Sivu 1/2

Lähetetty: 01 Elo 2016, 07:46
Kirjoittaja jiipee99
Elikkäs otsikon mukainen ongelma K4-busassa. Vilkkua käytettäessä menee kaikki vilkut päälle eli meikäläisellä on liikenteessä toistuva hätätila päällä.

Vilkut pitäisi olla normaalit (ei ledit), mitä nyt vilkkulasit on edellinen omistaja vaihtanut edestä vaaleiksi.

Haun tein ja löytyikin jotain similaareja ongelmia kollegoilla mutta en kokenut riittävää valaistumista.

Sitten seuraa joukko tyhmiä kysymyksiä: Maadoitus voisi olla todennäköinen ongelma? Kun ei ole sähkömiehen vikaa lainkaan, niin voisiko joku neuvoa, että mistä päin pyörää lähtisin kaivelemaan näitä maadoituksia? Seuraa johtoja, siellä ne on-tyyliin?

Relehän taisi sijaita vasemman sivukatteen puolella?J os releessä vika, ei kai vilkuttas lainkaan?

Viikko sitten palasin 7 vuoden tauon jälkeen bussikuskiksi, alkaa vasta pikkuhiljaa muistua pyörän salat mieleen...

jiipee

Lähetetty: 01 Elo 2016, 11:09
Kirjoittaja jarim
Sen releen tarkistaisin ensimmäisenä ja se on tosiaan sen vasemman kahvan alla olevan muovin alla. Samassa releessä on myös sivujalan tunnistukseen liittyvä toiminnallisuus.



Edited By jarim on 1470039057

Lähetetty: 01 Elo 2016, 11:25
Kirjoittaja jiipee99
jarim kirjoitti:Sen releen tarkistaisin ensimmäisenä ja se on tosiaan sen vasemman kahvan alla olevan muovin alla. Samassa releessä on myös sivujalan tunnistukseen liittyvä toiminnallisuus.


Jep. Onkohan kys. rele hyllytavaraa mopo/autovaraosaliikkeessä vai jotain "Only for Hayabusa extra special price for you" osia?

Lähetetty: 01 Elo 2016, 14:47
Kirjoittaja jiipee99
Korjaus ylläolevaan, edessä näyttäskin oleva ledit mutta takana normivilkut...

Lähetetty: 01 Elo 2016, 18:09
Kirjoittaja jarim
Kannattaa tutkia miten ledien vaatima kuormantunnistus on toteutettu, vastuksilla vai elektronisella releellä. Originellireleen tilalle myydään siis aftermarket versiota jolla vilkut saadaan vilkkumaan norminopeudella vaikka halogeenivilkku korvattaisiin lediversiolla. Muun muassa itselläni on tuollainen. Hyvinkin voisi olla että rele olisi brakannut.

Lähetetty: 01 Elo 2016, 20:53
Kirjoittaja jiipee99
jarim kirjoitti:Kannattaa tutkia miten ledien vaatima kuormantunnistus on toteutettu, vastuksilla vai elektronisella releellä. Originellireleen tilalle myydään siis aftermarket versiota jolla vilkut saadaan vilkkumaan norminopeudella vaikka halogeenivilkku korvattaisiin lediversiolla. Muun muassa itselläni on tuollainen. Hyvinkin voisi olla että rele olisi brakannut.
Mätänetin led-releellä kokeilin, ei vaikutusta.

Vastukset on laitettu, sen entinen omistaja tiesi kertoa.

Jos Lahen seudulla on joku viksu ja auttamishaluinen bussikuski, tarjoon reilulla meiningillä valitsemaansa janojuomaa jos vois jelpata. :kippis:

Meinaan minoon kädetön sähkömittarien ja kolvien kanssa, ja volteista en ymmärrä ku viinapullossa.

Lähetetty: 01 Elo 2016, 23:01
Kirjoittaja jarim
Sähkökaavion perusteella keulassa lampuilla ja vilkuilla on yhteinen maa ja vilkuille +12V tulee sen releen läpi vilkkukytkimelle ja kytkin "päättää" kummalle vilkulle sähkö kulkee. Se vilkkukytkin voisi olla seuraava tutkimuksen kohde. Vuotaisiko se molemmille vilkuille +12V? Sitten voisi tutkia kanssa sen hätävilkkukytkimen että toimiiko se oikein?



