Sivu 1/2
Lähetetty: 13 Elo 2012, 18:25
Kirjoittaja Sämpy
Morjens velhot!Nyt kävi -99 busan kanssa kummia!Aamulla olin liikkeelle lähdössä,starttasin,startti piti pienen äänen jonka jälkeen KAIKKI valot sammuivat!Laitoin akkulaturiin, hetken kuluttua mittasin jännitteen,12.7 V.Mutta ainuttakaan valoa ei tule minnekkään?Ainut että kun laittaa virrat päälle->ei mtn ja kun kääntää virrat pois->kaikki mittarit käy pohjassa ja sen jälkeen ei mitään.Ymmärtäisin jos virrat päälle laitettaessa kävis mittarit pohjassa(kuten normaalisti) mutta nyt päinvastoin!Kaikki sulakkeet ok,ei haise palaneelle eikä näkyviä johtovaurioita.Voisko kuitenkin lyödä maihin jostain?HELP!
Kunnossa on!Uus akku kii ja kaikki viat hävis!No tulipa tutkittua monta juttua, tietää missä mikäkin kalikka pyörässä kii ja muutenkin tarkistuksia tuli tehtyä!Kiitos auttaneille!
Edited By Sämpy on 1344949385
Lähetetty: 13 Elo 2012, 20:07
Kirjoittaja toimeve
...tappokatkasin? Aiheuttaako tuommosta?
edit: tai se perinteinen: akku vaihtamalla homma taas kunnossa?
Edited By toimeve on 1344877694
Lähetetty: 13 Elo 2012, 20:20
Kirjoittaja jarim
Sulakkeet?
Lähetetty: 13 Elo 2012, 21:27
Kirjoittaja Sämpy
Tappokatkaisin on oikeassa asennossa.Koetin kyllä kaikki variaatiot ! Kai akku haettava huomenna, saa ainakin yhden suljettua pois.Sulakkeet on kunnossa,mittailin niin vasemman kahvan alta kuin penkin alla olevat isommat!:D
Lähetetty: 14 Elo 2012, 01:24
Kirjoittaja jakehaanpää
Toi Toimeven tarkoittama tappokatkaisija homma taitaa tarkoittaa sen hapettumista ??? ???
Lähetetty: 14 Elo 2012, 20:44
Kirjoittaja Sciensic83
Lainaan topiccia Samalla.
Mulla ei mittaristossa kello lähde toimimaan kun virrat katkaisee?
Eli ajossa kello toimii,mutta pyörän sammuttaa niin kello jämähtää siihen mitä oli ennen sammutusta.
Pesin busan paripäivää sitte ja tuli tuonne mittaristolle vettä annettua vahingossa.
Eli miten mittariston saa irroitettua että voi tarkastaa hapettumat yms?
Lähetetty: 14 Elo 2012, 22:59
Kirjoittaja Quadron
Veikkaisin akkua, itsellä teki keväällä aivan saman kun kesken starttauksen paukahti oikariin. Antoi yleismittariin päälle 12 volttia, mutta muuta ei sitten tapahtunutkaan.
Lähetetty: 30 Kesä 2014, 15:28
Kirjoittaja AtteKoo
Taitaa tämäkin kesä mennä remontin merkeissä..
Eli ongelma on sähköt, 2 päivää mikäli busa on käyttämättä niin akku on ihan tyhjä.
Syyksi en usko itse akkua sille se on ostettu viime kesänä ja ajoa jopa tuli muhkeat 400km.. Talven oli ylläpitolaturissa, ja säilytettiin lämpimässä..
Tuossa sitten äsken yritin tutkiä mopoa yleismittarilla, ja ainakaan miinus -puolelta ei ohivuotoa näyttänyt olevan..
Onko ollut jotain tiettyä kohtaa/ongelmaa joita on ilmennyt näiden turbotettujen busien kanssa?
Vituttaa niin paljon etten edes jaksa tarkistaa kirjoitusvirheitä
Lähetetty: 30 Kesä 2014, 17:09
Kirjoittaja jarim
Jokuhan siellä täytyy vuotaa jos tyhjenee. Pistä mittari plus johdon ja plusnavan väliin.
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 05:43
Kirjoittaja Jaku
Ja kuitenkin se akku on todennäköisin syyllinen... Niin epätodennäköistä kuin se onkin niin todennäköisin syyllinen. Nimim. akkuja vaihtaneena
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 11:03
Kirjoittaja 1340R86
AtteKoo kirjoitti:Taitaa tämäkin kesä mennä remontin merkeissä..
Eli ongelma on sähköt, 2 päivää mikäli busa on käyttämättä niin akku on ihan tyhjä.
Syyksi en usko itse akkua sille se on ostettu viime kesänä ja ajoa jopa tuli muhkeat 400km.. Talven oli ylläpitolaturissa, ja säilytettiin lämpimässä..
Tuossa sitten äsken yritin tutkiä mopoa yleismittarilla, ja ainakaan miinus -puolelta ei ohivuotoa näyttänyt olevan..
