Sivu 1/2
Lähetetty: 10 Kesä 2008, 17:06
Kirjoittaja JS-74
Sain tuossa huollosta tietää et ohjauslaakeri on sökö.
Eikä osanneet vielä sanoa kerkiävätkö vaihtaan. Joten onko miten hankala vaihtaa ja mistä sais laakerin. Stefa vuotaa myös mutta Jarim on laittanut hyvät ohjeet. Et jos vastaavia ohjeita sais tästä ohjauslaakerista niin olis tod. hyvä, tai edes jotain neuvoja. Toivon kyllä et ne kerkeisivät huollossa korjaan. Jos ei niin pakko koittaa ite.
Lähetetty: 19 Heinä 2011, 21:55
Kirjoittaja Huhan Kolli
Laittaisko joku puusilmälle tarkat ohjeet ohajuslaakerin kiristämisestä? Gen II, pikku napse kuuluu esim. paikalla etujarru päällä nytkyteltäessä. Kuuluu "ylhäältä" joten ohjauslaakeri lienee ainut mahdollinen syyllinen.
Lähetetty: 03 Elo 2011, 07:10
Kirjoittaja 68-1311931507
Kaverin ex-busaan vaihdettiin ohjauslaakerit, eikä ollut sen kummempi operaatio kuin mihin tahansa pyörään. Se alempi laakeri on sitten yleensä totaalijumissa siinä akselissa, että jos joku dremell, "vinku" tai pikkurälläkkä mahtuu sinne väliin niin hioo sen laakerin varovasti yhdeltä kyljeltä auki. Eikä tartte aivan läpi asti hinkata kun se yleensä jännityksestä murtuu auki sitten kun ainevahvuus siitä laakerin sisäkehästä on tarpeeks ohut. Ellei sitä alalaakerin pölysuojaa ole älynnyt tilata siinä uusien laakereitten mukana, niin sen vanhan saa kyllä suht ehjänä veks, mutta aina itselle mukavempi jos ei tartis alkaa siinä hiomisvaiheessa vielä sitä pölysuojaakin varomaan.
Tuosta laakerien vaihto operaatiosta jo vuosia aikaa että en muista enää kovinkaan seikkaperäisesti työjärjestystä, mutta jos työkalut vain pysyy käsissä eikä heti ala jännittään niin kyllä se siitä selviää ja onnistuu
Jollain vinssillä tai vetotaljalla nostaa ja ottaa pyörän painon kannatukseen, tai mahdollisesti tunkata jotenkin pyörä pukkien päälle. Jos mahdollisuus nostaa taljalla pyörää niin aina parempi, ja kaveri kannattaa olla remontissa mukana niin helpottaa kummasti.
Kait noita ohjauslaakereita löytyy melkein joka tarvikeputkasta kuten storm, duell, emc, dragrace jne. Mitä itse olen noita laakereita vaihdellut niin oon ottanut ne vanhat laakerit sen verran nätisti irti että on saanut niistä mallikappaleet, niin paikallisesta laakerifirmasta löytynyt sillä konstilla suoraan uudet tilalle.
Edited By Diablo on 1312375862
Lähetetty: 03 Elo 2011, 16:04
Kirjoittaja 68-1311931507
Huhan Kolli kirjoitti:Laittaisko joku puusilmälle tarkat ohjeet ohajuslaakerin kiristämisestä? Gen II, pikku napse kuuluu esim. paikalla etujarru päällä nytkyteltäessä. Kuuluu "ylhäältä" joten ohjauslaakeri lienee ainut mahdollinen syyllinen.
Otat sen päällimmäisen ohjausakselin mutterin irti, löysäät yläkolmion pultit, löysäät ohjausakselin lukitusmutterin. Sitten kun keula on täysin ns. alakolmion varassa niin mielellään oikeanlaisella säätöavaimella kiristät sitä ohjausakselin alimmaista mutteria tiukalle jos kohtuu voimalla vielä kiristyy. Ei yleensä paljoa kiristy, mutta pienikin klappi tuollaisessa paikassa voi sitten käytössä tuntua selvästi.