Edited By jarim on 1470081780

Lähetetty: 01 Elo 2016, 23:09
Kirjoittaja jiipee99
jarim kirjoitti:Sähkökaavion perusteella keulassa lampuilla ja vilkuilla on yhteinen maa ja vilkuille +12V tulee sen releen läpi vilkkukytkimelle ja kytkin "päättää" kummalle vilkulle sähkö kulkee. Se vilkkukytkin voisi olla seuraava tutkimuksen kohde. Vuotaisiko se molemmille vilkuille +12V? Sitten voisi tutkia kanssa sen hätävilkkukytkimen että toimiiko se oikein?
Kiitos vinkistä! täytyy avata vilkkupalikka ja kurkata mitä siellä tapahtuu.

JP

Lähetetty: 02 Elo 2016, 23:25
Kirjoittaja jiipee99
jiipee99 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Sähkökaavion perusteella keulassa lampuilla ja vilkuilla on yhteinen maa ja vilkuille +12V tulee sen releen läpi vilkkukytkimelle ja kytkin "päättää" kummalle vilkulle sähkö kulkee. Se vilkkukytkin voisi olla seuraava tutkimuksen kohde. Vuotaisiko se molemmille vilkuille +12V? Sitten voisi tutkia kanssa sen hätävilkkukytkimen että toimiiko se oikein?

Kiitos vinkistä! täytyy avata vilkkupalikka ja kurkata mitä siellä tapahtuu.

JP

No joo. Vilkkukytkintä ihmetelty enkä tullut hullua hurskaammaksi., kuten oletinkin.

Täytynee jättää pajan tutkittavaksi, sähköt nyt kun vaan on hepreaa meikäläiselle ja kun ei sähkömittariakaan ole opetellut/ymmärrä, ni tunnustan tappioni.

Tai jos asennuttais taaksekin led-vilkut ja laittais sen led-releen, ehkä se "laukaisis" probleeman?!

Hauskinta/ärsyttävintä hommassa on se, että hävitin italialaisen pyörän kun kyllästyin sähköjen reistailuun ja halusin tilalle luotettavan japanilaisen...
:glare:

Lähetetty: 03 Elo 2016, 14:09
Kirjoittaja jarim
Jossain menee vilkkujen (vasen ja oikea) plussakarvat yhteen, ei siinä muusta liene kyse. Täytyy vaan keksiä että missä. :)

Lähetetty: 03 Elo 2016, 14:24
Kirjoittaja jiipee99
jarim kirjoitti:Jossain menee vilkkujen (vasen ja oikea) plussakarvat yhteen, ei siinä muusta liene kyse. Täytyy vaan keksiä että missä. :)

Niinpä... :(

Mietin vain, että missä vaiheessa ne johdot ois ottanu itteensä ja ainoa hetki minkä keksin on kun laitoin yläkolmioon korotuspalan jolloin joutu stongaa liikuttelemaan. Joten jos näin niin sillon vian todennäköinen osote olis etupään johdoissa?

Mutta kun ei kyvyt riitä diagnoosiin, täytynee turvautua ammattilaiseen. Ihanan halpaa eittämättä :p��sein��n:

Lähetetty: 03 Elo 2016, 16:17
Kirjoittaja jarim
Jos vilkut pelasi ennen tuota niin kahvoille menevä johtosarja voisi hyvinkin olla potentiaalinen vikapaikka.

Lähetetty: 03 Elo 2016, 16:28
Kirjoittaja 1340R86
Ja siellä sisällä se kohta mikä on sen mikälievedon poistajn kohdaalla

Lähetetty: 03 Elo 2016, 23:55
Kirjoittaja -Artsi-
Korotuspalan myötä on piuhat saattaneet jäädä pänniin kun stonga on käännettynä ääriasennossa, ja se johtanut tähän ilmiöön (piuha irti tai poikki). Eli ääni edellisille veikkauksille kahvan johtosarjasta.

Lähetetty: 04 Elo 2016, 01:47
Kirjoittaja Kujo
Ei se kovin kalliiksi tule kunhan älyät huoltoon viedessä kertoa ihan kaiken mitä olet pyörään tehnyt/modannut/muuttanut/duunannut/säätänyt/kehittänyt/virittänyt/...niin ja modannut. Vian haku maksaa, ja korjaaminenkin joskus, mutta korjaus monesti vähemmän kuin syypään hakeminen.