Onko ollut jotain tiettyä kohtaa/ongelmaa joita on ilmennyt näiden turbotettujen busien kanssa?
Vituttaa niin paljon etten edes jaksa tarkistaa kirjoitusvirheitä
mitään lisä varusteita laiteltu
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 15:38
Kirjoittaja AtteKoo
No niin, äsken löin yleismittaria miinus sekä plus-kaapelin väliin ja näytti nollaa. Mittarin asetus oli Acd--20m, joten eikös tämän olisi pitänyt näyttää mikäli siellä jotain vuotoa olisi?..
Useamman kerran testailin, mutta mitään lukemaa ei tullut. Sitten vielä testasin laturinjännitteen, eli pyörä käyntiin ja navoilta lukemat, pyörii siinä 14,68 molemmin puolin.. Korjauskirjan mukaan ok, eikö?
Ilmeisesti vahvasti alkaa sittenkin kääntymään akun puoleen, eli tyhjenee 2 päivän aikana itsekseen. Tuossa tarkkailen 2 päivää toista akkua joka olkoon irti, niin saadaan sekin selville.
Mitään lisävarusteita ei ole, paitsi lisäruisku..
Onko normaalia että kun kytken plus-kaapelin pyörään kiinni, niin releet hieman räpsäyttelee.. Muutaman kerran kuulluu sellanne räpräp, sitten kuitenkin hiljenee..
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 15:59
Kirjoittaja Jaku
Samaa oiretta ollut ja olen tapellut säätimien kanssa tuloksetta. Akku se on, usko vaan. Liian vähän jännitettä kun releet napsuttelee. Ihan sama vaikka kuinka lataisi täyteen. On mennyt yksi akku yhden kesän aikana taannoin enkä millään uskonut et yasan akku niin äkkiä...
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 16:56
Kirjoittaja Dösällä
AtteKoo kirjoitti:No niin, äsken löin yleismittaria miinus sekä plus-kaapelin väliin ja näytti nollaa...
Sitten vielä testasin laturinjännitteen, eli pyörä käyntiin ja navoilta lukemat, pyörii siinä 14,68 molemmin puolin.. ...
Onko normaalia että kun kytken plus-kaapelin pyörään kiinni, niin releet hieman räpsäyttelee.. Muutaman kerran kuulluu sellanne räpräp, sitten kuitenkin hiljenee..
Siis mittasit ampeerit sekä + että - kaapeleiden/akun välistä vuorotellen? Vuotovirran mittauksessa on aivan sama kumman navan ja kaapelin välistä mittaa, ainoastaan mittarin etumerkki vaihtuu.
14,68 on mielestäni aika korkea latausjännite, joku 14,4 max olisi akun kannalta hyvä. Lieneekö ylijännite kiehauttanut akun hapot jolloin akkua kuormittaessa jännite romahtaa.
Oletko releiden ääntä testannut virta-avain päälläasennossa? Jos et niin vaikuttaisi joltain jälkikytkennältä jossa joku rele/releet saa jatkuvaa virtaa. Onko kahvalämppäreitä kenties?
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 17:06
Kirjoittaja AtteKoo
Dösällä kirjoitti:AtteKoo kirjoitti:No niin, äsken löin yleismittaria miinus sekä plus-kaapelin väliin ja näytti nollaa...
Sitten vielä testasin laturinjännitteen, eli pyörä käyntiin ja navoilta lukemat, pyörii siinä 14,68 molemmin puolin.. ...
Onko normaalia että kun kytken plus-kaapelin pyörään kiinni, niin releet hieman räpsäyttelee.. Muutaman kerran kuulluu sellanne räpräp, sitten kuitenkin hiljenee..
Siis mittasit ampeerit sekä + että - kaapeleiden/akun välistä vuorotellen? Vuotovirran mittauksessa on aivan sama kumman navan ja kaapelin välistä mittaa, ainoastaan mittarin etumerkki vaihtuu.
14,68 on mielestäni aika korkea latausjännite, joku 14,4 max olisi akun kannalta hyvä. Lieneekö ylijännite kiehauttanut akun hapot jolloin akkua kuormittaessa jännite romahtaa.
Oletko releiden ääntä testannut virta-avain päälläasennossa? Jos et niin vaikuttaisi joltain jälkikytkennältä jossa joku rele/releet saa jatkuvaa virtaa. Onko kahvalämppäreitä kenties?
Joo, kyllä vain näin tein. Kahta tietoa tuli mittaamisesta, jotkut sanoi plus-kaapeli ja jotkut miinus-kaapeli. Onpahan nyt molemmat mitattu
Tuossa on nyt eilisestä lähtien ollut 2 kpl akkuja seurannassa, miten sähköt pysyvät sisällä, ja molemmissa näyttää tapahtuneen pientä laskua. Toisella 1,5% ja toisella 4,2% 24 tunnin aikana, toisaalta jonkinverranhan varaus laskee..
Paljon busa tarvitsee virtaa starttaamiseen?