Sivu 1/1

Lähetetty: 18 Huhti 2014, 10:29
Kirjoittaja Jopekkala88
??? Mikähän mahtaa syynä olla ku ajossa +140km/h eteenpäin tulee pyörässä sellaista pientä värinää että jalkapohjia alkaa kutkuttaa. Ei pahene missään vaiheessa, pyörään alta 500 kilsaa sitten vaihettuna etupyörän laakerit ja eturatas, en muista että ois aiemmin tehny kyseistä värinää. Voisko olla että moottori tekee tasakaasulla korkeemmilla kiekoilla tai etupyörän tasapainotus ois menny vähän pieleen? Itellä tosiaa eka busa ja alle 2000 km ajanu niin ei kauheesti ole pyörästä kokemusta. ???

Lähetetty: 18 Huhti 2014, 10:57
Kirjoittaja jarim
Vakiovälityksillä 6. vaihteella nelosmoottorin aiheuttamat värinät tulee juuri tuossa kohtaa. Pikkasen lisää vauhtia tai pykälä pienemmälle jos häiritsee. :;):

Lähetetty: 18 Huhti 2014, 16:09
Kirjoittaja martti
Jos etupyörän tasapainotus on pielessä,ei se kutita jalkapohjia :D asia on ninkun Jarim sanoi, tasapainoakseli ei kaikkea pysty poistamaan,tämä on myös vähän yksilökohtainen asia toinen värsee toinen ei, riippuu tietekin tasapainoakselin säädöistäkin, asia tuli enemmän esille kun moottorista tuli osa kantavaa rakennetta, kehtorungossa kun kaikki oli kumitettu asia ei niin vaivannut. Saattaa tietysti moottorin kiinnityspulttien kireys/löysyys vaikuttaa asiaan,miulla esim. gen1 teki samaa, gen2 taas ei, ja eka K1200s 2007 teki samaa, mutta nykynen K1200s 2006 taas ei. Osittain henkimaailman juttuja taitaa olla nämä, eiiii kyllä niille selitys löytys, jos oikein asioita alettas tutkimaan :oops:

Lähetetty: 19 Huhti 2014, 12:01
Kirjoittaja waiski10
Värinä kuuluu tosiaan asiaan, toki ketjun oikea voitelu vähentää asiaa. Ketjuvaha ei voitele ketjua.

Lähetetty: 20 Huhti 2014, 10:03
Kirjoittaja suiza
Tietyillä kierroksilla kone aiheuttaa resonanssitärinää. Varmaan kierrokset joilla värisee vaihtelee yksilöittäin. Itsellä 4500-5000 on sellainen väli, jossa värinää esiintyy.
Myös kuluneet ketjut/rattaat aiheuttaa ko. tappivärinää, kuin myös kuivalla ketjulla ajaminen.