sulakkeiden tarkastus ok. Pikainen mittaus etu lähivalon liittimestä antoi vain 3V luokkaa jännitettä. Kun saimme pyörän talliin takaisin niin totesimme akunkin olevan kyllä heikohkon puoleinen sillä muutaman startin jälkeen alkoi olemaan mehut jo akusta otettu. Hyppylangoilla suoraan lyhkäisille virrat otettaessa myös pitkät toimivat. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Tuossa tapauksessasi ekaks uusi akku, sitten yleismittarilla tutkia valojen maa-kaapelit ja -pisteet,että varmasti maa-piste löytyy. Katso myös se jännitteensäädin ja sen kaapelin kunto sieltä alakatteen päältä siis se takarenkaan etupuolella oleva pieni "siiveke". Onko alkuperäiset polttimot vai led/xenon modia? Jos on niin sitten vika todennäk niissä joko ballasteissa tai kaapeloinnissa. Kaapeleista kannattaa katsoa niitä kuuluisia (surullisen) nirhaumia ja litistymiä. Noo kiinasta saa tehokkaita led-otsalamppuja halvalla.
Kiitoksia, näillä eväillä eteenpäin. Service manual on latailtu ja siellä ainakin kaaviot. On hieman ehkä suttuiset mutta kyllä niistä selvää saa.Snowman kirjoitti:Jep mutta toi talvi menee yllättävän nopeasti ohi...ja sitten tulee taas kiire.
Mittaa valojen releeltä lähtöjännite ja jos lampun kannalle jää vain tuo 3V ja releellä n.12v niin huono kontakti tai johto releen ja lampun välillä. Kannattaa kyllä vaihtaa ne abikot pois. Onhan käytössäsi sähkökaavio? Multa ainakin työkoneelta löytyy tarvittaessa.