Sivu 1/2

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 16:35
Kirjoittaja 83-1303926286
Käytin juuri k9 busani 24000km huollossa.
Olen viimeisen 1500km sisällä huomannut vaihteiston pehmeyden hitaasti hävinneen ensin 1. ja 2. vaihde tuntui jäykältä ja raskaalta nykyään 3.

Keväällä vielä kaikki vaihteet tuntuivat suurinpiirtein samalta kuin 6 vaihteen kytkeminen, mutta nykyään 1. vaihteen kytkeminen paikallaankin saa pyörän nytkähtämään eteenpäin.

Nämä oli ihan normaaleja ominaisuuksia omassa 55000km ajetussa ex hondassa. En haulla löytänyt juurikaan mitään tähän aiheeseen liittyen nyt kysynkin missä vaiheessa oikeasti kannattaa huolestua?

Vaihteisto toimii muuten erittäin hyvin, ei välivapaita ja 2. vaihde pysyy päällä..koitan laittaa ketjuja tällä viikolla hieman kireämmällä mikäli tällä olisi vaikutusta.

Loppuun voin vain todeta että olisi vain pitänyt ostaa pyörä uutena onneksi takuu on tämän vuoden loppuun.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 17:18
Kirjoittaja jarim
Mitkä öljyt? Jos kytkin ei irrota kunnolla niin vaihteisto voi tuntua jähmeältä.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 19:23
Kirjoittaja 83-1303926286
Tänään huollossa oletettavasti busaan laitettiin castrollia.
Ja uudet nesteet kytkimeen.

Äsken heitin pienen lenkin varmuudenvuoksi koittaakseni auttoiko uudet öljyt mitään. Ei mitään havaittavaa muutosta.
Jotenkin oudolta tuntuu vaihteisto.. Paikallaan ollessa vapaalta jos todella hitaasti painaa 1. vaihteen päälle ääni on näin "uuteen" pyörään aika kipeän kuuloinen *trrrrr.. naks*

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 20:43
Kirjoittaja jarim
Elä paina hitaasti vaan polkase kunnolla... :) No ei vaan juuri sen kuuloinen ettei kytkin kunnolla irrota. Voisi kytkinkopan irrottaa ja tarkistaa onko kaikki kytkimen pultit torneineen kunnolla kiinni.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 21:00
Kirjoittaja 106-1251057001
Mobil delvacit koneeseen ja kaikki pelittää! :)

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 21:17
Kirjoittaja Ekoteko
Ääntääkö kytkin myös?
Paineasetelman tsekkaus ja uusi kiristys momenttiin. ( 20nm ).
Noilla kilsoilla ihan tyypillinen gen2 ja tulee tuolla kuntoon. Tippa lukitetta mukaan.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 21:23
Kirjoittaja 77-1280483556
Juu, itsellänikin korisee kytkin silloin tällöin. Olikin tarkoitus talvella aukasta kytkin ja kiriä paine-asetelma.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 21:26
Kirjoittaja Joppe
Omassa aavistuksen nihkeesti meni vapaa päälle paikallaan ollessa 1ja2 hyppäs vapaan yli. Kytkin kahvan säätö, liikettä isomalle niin johan pelittää :turbobusa:

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 12:35
Kirjoittaja 83-1303926286
Ekoteko kirjoitti:Ääntääkö kytkin myös?
Paineasetelman tsekkaus ja uusi kiristys momenttiin. ( 20nm ).
Noilla kilsoilla ihan tyypillinen gen2 ja tulee tuolla kuntoon. Tippa lukitetta mukaan.

Soitin äsken pyörän myyneen liikkeen huoltoon ja jotain muistin itsekkin että pyörälle oli tehty takuutyönä kytkinjousien pulttien kiristys.
Eli toisinsanoen pyörään on tehty tämä sama paineasetelma korjaus, mutta tästä on aikaa ja ikinä ei voi tietää onko lukitetta oikeasti laitettu.
Myöskin oireena pitäisi olla se että kytkin luistaa.

Käski siirtää kytkinkahvaa kauemmas että tulee lisää liikettä. Käyn tänään kokeilemassa onko vaikutusta. Kytkimestä kuulu pieni ääni joka lakkaa kun painaa kahvaa, mutta ei mikään kalkatus..vielä.

ISO kiitos kaikille vinkeistä toivottavasti hyvin alkanut kausi jatkuu kun alkaisi juuri kauan odoteltu lomakin.

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 15:04
Kirjoittaja Titaani
Mulla Gen1:ssä myös ollut havaittavissa jäykkää vaihteensiirtoa heti hankinnan jälkeen.
Öljyillä mulla suuri ero miten sutjakasti vaihteet toimii. Belrayt oli eka koneessa kun omani ostin ja sikajäykkä vaihteisto, Castrolin vaihdoin muutaman kerran oli parempi mutta edelleen jäykkyyttä etenkin kun oli joku puolet huoltovälistä ajettu, Redline aivan huippu vaihteiston toiminta mutta kallis öljy, nyt ollut kokeilussa esteripohjainen Motul 5100 joka hyvin saman tuntuinen vaihteistossa kuin Castrol ja edullinen vaihtoehto noille kalleille tuo Motul.

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 16:28
Kirjoittaja 83-1303926286
Kävin äsken ajelemassa pikku lenkin ihan vika hakuisesti ja korvat tarkkana. Ensin kun kylmän pyörän käynnistää kytkinkopasta kuuluu aikalailla sepelimyllyä vastaava ääni joka katoaa kun painaa kytkintä.

Kytkimen liikkeen siirto 2 pykälää edemmäs ei tuottanut tulosta. Ääni vaimenee hiukan öljyjen lämmettyä, mutta kun laittaa 1. vaihteelle paikallaan ja takaisin vapaalle sekä sitten painaa kytkinkahvaa ja päästää niin tuttu rohina kuuluu.

No sain huoltoon ajan ensiviikolle.. toivottavasti sieltä löytyy jotain ettei vika ole omassa pääkopassa.
Täytyy katsoa josko täältä Forssasta löytyisi joku kaveri joka osaisi paremmin diagnosoida.

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 17:43
Kirjoittaja jarim
Se rohinahan tulee siitä kun vaihteisto pyörii ja loppuu kun kytkintä painaa (veto vaihteistolle katkeaa).

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 19:13
Kirjoittaja Hartsa
Tämä aihe kun hiukan sivuaa omaa ongelmaani, niin onko kukaan taistellut Gen 2:n kutosen kytkeytymisen kanssa. Laitteella on nyt ajettu n.5000 km ja olen koittanut ratkaista ongelmaa öljy eri öljymerkeillä (Castrol, Mobil, Motul ja Repsoil). Lopputulema on aina sama, eli 6-vaihetta kytkettäessä pitää olla terävänä ja usein nostella sitä tupaan muutamia kertoja että se suostuu kytkeytymään. Käytännössä tämä tarkoittaa että ao. vaihtoa pitää aina varmistella vaihdenäytöltä ja ainakin kenttävedoissa tämä hiukan rassaa.

Kyselee -Hapi-

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 20:08
Kirjoittaja Huhan Kolli
Tarvviko kenttävedoissa käyttää kytkintä?

Lähetetty: 13 Heinä 2011, 20:29
Kirjoittaja busajasa
Huhan Kolli kirjoitti:Tarvviko kenttävedoissa käyttää kytkintä?
Ne joilla on shifteri ei tartte. Toki Joensuussakin oli kuski joka ilman shifteriä punnersi vaihteet paikalleen myös ilman kytkintä ja kovaa meni.