Lähetetty: 10 Syys 2011, 16:02
Kirjoittaja Huhan Kolli
Paljonko maksaa, ja mistä löytyy ohjauslaakeri? Vai onko marmoritiski ainut vaihtoehto? Paristi kiristänyt, ja taas napsahtelee
Lähetetty: 10 Syys 2011, 16:54
Kirjoittaja jarim
Laakeriliikkeestä saa alkuperäisiä paremmat kartiorullalaakerit tilalle. Koko 30x55x17 ainakin Gen1:ssä.
Lähetetty: 10 Syys 2011, 18:35
Kirjoittaja 83-1175441819
jarim kirjoitti:Laakeriliikkeestä saa alkuperäisiä paremmat kartiorullalaakerit tilalle. Koko 30x55x17 ainakin Gen1:ssä.
Keulimisestahan nuo meneepi ainakin paskaksi kun busa ei ole mikää fighteri pyörä
Laakeri liike niinkuin edellä mainittu, tahi alkuperäistä emäputkeen.
Lähetetty: 10 Syys 2011, 20:59
Kirjoittaja Huhan Kolli
Kiitos vastauksesta, onkohan kekkosessa sama laakeri ku ykkösessä?
Lähetetty: 11 Syys 2011, 11:12
Kirjoittaja jarim
Gen2 on sama kanssa näemmä.
Edited By jarim on 1315728771
Lähetetty: 11 Syys 2011, 16:01
Kirjoittaja Huhan Kolli
Kiitos tiedoista, suuntaan Kentsolle hakeen laakeria. Jossain vaihheessa kun saan laakerin haettua laitan infoa hinnasta.
Lähetetty: 28 Loka 2011, 14:44
Kirjoittaja Hayapari
Talvella 2009 otin ohjausakselin irti tarkistaakseni tilanteen. Laakerit olivat lähes kuivia. Rasvaa ei siinä ole paljon koskaan ollutkaan. Laakerissa oli pientä alkavaa ruostetta. Puhdistus, rasvaus ja takaisin paikalleen. Uskon, että nyt kestää vähän pidemmälle. Pyörä on mallia -03 ja otettu käyttöön -04. Tuossa vaiheessa kilometrejä oli n. 30 000 ja nyt on 48000. Pyörä on kuivassa lämpimässä tallissa, joten ulkosalla säilytettäessä ruoste söisi varmaan nopeammin.
Lähetetty: 29 Loka 2011, 22:18
Kirjoittaja 83-1175441819
Niissä lakruissa yleensä lukee sen laakerin koodi millä sen saapi ostettua, tai sitten setti mukaan laakeriliikkeeseen, alkuperäiset saattaapi maksaa vähän enempi ja ne pitää tilata ulkomaailmasta, tuskin on kellää hyllyssä ellei se ole joku tosi yleinen laakerijutska.
Suzukin alkuperäisvaraosa koodin millä niitä voi kysellä, saapi osoitteesta suzukipartshouse.com
Lähetetty: 02 Huhti 2012, 17:58
Kirjoittaja Huhan Kolli
Onkos rungon puolella "uria" mistä saa hakattua koolin irti, vai pitääkö ruveta migillä kikkaileen?
Lähetetty: 05 Huhti 2012, 10:40
Kirjoittaja Huhan Kolli
Eikö kukaan oo vaihtanu ite? Eikö kellään sattuis oleen "tyhjää" runkoa mistä vois tsekata?
Lähetetty: 05 Huhti 2012, 11:08
Kirjoittaja Sciensic83
Stefojen mittoja kyselisin tuohon ohjauslaakerille.... laakerit on mutta stefoja ei saanut vielä mietin että kävis paikallisesta laakeriliikkeestä stefoja kattomasssa muttei oo mittoja?
Tietäjä\taitaja kertoo stefojen mitat ja käykö laakeriliikkeen vai oisko alkuperäiset ?:D